- عضویت
- 2016/12/22
- ارسالی ها
- 2,377
- امتیاز واکنش
- 12,176
- امتیاز
- 838
۱۱- دقت در یک نما از فیلم The Shining: تبر بر در و دوربین
این نوشته درباره ی حرکت بسیار کوچک افقی دوربین است که در چند صدم ثانیه اتفاق می افتد که چه خود تماشاگر متوجه آن شود چه نشود تاثیر زیادی بر به وجود آمدن حس ترس در تماشاگر دارد.در قسمتی از فیلم The Shining سکانسی وجود دارد که از نظر بسیاری(چه تماشاگران عادی فیلم چه منتقدان) جزو وحشت آورترین تجربه های سینمایی به حساب می آید.جایی که جک با تبر به سراغ وندی می رود که در حمام پنهان شده است(قبل از آن وندی دنی را از پنجره فراری داده اما خود در حمام گرفتار شده است).جک بعد از خورد کردن در اصلی سوییت به در حمام می رسد و بعد از گفتن جملاتی برای ترساندن وندی،تبر را بر در حمام می کوبد.در هنگام گفتن جملات تهدید آمیز دوربین از سمت چپ، سپس از پشت سر و هنگام تبر زدن از سمت راست جک را نشان می دهد.
اگر نیرویی بر یک جسم که در یک نقطه ثابت شده است وارد شود،آن جسم ابتدا در جهت نیرو حرکت می کند و سپس به خاطر نیروی دیگری که آن را در جای خود ثابت کرده به محل ابتدای خود قبل از وارد شدن نیروی خارجی بر می گردد.برای مثال زمانی که شما مشت بر “در” می کوبید در ابتدا “در” کمی به جلو خم می شود و بعد به جای اول خود برمی گردد.در فیلم هم زمانی که جک تبر خود را بر “در” می زند،دوربین همراه با حرکت دست و تبر با سرعت به طرف “در” می چرخد اما بعد به سرعت کمی به طرف عقب برمی گردد و دوباره سریعا کمی به جلو می رود.تمام این حرکات سریع و کوچک دوربین در لحظه ای اتفاق می افتد.اما همین حرکات موفق می شوند که لرزش “در” بر اثر ضربه ی تبر را بازسازی کنند.تو گویی تبر در آن لحظه نه بر “در” بلکه بر دوربین فرود آمده است،هرچند که لرزش در را هم می شود مشاهده کرد اما چون در این نما دوربین از در فاصله دارد این لرزش “در” چندان به چشم نمی آید.لحظه ای پس از فرود آمدن تبر صدای جیغ وندی را از داخل حمام می شنویم و با همراهی آهنگ رعب آور فیلم این نما تبدیل به تجربه ی باشکوهی می شود.ضربه ی دوم را هم با همین تکنیک می بینیم ولی جیغ وندی قبل از ضربه ی دوم شنیده می شود.بعد از دو ضربه ی اول این نما کات می شود به داخل حمام و دوربین هم ارتفاع با سر وندی و با فاصله صفر از “در” قرار می گیرد به طوریکه “در” بین دوربین و او باشد.ضربه ی تبر بر “در” فرود می آید و لبه ی تیغه ی آن از داخل حمام دیده می شود.در این نما دیگر دوربین مانند نمای قبل نمی لرزد و ثابت است چون به خاطر فاصله ی کمش با “در” دیگر به راحتی می توان لرزش “در” را حس کرد و در اینجاست که متوجه می شویم لرزش دوربین در نمای قبل در واقع شبیه سازی همین لرزش “در” است. هشت ضربه ی بعد تبر از همین نما نشان داده می شود که به همراه ضجه های وندی و نشان دادن ترس او و موسیقی، وحشت یکتایی را در تماشاگر خلق می کند
ضربه ی یازدهم تبر،جک را از روبرو و از داخل حمام نشان می دهد.و ضربه ی دوازدهم از همان زاویه ی بیرونی اولیه و با همان تکنیک گرفته شده است و پس از آن جک سر خودرا به شکاف “در” می چسباند و می گوید:”جانی اینجاست”. و این همان لحظه ی معروف فیلم است که ترس به اوج خود می رسد.هدف این نوشته ی کوتاه هم نشان دادن چگونگی شکل گرفتن این اوج ترس بود،اینکه چگونه جزئیاتی مانند حرکت کوچک دوربین و امتداد آن به وسیله ی لرزش “در” می توانند در ایجاد حس ترس در تماشاگر نقش داشته باشند.البته باید توجه داشت که این حرکت تنها یکی از عوامل ایجاد ترس در این سکانس است و درباره ی عوامل دیگر هم می توان به تفضیل صحبت کرد اما این نکته به خاطر پنهان بودنش نیاز به دقت بیشتر و توجه دادن تماشاگر به آن دارد.
