در سال ۱۳۹۸ دو آزمون جداگانه با دو مجموعه سئوال برگزار می شود
الف- آزمون سراسری سال ۱۳۹۸
۱- در سال ۱۳۹۸، سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سئوال) مطابق موارد ذیل انجام میشود، ضمناً از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (۳-۳-۶) ، سئوال یکسان طرح خواهد شد.
یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانشآموزان نظام قدیم
یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانشآموزان نظام جدید (۳-۳-۶)
توجه: داوطلبان با توجه به اینکه فارغالتحصیل نظام قدیم یا نظام جدید آموزشی هستند لزوماً باید در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغالتحصیل شدهاند، شرکت کنند.
۲- نمرات دو گروه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تراز شده و گزینش بهصورت رقابتی براساس نمره کلنهایی در زیر گروه مربوطه و سایر شرایط و ضوابط آزمون سراسری انجام میشود. به عبارت دیگر ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تخصیص داده نمیشود.
میزان تاثیر سوابق تحصیلی، حداکثر ۳۰ درصد با ۲۰ درصد تاثیر قطعی و ۱۰ درصد تاثیر مثبت
۳- در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، حداکثر ۳۰ درصد است و ۲۰ درصد با تاثیر قطعی و ۱۰ درصد با تاثیر مثبت اعمال میشود بهطوریکه:
الف- آن دسته از دیپلمههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال ۱۳۹۸ و در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) اخذ کرده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید ۳-۳-۶) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است که ۲۰ درصد به صورت تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمرهکل نهایی آنان لحاظ میشود.
ب- آن دسته از دیپلمههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۷ اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.
سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و داوطلبان دارای مدرک پیشدانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیشدانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.
سوابق تحصیلی موجود دوره پیشدانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است.
در مجموع میزان تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۳۰ درصد است که ۲۰ درصد به صورت تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمرهکل نهایی آنان لحاظ میشود.
به عبارت دیگر میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم حداکثر ۱۶.۶۷ درصد و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی پیشدانشگاهی حداکثر ۳.۳۳ درصد است و درصورتی که سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش نمره کل شود، به تفکیک برای دیپلم حداکثر ۸.۳۳ و برای پیشدانشگاهی حداکثر ۱.۶۷ افزایش خواهد یافت.
درصورت عدم وجود تاثیر مثبت، ملاک نمره کل حاصل از آزمون و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیشدانشگاهی ( حداکثر به میزان ۲۰ درصد طبق موارد مذکور) خواهد بود.
ج- سایر دیپلمهها (غیر از بندهای الف و ب) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.
توجه ۱: اطلاعات بیشتر درخصوص میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون سراسری ارائه میشود.
توجه ۲: وزارت آموزش و پرورش امکان جبران سوابق تحصیلی دیپلم و سوابق تحصیلی پیشدانشگاهی را برای فارغالتحصیلان دوره متوسطه نظام قبلی که حداکثر تا سال ۱۳۹۷، مدرک دیپلم یا پیشدانشگاهی خود را اخذ کرده اند، برای سال ۱۳۹۸ فراهم میکند.
۴- عناوین دروس پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه مرتبط با هر گروه آزمایشی آزمون سراسری که وزارت آموزش و پرورش امتحان آنها را به صورت نهایی برگزار میکند، پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اعمال سوابق تحصیلی، اطلاعرسانی خواهد شد.
فهرست منابع سوالات آزمون برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید (۳-۳-۶) منتشر می شود
۵- فهرست منابع سوالات آزمون برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید (۳-۳-۶) متعاقباً اعلام خواهد شد.
دانشآموزان دیپلم فنی و حرفهای و کار و دانش میتوانند در آزمون سراسری شرکت کنند
۶- دانشآموزان دیپلم فنی و حرفهای و کارودانش میتوانند در آزمون سراسری شرکت کنند. این دانشآموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی بایستی در امتحان نهایی دروس شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند، در غیراینصورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند و نمره آزمون سراسری ملاک عمل است.
۷- معیار پذیرش برای رشتههای صرفاً براساس سوابق تحصیلی معدل کتبی پایه دوازدهم برای دانشآموزان نظام جدید (۳-۳-۶) و معدل کتبی دیپلم (سال یازدهم) برای دانشآموزان نظام قبلی است.
۸- دانش آموزان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علومانسانی آزمون سراسری شرکت میکنند، به جای پاسخ گویی به سوالات دروس «تاریخ ۱،۲،۳» و «عربی ۱،۲،۳» دفترچه اختصاصی گروه علوم انسانی، به سوالات «تاریخ ۱،۲،۳ اختصاصی» و «عربی ۱،۲،۳ اختصاصی» که مربوط به دروس متوسطه دیپلم علوم و معارف اسلامی است، پاسخ میدهند.
سوالات سایر دروس امتحانی همان سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی خواهد بود.
آزمون سال ۹۹ یک آزمون و یک مجموعه سئوال دارد
ب- آزمون سراسری سال ۱۳۹۹
۱- در سال ۱۳۹۹، فقط یک آزمون (یک مجموعه سوال) براساس نظام جدید آموزشی (۳-۳-۶) برگزار میشود.
میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون ۹۹ حداکثر ۳۰ درصد با تاثیر قطعی
۲- در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، حداکثر ۳۰ درصد با تاثیر قطعی اعمال میشود. بهطوریکه:
الف- آن دسته از دیپلمههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال ۱۳۹۸ و بعد از آن در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) اخذ کرده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید ۳-۳-۶) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمرهکل نهایی آنان لحاظ میشود.
ب- آن دسته از دیپلمههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۷ اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.
سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تاثیر قطعی و برای داوطلبان دارای مدرک پیشدانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیشدانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند.
سوابق تحصیلی موجود دوره پیشدانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمرهکل نهایی آنان لحاظ میشود.
۳- بندهای ۶ ، ۷ و ۸ مندرج در بند الف مربوط به آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ در سال ۱۳۹۹ نیز برقرار است.
در پایان خاطر نشان میسازد که تمامی قوانین، مقررات، شرایط و ضوابطی که در آزمون سراسری اجرا میشود (مانند سهمیهبندی، بومیپذیری و …) مصوب مراجع ذیصلاح اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای این قوانین و مقررات است.
مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور
همواره برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، این سوال مطرح می شود که چه شرایطی را برای قبولی در رشته و دانشگاه کشور مقصد باید داشته باشندو اصولا چه مدارکی مورد نیاز است.
این سوال عمومی صدها هزار متقاضی ایرانی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است که به رویای کار و اقامت و تحصیل، رهسپار مقصدهای تحصیلی معروف و یا غیر معروف ایرانیان در آنسوی آبها می شوند. در این گفتار، شما را با مدارک عمومی و اختصاصی مورد نیاز ادمیشن در دانشگاه های خارج از کشور آشنا میکنیم.
