جالب و دانستنی ۱۰ تکنیک دوربین که عکاسان مبتدی باید بدانند

  • شروع کننده موضوع fz80
  • بازدیدها 552
  • پاسخ ها 22
  • تاریخ شروع

fz80

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/10/19
ارسالی ها
1,389
امتیاز واکنش
1,584
امتیاز
0
محل سکونت
یه جایی تو این دنیای...
دمای رنگ

دمای رنگ با استفاده از واحد درجه کلوین به صورت علمی قابل بیان است. نورپردازی های مختلف می توانند دماهای رنگی متفاوتی بین ۲۰۰۰ درجه کلوین (گرم) تا ۹۵۰۰ درجه کلوین (سرد) داشته باشند.
این تعریف نشات گرفته از این حقیقت است که نور ناشی از اجسام حرارت دیده، طیفی را ایجاد می کند که با افزایش دمای جسم تغییر می کند.
نورپردازی با دمای پایین گرمتر است (رنگ قرمز و زرد بیشتر)، در حالیکه نور با دمای بالا سردتر است (آبی بیشتر).
تراز سفیدی (وایت بالانس – white balance) همان چیزی است که جهت تنظیم رنگ ها در شرایط نوری مختلف طراحی شده است. شما می توانید آن را بر روی اتوماتیک گذاشته و امیدوار باشید که بهترین نتیجه حاصل می شود و یا با توجه به شرایط محیطی تنظیمات دستی لازم را اعمال کنید.
در برخی از دوربین های گران قیمت مقادیر تراز سفیدی بر حسب کلوین بیان شده است، اما در اکثر دوربین ها از اسامی خاصی جهت بیان شرایط نوری مختلف استفاده شده است، مانند Daylight، Tungsten و Shade.
تنظیم اشباع/ته رنگ

در زمان سپیده دم، یا زمان گرگ و میش که خورشید به تازگی غروب کرده است، نور محیط به طور ذاتی سرد و آبی است که در این مواقع می توان عکس های بسیار زیبایی با نور کم محیط خلق کرد.
در صبح زود و یا قبل از غروب آفتاب، خورشید درخشش گرمی را ایجاد می کند که جذاب و مهیج است. اگر قصد دارید که رنگ نور طبیعی را حفظ کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین دیجیتال شما در پی تصحیح رنگ عکس شما نیست.
بسیاری از عکس های مناظر با تنظیمات Daylight به خوبی گرفته میشوند، چراکه دوربین را مجبور می کند از یک تعادل رنگی (colour balance) استاندارد و ثابت استفاده کند.
مثل عملیات شارپ سازی که مطرح کردیم، تنظیمات اشباع رنگ نیز باید به دقت انجام شود. در غیر اینصورت عکس شما پر زرق و برق و بیش از حد دستکاری شده به نظر می رسد.
 
  • پیشنهادات
  • fz80

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/10/19
    ارسالی ها
    1,389
    امتیاز واکنش
    1,584
    امتیاز
    0
    محل سکونت
    یه جایی تو این دنیای...
    اشباع انتخابی – Selective saturation

    در بسیاری از صحنه ها، اشباع برخی از رنگ ها به ویژه قرمز و سبز از بقیه بسیار بیشتر است. در این شرایط به جای تنظیم اشباع رنگ برای کل تصویر، می توانید در تنظیمات Hue/Saturation (اشباع/ ته رنگ) اشباع یک رنگ خاص را هدف قرار دهید.
    basic-camera-techniques-17-lenzak.jpg

    افزایش کلی اشباع با استفاده از کنترل Hue/Saturation، در اکثر موارد باعث بیش از حد اشباع شدن تصاویر می شود؛ مانند رنگ سبز در این تصویر.
    basic-camera-techniques-18-lenzak.jpg

    استفاده از منو کشویی در پنجره Hue/Saturation، این اجازه را به شما می دهد که اشباع رنگ ها را تک تک و جداگانه کم کنید (که در غیر این صورت مقداری از جزئیات را از دست می دهید.) در حالیکه برخی دیگر را بیشتر می کنید.
     

    fz80

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/10/19
    ارسالی ها
    1,389
    امتیاز واکنش
    1,584
    امتیاز
    0
    محل سکونت
    یه جایی تو این دنیای...
    با استفاده از دیافراگم های مختلف به تصاویر خود عمق بدهید

    basic-camera-techniques-19-lenzak.jpg

    f/1.8
    دیافراگم های مختلف را امتحان کنید و تکنیک های مربوطه را به خوبی فرا بگیرید تا عکس هایتان توجه بینندگان را به خود جلب کند.
    به محض اینکه کنترل دیافراگم لنز خود را به دست بگیرید و نقطه فوکوس را به خوبی انتخاب کنید، قادر خواهید بود چشم بیننده را به داخل کادر تصویر بکشید!
    زمانیکه هنر انتخاب دیافراگم را فرا گرفتید، می توانید در قسمت هایی که می خواهید توجه مخاطب به آن جلب شود فوکوس کرده و آن قسمت ها را شارپ کنید و از بقیه نواحی تصویر جهت کامل کردن تصویر استفاده کنید.
    اندازه دیافراگم، روی عمق میدان (نواحی جلو و پشت سوژه که جزئیات واضح و شارپی دارند) اثر می گذارد. هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد (ضرایب اف بزرگ تر مثل f/22)، عمق ناحیه ای از تصویر که واضح است بیشتر خواهد شد. این برای بیشینه کردن عمق میدان در تصاویر منظره و یا ماکرو کاربرد دارد.
    هر چقدر دیافراگم باز تر باشد (ضرایب اف کوچکتر مثل f/1.8)، عمق میدان عکس کاهش خواهد یافت. این حالت برای محو کردن پس زمینه در عکس های پرتره بسیار کارآمد است. فوکوس کردن و کنترل دیافراگم بسیار وابسته به یکدیگر هستند.
    اگر از یک دیافراگم باز استفاده می کنید که قسمت شارپ تصویر شما بسیار محدود است، بایستی نقطه فوکوس خود را به دقت انتخاب کنید. چرا که در غیر اینصورت کل تصویر شما نرم به نظر خواهد رسید. اهمیت این مسئله در عکس های کلوزآپ (close-up) دو چندان می شود، چراکه در این تصاویر حتی هنگام استفاده از دیافراگم های بسته نیز، عمق میدان در اغلب موارد با میلیمتر اندازه گیری می شود.
    شما می توانید از این به نفع خود استفاده کنید. یعنی با فوکوس انتخابی روی سوژه خود، آن را همچون ساندویچ مابین لایه هایی محو قرار دهید و توجه مستقیم بیننده را به سوژه جلب کنید.
    برای انجام موثر این کار، باید از یک لنز تله فوتو استفاده کنید که پرسپکتیو را فشرده می کند (پس زمینه به سوژه نزدیک تر دیده می شود – perspective compression) و جزئیات پیش زمینه و پس زمینه را محو می کند.
    basic-camera-techniques-20-lenzak.jpg

    مهارت های دوربین: نمایی پاک انتخاب کنید

    دیافراگم های باز برای محو کردن پس زمینه عالی هستند، اما اگر عناصر پس زمینه به اندازه کافی از سوژه دور نباشند به قدر کافی اثر نخواهد داشت (پس زمینه محو نمی شود).
    همیشه این مورد در مورد پس زمینه را در نظر داشته باشید و اگر در حالتی به غیر از دیافراگم باز کار میکنید، از دکمه پیش نمایش عمق میدان (depth-of-field preview) بر روی دوربین خود استفاده کنید.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا