- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
در طی چندین سال گذشته خودروسازها قدمهای زیادی را برای پیشرفت تکنولوژیهای ایمنی برداشتهاند. کمربندهای ایمنی، کیسههای هوا، ترمز ضد قفل، کنترل کشش و استانداردهای تصادفات سختگیرانه هماکنون در همهی خودروها یک امر معمول به شمار میروند. اکثر مردم قبلاً دربارهی این تجهیزات اطلاعات کافی دارند اما برخی از ویژگیهای ایمنی نیز وجود دارند که بدون اطلاع از آنها جان افراد را حفظ میکنند. اینجا 5 نوع از این تجهیزات ایمنی را برای شما آوردهایم که شاید از وجود آنها بیخبر باشید.
از سال 2010 همهی خودروها در آمریکا که گیربکس اتوماتیک دارند با قفل شیفت ترمز عرضه میشوند. این سیستم از قرار گیری در دنده بدون استفاده از ترمز ممانعت میکند. این قفل بدین منظور طراحی شده که از حرکت سهوی اهرم تعویض دنده مثلا توسط کودکان و درنتیجه حرکت خودرو مخصوصاً در سطوح شیبدار جلوگیری نماید.
چراغهای ترمز عقب بسیار شناخته شده هستند و چندین دهه است که برای هشدار دادن و آگاه کردن رانندههای پشت سر برای کاهش سرعت استفاده میشوند. رانندگی بدون وجود چراغهای ترمز عقب میتواند بسیار خطرناک باشد بنابراین اگر گیربکس خودرو در حالت پارک بوده و چراغ ترمز سوخته یا فیوز کار نمیکند، گیربکس برای جلوگیری از رانندگی درهمان حالت پارک باقی خواهد ماند. سوئیچ چراغ ترمز سیگنالی را به گیربکس در هنگام فشار دادن پدال ترمز میفرستد که این امر باعث آزاد شدن قفل میشود اما زمانی که سوئیچ بسوزد این کار صورت نمیگیرد. این ویژگی در بسیاری از خودروها مثل نیسان پث فایندر و آلتیما وجود دارد. خوشبختانه شناسایی این مشکل بسیار آسان است و فردی با دیدن چراغها در هنگام ترمز گرفتن میتواند به شما بگوید که سوختهاند یا خیر. البته یک دکمهی مخصوص برای باز کردن قفل گیربکس و رسیدن شما به تعمیرگاه برای رفع خرابی چراغ وجود دارد.
اکثر این سیستمها چند فاکتور اصلی را برای تشخیص هوشیار بودن یا نبودن راننده بررسی میکنند. اگر خودرو از لاین رانندگی خارج شود و حرکات زیادی در صورت راننده وجود نداشته باشد سیستم هشدار میدهد. اگر راننده برای مدت معینی فرمان خودرو را تصحیح نکند یا چشمهایش بسته شود خودرو با آلارم های بلند وارد عمل میشود. چندین خودروساز سیستمهای خاص خود را دارند بنابراین مشخصات هر کدام متفاوت است. نیسان آن را هشدار توجه راننده مینامد درحالیکه فولکس نام سیستم تشخیص خستگی و مرسدس بنز نام دستیار توجه را برای خود انتخاب کردهاند. []
- ارتباط شیفتر دنده با ترمز
از سال 2010 همهی خودروها در آمریکا که گیربکس اتوماتیک دارند با قفل شیفت ترمز عرضه میشوند. این سیستم از قرار گیری در دنده بدون استفاده از ترمز ممانعت میکند. این قفل بدین منظور طراحی شده که از حرکت سهوی اهرم تعویض دنده مثلا توسط کودکان و درنتیجه حرکت خودرو مخصوصاً در سطوح شیبدار جلوگیری نماید.
- اگر چراغترمز بسوزد گیربکس در حالت پارک قفل میشود
چراغهای ترمز عقب بسیار شناخته شده هستند و چندین دهه است که برای هشدار دادن و آگاه کردن رانندههای پشت سر برای کاهش سرعت استفاده میشوند. رانندگی بدون وجود چراغهای ترمز عقب میتواند بسیار خطرناک باشد بنابراین اگر گیربکس خودرو در حالت پارک بوده و چراغ ترمز سوخته یا فیوز کار نمیکند، گیربکس برای جلوگیری از رانندگی درهمان حالت پارک باقی خواهد ماند. سوئیچ چراغ ترمز سیگنالی را به گیربکس در هنگام فشار دادن پدال ترمز میفرستد که این امر باعث آزاد شدن قفل میشود اما زمانی که سوئیچ بسوزد این کار صورت نمیگیرد. این ویژگی در بسیاری از خودروها مثل نیسان پث فایندر و آلتیما وجود دارد. خوشبختانه شناسایی این مشکل بسیار آسان است و فردی با دیدن چراغها در هنگام ترمز گرفتن میتواند به شما بگوید که سوختهاند یا خیر. البته یک دکمهی مخصوص برای باز کردن قفل گیربکس و رسیدن شما به تعمیرگاه برای رفع خرابی چراغ وجود دارد.
- صدای پیش ایمن مرسدس بنز
- مسدودکنندههای فرمان فورد F-150
- تشخیص خوابآلودگی راننده
اکثر این سیستمها چند فاکتور اصلی را برای تشخیص هوشیار بودن یا نبودن راننده بررسی میکنند. اگر خودرو از لاین رانندگی خارج شود و حرکات زیادی در صورت راننده وجود نداشته باشد سیستم هشدار میدهد. اگر راننده برای مدت معینی فرمان خودرو را تصحیح نکند یا چشمهایش بسته شود خودرو با آلارم های بلند وارد عمل میشود. چندین خودروساز سیستمهای خاص خود را دارند بنابراین مشخصات هر کدام متفاوت است. نیسان آن را هشدار توجه راننده مینامد درحالیکه فولکس نام سیستم تشخیص خستگی و مرسدس بنز نام دستیار توجه را برای خود انتخاب کردهاند. []