سوپرماشین GT جدید فورد، توجه زیادی را در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵ به خود جلب کرد و درحالیکه اطلاعات پایه خود را ارائه داده، هنوز هم کنجکاوی های زیادی را برانگیخته است.
آماده سازی با عجله
کانسپت GT فورد که در نمایشگاه دیترویت ارائه شد، به نظر میرسد که برای مرحله تولید آماده باشد؛ یعنی این پروژه میبایست برای سالها دنبال شده باشد. امّا در حقیقت، این خودرو تنها یک سال پس از شروع توسعه آن دیده شده و خودروی نهایی نیز در سال آینده عرضه میشود؛ این سرعت ارائه یک مدل در دنیای خودرو غیرعادی است.
توسعه سریع
فورد پیش بینی کرده که اولین نمونه های تولید شده از این خودرو در فصل بهار آماده شوند. شاید عکاسان تصاویر جاسوسی برای تست نمونه های اولیه آن باید آماده باشند.
تماماً فیبرکربن، تماماً دست ساز
برنامه توسعه داخلی ساخت فیبر کربن ارزان قیمت در فورد با همکاری Dow Chemical با پروژه GT اشتراک چندانی ندارد. در واقع، فیبرکربن مورد استفاده در ساختار شاسی GT و بدنه آن به صورت دست ساز خواهند بود و تولید آنها احتمالاً توسط یک تأمین کننده خارجی انجام خواهد شد.
هدف گذاری فورد برای رسیدن به بهترین نسبت قدرت به وزن
جمال حمیدی، سرپرست جهانی مهندسان بخش عملکرد وسایل نقلیه فورد، هدف تیمش را اینگونه تعریف میکند:
چرخ های نه چندان لوکس
GT حاضر در نمایشگاه دیترویت از چرخ های معمولی آلومینیومی استفاده میکرد که کاملاً در تضاد با موستانگ شلبی GT350R موجود در کنار دست آن بود؛ خودرویی که چرخ های فوق سبک فیبرکربنی به همراه داشت. اگر فورد نسبت به کاهش وزن GT جدّی باشد، حتماً این چرخ های با تکنولوژی بالا و کموزن را برای این مدل نیز استفاده خواهد کرد. فورد خودش میگوید که امکان چنین چیزی وجود دارد.
سیستم آئرودینامیک هوشمند و همیشه «خنک«
در اسپویلر عقب GT ویژگی های تکنیکی فراوانی به کار گرفته شده که عملکرد air-brake یکی از آنهاست. قسمت باله می تواند هم به صورت قائم به بالا حرکت کند و هم شیب پیدا کند. همچنین سطح افقی آن به طرف بالا زاویه پیدا میکند تا نیروی رو به پایین و درگ بیشتری در مواقع نیاز دریافت کند.
بالا و پایین های جاده
به گفته فورد، GT از یک سیستم تعلیق «هوشمند» استفاده میکند که میتواند در سرعت های بالا ارتفاع خودرو را کاهش داده و آئرودینامیک و پایداری بهتری را برای خودرو به همراه داشته باشد. در فرم یک سوپرماشین واقعی، یک در کابین در دسترس قرار گرفته که می تواند در هنگام برخورد با یک سراشیبی غیرعادی یا سرعتگیرها، ارتفاع قسمت جلوی خودرو را اندکی بالا بیاورد.
ترمزهای برمبو
در جلو و عقب، GT از دیسک ها و کالیپرهای ترمز کربن-سرامیکی برمبو بهره میبرد. همانند پیست نوربرگرینگ که یکی از مقاصد ضروری تیم های توسعه وسایل نقلیه به شمار میرود، شرکت برمبو نیز همین جایگاه را پیدا کرده است.
رکورد بیشینه سرعت در اولویت فورد نیست
تنها چیزی که در این زمینه گفته شده، این است که GT مدل ۲۰۱۷ خودرویی سریع خواهد بود. ولی فورد حرفی از رسیدن به حداکثر رکوردهای سرعت یا شتابگیری نزده است. به جای آن، مشاهده میکنیم که فورد به دنبال زمان بهتر در دور مسابقه بوده و به دنبال حداکثر هندلینگ است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فورد برنامه دارد که GT را به مسابقات ۲۴ ساعته لمان در سال ۲۰۱۶ ببرد و فراری را در تیررس خود قرار داده است. به نظر میرسد دوباره شرایط دهه ۱۹۶۰ شده است.