مدارک عمومی مورد نیاز
برای قبولی در مقاطع مختلف رشته های دانشگاهی در دانشگاه های آنسوی مرز، چه دانشگاه مقصد، آزمون ورودی داشته باشد چه نداشته باشد، چه به زبان انگلیسی باشد چه نباشد، چه رایگان باشد چه نباشد، چه مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشد یا نباشد، نیازمند ارائه مدارک عمومی هستید که از داوطلبان درخواست می شود. این مدارک عبارتند از:
۱-رونوشت گذرنامه
گذرنامه شما باید حداقل ۱ سال اعتبار داشته باشد تا در صورت دریافت ادمیشن ، امکان الصاق برچسب روادید در ان برای اعطای روادید تحصیلی یکساله به شما وجود داشته باشد.
۲-ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
کلیه مدارک تحصیلی شما اعم از دیپلم، مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، ریز نمرات مربوطه می بایست ترجمه رسمی شده و ممهور به مهر وزارت امور خارجه اسلامی ایران و وزارت دادگستری باشد. به همین خاطر۷ می بایست کلیه مدارک تحصیلی خود را که به تایید وزارت آموزش و پرورش یا وزارت آموزش و تحقیقات و فناوری کشور رسیده است را توسط مترجمان رسمی ، ترجمه کنید.
برخی از سفارت خانه ها مثل سفارت فرانسه در تهران، مترجمان مورد تایید خود را فهرست کرده اند . ترجمه رسمی مدارک تحصیلی داوطلبان می بایست بدون خط خوردگی و مورد تایید وزارت خارجه باشد. در صورتی که دانشگاه مقصد، نیازی به تایید وزارت خارجه ندارد، می توانید مدارک را با مهر مترجم رسمی، به دانشگاه ارسال کنید. حتی المقدور از ترجمه های رسمی، فایل PDF تهیه کنید.
۳-رزومه تحصیلی
برای ورود به کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور، از شما رزومه تحصیلی درخواست می شود. رزومه تحصیلی یا رزومه شغلی متفاوت است. در رزومه شغلی، شما اشاره ریز به فعالیت های تحقیقاتی و آکادمیک خود نمی کنید و معمولا فراخور هر درخواست شغلی، رزومه ای مرتبط با فیلد مورد نظر تهیه می شود. اما در رزومه تحصیلی، کلیه فعالیت های علمی و تحقیقاتی باید قید شود.
در رزومه تحصیلی شما باید فهرست مقاطع تحصیلی خود را با نام محل تحصیل و کشور و مدرک اخذ شد ذکر کنید. همچنین در صورتی که علاقمند بودید، عنوان پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در صورت موجود بودن ذکر نمایید. توانایی خود در کار با رایانه را ذکر کنید. همچنین توانایی خواندن و نوشتن به زبان های خارجه را ارائه کنید. اگر به ورزش ها و فعالیت های هنری علاقه دارید، با سطح توانایی خود، آنها را نیز قید کنید.
در صورتی که عضویت در موسسات و انجمن های بین المللی دارید نیز قید کنید. در صورتی که در دوره های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP و امثالهم شرکت کرده اید و مدرک دریافت کردید، نوع و سال دریافت مدرک را قید کنید.
۴-بیانیه هدف
معمولا از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور درخواست می شود که علت علاقمندی به تحصیل در دانشگاه مورد علاقه خود را ذکر کنند. این کار در نامه ای به نام SATETEMENT OF PURPOSE قید می شود که اصطلاحا SOP خوانده می شود. در بیانیه هدف شما اعلام می کنید که :
هدف شما از تحصیل در مقطع فلان چیست.
هدف شما از تحصیل در رشته فلان چیست
هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیست
چه پیش زمینه تحصیلی و تحقیقاتی و کاری نسبت به رشته مورد تقاضا دارید
قصد دارید در زمان تحصیل در دانشگاه چه فعالیتی انجام دهید
قصد دارید پس از دانش اموختگی، در چه حوزه هایی فعال شوید.
دوست دارید در چه موضوعات شغلی یا تحقیقاتی مربوط به رشته مورد نظر فعالیت کنید.
بیانیه هدف خوب معمولا ۲ صفحه است. بیانیه هدف در واقع بیان علایق واقعی بر اساس ظرفیت های مشخص علمی و تجربیات شما است و بیانیه آرزو و رویا نیست! چرا که باید نسبت به مفاد مندرج در آن، همچون مواردی که در رزومه قید می کنید، امکان دفاع داشته باشید.
پس بیانیه هدف را باید به خوبی بنویسید و بدون اشکال گرامری و نوشتاری، ضمیمه مدارک کنید. بیانیه هدف خوب و شفاف مشخص میکند که شما تا چه اندازه برای تحصیل در رشته و مقطع مورد نظر، جدی و علاقمند هستید. البته بیانیه هدف، نه شرط لازم و نه شرط کافی برای اخذ ادمیشن از دانشگاه مقصد است.
۵-فرم تقاضانامه
برخی از دانشگاه های دنیا از داوطلبان درخواست می کنند که با دریافت کد کاربری و رمز عبور از سایت دانشگاه، نسبت به تکمیل APPLICATION اقدام کنند. در این حالت، معمولا از شما درخواست می شود که فایل پی دی اف مدارک هویتی، تحصیلی، رزومه و بیانیه هدف را داخل اپلیکیشن آپلود و SUBMIT کنید. اگر دانشگاه مقصد از شما APPLICATION FEE درخواست کرد نیز بایستی با کارت های اعتباری بین المللی، این هزینه پرداخت شود. اگر کارت اعتباری ندارید، از شرکت های پرداخت مجازی ایرانی که نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت و معدن کشورمان را دارند درخواست کنید تا با دریافت معادل ریالی اپلیکیشن فی، هزینه را از جانب شما پرداخت کنند.
۶-توصیه نامه
برخی از دانشگاه ها از داوطلبان مقطع ارشد و دکترا درخواست میکنند که ضمیمه مدارک خود، توصیه نامه یا LETTER OF RECOMMENDATION که LOR یا RL خوانده می شود را ضمیمه کنند. توصیه نامه در واقع توصیه یک استاد یا محقق یا فردی است که شما را می شناسد و به ظرفیت های علمی و آکادمیک شما اشراف خوب دارد. معمولا ۲ یا ۳ توصیه نامه نیاز است. داشتن توصیه نامه، شرط لازم یا شرط کافی برای ادمیشن نیست. حتی توصیه نامه از رییس برترین دانشگاه های دنیا نیز نمیتواند در صورتی که حائز شرایط ورود به مقاطع مختلف دانشگاه ها باشید، فاکتور تعیین کننده برای قبولی شما باشد.
البته برخی از دانشگاه ها از شما میخواهند که از توصیه کننده بخواهید که در یک پست الکترونیک، مستقیم به دانشگاه نامه نوشته و شما را برای تحصیل توصیه کنند.
