- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
در دنیای اتومبیل، قانونی وجود داشت که خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت باید با موتورهای قوی و سیلندرهای بیشتری تولید و عرضه شوند. این کار علاوه بر ارزش خودرو باعث نشان دادن توانایی شرکت سازنده در تولید موتورهای حجیم با تعداد سیلندر بالا میشد.
به خاطر همین مسئله، خودروسازها تلاش میکردند تا خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت خود را به موتورهایی که حداقل 12 سیلندر و در بعضی موارد، بدون سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژر، مجهز کنند. اما امروزه به خاطر قیمت بالای سوخت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه های سر سام آور این پیشرانه ها، کمتر خودروسازی از این موتورها استفاده میکند و سراغ آنها میرود.
Bugatti Veyron Engine
با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا میخواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:
Cizeta v16t 1991
اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.
لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در اوایل دهه ی 90 میلادی بیش از 300 هزار دلار بود.
Cadillac Sixteen
مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین 8 سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید میشد و به رقابت با بزرگان میپرداخت.
اما این ماشین به خاطر هزینه های بالا هیچگاه به تولید انبوه نرسید و به موزه ی کادیلاک فرستاده شد تا جزو کارهای خارق العاده ی کادیلاک محسوب شود.
اما در سال 2004 شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس 100 تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم 9000 سی سی بود که میتوانست 700 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.
Rolls-Royce 100EX Centenary
رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.
علت پایین بودن قدرت این موتور نسبت به همتایان خود، عدم استفاده از توربو شارژر و سوپر شارژر بوده و کمتر پیش آمده که رولزرویس وارد جنگ قدرت موتور و گشتاور بشود.
به خاطر همین مسئله، خودروسازها تلاش میکردند تا خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت خود را به موتورهایی که حداقل 12 سیلندر و در بعضی موارد، بدون سیستم های سوپر شارژر و توربو شارژر، مجهز کنند. اما امروزه به خاطر قیمت بالای سوخت، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و هزینه های سر سام آور این پیشرانه ها، کمتر خودروسازی از این موتورها استفاده میکند و سراغ آنها میرود.
Bugatti Veyron Engine
با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا میخواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:
- چیزتا V16T
Cizeta v16t 1991
اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.
لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در اوایل دهه ی 90 میلادی بیش از 300 هزار دلار بود.
- کادیلاک V16
Cadillac Sixteen
مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین 8 سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید میشد و به رقابت با بزرگان میپرداخت.
اما این ماشین به خاطر هزینه های بالا هیچگاه به تولید انبوه نرسید و به موزه ی کادیلاک فرستاده شد تا جزو کارهای خارق العاده ی کادیلاک محسوب شود.
- رولزرویس V16
اما در سال 2004 شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس 100 تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم 9000 سی سی بود که میتوانست 700 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.
Rolls-Royce 100EX Centenary
رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.
علت پایین بودن قدرت این موتور نسبت به همتایان خود، عدم استفاده از توربو شارژر و سوپر شارژر بوده و کمتر پیش آمده که رولزرویس وارد جنگ قدرت موتور و گشتاور بشود.