بدون موتور الکتریکی
در جلوی فورد GT در کنار یک رادیاتور، یک سری دریچه های خنک کننده و سیستم تعلیق جلو با محرّک pushrod، چیز خاص دیگری مشاهده نمیشود. هیچ موتور الکتریکی برای حرکت محور جلو مانند پورشه 918 اسپایدر استفاده نشده است. در عقب نیز خبری از آن نیست. فورد نخواسته که وزن کم خودرو را به خاطر المان های سنگین هیبریدی مانند موتورها و باتری ها فدا کند. همچنین این خودروی اسپرت قصد داشته که موتورهای اکوبوست فورد را به نمایش بگذارد؛ مأموریتی که در صورت استفاده از یک سیستم هیبرید، بسیار پیچیده میشود.
مجرای هوا
یکی از نکات جالب در مورد GT طراحی جانبی بدنه و کانالی است که بین بدنه و چرخ های عقب قرار گرفته است. این عناصر بیشتر از آن که تزئینی باشند، نیروی جریان هوا را به خدمت GT در میآورند. شکاف های باله ای که سقف را به هرکدام از سپرهای عقب متصل می کنند، ممکن است ظاهر صافی داشته باشند، ولی مقطع خمیده ای دارند. کاربرد این المان ها ایجاد نیروی رو به پایین است و همینطور، جریان هوای اطراف خودرو را به اسپویلر عقب هدایت میکنند.
جریان هوای پیچیده
فورد به شکل خارق العاده ای یک کاربرد دوم برای شکاف های باله ای GT به عنوان مجراهای مکش پیدا کرده است. هر کدام از پنل های حفره دار در طرفین یک سری لوله در خود دارد که جریان هوای خنک کننده های چرخ های عقب را تأمین میکنند (این خنک کننده ها از طریق دریچه های بزرگ سپرها قابل رؤیت هستند). هوای مکیده شده از زیر خودرو جمع آوری شده، در هر کدام از توربوشارژرها فشرده میشود و قبل از این به طرف باله چرخش داشته و به سمت پایین و موتور حرکت کند، از میان خنک کننده ها عبور داده میشود.
نفس گرم چراغ های عقب
هوایی که به تازگی پس از عبور از خنک کننده های موجود در سپر گرم شده، سپس از بالای چرخ های عقب به دم GT جریان می یابد و از وسط چراغ های عقب خارج میشود. یعنی ظاهر این چراغ ها که در تصویر می بینید، تصادفی نیست!
قلب تپنده وحشی
موتور اکوبوست ۳/۵ لیتری V6 با دو توربوشارژر و انژکتور سوخت مستقیم در GT بیشتر از همه موتورهای جاده ای فورد، با موتور شش سیلندر اکوبوست در فورد دیتونا پروتوتایپ LMP2 اشتراک دارد و قدرت آن بیش از ۶۰۰ اسببخار است.
حفظ اگزوزهای تهاجمی
فورد برنامه دارد تا این اگزوزهای بزرگ و شبیه به اگزوزهای جت های جنگنده را به همین صورتی که هستند، در بالای سپر عقب حفظ کند. البته لوله های بزرگی که دیده می شوند، فقط به صورت ظاهری هستند و لوله های اصلی اگزوز چند اینچ جلوتر از آنها قرار دارند. ولی شاید فقط دریچه اگزوزها اهمیت داشته باشد.
دوربین نمای عقب برای GT
با وجود یک پنجره عقب تقریباً افقی و عرض در حدود ۴۵ سانتیمتر، پارک GT احتمالاً کی از مشکل سازترین کارهای رانندگی با این خودرو خواهد بود. بنابراین، این هایپرکار فورد از یک دوربین نمای عقب در قسمت پایین دیفیوزر خود استفاده کرده است.
تنها ۵ درصد دیگر
بنابر گفته معاون طراحی فورد، مورای کالوم، طراحی این مدل ۹۵ درصد راه خود را پیموده است. برای این ۵ درصد باقیمانده شاید بهتر باشد به GT مواردی مانند آینه های بغـ*ـل بزرگتر از قاشق چایخوری و یک سری تغییرات اندک در سیستم روشنایی آن اضافه شود.