مدارک اختصاصی مورد نیاز دانشگاه ها
علاوه بر مدارک عمومی، مدارک اختصاصی نیز از داوطلبان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور خواسته میشود که در زمان اپلای، می بایست ضمیمه مدارک کنند. عدم ضمیمه کردن مدارک اختصاصی برای ادمیشن در دانشگاه ها،عدم قطعیت در ثبت نام را ایجاد میکند و اپلیکیشن شما برای بررسی نهایی، از قسمت admission department دانشگاه به دانشکده مربوطه ارجاع نمی شود و در واقع درخواست شما مردود می شود. اگر هم هزینه ثبت نام پرداخت کرده باشید، به شما عودت نخواهد شد.
مدارک اختصاصی مورد نیاز دانشگاه ها، معمولا موارد زیر است:
IELTS : مهم ترین مدرک برای ادمیشن در دانشگاه های انگلیسی زبان جهان است. سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان در سنترهای برگزاری آزمون آیلتس شرکت میکنند. آیلتس به صورت کاغذی برگزار می شود و رنج نمره آن بین ۰ تا ۹ است. دانشگاه ها برای پذیرش داوطلبان در مقطع کارشناسی ، آیلتس ۵.۵ و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس ۶.۵ آکادمیک به بالا نیاز دارند. آیلتس ۴ مهارت خواندن-نوشتن-گوش کردن و صحبت کردن را می سنجد و میانگین نمره این ۴ مهارت، اصطلاحا band score نهایی را مشخص می کند. آیلتس ۲ سال اعتبار دارد و در سنترهای ایران برگزار می شود.
تافل: آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان است. تافل فقط به صورت اینترنتی برگزار می شود و رنج نمره آن از ۰ تا ۱۲۰ است. دانشگاه ها معمولا برای قبولی داوطلبان برای ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی، تافل ۷۰ تا ۷۵ و شرط دریافت تافل ۸۰ تا ۹۰ از ۱۲۰ را برای ورود به مقطع ارشد و دکترا معرفی می کنند. اعتبار مدرک تافل ۵ سال است.
مدرک GRE-GMAT: اگر قصد دریافت ادمیشن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های آمریکا را دارید، در اختیار داشتن این ۲ مدرک الزامی است. اگر قصد دارید در رشته های مدیریت، حسابداری و اقتصاد و MBA تحصیل کنید، اخذ مدرک GMAT ضروری خواهد بود. برخی از دانشگاه ها، حداقل نمره را برای داوطلبان در نظر می گیرند که اگر این شرایط را نداشته باشند، حق اپلای ندارند. البته همیشه استثنائاتی وجود دارد.
مدرک SAT : برای علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی برخی از دانشگاه های انگلیسی زبان دنیا، در اختیار داشتن مدرک سات الزامی است. ساختار آزمون سات هم مانند جی آر ایی است.
آزمون ورودی: معمولا دانشگاه های هنر و پزشکی، برای اعطای ادمیشن به داوطلبان، آزمون ورودی یا entrance exam برگزار می کنند که شرایط و مدرک مورد نیاز شرکت در این ازمون ها را باید از سایت دانشگاه مقصد سوال کنید.
پرسش و پاسخ درباره مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور
۱-استاد دوره کارشناسی بنده به زبان انگلیسی مسلط نیست. چگونه توصیه نامه دریافت کنم؟
پاسخ: حتی الامکان از اساتید که به زبان انگلیسی آشنایی دارند برای دریافت توصیه نامه اقدام کنید. اگر استاد مربوطه به انگلیسی مسلط نیست، متن توصیه نامه را دریافت و سپس ترجمه رسمی کرده و ضمیمه مدارک کنید.
۲-آیا توصیه نامه تحصیلی می بایست روی سربرگ دانشگاه باشد؟
پاسخ: خیر. شما میتوانید توصیه نامه تحصیلی را از کارفرما یا سرپرست جایی که در انجا مشغول به کار و تحصیل بودید را نیز دریافت کنید.
۳-آیا توصیه نامه تحصیلی می بایست مستقیم به دانشگاه ارسال شود؟
پاسخ: برخی از دانشگاه ها، داوطلبان را موظف میکنند تا توصیه نامه ها را با مدارک خود ارسال نکرده و از توصیه کننده بخواهند فایل یا hard copy آن را به دانشگاه مقصد ارسال کنند.
۴-آیا در رزومه تحصیلی می توان جزییات پایان نامه کارشناسی/کارشناسی ارشد را توضیح داد؟
پاسخ: خیر. بهتر است این کار به صورت خلاصه در بیانیه هدف قید شود.
۵-مدرک آیلتس من ۵.۵ جنرال است. آیا میتوان برای ادمیشن دانشگاه های آمریکایی اقدام کنم؟
پاسخ: خیر. برای ورود به دانشگاه ها، در اختیار داشتن مدرک آیلتس آکادمیک مورد نیاز است.
۶-دریافت مدرک آیلتس آسان تر است یا تافل؟
پاسخ: آزمون آیلتس و آزمون تافل، دو آزمون با ساختارها و روش آزمون کاملا متفاوت است. می بایست از طریق ویدیو های اینترنتی، با ساختار این دو آزمون و خواسته ها و تطبیق نیازهایش با توانایی علمی خود اقدام کنید.
۷-چگونه یک بیانیه هدف خوب بنویسم؟
پاسخ: برای این کار، طریق نوشتن بیانیه هدف خوب را در این لینک فرا بگیرید و بیانیه های هدف خود را در اختیار اساتید و دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های خارچ از کشور برای انجام اقدامات اصلاحی و نگارشی قرار دهید.
۸-برای کاهش هزینه ها در ترجمه رسمی چه باید کرد؟
پاسخ: توصیه می شود برای کاهش هزینه ها در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود، با توجه به اینکه نیازمند به اپلای در چند دانشگاه به طور موازی هستید، از مترجم رسمی تخفیف گرفته و از دانشگاه مقصد درباره الزام یا عدم الزام مهر کردن ترجمه ها به مهر وزارت خارجه و دادگستری سوال کنید. این کارها، هزینه نهایی ترجمه رسمی مدارک تحصیلی شما را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
۹-آیا حضور در کنفرانس های بین المللی عاملی موثر در ادمیشن است؟
پاسخ: الزاما خیر. اما حضور در کنفرانس های بین المللی در صورتی که منجر به سابمیت مقاله یا پوستر شما در کنفرانس و ژورنال های آن شده است را در رزومه تحصیلی قید کنید.
۱۰-نمره GRE من در ۲ آزمون داده شده، حداقل های مورد نیاز تحصیل در دانشگاه های آمریکا را کسب نکرد. چه باید بکنم؟
پاسخ: برای آزمون سوم تلاش کنید یا هر دو کارنامه را به دانشگاه مقصد ارسال کنید تا تصمیم گیری شود.
۱۱-برای دریافت بورس از دانشگاه های اروپا چه نمره آیلتس یا تافل نیاز است؟
پاسخ: دریافت بورس از دانشگاه های اروپا، منوط به نمره آیلتس یا تافل نیست. چرا که دریافت بورس، الزامات دیگری دارد که باید در نظر داشت. مثل: بودجه دانشکده/استاد، قابلیت علمی شما و امثالهم.
۱۲-آیا برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه، آلمان و نروژ در مقطع کارشناسی می بایست آیلتس ارائه کرد؟
پاسخ : خیر. چون تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه ها عموما به زبان رسمی خود آن کشور است.
۱۳-آیا امکان ارسال نسخه الکترونیکی مدارک به جای HARD COPY وجود دارد؟
پاسخ: حتی اگر برای دریافت ادمیشن مقدماتی، فایل کفایت کند، اما برای صدور ادمیشن نهایی، در اختیار داشتن نسخه ترجمه شده الزامی است.
۱۴-من در یک دانشگاه انگلیسی زبان تحصیل کرده ام. آیا باید مدرک آیلتس یا تافل بگیرم؟
پاسخ. در صورتی که به زبان انگلیسی در دانشگاهی در خارج از کشور تحصیل کرده اید و پایان نامه خودرا به این زبان نوشته اید و زبان رایج در دانشگاه مقصد نیز ، انگلیسی بوده است، معمولا از شرط: English Language proficiency requirements معاف شده و اصطلاحا English language waiver دریافت می کنید. اما باید این موضوع را با دانشگاه مطرح تا پاسخ رسمی دریافت کنید.
۱۵-در کشوری انگلیسی زبان متولد شده ام و زبان من native است. برای ادمیشن در مقطع ارشد، نیاز به آیلس یا جی آر ایی دارم؟
پاسخ: در این حالت از شرط ارائه مدرک زبان در صورت اثبات تسلط به زبان انگلیسی معاف شده اما همچنان نیازمند ارائه مدرک GRE هستید.
۱۶-حداقل نمره انگلیسی موردنیاز دانشگاه های انگلیسی زبان را چگونه میتوان متوجه شد؟
پاسخ. باید به سایت دانشگاه مقصد مراجعه کنید. مثلا در دانشگاه واشنگتن، در این بخش، اطلاعات مورد نیاز ارائه شده است یا در سایت دانشگاه KTH سوئد، باید به این لینک بروید.
۱۷-قصد قبولی در رشته پزشکی /دندان پزشکی در دانشگاه های آلمان/فرانسه دارم. چه مدارکی مورد نیاز است؟
پاسخ: کلیه مدارکی که در بخش مدارک عمومی معرفی شد مورد نیاز است. مدارک اختصاصی را باید از دانشگاه مقصد سوال کنید. چرا که هر دانشکده پزشکی اروپایی، شرایط مخصوص به خود را دارد.
۱۸-آیا ترجمه رسمی فرانسوی مدارک تحصیلی برای ارسال آن ها به دانشگاه انگلیسی زبان کفایت میکند؟
پاسخ : خیر.
۱۹-آیا پیش از ارسال مدارک تحصیلی به دانشگاه مقصد، می بایست استاد راهنما پیدا کنیم؟
پاسخ: معمولا خیر. مگر اینکه در بخش نیازمندی های پذیرش، این موضوع ذکر شده باشد. معمولا برای ادمیشن در مقطع دکترا ، چنین مقوله ای، موضوعیت پیدا می کند.
«دانشجویان گرامی می توانند از اولویت های پژوهشی برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی، موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد، موضوع پایان نامه دکتری، موضوع تحقیق پژوهشی استفاده نمایند. همچنین دانشجویان، اساتید دانشگاهها، فارغ التحصیلان دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان می توانند از طرحهای پژوهشی سامانه اولویتها برای انجام پژوهش و تحقیق بخصوص در حوزه های مختلف فناوری استفاده نمایند.»
(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷)
اولویت های پژوهشی ( کاربردی ) بانک برای سال ۱۳۹۷
– طراحی نظام جامع مدیریت ریسک (ERM)
– تدوین نظام توسعه محصولات و خدمات نوین و طراحی سامانه مدیریت چرخه عمر محصول یا خدمت
– تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات بانک ملی ایران
– بازطراحی ساختار سازمانی بانک ملی با رویکرد سرویسگرا متناسب با ماموریت و رسالت بانک با تاکید برسودآوری و توانمندسازی بانک ملی ایران
– بررسی الگوهای توسعه بانکداری جامع (شرکتی، اختصاصی، خرد، تجاری) در دنیا و ارائه الگویی برای بانک ملی ایران
– طراحی نظام ارزیابی عملکرد شرکتهای تابعه بانک ملی ایران
– تدوین راهبردها و طراحی مدل کسب و کار و نقشه راه بانکداری باز بانک ملی
– آسیب شناسی نظام جبران خدمات در بانک ملی ایران
– پول رمزنگاری شده و تاثیر آن بر بانکداری سنتی در ایران
– امنیت بانکداری باز و API های بانکی
– اعتماد و امنیت در بانکداری دیجیتال در بستر پردازش ابری
– الگوریتم های شناخت بات نت ها در شبکه بانکی
– امنیت بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی
– تامین امنیت مبتنی بر BLOCK CHAIN در بانکداری دیجیتالی
– راهکارهای مقابله با حملات فیشینگ در بانکداری الکترونیک
– راهکارهای مقابله با بدافزارهای بانکی
– به کارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی (یادگیری عمیق،شبکه های عصبی و
اولویت های پژوهشی برای پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری در بانک ملی ایران
فین تکها و استارتاپها
– ارائه مدلی جهت اجرای فین تکها و استارتاپها در حوزه مالی- بانکی
– استراتژیهای ایدهیابی جهت اجرای فین تکها و استارتاپها
– استراتژی های تامین مالی در حوزه فین تک و استارتاپ ها
– پولرمزی و نحوه انتشار آن در بانک
– نقش Initial coin offering (ICO) در بانکداری
– نقش initial public offering (IPO) در بانکداری
– بررسی و شناخت فین تک های موفق در بخش تسهیلات اعتباری
– بررسی امکان تأمین مالی (چتر حمایتی) استارتاپهای حوزههای امور مالی توسط بانک ملی
– ارائه مدلی برای بیمه فینتکها و استارتاپهای منتخب
– طرح توجیهی و ایجاد miner در بانک
– بررسی شیوههای تأمین امنیت در پول رمزی
– تکنولوژی block chain و کاربرد آن در محصولات و خدمات بانکی
– ایجاد مدلهای کسب و کار جدید در ساختار درآمدی بانک
– ارائه رویههای یکپارچهسازی کسب و کارهای مختلف مالی
– طراحی یک پروتکل امن در مقابل جعل هویت، با رعایت گمنامی و انکارناپذیری در تولید پول رمزی
– بررسی ضرورت، الزامات و الگوهای استاندارد PSD2
محصولات و خدمات
– استراتژیهای جذب منابع ارزانقیمت از طریق ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات
– ارائه مدلی برای طراحی خدمات و محصولات بانکی براساس نیازها و انتظارات مشتریان
– بررسی راهکارهای جذب درآمدهای غیرمشاع
– شناسایی نیازها و فرصتهای جدید بازارهای هدف بهمنظور صدور ضمانتنامه های ارزی
– بررسی مدلهای مختلف بیمههای خدمات بانکی (سپرده، پول، اعتبار و تسهیلات )
– شناسایی فرصتهای جدید بهمنظور استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی
– پژوهش درخصوص کلیه ابزارهای پرداخت نوین بانکی در حوزه بینالملل و راهکارها و شیوههای بهکارگیری آنها در بانک
– پژوهش در زمینه “تعهد پرداخت بانکی(BPO)” و بررسی پیش نیازهای لازم برای استفاده از آن بهعنوان خدمتی جدید
– بررسی عوامل موثر بر چرخه عمر محصولات بانک و طراحی مدل در این زمینه و ارائه طرحهای توسعه برای محصولاتی که نیازمند بهینه گردیدن جهت ادامه حیات میباشند.
