دانشگاه پیام نور[۱] اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام شد دانشگاه پیام نور جزو ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور قرار گرفتهاست. ضمناً بر اساس رتبهبندی اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۳ [۱] دانشگاه پیام نور با کسب نمره ۱۰۰ شاخص آموزشی، رتبه یک کیفیت آموزشی کشور را در کنار دانشگاههای شریف و علوم پزشکی تهران کسب کرد.
یکی از بزرگترین و وسیعترین دانشگاهها در ایران مراکز و واحدهای تحتپوشش دانشگاه پیامنور هستند که تعداد قابلتوجهی از داوطلبان ورود به آموزش عالی را پوشش میدهند. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمهحضوری تأسیس شده و دارای شیوهٔ آموزشی خاصی هستند. آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری، بهگونهای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد. آموزش نیمه حضوری، نظام آموزشی است که، با بهرهگیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خود آموز و دانشجو محور در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد. در واقع، در ایننوع آموزش عملاً میتوان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.[۲]
از نظر ساختاری دانشگاه پیامنور دارای یک سازمان مرکزی و در سراسر کشور است. این دانشگاه دامنهٔ وسیعی از رشتههای مختلف را بهطور متفاوت ارائه میدهند.[۳] شیوه آموزشی این دانشگاه، آموزش باز و از راه دور است. مثلا در دانشگاه پیام نور اصفهان رشته هایی مانند مهندسی مکانیک، هوافضا، خودرو، مواد و متالوژی و رشته هایی مانند روانشناسی و حقوق و غیره را می توان نام برد.
تاریخچه دانشگاه پیام نور
تحولات دانشگاه پیام نور را میتوان به چهار دوره تقسیمبندی کرد.
دوره اول: افتتاح و جذب اولین گروه دانشجویی
دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات جلسات ۹۴ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۶۵ و ۹۷ مورخ ۲۵ آذر ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد. این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در ۵ رشتهٔ تحصیلی و در ۲۸ مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی[۲] و دانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی ۶۸–۱۳۶۷ فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. در این دوره اکثر دانشجوهای جذب شده کارمندان دولت و افراد شاغل بودند. کلاسهای دانشگاه فقط روزهای پنجشنبه و جمعه تشکیل میشد.
دوره دوم: افزایش تعداد مراکز و استفاده از ساختمانهای دولتی
در این دوره ساختمانهای متروکه دولتی و ساختمانهای بدون استفاده وزارت خانهها به دانشگاه پیام نور داده شد تا مراکز خود را گسترش دهد. در این دوره علاوه بر کارمندان شاغل بقیه جوانان جویای تحصیل با کنکور سراسری نیز به دانشگاه پیام نور وارد میشدند و همین باعث افزایش کلاسهای دانشگاه پیام نور در طول هفته شد. تا این دوره دانشگاه از نظر کیفی نامطلوب بود
دوره سوم: رشد بسیار زیاد دانشگاه از نظر کمی
در این دوره با کمکهای دولت دانشگاه شروع به احداث مراکز جدید کرد ولی اینبار ساختمانهای استاندارد ساخته میشدند. با شروع ساخت و ساز بسیاری از مراکز دانشگاه به ساختمانهای جدید انتقال پیدا کردند و همین باعث رشد کیفی دانشگاه نیز شد. در این دوره مراکزی که از قبل ساختمانهای خوبی داشتند بیشتر رشد کیفی را تجربه کردند و ساختمانهای خود را با وسایل پیشرفته آموزشی و آزمایشگاهها و کتابخانهها و سامانههای امنیتی و مکانیزی تجهیز کردند. این دوره تحول عظیمی در دانشگاه پیام نور به وجود آورد و چهره این دانشگاه را به کلی عوض کرد.[نیازمند منبع]
دوره چهارم: شروع رشد کیفی دانشگاه