منبع: پدال
آماده سازی با عجله
کانسپت GT فورد که در نمایشگاه دیترویت ارائه شد، به نظر میرسد که برای مرحله تولید آماده باشد؛ یعنی این پروژه میبایست برای سالها دنبال شده باشد. امّا در حقیقت، این خودرو تنها یک سال پس از شروع توسعه آن دیده شده و خودروی نهایی نیز در سال آینده عرضه میشود؛ این سرعت ارائه یک مدل در دنیای خودرو غیرعادی است.
توسعه سریع
فورد پیش بینی کرده که اولین نمونه های تولید شده از این خودرو در فصل بهار آماده شوند. شاید عکاسان تصاویر جاسوسی برای تست نمونه های اولیه آن باید آماده باشند.
تماماً فیبرکربن، تماماً دست ساز
برنامه توسعه داخلی ساخت فیبر کربن ارزان قیمت در فورد با همکاری Dow Chemical با پروژه GT اشتراک چندانی ندارد. در واقع، فیبرکربن مورد استفاده در ساختار شاسی GT و بدنه آن به صورت دست ساز خواهند بود و تولید آنها احتمالاً توسط یک تأمین کننده خارجی انجام خواهد شد.
هدف گذاری فورد برای رسیدن به بهترین نسبت قدرت به وزن
جمال حمیدی، سرپرست جهانی مهندسان بخش عملکرد وسایل نقلیه فورد، هدف تیمش را اینگونه تعریف میکند:
بهترین نسبت قدرت به وزن …
وقتی جمله ی او به اینجا میرسد، همه انتظار داریم با چیزی مانند «در کلاس خودش» تمام شود؛ ولی جمال سخنش را اینگونه تمام میکند:
… در بین تمام خودروهای موجود در بازار.
البته فورد هنوز وزن GT را اعلام نکرده است، ولی انتظار میرود که به شکل دیوانهکنندهای سبک باشد. همچنین برای موتور، فورد قدرتی بیش از ۶۰۰ اسببخار درنظر گرفته است.
چرخ های نه چندان لوکس
GT حاضر در نمایشگاه دیترویت از چرخ های معمولی آلومینیومی استفاده میکرد که کاملاً در تضاد با موستانگ شلبی GT350R موجود در کنار دست آن بود؛ خودرویی که چرخ های فوق سبک فیبرکربنی به همراه داشت. اگر فورد نسبت به کاهش وزن GT جدّی باشد، حتماً این چرخ های با تکنولوژی بالا و کموزن را برای این مدل نیز استفاده خواهد کرد. فورد خودش میگوید که امکان چنین چیزی وجود دارد.
سیستم آئرودینامیک هوشمند و همیشه «خنک«
در اسپویلر عقب GT ویژگی های تکنیکی فراوانی به کار گرفته شده که عملکرد air-brake یکی از آنهاست. قسمت باله می تواند هم به صورت قائم به بالا حرکت کند و هم شیب پیدا کند. همچنین سطح افقی آن به طرف بالا زاویه پیدا میکند تا نیروی رو به پایین و درگ بیشتری در مواقع نیاز دریافت کند.
بالا و پایین های جاده
به گفته فورد، GT از یک سیستم تعلیق «هوشمند» استفاده میکند که میتواند در سرعت های بالا ارتفاع خودرو را کاهش داده و آئرودینامیک و پایداری بهتری را برای خودرو به همراه داشته باشد. در فرم یک سوپرماشین واقعی، یک در کابین در دسترس قرار گرفته که می تواند در هنگام برخورد با یک سراشیبی غیرعادی یا سرعتگیرها، ارتفاع قسمت جلوی خودرو را اندکی بالا بیاورد.
ترمزهای برمبو
در جلو و عقب، GT از دیسک ها و کالیپرهای ترمز کربن-سرامیکی برمبو بهره میبرد. همانند پیست نوربرگرینگ که یکی از مقاصد ضروری تیم های توسعه وسایل نقلیه به شمار میرود، شرکت برمبو نیز همین جایگاه را پیدا کرده است.
رکورد بیشینه سرعت در اولویت فورد نیست
تنها چیزی که در این زمینه گفته شده، این است که GT مدل ۲۰۱۷ خودرویی سریع خواهد بود. ولی فورد حرفی از رسیدن به حداکثر رکوردهای سرعت یا شتابگیری نزده است. به جای آن، مشاهده میکنیم که فورد به دنبال زمان بهتر در دور مسابقه بوده و به دنبال حداکثر هندلینگ است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فورد برنامه دارد که GT را به مسابقات ۲۴ ساعته لمان در سال ۲۰۱۶ ببرد و فراری را در تیررس خود قرار داده است. به نظر میرسد دوباره شرایط دهه ۱۹۶۰ شده است.
