همانند دستهای از اعداد، انتخاب رنگ یک خودرو از نظر تئوری نامحدود است. رنگها اطراف ما را احاطه کردهاند و از روشنایی گرفته تا تاریکی و تیره بودن و… تفاوت دارند. رنگها حتی بینایی ما را تحت تأثیر قرار داده به گونهای که هنرمندان سالهاست که از رنگها به منظور بازی با احساسات بهره میبرند. شاید سورپرایز کننده باشد که بدانیم بیش از نیم میلیون خودروی فروخته شده در انگلستان رنگ سفید داشتهاند. با این میزان فروش رنگ سفید به محبوبترین رنگ خودروی این کشور بدل شده است.
این موضوع شاید باعث شود شما نتیجهگیری کنید که رنگ در صنعت خودرو اهمیت کمتری داشته و نقش خود را به خوبی ایفا نمیکند.
ما این نتیجهگیری خیلی صحیح نیست و در حقیقت رنگ یکی از اولین مواردی است که یک طراح در زمان کشیدن اسکچ های اولیهی خودرویی جدید در نظر میگیرد. همچنین رنگ خودرو یک فاکتور کلیدی در کل فرایند طراحی است.
به منظور فهمیدن جزئیات بیشتر دربارهی اهمیت رنگ در خودرو و یافتن اینکه چرا ما رنگهای معینی را بیش از بقیه انتخاب میکنیم سری به استودیوی طراحی اینفنیتی در غرب لندن و پدینگتون زدهایم تا با کارشناسان طراحی و رنگ این مرکز صحبت کنیم.
Sandra Boberg مدیر رنگ اینفینیتی میگوید:
وقتی مردم دربارهی خودروی رؤیایی خود صحبت میکنند اغلب آن خودرو را با رنگی خاص تصور میکنند.
طبق گفتههای Boberg رنگ چیزی شخصی است و همهی ما به دلایلی رنگ خاصی را بیشتر دوست داریم.
حتی با اینکه فرایند طراحی با اسکچ های دستی آغاز میشود اما اندکی بعد رنگ خودرو در این موضوع در نظر گرفته میشود. Boberg توضیح میدهد که برخی رنگهای معین بهتر از سایر رنگها با زبان طراحی هماهنگ میشوند و فرم کلی خودرو را برجسته کرده و لایهای دیگر از شخصیت و عمق را به خودرو میبخشند.
برای مثال q30 را در نظر بگیرید. طراحان به دنبال خلق فرمی سیال با پانلهای بدنهی برجسته بودهاند تا نمایی دینامیک و پویا حتی در حالی ایستاده به خودرو ببخشند؛ اما Matthew Weaver مدیر طراحی اینفینیتی اروپا میگوید اگر رنگی خستهکننده و نامناسب برای خودرو انتخاب شود همهی کارهای سختی که انجام میشود بیارزش خواهد بود. اینفینیتی رنگ مسی مایع را توسعه داده که وقتی نور به آن میخورد همهی برجستگیها و انحناهای خودرو را زنده میکند.
زبان طراحی در کلاسهای متفاوت خودرویی نیز مختلف است. Boberg میگوید:
یک خودروی اسپورت باید گیراتر و جسورتر باشد درحالیکه خودروهای لوکس روی تجمل تأکید دارند.
این مورد همچنین در نوع رنگ خودروهای فروخته شده نیز خود را نشان میدهد. طبق گفتههای صنایع رنگ جهانی، 27 درصد کل خودروهای لوکس فروخته شده در اروپا در سال گذشته مشکی بودهاند. هاچبک های جمعوجور با رنگهای مخلوط الکتریکی بیشتری فروخته شدهاند: 8 درصد این خودروها قرمز بودهاند درحالیکه بخش اعظم آنها با رنگ سفید به فروش رسیدهاند. حتی خودروهای اسپورت با رنگهای برجستهتری چون زرد و نارنجی فروخته شدهاند.
