اخبار کنسرت ها گزارش نشست خبری گروه موسیقی "همآوایان" به سرپرستی حسین علیزاده

hiva-shz

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2013/12/17
ارسالی ها
1,931
امتیاز واکنش
622
امتیاز
356
کنسرت گروه موسیقی "هم آوایان" به سرپرستی حسین علیزاده روزهای 14 ، 15 و 16 شهریور در تالار بزرگ کشور برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین علیزاده نوازنده تار با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران پیش از توضیح درباره کنسرت به وجود نهاد صنفی خانه موسیقی اشاره کرد و گفت : خوشحالم که پس از سالها سقفی برای این هنر در نظر گرفته شد و الان در خانه خودم نشستم و درباره کنسرتم صحبت می کنم . البته من در دوره های گذشته در این خانه مسئولیت اجرایی هم داشتم اما می دانم که دستاوردهای امروز این نهاد صنفی به مراتب بیش از گذشته است و من به نوبه خودم مراتب سپاسگذاری خود را از دوستان فعال در این مرکز به جا می آورم .

سرپرست گروه موسیقی "هم آوایان" در ادامه به محتوای کنسرت اشاره کرد و گفت : مضمون و محتوای وجودی هر کار صحنه ای تا اندازه زیادی به حرف های تازه ای که گروه نوازنده ،خوانندها و در نهایت مجریان برگزای کنسرت برای مخاطب دارند برمی گردد و ما هم در این اجرا ساخته های جدید "هم آوایان " را در بخش های مختلف بداهه نوازی و گروه نوازی اجرا می کنیم . در بخش نخست بداهه نوازی به همراه مجید خلج (نوازنده تنبک) داریم و در بخش دوم نیز به صورت گروه نوازی همراه با 4 خواننده ( دو خواننده زن و دو خواننده مرد) و 8 نوازنده همه قطعات جدید از ساخته های خودم را اجرا می کنیم .
وی خاطرنشان کرد : قطعه "سرود گل" با شعری از فریدون مشیری را در دستگاه راست پنجگاه اجرا می کنیم و در بخش بداهه نوازی در هر شب بنا بر حس و حال موجود در گروه قطعاتی را در دستگاههای مختلف اجرا می کنیم که عمده این دستگاهها افشاری، سه گاه و ابوعطا است . البته برای اجرای نوع کار در بداهه نوازی خیلی قابل پیش بینی نیست چرا که معتقدم بداهه نوازی بر اساس حس و حال نوازنده و خواننده برای بیان احساسات در لحظه شکل می گیرد.
این آهنگسازدر ادامه در معرفی گروه موسیقی " هم آوایان" گفت : تشکیل گروه "هم آوایان" از سالها پیش از جمله فعالیتهای اجرایی من بوده است که تا کنون کنسرتهای مختلفی را هم که بیشترین آنها در خارج از کشور بوده اجرا کرده ایم. اعضای این گروه از هنرجویان و کسانی هستند که با داشتن استعداهای خوب در عرصه موسیقی زیرنظر خودم و در ابعاد مختلف هنر موسیقی پرورش پیدا می کنند و بعد ازآن هریک از اعضا به فراخور کاری که انجام می دهند آموزش می بینند و به طور دوره ای هریک از اعضا فرصت حضور روی صحنه و اجرای برنامه زنده را دارند ، بنابراین در گروه "هم آوایان" هیچ کس به عنوان عضو اصلی و ثابت گروه نیست.
وی در ادامه به نتیجه همکاری خود با فرهنگستان هنر مبنی بر تشکیل کارگاه آموزش تار اشاره کرد و گفت : بیشتر تمایل دارم که به صورت مستقل کارکنم . سالهای سال است که در نهایت آرامش و با صبر و حوصله فراوان به کار تربیت نیروهای با استعداد در عرصه موسیقی مشغولم و خیلی اهل تبلیغات و جار و جنجال نیستم و ترجیح می دهم به دور از هیاهو و شلوغ کاری به کشف استعدادهای جوان و با انگیزه بپردازم که در کانون هم آوایان هم اکنون به همین کار مشغول هستم.
علیزاده در خصوص چگونگی تربیت نیروهای جوان گفت : یاد گرفتن هر سازی کاری زمان بر است تا یک فرد و نوازنده شود و تمام نوازنده به مرور زمان به وجود این مسئله واقف شده اند و آموخته اند که سالهای سال باید بگذرد تا نوازنده قابلی شوند اما این مسئله در آواز متفاوت است چون اغلب خواننده ها می خواهند برای رسیدن به پختگی کامل در این حرفه مسیر کمتری را طی کنند. این امکانپذیر نیست و من در این کارگاهها علاوه بر مشق موسیقی نوع بزرگ شدن و چگونگی پروبال گرفتن هنرمند به گونه ای که این پرو بال نسوزد را مطرح می کنم . بنابراین آموزش من اتفاق عجیبی نیست چون من هر دم در حال آموختن و آموزش دادن هستم و شاید این امر آموزش برای کسی مثل آقای شجریان یک اتفاق عجیب باشد چون این کار را به طور مداوم انجام نمی دهد ولی من همیشه به طور مستقل و مستمر کار کرده ام.
وی همچنین درباره ایده گروه موسیقی "هم آوایان " گفت : تمرکز گروه "هم آوایان" روی موسیقی آوازی به طور جمعی است. در واقع اجرای ما اجرای موسیقی سنتی نیست، چون معتقدم انجام موسیقی سنتی تکرار قانونمندیهای بزرگان موسیقی کلاسیک ما است. بنابراین معتقدم اگر صرفا نگاهی سنتی به موسیقی داشته باشیم چیزی تغییر نمی کند چرا که ما در تمام مراحل مختلف زندگی خود مدام در حال تغییر و رو به جلو رفتن هستیم .
حسین علیزاده در پایان درباره استفاده از اشعارکلاسیک در ساخت قطعات خود گفت : شعر کلاسیک این سرزمین یکی از ماندگارتین مفاخر ادبیات ایران است که خوشبختانه تاریخ مصرف ندارد و هیچگاه کهنه و نخ نما نمی شود و یکی از سرمایه های فرهنگی ما ایرانیان است و قرارنیست اگر حرف از نوگرایی می زنیم به همه این ارزشها پشت کنیم چون معتقدم برای هرنوع مرزشکنی باید تمام مرزها را شناخت ، کما اینکه در ادبیات هم همینطور بوده است. نیما وقتی شعر نو می گوید شعر کلاسیک را به خوبی می شناخت و شعر کلاسیک در موسیقی سنتی نقش ریشه ای دارد. در نهایت باید بگویم در کارهای خود از اشعاری استفاده می کنم که همواره یادآور امید به زندگی باشد و متاسفانه باید بگویم شعر نو تا اندازه بسیاری دچار سیاه نمایی و تاریکی در کلام شده است.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا