کوروش نامه و جهان بینی ارمانی

...zαнrα...*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/09/16
ارسالی ها
3,488
امتیاز واکنش
30,283
امتیاز
913
محل سکونت
تبــــ❤️ـــریز
کورش‌نامه سرگذشت خیالی کورش دوم، بنیانگذار امپراتوری هخامنشی است؛ این رمان تاریخی را گزنفون یا کسنُفون (430 ـ 365 ق.م) نوشته که در لشکرکشی کورش کوچک علیه برادرش اردشیر دوم (405 ـ 359 ق.م) سال 401 ق.م شرکت داشته است.کورش‌نامه مشتمل بر هشت کتاب است. هر یک از این کتاب‌ها بخشی از زندگی شاه هخامنشی را روایت می‌کند. کتاب نخست درباره آموزش‌های پارسیان برای کودکان، رشد و نمو کورش در دربار مادی پدربزرگش است. کتاب‌های بعدی شرح دستیابی او به قدرت، شیوه سازماندهی و مدیریتش است. ارتش، حمله به ارمنستان، سکاییه و آشور است که مشخصا براساس سنت‌های روایی موجود تألیف شده است. برای مثال کورش به عنوان یک شاه هخامنشی به ارمنستان حمله نمی‌کند بلکه سرداری است که در حال انجام وظیفه برای پادشاه ماد، مشغول عملیات جنگی است.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


در جریان این گزارش‌ها که اغلب با دانسته‌های تاریخی ما مغایرت دارند، داستان‌هایی شگفت‌انگیز و بعضا عاشقانه مانند داستان پانته‌آ و آبراداتاس وجود دارند. از طرفی نویسنده شرح مفصلی از گفت‌وگوهای کورش با سربازانش ارائه می‌دهد که مشخصا نمی‌توانسته آنها را از هیچ منبعی چه کتبی و چه شفاهی دریافت کرده باشد.

این داستان‌ها که توافق عمومی آنها را جعلی می‌داند، طیف مشخصی از ایده‌ها و استراتژی‌های حاکمیت را القا می‌کنند. در چنین شرایطی که کورش‌نامه، ایده‌آل‌های سیـاس*ـی نویسنده آن را بازتاب می‌دهد؛ شخص کورش، نقش اول را برای این رمان ایفا می‌کند؛

«[کورش] بخوبی می‌دانست اگر نمایندگان حکومتی، وظایفشان را بدرستی انجام ندهند، هیچ کاری به خوبی پیش نخواهد رفت، اما اگر آن نمایندگان، شایسته باشند همه چیز بر وفق مراد خواهد بود. بنابراین به این نتیجه رسید که آنچه را از دیگران خواستار است، قبل از همه خودش نیز باید انجام دهد. هیچ کس نمی‌تواند دیگران را به کارهای شریف تشویق کند، مگر آن که خودش در این زمینه کوتاهی نکند.»

در قطعه بالا که مربوط به کتاب هشتم، فصل اول، بند 12 از کتاب کورش‌نامه است؛ شاه آرمانی به مثابه الگو و سرنمونه جامعه آرمانی نشان داده شده است. چنین الگویی در سراسر مانیفیست گزنفون دیده می‌شود؛

«کورش همه جا و در هر فرصتی، مهربانی خود را نشان می‌داد و اعتقاد داشت همان طور که به دشواری می‌توانیم کسی را که از ما متنفر است، دوست داشته باشیم به همان تناسب نیز غیرممکن است کسانی که ما را دوست دارند، نسبت به ما حس دشمنی داشته باشند.»