فرایندها
– ارائه مدل درجهبندی ادارات امور شعب براساس شاخصهای بانکداری نوین
– شناسایی و تعیین بهترین مدل یا متدولوژی جهت بهبود فرآیندهای کسب و کار
– بررسی و مطالعه چگونگی اجرای بانکداری اختصاصی در بانک ملی ایران
– روشهای برآورد تامین مالی شرکتهای بازرگانی و خدماتی
– تعیین ابزارها و خدمات بانکی پرکاربرد در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی الزامات اجرای استاندارد EMV برای کارت های بانکی
سازمانی
– تبیین جایگاه ضمانتنامههای ارزی در حقوق بینالملل
– بررسی مزایا و معایب واگذاری برخی از امور انتظامی به بخش خصوصی
– ضرورت، الزامات و پیشنیازهای بانکداری شرکتی
– بررسی تأثیر اجرای حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتها
– چالشها و و موانع واگذاری شرکتهای تابعه بانک ملی ایران و نقش نهادهای نظارتی در آن
– طراحی مدل جامع و بومی شده اقتصاد مقاومتی در بانک ملی
واحدهای عملیاتی:
مالی
– بررسی راهکارهای نوین و موثر وصول مطالبات در بانک ملی ایران
– بررسی آثار مطالبات غیرجاری بر صورتهای مالی بانک
– بررسی و شناسایی تهدیدات برون سازمانی موثر بر افزایش مطالبات غیرجاری
– بررسی روشهای افزایش انگیزه بدهکاران برای باز پرداخت بدهی
– بررسی روشهای نوین تامین مالی (روشهای مبتنی بر بدهی)
– بررسی روشهای توسعه ابزارها از طریق بازار سرمایه
– بررسی ارزیابیهای انجام شده در خارج از سیستم بانکی (برونسپاری) و نقش آنها در ایجاد و یا وصول مطالبات معوق
– امکانسنجی رتبهبندی شرکتها و مشتریان بانک توسط شرکتهای تخصصی خارج از بانک (برونسپاری) برای اعمال نرخ تسهیلات شناور
– بررسی آثار اجرای استانداردهای بینالمللی حسابداری بر صورتهای مالی بانک ملی ایران و راهکارهای پیشنهادی
– بررسی آثار اقلام بالای خط و پایین خط ترازنامه در صورتهای ریالی
– واکاوی عوامل و راهکارهای موثر در کنترل و مدیریت هزینههای مخابراتی
– بررسی تأثیر بخشودگی مازاد جرائم تأخیر بر ایجاد انگیزه در بدهکاران برای بازپرداخت دیون
– بررسی عوامل کلیدی موفقیت آمیز در سایر بانکهای تجاری بر میزان کاهش مطالبات غیرجاری
– بررسی تأثیر برون سپاری امر وصول مطالبات غیر جاری بر میزان کاهش مطالبات بانک
– بررسی اثرات اخذ کارمزد از تراکنشهای درونبانکی ملی کارتها بر افزایش مراجعه مشتریان به شبکه شتاب
– بررسی سودآوری حوزه شرکتهای تابعه بانک ملی ایران در مقایسه با سودآوری کل بانک.
– بررسی مقایسهای بهرهوری و شرایط رقابتی شرکتهای بخش خصوصی و شرکتهای شبه دولتی (ستاد فرمان، بنیاد مستضعفان و…) با شرکتهای تحت پوشش بانک ملی ایران
– ارائه مدلی برای ارتقای بهرهوری و کاهش هزینه فرصت از دست رفته و کاهش معقول و سیستماتیک هزینههای غیرضروری
– بررسی تاثیر توسعه بانکداری الکترونیک بر درآمدهای کارمزد بانک
– تدوین سند استراتژیک مالی بانک با استناد به اسناد بالادستی
– مقایسه عقود مبادلهای و اعتبار اسنادی داخلی جهت اعطای تسهیلات سرمایه در گردش
بازاریابی و مشتریان
– طراحی مدل سنجش نظرات عمومی مشتریان بانک
– بررسی ضرورت بازاریابی دیجیتالی در بانک
– میزان تاثیرگذاری پارامترهای بصری و شعار بانک بر افزایش دید مثبت عمومی
– بررسی عوامل رضایتمندی و وفاداری مشتریان سپردهگذار اعم از حقیقی و حقوقی
– بررسی عوامل موثر بر ایجاد تصویر ذهنی سازمانی مثبت
– بررسی آثار حضور بانک در شبکههای اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند
– بررسی و مطالعه الگوهای جذب و حفظ مشتریان بزرگ (سازمانی و فردی)
– بررسی عوامل موثر در برندینگ و تبیین شاخصهای آن در بانک ملی ایران
– بررسی و تدوین شاخصهای مشتریان مؤثر در تحقق اهداف بانک و طبقهبندی آنها براساس نیاز مشتریان در هر طبقه
– ارزیابی نیازها، انتظارات و رفتارهای مالی، فعلی و آتی مشتریان با تأکید بر مشتریان ممتاز (VIP)
– عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی از سوی مشتریان بانک ملی در مقایسه با بانکهای رقیب
– شناسایی عوامل و بررسی اثربخش تبلیغات هدفمند در افزایش سپردهها و تسهیلات
– شناسایی عوامل موثر بر ارتقای برند بانک ملی
– نیازسنجی بازار در زمینه رویکردهای نوین بانکی
حقوقی
– بررسی های لازم پیرامون چالش های موجود در دعاوی ورشکستگی از لحاظ ابعاد مالی و اقتصادی و خلاهای تقنینی و تأثیر آن بر منابع بانک و راهبرد حقوقی مقابله با آن
– بررسی چالش دعاوی راجع به مبایعه نامه های مقدم و تأثیر آن در ابطال اسناد رهنی و راههای قانونی مقابله با آن
– بررسی پیرامون مسئولیت ضامن در صورت ورشکستگی متعهد اصلی با توجه به مقررات قانونی در مقابل تعهدات تاجر ورشکسته
– پژوهش درخصوص چالشها و ابهامات و اجمالات قوانین مناقصه و مزایده
– پژوهش درخصوص مشکلات ترهین محل اجرای طرح درشهرکهای صنعتی توسط بانکها
– پژوهش درخصوص نحوه اقاله املاک تملیکی در بانکها ( با موضوع اقاله از منظر قانون مدنی متفاوت می باشد)
– بررسی حقوقی راهکارهای نوین در باب عقود اسلامی وابزارهای مالی مرتبط
– تحلیل حقوقی معایب و مزایای صدور ضمانت نامه توسط شرکتهای بیمه
منابع انسانی
– بررسی میزان کارایی و ضرورت آزمونهای روان شناختی شغلی برای انتصابات در مشاغل کلیدی
– بررسی عوامل موثر بر ارتقای بهداشت روانی کارکنان
– بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک
– بررسی رابـ ـطه توانمندسازی مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی
– بررسی تاثیر جابهجایی کارکنان بر رضایتمندی شغلی
– بررسی عوامل رفتاری کارکنان در ارتقای میزان علاقمندی مشتریان به بانک
