خلاقیت، ابتکار و نوآوری مرحلهای از رشد عقلی است که میتواند منجر به ساخت و ایجاد موقعیتی برای راحتتر زیستن شود. برای خلاق بودن نیاز به داشتن هوش و ذکاوت بالا نیست.
روزنامه همشهری: کودکان امروز لازم است بزرگسالانی خلاق و مبتکر باشند؛ زیرا جهان به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است و آنان نیاز دارند برای رویارویی با مشکلات و فائقآمدن بر آنها خلاقانه فکر و عمل کردن را بیاموزند.
خلاقیت، ابتکار و نوآوری مرحلهای از رشد عقلی است که میتواند منجر به ساخت و ایجاد موقعیتی برای راحتتر زیستن شود. برای خلاق بودن نیاز به داشتن هوش و ذکاوت بالا نیست. به عبارت دیگر یک فرد خلاق الزاما فردی باهوش نیست بلکه تنها با استفاده از تجربه، آزمایش و البته کنجکاوی و بررسی درباره پدیدههای محیطیاش قوه خلاقیت و ابتکار خود را متجلی میسازد.
کودکان ذاتا خلاق هستند به شرط آنکه بتوانیم شرایط و موقعیتی برایشان فراهم آوریم. کودکان تخیلات، ایدهها و افکار خود را با بهکار گرفتن روشهای گوناگون و خاص خود بیان میکنند.
آنها نقاشی میکنند، داستان مینویسند، نقش بازی میکنند، یک قطعه موسیقی میسازند، کاردستی درست میکنند، مسئله حل میکنند و.... کودکان برای ارائه کارهای خلاقانه خود نیازمند ایدهها و اطلاعات خامی هستند که با ترکیب کردن آنها بتوانند قوه ابتکار و نوآوریشان را نمایش دهند. کتاب، بازیها گوناگون، لوازم و مواد خام اولیه، نوارهای موسیقی همگی میتوانند انگیزه و عاملی برای احیا و بروز خلاقیت هنری- علمی بچهها باشند.
اسباببازیها و وسایلی که ساخته فکر بزرگسالان هستند هیچگاه نمیتوانند خلاقیت کودک را برانگیزند. تجاربی که کودکان در سالهای اولیه رشدشان از محیط کسب میکنند اندوختهای برای تفکر خلاقانه آنان به حساب میآید. هرقدر این دانستهها و اطلاعات بیشتر و متنوعتر باشند پیشزمینه بهتری برای پرورش و بروز خلاقیت در خود ذخیره خواهند کرد.
مککنیان در تعریف خلاقیت مینویسد: «خلاقیت عبارت است از حل مسئله به نحوی که ماهیتی بدیع و نو داشته باشد.» ویلیامز مینویسد: «خلاقیت مهارتی است که میتواند اطلاعات پراکنده را به هم پیوند دهد عوامل جدید اطلاعاتی را در شکل تازهای ترکیب کند و تجارب گذشته را با اطلاعات جدید برای ایجاد پاسخهای منحصر به فرد و غیرمتعارف مرتبط میسازد.»
روزنامه همشهری: کودکان امروز لازم است بزرگسالانی خلاق و مبتکر باشند؛ زیرا جهان به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است و آنان نیاز دارند برای رویارویی با مشکلات و فائقآمدن بر آنها خلاقانه فکر و عمل کردن را بیاموزند.
خلاقیت، ابتکار و نوآوری مرحلهای از رشد عقلی است که میتواند منجر به ساخت و ایجاد موقعیتی برای راحتتر زیستن شود. برای خلاق بودن نیاز به داشتن هوش و ذکاوت بالا نیست. به عبارت دیگر یک فرد خلاق الزاما فردی باهوش نیست بلکه تنها با استفاده از تجربه، آزمایش و البته کنجکاوی و بررسی درباره پدیدههای محیطیاش قوه خلاقیت و ابتکار خود را متجلی میسازد.
کودکان ذاتا خلاق هستند به شرط آنکه بتوانیم شرایط و موقعیتی برایشان فراهم آوریم. کودکان تخیلات، ایدهها و افکار خود را با بهکار گرفتن روشهای گوناگون و خاص خود بیان میکنند.
آنها نقاشی میکنند، داستان مینویسند، نقش بازی میکنند، یک قطعه موسیقی میسازند، کاردستی درست میکنند، مسئله حل میکنند و.... کودکان برای ارائه کارهای خلاقانه خود نیازمند ایدهها و اطلاعات خامی هستند که با ترکیب کردن آنها بتوانند قوه ابتکار و نوآوریشان را نمایش دهند. کتاب، بازیها گوناگون، لوازم و مواد خام اولیه، نوارهای موسیقی همگی میتوانند انگیزه و عاملی برای احیا و بروز خلاقیت هنری- علمی بچهها باشند.
اسباببازیها و وسایلی که ساخته فکر بزرگسالان هستند هیچگاه نمیتوانند خلاقیت کودک را برانگیزند. تجاربی که کودکان در سالهای اولیه رشدشان از محیط کسب میکنند اندوختهای برای تفکر خلاقانه آنان به حساب میآید. هرقدر این دانستهها و اطلاعات بیشتر و متنوعتر باشند پیشزمینه بهتری برای پرورش و بروز خلاقیت در خود ذخیره خواهند کرد.
مککنیان در تعریف خلاقیت مینویسد: «خلاقیت عبارت است از حل مسئله به نحوی که ماهیتی بدیع و نو داشته باشد.» ویلیامز مینویسد: «خلاقیت مهارتی است که میتواند اطلاعات پراکنده را به هم پیوند دهد عوامل جدید اطلاعاتی را در شکل تازهای ترکیب کند و تجارب گذشته را با اطلاعات جدید برای ایجاد پاسخهای منحصر به فرد و غیرمتعارف مرتبط میسازد.»
دانلود رمان و کتاب های جدید