اتومبیل و موتور ♧ کانسپت‌های فراموش‌شده: پژو Oxia

Բ໐ՐງēԵ๓Ēຖ໐Ե

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/09/09
ارسالی ها
2,059
امتیاز واکنش
16,497
امتیاز
696
این سوپراسپرت در زمان خودش توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت را داشت

نام پژو اُکسیا (Oxia)
معرفی نمایشگاه پاریس 1988
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 2.8 لیتری V6 بای‌توربو
قدرت 670 اسب بخار
گشتاور 720 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن 1360 کیلوگرم
اگر با خواندن مشخصات فنی این خودرو هنوز هم معتقدید که این کانسپت ارزش یادآوری را ندارد ادامهٔ این مطلب را بخوانید. پژو اکسیا کانسپت نام خود را از منطقه‌ای در مریخ گرفته است و واقعاً خودروی شگفت‌انگیزی در بحث مهندسی بود. این خودرو از بدنهٔ بسیار سبک‌وزنی برخوردار بود که با ترکیبی از فیبر کربن و کولار ساخته شده و بر روی یک شاسی لانه‌زنبوری آلومینیومی نصب شده بود. شاسی این خودرو تنها 82 کیلوگرم وزن داشت و مهندسان پژو برای هر دو محور جلو و عقب آن از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده کرده بودند.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


این کانسپت فوق‌العاده، اساساٌ یک ماشین مسابقه برای راندن در جاده‌های عادی بود که عملکرد خارق‌العاده‌ای برای اواخر دههٔ 80 میلادی داشت. البته پژو در اعلام مشخصات اکسیا محافظه‌کارانه عمل کرده و حداکثر سرعت آن‌را 300 کیلومتر در ساعت عنوان نمود اما درواقع حداکثر سرعت این خودرو 350 کیلومتر در ساعت بود که رانندهٔ آزمایشی میشلن «Jean Philippe Vittecocq» در مسیر آزمون توانست بدان دست پیدا کند. شتاب صفرتاصد کانسپت اکسیا نیز کمتر از 5 ثانیه بود که حتی برای امروز هم عدد قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد این خودرو چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


اما مشخصات قابل‌توجه پژو اکسیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کانسپت دارای طراحی متعلق به آینده و یک فضای داخلی بسیار مدرن برای آن دوران بود. در کابین خودرو امکان ارائهٔ تهویهٔ مداوم حتی در صورت خاموش بودن پیشرانه وجود داشت که این امر به لطف انرژی ذخیره‌شده در 18 سلول خورشیدی نصب شده در قسمت پایینی شیشهٔ جلو فراهم شده بود. صندلی‌های قابل تنظیم برقی و سیستم پخش CD هم از دیگر تجهیزات قابل‌توجه اکسیا بود که در کمتری خودرویی در آن سال‌ها یافت می‌شد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


قلب تپندهٔ کانسپت اکسیا نیز در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. یک پیشرانهٔ کم‌حجم 2.8 لیتری V6 که به‌طور مشترک توسط پژو، رنو و ولوو توسعه داده‌شده بود و در محصولات این سه خودروساز مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما پژو این موتور را به دو توربوشارژر مجهز کرده بود که در دههٔ 80 میلادی کاری غیرمعمول محسوب می‌شد. بدین ترتیب این موتور 2.8 لیتری، قدرت و گشتاور خارق‌العادهٔ 670 اسب بخار و 720 نیوتن متر تولید می‌کرد. این موتور در میانهٔ خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل‌های لغزش محدود به هر چهارچرخ انتقال می‌داد درحالی‌که هر چهارچرخ آن نیز قابلیت فرمان پذیری داشتند.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!

Please, ورود or عضویت to view URLs content!

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


این مشخصات و ویژگی‌ها برای دههٔ 80 در یک‌ کلام خارق‌العاده‌اند که آن‌را به قدرتمندترین خودروی تاریخ پژو تبدیل می‌کند و حتی امروزه هم می‌توان آن‌را یکی از سریع‌ترین خودروهای دههٔ اخیر دانست. پژو اکسیا با توجه به قدرت و گشتاورش عملکرد بهتری نسبت به سوپراسپرت‌هایی مانند فراری انزو، لامبورگینی مورسیه‌لاگو، مرسدس بنز SLR مک‌لارن و پورشه کاررا GT دارد. نکتهٔ جالبی که در کانسپت اکسیا به چشم می‌خورد چراغ‌های عقب و جلوی آن است که شباهت بسیار زیادی به چراغ‌های 405 خودمان دارد!

Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
139
پاسخ ها
0
بازدیدها
128
پاسخ ها
0
بازدیدها
244
پاسخ ها
0
بازدیدها
213
پاسخ ها
0
بازدیدها
229
پاسخ ها
0
بازدیدها
764
پاسخ ها
0
بازدیدها
390
بالا