در این دوره که جدیداً آغاز شدهاست رشد کمی دانشگاه عملاً متوقف شدهبود و مسئولین دانشگاه همه توان خود را برای رشد کیفی دانشگاه بکار گرفتهبودند ولی به یکباره در سال تحصیلی ۱۳۸۹–۱۳۹۰ تعداد بسیار زیادی رشته به رشتههای دانشگاه پیام نور اضافه شد به طوریکه هماکنون این دانشگاه اکثر رشتههای مهندسی را دارا میباشد. البته اکنون که بزرگترین دانشگاه دولتی ایران شعار خود را (آموزش عالی برای همه) عملی کردهاست تصمیم دارند این دانشگاه را از نظر کیفی نیز به بهترین حد ممکن برساند. از جمله اقدامات این دوره میتوان به: شروع جذب هیئت علمی لازم. تجهیز مراکز به بهترین وسایل آموزشی. حذف مراکزی که هیئت مؤسس آن نتوانستهاند به تعهدات خود عمل کنند و ادغام آنها با مراکز با کیفیت تر. حذف دانشجویان ضعیف با قانون اخراج مشروطیها. گسترش شبکه کتاب درسی دانشگاه با وجود اینکه اکنون نیز بزرگترین شبکه کتاب دانشگاهی ایران میباشد. به نظر میرسد با رشد بسیار خوبی که دانشگاه در این مدت کوتاه داشتهاست در آینده نه چندان دور به عنوان یکی از بهترین دانشگاههای ایران و خاورمیانه تبدیل شود. از سال ۱۳۹۰ و بعد از گسترش رشتههای بسیار متنوع در این دانشگاه، دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه جهان از نظر تنوع رشته و تعداد دانشجو به حساب میآید. در حال حاضر مرکز بینالملل دانشگاه پیام نور در سه مقطع تحصیلی کارشناسی در ۱۸ رشته گرایش، کارشناسی ارشد در ۳۲ رشته گرایش و دکتری تخصصی در ۸ رشته در ۵۸ کشور جهان(۷۶ شهر) دانشجوی ایرانی و غیرایرانی دارد.[نیازمند منبع]
دوره پنجم: شروع کوچک سازی و سیاست های انقباظی دانشگاه(برگشت به عقب)
در این دوره که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی شروع شد . دانشگاه پیام نور سیاست های انقباظی را در پیش گرفت . ابتدا فراهانی و محمدعلی سرلک که از اعضای هیات علمی این دانشگاه بودند با سیاست های انقباظی برای دانشگاه پیام نور مخالفت کردند و مانع از عملی شدن آن شدند. اما پس از انتصاب شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در اواخر سال 93 کمتر از دو هفته بعد علی اصغر رستمی ابوسعیدی به ریاست هیات امنا وزارت علوم منصوب شد و شش ماه بعد رستمی که ارتباط نزدیکی با شریعتی نیاسر داشت توسط وزیر علوم در سال 94 به ریاست دانشگاه پیام نور منصوب شد. رستمی در واقع برای اجرای سیاست های انقباظی دانشگاه پیام نور نیروی مناسبی بود . شریعتی نیاسر در برنامه زنده تلویزیونی رسما اعلام کرد سیاست های انقباظی و کوچک سازی را در قبال دانشگاه پیام نور را وزارت علوم در پیش گرفته است. وزارت علوم برای این منظور حتی اساسنامه دانشگاه پیام نور را تغییر داد. این فرایند انقباظی تا آنجا پیش رفته است که در سال 1397 بیش از 28 درصد از رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه پذیرش در آنها متوقف شده است. [۲]
اکنون این دانشگاه دارای بیشاز 500مرکز در سراسر کشور است که بهصورت نیمهحضوری به ارائهٔ آموزش میپردازند.
رتبه دانشگاه در ایران
بر اساس رتبهبندی جدید گروه QS دانشگاه پیامنور بیست و دومین دانشگاه برتر ایران است.[نیازمند منبع] بر اساس رتبهبندی وبومتریکس[۴] دانشگاه پیامنور پنجمین دانشگاه برتر ایران و دویست و سی و دومین دانشگاه برتر آسیاست؛ و همچنین بر اساس رتبهبندی سایت 4ICU وبسایت دانشگاه پیامنور نهمین وبسایت برتر در بین دانشگاههای ایران است. همچنین دانشگاه پیامنور بزرگترین شبکهٔ آموزش عالی دولتی ایران و در بین دانشگاههای باز دانشگاه پیامنور در آسیا دوم و در جهان ششم میباشد.[۵][۶][۷]
دانشجویان
دانشجوهای دانشگاه پیامنور به دو دستهٔ رسمی و فراگیر تقسیم میشوند.[نیازمند منبع]
دانشجویان رسمی
دانشجویان رسمی دانشگاه پیامنور با کنکور رسمی سازمان سنجش کشور در این دانشگاه پذیرفته شدهاند. البته در چند سال اخیر، دانشگاه متقاضیان را بدون کنکور هم میپذیرد و شرط ورود به دانشگاه معدل دوره متوسطه میباشد.[نیازمند منبع]
دانشجویان فراگیر
داوطلبان (فقط کارشناسی ارشد) ابتدا در یکی از مراکز دانشگاه پیامنور بهعنوان دانشپذیر (نه دانشجو) ثبتنام میکنند؛ و دروس ترم اول رشتهٔ موردنظر به آنها ارائه میشود و در صورت قبولی بهعنوان دانشجوی فراگیر در ترم بعدیِ دانشگاه تحصیل میکنند و همچنین درصورت گذراندن دروس نیازی به امتحان مجدد ندارند. درضمن شهریهٔ ثابت دانشجویان فراگیر برابر با دانشجویان رسمی میباشد. همچنین عنوان فراگیر از مدارک (فارغالتحصیلی) دانشگاه پیامنور حذف شدهاست.