منبع: فیلم آرتیک
—-
این نوشته درباره ی حرکت بسیار کوچک افقی دوربین است که در چند صدم ثانیه اتفاق می افتد که چه خود تماشاگر متوجه آن شود چه نشود تاثیر زیادی بر به وجود آمدن حس ترس در تماشاگر دارد.در قسمتی از فیلم The Shining سکانسی وجود دارد که از نظر بسیاری(چه تماشاگران عادی فیلم چه منتقدان) جزو وحشت آورترین تجربه های سینمایی به حساب می آید.جایی که جک با تبر به سراغ وندی می رود که در حمام پنهان شده است(قبل از آن وندی دنی را از پنجره فراری داده اما خود در حمام گرفتار شده است).جک بعد از خورد کردن در اصلی سوییت به در حمام می رسد و بعد از گفتن جملاتی برای ترساندن وندی،تبر را بر در حمام می کوبد.در هنگام گفتن جملات تهدید آمیز دوربین از سمت چپ، سپس از پشت سر و هنگام تبر زدن از سمت راست جک را نشان می دهد.
اگر نیرویی بر یک جسم که در یک نقطه ثابت شده است وارد شود،آن جسم ابتدا در جهت نیرو حرکت می کند و سپس به خاطر نیروی دیگری که آن را در جای خود ثابت کرده به محل ابتدای خود قبل از وارد شدن نیروی خارجی بر می گردد.برای مثال زمانی که شما مشت بر “در” می کوبید در ابتدا “در” کمی به جلو خم می شود و بعد به جای اول خود برمی گردد.در فیلم هم زمانی که جک تبر خود را بر “در” می زند،دوربین همراه با حرکت دست و تبر با سرعت به طرف “در” می چرخد اما بعد به سرعت کمی به طرف عقب برمی گردد و دوباره سریعا کمی به جلو می رود.تمام این حرکات سریع و کوچک دوربین در لحظه ای اتفاق می افتد.اما همین حرکات موفق می شوند که لرزش “در” بر اثر ضربه ی تبر را بازسازی کنند.تو گویی تبر در آن لحظه نه بر “در” بلکه بر دوربین فرود آمده است،هرچند که لرزش در را هم می شود مشاهده کرد اما چون در این نما دوربین از در فاصله دارد این لرزش “در” چندان به چشم نمی آید.لحظه ای پس از فرود آمدن تبر صدای جیغ وندی را از داخل حمام می شنویم و با همراهی آهنگ رعب آور فیلم این نما تبدیل به تجربه ی باشکوهی می شود.ضربه ی دوم را هم با همین تکنیک می بینیم ولی جیغ وندی قبل از ضربه ی دوم شنیده می شود.بعد از دو ضربه ی اول این نما کات می شود به داخل حمام و دوربین هم ارتفاع با سر وندی و با فاصله صفر از “در” قرار می گیرد به طوریکه “در” بین دوربین و او باشد.ضربه ی تبر بر “در” فرود می آید و لبه ی تیغه ی آن از داخل حمام دیده می شود.در این نما دیگر دوربین مانند نمای قبل نمی لرزد و ثابت است چون به خاطر فاصله ی کمش با “در” دیگر به راحتی می توان لرزش “در” را حس کرد و در اینجاست که متوجه می شویم لرزش دوربین در نمای قبل در واقع شبیه سازی همین لرزش “در” است. هشت ضربه ی بعد تبر از همین نما نشان داده می شود که به همراه ضجه های وندی و نشان دادن ترس او و موسیقی، وحشت یکتایی را در تماشاگر خلق می کند
ضربه ی یازدهم تبر،جک را از روبرو و از داخل حمام نشان می دهد.و ضربه ی دوازدهم از همان زاویه ی بیرونی اولیه و با همان تکنیک گرفته شده است و پس از آن جک سر خودرا به شکاف “در” می چسباند و می گوید:”جانی اینجاست”. و این همان لحظه ی معروف فیلم است که ترس به اوج خود می رسد.هدف این نوشته ی کوتاه هم نشان دادن چگونگی شکل گرفتن این اوج ترس بود،اینکه چگونه جزئیاتی مانند حرکت کوچک دوربین و امتداد آن به وسیله ی لرزش “در” می توانند در ایجاد حس ترس در تماشاگر نقش داشته باشند.البته باید توجه داشت که این حرکت تنها یکی از عوامل ایجاد ترس در این سکانس است و درباره ی عوامل دیگر هم می توان به تفضیل صحبت کرد اما این نکته به خاطر پنهان بودنش نیاز به دقت بیشتر و توجه دادن تماشاگر به آن دارد.
منبع: فیلم آرتیک
—-