– ارائه راهکارهای نوین برای ارتقاء سلامت جسمانی و کاهش استرسهای شغلی پرسنل حفاظت فیزیکی
– آسیبشناسی نظام آموزش بانک ملی ایران و ارائه الگوی بهینه برای آن
– امکانسنجی برونسپاری فرآیندهای آموزش کارکنان (فواید، مضرات و ارائه راهکار)
– امکانسنجی استقرار سیستم پایش و ارتقاء سلامت کارکنان و خانوادههای آنان
– ارایه راهکارهای جذب مدیران حرفهای و متخصص در شرکتهای تابعه بانک ملی ایران
– آسیبشناسی نظام جبران خدمت در بانک و اولویتبندی مولفههای جبران خدمات جامع بانک ملی در راستای انگیزش کارکنان
– شناسایی مولفههای شایستگی مدیران صف و ستاد
– بررسی بیماریهای سازمانی (شایعهسازی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، بیانگیزشی، …)
– شناسایی عوامل موثر بر فشار روانی و بررسی رابـ ـطه آن با عملکرد فردی و سازمانی
– بررسی تبیین مولفههای موثر بر طراحی دورههای آموزشی با تاکید بر اثربخش شیوههای نوین آموزش
– بررسی میزان تاثیر اجرای نظاممند مدیریت دانش بر بهرهوری کارکنان بانک
– بررسی الزامات اشتراکگذاری دانش در بانکداری باز
اعتباری
– طراحی مدل مناسب اعتبارسنجی مشتریان
– آسیب شناسی نظام بررسی طرحها در بانک ملی و ارائه الگوی بهینه برای آن
– بررسی برون سپاری فرآیندهای بررسی طرحها، مخاطرات آن و ارائه راهکار
– بررسی تطبیقی شیوه های نوین مطالعات درخصوص امکانسنجی طرحهای اقتصادی بانک در کشورهای منتخب
– شناسایی و بکارگیری ابزارهای لازم جهت شناسایی ذی نفعان واحد در فرآیند بررسی طرح
– تدوین بانک اطلاعاتی جامع برای پرفرماها یا پیشفاکتورهای مقایسهای در بررسی فنی طرحها
استراتژی
– مطالعه تطبیقی درخصوص رتبهبندی شعب بانکها و ارائه الگوی مناسب
– ارائه الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد واحدهای ستادی بانک
– بررسی و اندازهگیری شاخصهای عدالت و کارایی در نظام بانک ملی
– برررسی روش بهبود برنامه عملیاتی و کاربردی بانک در راستای افزایش توان و بهرهوری کارکنان
تدارکات
– ارائه مدلی مناسب برای پیادهسازی مدیریت انرژی در بانک ملی
– مستندسازی روشهای طراحی، اجرا، سرویس و نگهداری در ساختمانهای بانک ملی
– آیندهپژوهی تاثیر صنعت بانکداری در تدوین برنامه استراتژیک طراحی فضاها و ارگونومی تجهیزات
– بررسی مزایا، معایب و موانع پیادهسازی استاندارهای ایزو در سازمان بانک با تاکید بر ۴ استاندارد ISO50001 مدیریت انرژی، ISO14001 مدیریت سبز (محیط زیست)، ISO45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و نظام آراستگی ۵S
– بررسی راههای ارتقای کارایی و اثربخشی واحدهای مهندسی شاغل در بخش ارائه خدمات مهندسی ساختمانهای کثیر بانک
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای مقاومسازی ساختمانهای واجد شرایط بانک
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای طراحی فضاهای کاری و ارگونومی تجهیزات و لوازم با تاکید بر آینده پژوهی صنعت بانکداری
– بررسی چگونگی فروش اموال تملیکی در شرایط رکود بازار
بینالملل
– بررسی شرایط حضور بانک درسایرکشورها درقالب تاسیس ویا خرید سهام بانک خارجی
– بررسی تاثیر تحریم ها بر فعالیت های بین المللی بانک های ایرانی(فرصت ها و تهدیدها) و ارائه راهکارهای خروج از آن
فناوری اطلاعات
– طراحی و تدوین معماری سازمانی در بانک ملی ایران
– بررسی روندهای جهانی استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارادئه راهکار برای بانک ملی
– استفاده ازسیستمهای خبره در عملیات بانکی
– نقش تکنولوژی رایانش ابری در ارائه سرویسهای بانکی
– کاربرد کلان داده در صنعت بانکداری
– بررسی شیوههای پیادهسازی سیستم مرکزی (Core Banking) مبتنی بر بانکداری اسلامی در مقایسه با سیستم مرکزی (Core Banking) بانکهای تجاری متداول در جهان
– بررسی نقش روابط عمومی الکترونیک در افزایش منابع بانک و ارائه مدلهای مرتبط
– بررسی روندهای جهانی استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارائه راهکار برای بانک ملی
– بررسی نحوه نهادینه شدن واسطههای پرداخت الکترونیک غیربانکی در ایران
– ارائه راهکارهای مناسب جهت بکارگیری شبکههای اجتماعی بهمنظور سودآوری سرویسهای بانکی
– بررسی میزان تاثیر خدمات بانکداری الکترونیکی نوین (بام) در افزایش منابع و درآمدهای کارمزدی بانک
– نوآوری و فناوریهای جدید در حوزه امنیت در شبکه بانکی
– کاربردهای هوش امنیتی در شبکه بانکی
مدیریت ریسک
– مدیریت ریسک تجارت آنلاین
– بررسی نقش و ضرورت مدیریت تداوم کسب و کار (BCP)، در حوزههای فناوری اطلاعات، لجستیک و سیستمهای بحرانی بانک ملی ایران
– شناسایی، تبیین و ارائه راهکار بهمنظور کاهش ریسکهای مترتب بر صدور ضمانتنامههای ارزی
– بررسی امکانسنجی و نحوه ورود بانک در تسهیلات کنسرسیومی و مدیریت ریسک اعتباری بانک در آن
– بررسی نوسانات بازار و تعیین مارژ مناسب برای جلوگیری از افزایش ریسک در بانک
– بررسی پیش نیازهای استقرار مدل پیشبینی ریسک بازار (نرخ ارز، نرخ بهره و غیره) براساس الزامات کمیته بال
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز برای پذیرش ریسک دربانک ملی ایران براساس روش “ارزش درمعرض خطر”
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز پذیرش ریسک در عملیات ارزی
– ارائه مدلی برای آزمون استرس (Stress test) در بانک ملی ایران
نظارت و سیاستگذاری، مقررات و آئین نامه ها
– بررسی نظام کنترلهای داخلی در باتک بهمنظور کاهش ریسک عملیاتی
– نقد و بررسی ماده ۱۲۶ آیین نامه اجرای اسناد لازم الاجراء در روند اجرایی پروندههای بانکی