تجارت رنگها درست همانند مد میتواند در طول زمان عوض شود اما طبق گفتههای Weaver این فرایند سرعت کمتری دارد:
حدود 18 ماه طول میکشد تا یک رنگ کاملاً جدید از خودرویی مفهومی به خط تولید راه یابد؛ و خودروهای عرضه شده با این رنگ برای چندین دهه در جادهها تردد میکنند بنابراین برای ما مهم است چیزی تولید کنیم که در بازهی زمانی 10 ساله شیک باقی بماند.
همچنین باید خاطرنشان کرد که رنگها باید مدت زیادی در برابر عوامل گوناگونی دوام بیاورند بنابراین رنگهایی که در برابر آسیبها و خط و خش دوا نمیآورند چندان موردپسند نخواهند بود.
تازهترین تغییر ذائقه به سمت رنگ سفید بوده است. انجمن سازندهی وسایل نقلیه موتوری میگوید که شما برای یافتن زمانی که رنگی معین پرفروشترین گزینه در انگلستان بوده باید 20 سال به عقب بازگردید. در دو دههی گذشته رنگهای نقرهای، مشکی و سفید بر نمودارهای فروش تسلط داشتهاند. شکی وجود ندارد که بخشی از این موضوع به علت افزایش کمپانیهای سازنده خودرو و افزایش فهم خریداران دربارهی ارزش فروش دوبارهی خودرو بوده است.
شاید انتخاب رنگهای خنثی در زمانی که طراحان زمان بسیار زیادی را برای توسعهی موارد جدید صرف میکنند جالب به نظر نرسد اما Weaver میگوید:
برای مثال مشکی دیگر مشکی نیست و سفید نیز تنها سفید نیست! چندین سال پیش این رنگ یک امولسیون تخت و بیروح بود اما هماکنون رنگ سفید بهصورت متالیک هم عرضه شده و گوناگونی دارد.
با وجود روشهای علمی بکار گرفته شده در صنعت رنگ، آیندهی این صنعت چگونه خواهد بود؟ Boberg میگوید که پوشش رنگی چیزی است که ما در آینده به عنوان یک آپشن خواهیم دید. این روش میتواند اثری کم روی رنگ گذاشته و سایهروشنهای متفاوتی را از زوایای مختلف ایجاد کند.
چنین پیشرفتهایی تعداد بسیار زیاد رنگهای کنونی را افزایش خواهد داد اما خودروسازان و مالکان بدیهی است که از انتخاب رنگهای زیاد خوشحال خواهند بود. در کل، رنگ سفید به غلبهی خود ادامه میدهد…
- محبوبترین رنگهای خودرو در انگلستان
1996: سبز
1997 تا 1999: آبی
2000 تا 2008: نقرهای
2009 تا 2012: مشکی
2012 تا 2015: سفید
- چه رنگی میتواند روی بهای خودروی دستدوم تأثیر بگذارد؟
رنگ میتواند تأثیری قابلتوجه روی ارزش فروش بسته به نوع خودرو بگذارد. البته که انتخاب رنگ موضوعی شخصی است اما عموماً یک خودروی با پرستیژ باید رنگ نقرهای، خاکستری یا متالیک داشته باشد تا بهترین بها را در بازار دستدومها نشان دهد.
رنگهای روغنی استاندارد هستند ولی رنگهای متالیک بسته به کلاس خودروها اضافه بهای 300 تا 600 پوندی را طلب میکنند. Redman اضافه میکند:
رنگ سفید هزینهی اضافی در بر ندارد اما میتواند بهترین ارزش فروش دوباره را ایجاد کند.
رنگهای شخصی میتواند هزینهبر باشد و به ندرت تأثیری مثبت روی ارزش خودرو دارند. Redman میگوید:
اکثر خریداران از قاعده کلی و مرسوم پیروی میکنند اما خب برخیها نیز ریسک میکنند.