بدون موتور الکتریکی
در جلوی فورد GT در کنار یک رادیاتور، یک سری دریچه های خنک کننده و سیستم تعلیق جلو با محرّک pushrod، چیز خاص دیگری مشاهده نمیشود. هیچ موتور الکتریکی برای حرکت محور جلو مانند پورشه 918 اسپایدر استفاده نشده است. در عقب نیز خبری از آن نیست. فورد نخواسته که وزن کم خودرو را به خاطر المان های سنگین هیبریدی مانند موتورها و باتری ها فدا کند. همچنین این خودروی اسپرت قصد داشته که موتورهای اکوبوست فورد را به نمایش بگذارد؛ مأموریتی که در صورت استفاده از یک سیستم هیبرید، بسیار پیچیده میشود.
مجرای هوا
یکی از نکات جالب در مورد GT طراحی جانبی بدنه و کانالی است که بین بدنه و چرخ های عقب قرار گرفته است. این عناصر بیشتر از آن که تزئینی باشند، نیروی جریان هوا را به خدمت GT در میآورند. شکاف های باله ای که سقف را به هرکدام از سپرهای عقب متصل می کنند، ممکن است ظاهر صافی داشته باشند، ولی مقطع خمیده ای دارند. کاربرد این المان ها ایجاد نیروی رو به پایین است و همینطور، جریان هوای اطراف خودرو را به اسپویلر عقب هدایت میکنند.
جریان هوای پیچیده
فورد به شکل خارق العاده ای یک کاربرد دوم برای شکاف های باله ای GT به عنوان مجراهای مکش پیدا کرده است. هر کدام از پنل های حفره دار در طرفین یک سری لوله در خود دارد که جریان هوای خنک کننده های چرخ های عقب را تأمین میکنند (این خنک کننده ها از طریق دریچه های بزرگ سپرها قابل رؤیت هستند). هوای مکیده شده از زیر خودرو جمع آوری شده، در هر کدام از توربوشارژرها فشرده میشود و قبل از این به طرف باله چرخش داشته و به سمت پایین و موتور حرکت کند، از میان خنک کننده ها عبور داده میشود.
نفس گرم چراغ های عقب
هوایی که به تازگی پس از عبور از خنک کننده های موجود در سپر گرم شده، سپس از بالای چرخ های عقب به دم GT جریان می یابد و از وسط چراغ های عقب خارج میشود. یعنی ظاهر این چراغ ها که در تصویر می بینید، تصادفی نیست!
قلب تپنده وحشی
موتور اکوبوست ۳/۵ لیتری V6 با دو توربوشارژر و انژکتور سوخت مستقیم در GT بیشتر از همه موتورهای جاده ای فورد، با موتور شش سیلندر اکوبوست در فورد دیتونا پروتوتایپ LMP2 اشتراک دارد و قدرت آن بیش از ۶۰۰ اسببخار است.
حفظ اگزوزهای تهاجمی
فورد برنامه دارد تا این اگزوزهای بزرگ و شبیه به اگزوزهای جت های جنگنده را به همین صورتی که هستند، در بالای سپر عقب حفظ کند. البته لوله های بزرگی که دیده می شوند، فقط به صورت ظاهری هستند و لوله های اصلی اگزوز چند اینچ جلوتر از آنها قرار دارند. ولی شاید فقط دریچه اگزوزها اهمیت داشته باشد.
دوربین نمای عقب برای GT
با وجود یک پنجره عقب تقریباً افقی و عرض در حدود ۴۵ سانتیمتر، پارک GT احتمالاً کی از مشکل سازترین کارهای رانندگی با این خودرو خواهد بود. بنابراین، این هایپرکار فورد از یک دوربین نمای عقب در قسمت پایین دیفیوزر خود استفاده کرده است.
تنها ۵ درصد دیگر
بنابر گفته معاون طراحی فورد، مورای کالوم، طراحی این مدل ۹۵ درصد راه خود را پیموده است. برای این ۵ درصد باقیمانده شاید بهتر باشد به GT مواردی مانند آینه های بغـ*ـل بزرگتر از قاشق چایخوری و یک سری تغییرات اندک در سیستم روشنایی آن اضافه شود.
منبع: پدال