اتومبیل و موتور ☆ كوتاه در باب مزايا و معايب استفاده از رينگ و لاستيك پهن

  • شروع کننده موضوع Star2002
  • بازدیدها 134
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Star2002

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/13
ارسالی ها
495
امتیاز واکنش
7,832
امتیاز
541
محل سکونت
اهواز خوزستان
c366_img_20170203_110845.jpg








وقتی صحبت از اسپرت کردن یک خودرو به میان می آید یکی از اولین و البته تاثیرگذارترین تغییراتی که تقریبا در هر جایی هم قابل انجام است، تعویض رینگ و لاستیک با نمونه های بزرگتر و پهن تر و در عین حال کاهش ارتفاع سیستم تعلیق است. اما سوالی که مكررا توسط خوانندگان محترم پرسيده می شود و در این جا مطرح است این که آیا افزایش ابعاد تایرها امری سودمند است و یا این که ارتقای تایرها الزاما به معنی افزایش ابعاد آن هاست یا خیر؟
زمانی که تنها اقدام به تعویض تایرهای استاندارد وسیله نقلیه خود با انواع پهن تر می کنید بدون این که تغییری در سایر بخش های رینگ، سیستم تعلیق، جلوبندی و ... انجام دهید، اندازه سطح تماس تایر (همان بخشی از لاستیک که با سطح آسفالت در ارتباط است) عملا بدون تغییر و ثابت باقی می ماند زیرا سطح تماس تایر به صورت مستقیم به قطر کلی تایر، فشار درونی و وزن تایر بستگی دارد.



⭕️هنگامی که از تایرهای پهن و یا اصطلاحا چاق تر استفاده می کنید، سطح در ارتباط با مسیر و آسفالت نیز پهن تر می شود( به صورت عرضی) ولی در عین حال این که در عبور از پیچ ها چسبندگی بیش تری برایخودرو به دست می آید، به واسطه اصطکاک بالاتر در مسیرهای مستقیم و همچنین صرف انرژی بیش تر در سیستم ترمز و هیدرولیک فرمان، عملا تاثیر چنین مزیتی در معایب آن کم رنگ می شود! در عین حال این عمل باعث افزایش جرم و مقاومت مخالف بیش تر تایر می شود و شتاب گیری خودرو کاهش و مصرف سوخت در نقطه مقابل افزایش می یابد. به همین دلیل اگر خواهان چسبندگی بیش تر خودرو به خصوص در پیچ ها باشید پیشنهاد جایگزین برای این منظور، استفاده از تایرهایی با عملکرد بهتر در همان اندازه نمونه استاندارد است. با این عمل شما انتخاب درست تری را انجام داده اید زیرا همان فرمان نرم، سیستم تعلیق وترمز مناسب قبلی به علاوه تایرهایی که از مواد چسبنده تر تشیکل شده اند را در اختیار خواهید داشت تا در نتیجه فرمان پذیری بهتری در پيچ ها و مسیرهای خشک به دست آید.

✅پس برای تکمیل آن چه بیان شد، باید اشاره داشت که افزودن بر عرض تایرها به خودی خود منجر به بهبود پایداری و چسبندگی به سطح مسیر نمی شود زیرا به صورت کلی بدون این که قطر لاستیک را افزایش دهیم و تنها با پهن تر کردن آن بر روی همان رینگ، سطح تماس ثابتی با نمونه قبلی در اختیار خواهیم داشت.
اگر نخواهيم مشخصات کلی یک خودرو را تغییر دهیم (تغییر در بخش های بدنه و ...) تنها راه برای گسترش سطح تماس، استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ تر به صورت کلی است که البته در این زمینه محدودیت های خود خودرو همچون فضای گل گیرها، سیستم تعلیق و... که صرفا برای لاستیک های استاندارد کارخانه ای آن طراحی و ساخته شده اند، ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگری شود که کل فرايند تعویض تایر را زیر سوال می برد.

با کاهش فشار داخل تایرها و یا افزایش وزن آ نها نیز می توان سطح تماس تایر را به خوبی افزایش داد ولی اثرات منفی چنین عملی طبیعتا بیشتر از منافع حاصله از آن است،به همین دلایل بهترین پیشنهاد مورد تایید مهندسان خبره این است که بدون تغییر در ابعاد تایرهای استاندارد خودرو صرفا با جایگزین کردن آ نها با انواع بهتر و مرغو بتر عملکرد خودروی خود را در عبور از پیچ ها و ... بهبود بخشیم.


 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
5
بازدیدها
668
پاسخ ها
6
بازدیدها
222
بالا