کورش به عنوان شاهی مشروع و مقبول، در دیگر منابع یونانی و غیریونانی پیش و پس از تاریخ نگارش کتاب گزنفون نیز مورد ستایش بود. این موضوع در آثار مورخی چون هرودوت، نمایشنامه‌نویسی چون آیسخولوس و منابع بابلی و عبری دیده می‌شد. آنچه کورش‌نامه گزنفون را از آثار دیگر متمایز می‌کند این است که کورش در آن وسیله شکل‌گیری فلسفه آرمانشهری نویسنده قرار گرفته است. در واقع این گزنفون است که آگاهانه و عامدانه، نقش‌ یک حاکم ایده‌آل و آرمانی را به کورش دوم می‌دهد و مطلوب‌های خویش را از زبان او و خطاب به افسران و همراهانش ارائه می‌دهد. نویسندگان یونانی براساس پیش‌فرض‌ها، کلیشه‌ها و قالب‌های فرهنگی که داشته‌اند، تاریخ‌نگاری می‌کرده‌اند. چنان که توافق عمومی بر این است که گزنفون هنگام توصیف حکومت کورش، پادشاهی اسپارت را مدنظر داشته است. در واقع به نظر می‌رسد که کورش پارسی در جهان‌بینی یونانی گزنفون به مثابه شاهی غربی (اسپارتی) تجسم شده است. اسپارت که آرمان‌های نویسنده را تأمین می‌کرد، قالب لازم را برای داستانپردازی‌ها پیرامون زندگی، عقاید و شیوه‌های اعمال مدیریت در جنبه‌های مختلف حکومتی در اثر او فراهم می‌کرد. از این رو، غالب مطالب کتاب کورش‌نامه در میان مورخان امروزی جدی گرفته نمی‌شود، اما به این معنا نخواهد بود که کتاب را فاقد ارزش دانست بلکه برخی از داده‌های آن همچنان قابل استفاده و استناد است
 
  • پیشنهادات
  • « «N¡lOo£aR» »

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/09
    ارسالی ها
    2,852
    امتیاز واکنش
    17,503
    امتیاز
    746
    محل سکونت
    گیلان
    زندگی کوروش - جانشین کوروش

    #کوروش_بزرگ از تنها همسر خود #کاساندان، دو پسر به نام‌های #کمبوجیه و #بردیا داشت که کمبوجیه را پیش از لشکرکشی به شرق، به‌عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد.

    کمبوجیه به‌واسطهٔ انتصابش به‌عنوان « شاه #بابل »، عملاً به‌عنوان جانشین تعیین شده بود و #کوروش ، امور این مملکت را به او واگذار کرد.

    احتمالاً کمبوجیه پس از مرگ پدرش، به مرزهای شمال شرقی سامان داد و در پاییز سال ۵۲۸ پیش از میلاد، حمله به #مصر را آغاز کرد و توانست آنجا را فتح کند.
     

    « «N¡lOo£aR» »

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/09
    ارسالی ها
    2,852
    امتیاز واکنش
    17,503
    امتیاز
    746
    محل سکونت
    گیلان
    زندگی کوروش - کوروش از دیدگاه یهود

    #کوروش جایگاه ویژه‌ای در تاریخ #یهود دارد. در #تورات واژه عبری « #ماشیاح » به مفهوم #مسیح یا #منجی، تنها برای #کوروش_بزرگ استفاده شده‌ و از او دست‌کم ۲۳ بار، و با احترام زیاد یاد شده‌است.

    در منابع #عهد_عتیق، با عناوین « #مسیح_خداوند » و «سرور، خدای بهشت» خطاب شده و به او «همهٔ پادشاهی‌های روی زمین» داده شده‌است. در کتاب #عزرا و #اشعیای_نبی، از وی چنین یاد شده‌است: «او شبان من است و رضایت خاطر مرا فراهم خواهد کرد.»

    نام او در رسالت اشعیای ثانی، در کتاب عزرا و در انتهای کتاب دوم تواریخ و در کتاب #دانیال (۱:۲۱; ۶:۲۹; ۱۰:۱) ذکر شده‌است. در این پاراگراف‌ها او، هم به عنوان کسی که مقدر شده تا #اسرائیل را حفظ نماید و عملیات مشخصی را از طرف خدای اسرائیل (اشعیای ثانی) برای آن به انجام رساند و هم به عنوان شخصی که فرمان و قانونش پایه و اساسی شد برای برگشت به زایون و برپاسازی معبد ویران شدهٔ عزرا، ظاهر شده‌است.