– مشکلات و موانع اجرایی شدن قانون برگزاری مناقصات در بانک های دولتیبررسی مشکلات بانک ها درعملیات اجرای قراردادهای رهنی واحدهای خارج ازکشور
– بررسی قوانین و مقررات مربوط به بانکداری اسلامی والزامات بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی برای ارائه خدمات
– بررسی اثرات تک نرخی یا چند نرخی شدن ارز بر اجرای طرح ها
– بررسی و آسیب شناسی تنگناهای قانونی در مسیر پیادهسازی استانداردهای بینالمللی در حوزه بانکداری
– طراحی یک برنامه مؤثر و کارا در زمینه شناسایی مشتریان (KYC) برای پیشگیری از بروز پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی و تعیین الگوهای رفتاری و نیز مصادیق نقل و انتقالات مرتبط با تأمین مالی تروریسم
– بررسی میزان اثر بخشی کنترلهای داخلی در پیشگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی بیت کوین (Bitcoin) و نقش آن در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی نقاط ضعف و قوت اعمال نظارت بر مصارف بصورت مکانیزه و برخط و مقایسه آن با سیستم موجود فعلی با توجه به تجارب سایر بانکها در این زمینه
– بررسی تاثیر قوانین مرتبط با امور بانکی در قانون بودجه سنواتی کل کشور، بر میزان مطالبات شبکه بانکی
– بررسی الگوها، الزامات و قوانین Peer-to-peer- lending در ایران
+ فرم تقاضای همکاری با بانک ملی ایران برای پایان نامه ی دانشجویی
فرایند بررسی طرح های پژوهشی – کارشناسی ارشد و دکتری تا مرحله انعقاد قرارداد
شماره تماس ۸۸۸۰۲۴۱۴ داخلی ۱۵۳ ( اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی)
به منظور حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، این شرکت قصد دارد از حداکثر ۱۰ (ده) عدد پایان نامه کارشناسی ارشد/رساله دکتری با موضوع های اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و محیط زیستی در حوزه آب استان خراسان رضوی پشتیبانی نمایید.
سرفصل های پژوهشی مد نظر به شرح زیر است:
– راه های افزایش مشارکت مردم برای سازگاری با کم آبی
– بررسی نحوه مشارکت موثر بهره برداران در مدیریت جامع منابع آب
– راه های تقویت تشکل های مردمی در کنترل برداشت از آبهای زیرزمینی
– چالش های حقوقی حوزه مدیریت منابع آب
– چالش های تشکیل/ساماندهی بازارهای محلی آب
– ارزیابی سیستم حکمرانی آب در حفاظت از منابع آب
– بررسی تاثیر تعرفه های آب بر بهره وری در مصارف مختلف
– ارزیابی تاثیرات مثبت/منفی اجتماعی و زیست محیطی طرح های آبی
– بررسی رویکردهای مشارکت مناسب سرمایه گذاران در اجرای پروژه های آبی
– ارزیابی نتیجه محور پروژه های مدیریتی و سازهای در تعادل بخشی
– ارائه رویکردی مناسب در بررسی رضایت ذی نفعان شرکت آب منطقه ای
– و…
علاقمندان میتوانند حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۵ فرم پرشده پیشنهاده/پروپوزال را به همراه CD حاوی آن به گروه تحقیقات کاربردی این شرکت ارسال نمایند.
فراخوان حمایت از رساله های دکتری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تمدید فراخوان حمایت از رساله های دکتری
به گزارش مرکز روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF)؛ با توجه به درخواستهای مکرر دانشجویان مبنی بر تمدید زمان فراخوان؛ و بر اساس تصمیم کمیته سیاستگذاری حمایت از رساله های دکتری، مهلت ارسال و تکمیل مدارک متقاضیان تا پایان ساعت کاری روز پنج شنبه مورخ ۱۵ آذرماه ۱۳۹۷ تمدید شد.
چهارمین فراخوان حمایت از رساله های دکتری
به اطلاع کلیه دانشجویان مقطع دکتری می رساند صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران) در چارچوب سیاستهای راهبردی پژوهش و فناوری نظام، کمک به هدایت رساله های دکتری به سمت نیاز های اساسی پژوهشی و فناوری کشور، گسترش مرزهای دانش و استفاده حداکثری از ظرفیت های بالقوه کشور از تاریخ ۰۶/۱۵/ ۹۷ لغایت ۹۷/۰۸/۱۵ حمایت از رساله های دکتری طبق آیین نامه منتشر شده ثبت نام به عمل می آورد.
خواهشمند است متقاضیان دریافت این حمایت، پس از مطالعه دقیق آیین نامه، طرح های خود را در سامانه طرح های پژوهشی ثبت نمایند. (پس از ورود به سامانه به بخش ارسال تقاضای جدید مراجعه کرده و صرفا رساله های دکتری را انتخاب نمایید)
تذکر۱: طرح می بایست به نام استاد راهنما در سامانه ثبت شود. (دقت شود به طرح هایی که از طریق پروفایل استاد ارسال نشود ترتیب اثر داده نخواهد شد)
تذکر۲: قبل از ارسال تقاضا از طریق پروفایل استاد راهنما، دانشجو موظف است که پروفایلی به نام خود در سامانه ایجاد نماید.
نکات مهم:
– دانشجویان ورودی مهر ماه سال ۱۳۹۴ به بعد می توانند در این فراخوان شرکت کنند.
– دانشجویانی که تاریخ تصویب پروپوزال آنها در دانشگاه از ۹۶/۶/۱۵ به بعد باشد امکان شرکت در این فراخوان را دارند. (تبصره یک آیین نامه مطالعه شود)
– اساتید راهنما صرفا مجاز به ارسال یک طرح رساله دکتری خواهند بود.
– طرح هایی که به صورت کامل در سامانه بارگذاری شده باشند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
-در اختیار داشتن شماره طرح (دریافت شده از سامانه صندوق) برای پیگیری وضعیت طرح الزامی است.
– بررسی طرح های ارسال شده پس از پایان مهلت فراخوان صورت گرفته و نتایج نهایی نیز پس از تصویب در کمیته تخصصی صندوق اعلام خواهد شد.
اولویتهای پژوهشی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به منظور پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی این شورا در ابعاد سیاسـتگذاری، برنامهریزی، اجرا و نظارت اعلام شد.
دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش از فرهنگیان، پژوهشگران، صاحب نظران و اندیشمندان توانمند و علاقهمند به تحقیق در حوزه تعلیم و تربیت دعوت می نماید، پیشنهاده پژوهشی خود را در مورد هر یک از اولویت های پژوهشی این شورا به آدرس الکترونیکی: [email protected]و یا به آدرس پستی: تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، نبش خیابان سمیه، ساختمان علاقهمندان، طبقه چهارم، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، مدیریت پژوهش های راهبردی با کد پستی: ۱۵۸۱۶۶۳۳۱۵ ارسال کنند.
به پژوهشگران توصیه میشود قبل از تهیه و ارسال پیشنهاده پژوهشی، شرایط و ضوابط پذیرش طرح پژوهشی را مطالعه کرده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با تلفن: ۸۲۲۸۴۰۶۶ تماس بگیرند.
شرایط و ضوابط پذیرش پیشنهادهای پژوهشی
هر پژوهشگر تنها مجاز به ارسال یک پیشنهاده پژوهشی (Proposal) است.
با پژوهشگرانی که پیشنهاده پژوهشی آنان پس از طی مراحل داوری حائز امتیازات و شرایط لازم شده باشند طبق ضوابط مربوط قرارداد منعقد خواهد شد.
هزینه اجرای پروژه پژوهشی متناسب با موضوع، جامعه آماری، حجم کار و روش پژوهش توسط پیشنهاددهنده پیشبینی میشود و تصویب نهایی آن به عهده کمیته پژوهشی شورای عالی آموزش و پرورش است.
استفاده از چارچوب ارائه شده در تدوین و تنظیم پیشنهاده پژوهشی الزامی است.
اولویتهای پژوهشی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۷
۱- تدوین شاخصهای بهره وری منابع انسانی در آموزش و پرورش
۲- تدوین شاخص ها و استانداردهای صلاحیت های عمومی،تخصصی و حرفه ای معلمان
۳- تدوین الگوی مشارکت دستگاهها و نهادها با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین
۴- تعیین و تدوین استانداردهای ملی مهارت های زبان فارسی در پایان هر دوره تحصیلی
۵- فراتحلیل آسیبهای روانی اجتماعی دانشآموزان و ارائه دلالت هایی برای سیاستگذاری
۶- تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین
۷- تبیین نظری و عملی نقش مدرسه بعنوان کانون تربیتی محله
امروزه فعالیتهای تحقیق و توسعه برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما به علت محدودیت منابع، باید سیاستگذاری، سازماندهی، برنامهریزی و مدیریت فعالیتهای تحقیقاتی به گونهای صورت گیرد تا با استفاده بهینه از منابع انسانی و مالی، اهداف مورد نظر تحقق یابد. از این رو یکی از مهمترین دغدغههای بسیاری از متولیان تحقیقات، شناسایی اولویتهای تحقیقاتی و برنامهریزی منسجم برای اجرای آنها میباشد. اگر اولویتهای تحقیقاتی بر اساس اصول و معیارهای علمی و بر مبنای واقعیات و نیازهای سازمان تعیین شوند، نتایج ارزشمندی از جمله جهتگیری روشن در فرایند تحقیقات، جلوگیری از اتلاف منابع، پرهیز از دوبارهکاری و موازیکاری، تخصیص بهینه اعتبارات تحقیقاتی و افزایش نقش تحقیقات در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای کلان سازمان را به دنبال خواهد داشت.
دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو طی سالیان گذشته با استعلام از واحدهای زیرمجموعه، هر ساله مجموعه “عناوین اولویتهای تحقیقاتی وزارت نیرو” را منتشر مینماید. در سالجاری همچون سال گذشته، تنظیم نهایی عناوین اولویتهای تحقیقاتی براساس نظرات اصلاحی معاونت بخشی برق و انرژی صورت پذیرفته است و اولویتهای تحقیقاتی شرکتها، براساس محور و زیر محور دستهبندی شده اند. بدین ترتیب ضمن تسهیل کار پژوهشگران در انتخاب پروژهها و جلوگیری از تکرار عناوین مشابه، جایگاه آنها در تامین زنجیره ارتقاء شاخصهای کیفی عرضه خدمات قابل سنجش خواهد بود.
پژوهشگران محترم جهت انجام اولویتهای مذکور، باید به سامانه تحقیقات برق به نشانی
مراجعه و پس از ثبت نام و ورود به سامانه، نسبت به اخذ پروژه اقدام نمایند. ضمن استقبال از همکاری کلیه پژوهشگران، متخصصان و اعضای هیات علمی با این وزارت، ارائه نظرات و پیشنهادهای کلیه عزیزان در جهت ارتقاء سطح این مجموعه، موجب امتنان خواهد بود.
امروزه فعالیتهای تحقیق و توسعه برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما به علت محدودیت منابع، باید سیاستگذاری، سازماندهی، برنامه ریزی و مدیریت فعالیتهای تحقیقاتی به گونهای صورت گیرد تا با استفاده بهینه از منابع انسانی و مالی، اهداف مورد نظر تحقق یابد. از این رو یکی از مهمترین دغدغههای بسیاری از متولیان تحقیقات، شناسایی اولویتهای تحقیقاتی و برنامه ریزی منسجم برای اجرای آنها میباشد. اگر اولویتهای تحقیقاتی بر اساس اصول و معیارهای علمی و بر مبنای واقعیات و نیازهای سازمان تعیین شوند، نتایج ارزشمندی از جمله جهتگیری روشن در فرایند تحقیقات، جلوگیری از اتلاف منابع، پرهیز از دوبارهکاری و موازیکاری، تخصیص بهینه اعتبارات تحقیقاتی و افزایش نقش تحقیقات در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای کلان سازمان را به دنبال خواهد داشت.
دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو طی سالیان گذشته با استعلام از واحدهای زیرمجموعه، هر ساله مجموعه “عناوین اولویتهای تحقیقاتی وزارت نیرو” را منتشر مینماید. در سال جاری همچون سال گذشته، تنظیم نهایی عناوین اولویتهای تحقیقاتی براساس نظرات اصلاحی معاونت بخشی برق و انرژی صورت پذیرفته است و اولویتهای تحقیقاتی شرکتها، براساس محور و زیر محور دسته بندی شده اند. بدین ترتیب ضمن تسهیل کار پژوهشگران در انتخاب پروژهها و جلوگیری از تکرار عناوین مشابه، جایگاه آنها در تامین زنجیره ارتقاء شاخصهای کیفی عرضه خدمات قابل سنجش خواهد بود.
پژوهشگران محترم جهت انجام اولویتهای مذکور، باید به سامانه جامع و یکپارچه مدیریت تحقیقات برق به نشانی
مراجعه و پس از ثبت نام و ورود به سامانه، نسبت به اخذ پروژه اقدام نمایند. ضمن استقبال از همکاری کلیه پژوهشگران، متخصصان و اعضای هیات علمی با این وزارت، ارائه نظرات و پیشنهادهای کلیه عزیزان در جهت ارتقاء سطح این مجموعه، موجب امتنان خواهد بود.