نحوه تشکیل کلاسها
در دانشگاه پیامنور کلاسها به ۳ شیوهٔ غیرحضوری، نیمهحضوری و حضوری تشکیل میشوند.[نیازمند منبع]
جستارهای وابسته
آموزش عالی در ایران
فهرست دانشگاههای ایران
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد ایران
منابع
وبگاه رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام
کتاب انتخاب رشته انتخاب آینده، ۱۳۹۱، ص ۵۸
کتاب انتخاب رشته انتخاب آینده، ۱۳۹۱، ص ۵۹
[۱]
1
2
3
«فصل سوم». در انتخاب رشته، انتخاب آینده، راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری … تألیف دکتر کورش پرند، غلامرضا یادگارزاده و دکتر ابراهیم خدایی. چاپ هفتم. تهران: مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور، مرکز انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، ۱۳۹۱. شابک ۱-۱۷۹-۱۵۳-۹۶۴-۹۷۸.
علیمحمد احمدی (زادهٔ ۱۹ دی ۱۳۴۴ در شهرستان آبدانان ، استان ایلام) اقتصاددان و استاد دانشگاه ؛ در شهریور ۹۶ با تصویب هیئت دولت به عنوان اولین استاندار دولت دوازدهم منصوب شد و هماکنون استاندار کهگیلویه و بویراحمد میباشد .[۳]
محتویات
۱ تحصیلات
۲ سوابق علمی و اجرایی
۳ تدریس
۴ تألیفات / مقالات علمی پژوهشی / طرح های پژوهشی
۵ منابع
تحصیلات
احمدی تحصیلات دوره متوسطه را در زادگاه خویش سپری کرد. در سال ۶۸ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اصفهان و در سال ۷۲ مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد. وی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه لیدز انگلستان پذیرفته شد اما با تبدیل بورسیه خود در دانشگاه تربیت مدرس ادامه تحصیل داد و در سال ۸۲ مدرک دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کرد. عنوان پایاننامه دکترای وی «اثر سیاستهای تعدیل بر توزیع درآمد، بر اقتصاد ایران» بود.
سوابق علمی و اجرایی
مدیرکل دفتر منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دبیر دبیرخانه ارزیابی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
معاون مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی کشور
رئیس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
مدیر مسئول فصلنامه علمی_تخصصی پژوهشهای اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس
عضو شورای دانشگاه تربیت مدرس
مشاور عالی وزیر نفت
عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
عضو گروه پژوهشی عدالت و رفاه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
عضو کمیته آموزش (آموزش و توسعه پایدار) کمیسیون ملی یونسکو
نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی(WTO) (ژنو، سوییس ـ ۲۰۱۳)
نایب رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
عضو ناظر مجلس در شورای عالی سلامت کشور
عضو کمیسون ویژه حمایت از تولید ملی و سیاستهای اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی
عضو شورای راهبری سازمان ملی بهره وری ایران
عضو شورای پژوهشی وزارت امور اقتصادی و دارایی
دبیر و عضو کمیته علمی بیش از سی همایش علمی ملی در دانشگاههای کشور
تدریس
احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با رتبه استادیاری میباشد.[۴] افزون بر آن در دانشگاههای ذیل نیز سابقه تدریس دارد:
دانشگاه تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه پیام نور
دانشگاه آزاد اسلامی ( علوم تحقیقات تهران )
دانشگاه شهید باهنر کرمان
وی همچنین استاد مشاور و راهنمای دانشجویان رشته اقتصاد در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاهها بودهاست.
تألیفات / مقالات علمی پژوهشی / طرح های پژوهشی
ماهیت اقتصاد اسلامی
اصول و مبانی بودجه ریزی[۵]
پول، ارز و بانکداری[۶]
توسعه اقتصادی و برنامهریزی[۷]
اقتصاد سلامت (ترجمه)
دستورالعمل تنظیم حسابهای ملی سلامت (ترجمه)
وی همچنین در مجموع بیش از ۸۰ مقاله شامل: ۵۱ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی کشور به چاپ رسانده و ۳۳ مقاله در مجامع علمی کشور ارائه کردهاست[۴] افزون بر آن با چندین مجله علمی به عنوان داور همکاری کردهاست.
وی بیش از ۳۰ طرح تحقیقاتی اجرا شده و در دست اجرا در شاخههای مختلف اقتصاد و نیز در زمینههای کشاورزی، صنعتی، مدیریت شهری و روستایی، نفت و گاز و جامعه شناختی دارد.
دیگر فعالیتها : برپایی دهها کارگاه علمی آموزشی در خارج از کشور و نیز به عنوان سخنران و ارائه دهنده مقاله در چندین کارگاه علمی تحقیقاتی کشور حضور داشتهاست.
منابع
. پرونده انتخابات مجلس نهم بسته شد/اعلامنتایج نهایی مرحله دوم.
Ali Mohammad Ahmadi Official Page
«علی محمد احمدی استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد».
«دانشگاه تربیت مدرس | دانشگاه تربیت مدرس». بازبینیشده در 2017-07-27.
«کتاب اصول و مبانی بودجه ریزی». بازبینیشده در 2017-07-26.
«کتاب پول، ارز و بانکداری». بازبینیشده در 2017-07-26.
«کتاب توسعه اقتصادی و برنامهریزی». بازبینیشده در 2017-07-26.