    ظاهراً موفقیت‌های کوروش، خصوصاً آماده‌سازی‌ها و اقداماتی که نشان می‌داد جنگ بین او و #بابل به تأخیر می‌افتاد، در قسمتی از مسئولیت اشعیاء ثانی برای نبوت مطلق او در آزادسازی و رستگاری قریب‌الوقوع اسرائیل و تخریب در شرف وقوع و احتمالی بابل بود. امیدهای پیغمبر به وضوح در بخش ۴۵:۱–۱۳ بیان شده‌اند. «#خدا رو به تدهین شده‌اش [کوروش] نمود.

    کسی که در گذشته به او کمک نمود و در آینده نیز در ادامه فعالیت‌هایش به او کمک خواهد نمود». «من قبل از تو خواهم رفت و کوه‌ها را صاف می‌کنم، درهای برنزی را خُرد خواهم نمود و ستون‌های آهنی را به تکه‌های ریز خرد می‌کنم».

    کوروش بر آن است که #اورشلیم را بازسازی نماید و جامعهٔ تبعیدشده را دوباره بازگرداند. در حالی‌که او هنوز خدای اسرائیل را نمی‌شناسد: «من تو را با اسم صدا می‌زنم، با نام فامیلی صدا می‌زنم، با اینکه تو مرا نمی‌شناسی» او در نهایت چنین خواهد کرد، بنا بر کمک بزرگی که از او دریافت خواهد نمود.

    این نبوت همان‌طور که قبل از این اتفاق تحویل شد، احساسات و امیدهای #پیامبر را که منتظر تسخیر بابل و تنبیه آن است، نمایان می‌کند. در بسیاری از شهرهای بزرگ اسرائیل به دلیل جایگاه کوروش در تاریخ #یهودیان، خیابانی به نام او نامگذاری شده‌است که نمادی از رابـ ـطهٔ کهن یهودیان و #ایرانیان است.

    در تلمود، #یزدگرد_یکم_ساسانی را به سبب خوش‌رفتاری اش، «کوروش نو» می‌خواندند. در حالی که یک سند #کلیسایی نستوری مورخ ۵۴۴، #خسرو_یکم را «کوروش نو» نامیده است. کوروش برای یهودیان، به صورت چهره برجسته‌ای در نوشته‌های آنها، از کتاب اشعیا تا تلمود و از میدراش تا متون #یهودی - #فارسی ، باقی‌مانده است.
    ...
     

    « «N¡lOo£aR» »

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/09
    ارسالی ها
    2,852
    امتیاز واکنش
    17,503
    امتیاز
    746
    محل سکونت
    گیلان
    زندگی کوروش - دین کوروش

    در #بابل و جاهای دیگر، مدارک فراوانی در ارتباط با تسامح و رواداری #کوروش در امور دینی بدست آمده و هیچ نشانه‌ای از تعصب وی به دین ملی‌اش دیده نشده‌است.

    سید محمد خامنه ای، رییس بنیاد #ایران شناسی، معتقد است که کوروش هم مانند دیگر سردمداران تمدن در ایران، موحد بوده است و در این باره می گوید:
    در ایران قدیم، چه دولت های #آریایی و چه دولت های بومی #ایرانی (مثل #ایلامی ها یا کاسپین‌های شمال یا تمدن‌های #مانائی و نواحی مرکزی در #کاشان و #کرمان) همه، پایه‌گذار فرهنگ های غنی و تولید علم و هنر و نوعا مروج توحید و اخلاق بوده‌اند. مثلا #کوروش_بزرگ و فرزندش با جهاد فرهنگی به ظاهر نظامی خود، توحید را در #بین‌النهرین و #سومر و #مصر و #آتن گسترش دادند و #روحانیون آن زمان هم بزرگترین #دانشمندان علوم مختلف و #فیلسوفان عصر خود بودند.

    دربارهٔ اینکه کوروش چه دینی داشت، اختلاف نظر وجود دارد و احتمالاً کوروش خود می‌بایست پرستندهٔ #اهورامزدا بوده‌باشد، اگرچه تقریباً هیچ چیزی دربارهٔ باورهایش نمی‌دانیم. مطابق با گزارش #گزنفون، کوروش در بارگاهش پیرامون مسائل دینی از رهنمودهای مغان پیروی می‌نمود.

    اگرچه بسیاری از پژوهشگران، کوروش را #زرتشتی نمی‌دانند، مری بویس قویاً استدلال می‌کند که کوروش خود یک زرتشتی بود که چنان پا جای پای نیاکان خود می‌گذارد، نیاکانی که از سدهٔ هفتم پیش از میلاد هنوز پادشاهان کوچکی در انشان بودند.

    او خاطرنشان می‌سازد که #آتشکدهها و نیایشگاه‌های #پاسارگاد حاکی از عمل به آیین‌های زرتشتی‌است و متن‌های #یونانی نیز به عنوان شاهد آورده‌اند که مغان زرتشتی جایگاه‌های ارزنده‌ای در دربار کوروش داشته‌اند.

    لوییس گری عقیده دارد که کوروش دقیقاً پیرو آئین #ایرانیان #باستان قبل از گاتاهای #زرتشت و بازماندهٔ آن در #اوستای جدید بود و خدایانی که مورد تکریم کوروش بودند، با اهورامزدا، #میترا، آذر و #آناهیتا، قابل تطبیق هستند.

    وی معتقد است دین کوروش به آئین ارائه‌شده در اوستای جدید نزدیک بوده و دلیلی برای زرتشتی دانستن او وجود ندارد. در برابر، پژوهشگرانی همچون جورج کامرون و والتر هینتس عقیده دارند که زمان زندگی زرتشت مابین سال‌های ۶۶۰ تا ۵۸۲ پیش از میلاد بوده و کوروش در این مدت، حتی با زرتشت دیدار هم داشته و پیرو دین زرتشتی بوده‌است و دلیل این استدلال را آتشدان‌های ساخته‌شده در فضای آزاد و برج نگهداری آتش در پاسارگاد می‌دانند.

    #ماکس_مالوان می‌گوید که تاکنون هیچ مدرکی بدست نیامده که بر پایهٔ آن بتوان گفت، کوروش زرتشتی بوده‌است ولی رفتار او با آموزه‌های زرتشت و اصول دین او نقاط مشترک بسیاری دارد و شاید از دین زرتشتی تأثیر پذیرفته باشد.
    .
     

    « «N¡lOo£aR» »

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/09
    ارسالی ها
    2,852
    امتیاز واکنش
    17,503
    امتیاز
    746
    محل سکونت
    گیلان
    زندگی کوروش - ذوالقرنین

    نقش‌برجستهٔ #انسان_بالدار یکی از ستون‌های بازمانده از کاخ بارعام در #پاسارگاد است که روزگاری روبروی دو درگاه تالار مسقف ستون‌دار قرار داشتند. برخی از پژوهشگران این نقش‌برجسته که شاخ‌های قوچ و بال‌های عقاب دارد را تصویر #کوروش می‌دانند.

    دربارهٔ این نقش، تفسیرهای بسیاری انجام شده که یکی از آن‌ها این است که نقش مذکور #ذوالقرنین یعنی «صاحب دو شاخ» است. دربارهٔ شخصیت ذوالقرنین که در کتاب‌های مقدس #یهودیان، #مسیحیان و #مسلمانان از آن سخن به میان آمده، چندگانگی وجود دارد و این که به‌واقع ذوالقرنین چه کسی بوده، به‌طور قطعی مشخص نشده‌است.

    #ابوالکلام_آزاد با تفسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سوره #کهف دلایلی آورده‌است که ذوالقرنین موصوف، #کوروش_هخامنشی می‌باشد. #علامه_طباطبایی دربارهٔ ذوالقرنین دانستن #کوروش_بزرگ چنین نوشته‌است که «هر چند بعضی از جوانبش خالی از اعتراضاتی نیست، بلکه از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات #قرآنی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.» در #تفسیر_نمونه از نظریهٔ انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریهٔ برتر یاد شده‌است و بر تأیید این نظریه در #تفسیر_من_هدی_القرآن، #تفسیر_الفرقان و #تفسیر_المنیر اشاره شده‌است. در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد.
    .
     
    بالا