احادیث قضاوت

  • شروع کننده موضوع nadiya_m
  • بازدیدها 640
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

nadiya_m

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/01/13
ارسالی ها
1,838
امتیاز واکنش
3,877
امتیاز
596
سن
27
محل سکونت
TEHRAN
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

اتَّقُوا الحُکومَةَ ؛ فإنَّ الحُکومَةَ إنّما هی لِلإمامِ العالِمِ بالقَضاءِ ،العادِلِ فی المُسلمینَ ، لِنَبیٍّ أو وَصیِّ نبیٍّ .

امام صادق علیه‏السلام :

از داورى کردن بپرهیزید ؛ زیرا (منصب) داورى در حقیقت از آنِ امامى است که در قضاوت دانا باشد و در میان مسلمانان به عدالت حکم کند ؛ از آنِ پیغمبر یا وصىّ پیغمبر .

الکافی : ۷ / ۴۰۶ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



حساسیت کار قضاوت تا چه پایه است؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن جُعِلَ قاضیا فَقَد ذُبِحَ بغیرِ سِکِّینٍ . فقیلَ: یا رسولَ اللّه ، وما الذَّبحُ ؟ قالَ :نارُ جهنَّم .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر که کار قضاوت به او واگذار شود ، بدون کارد سر بریده شده‏است . عرض شد : اى رسول خدا ، منظور از سر بریدن چیست؟ فرمود : آتش دوزخ .

مستدرک الوسائل : ۱۷ / ۲۴۳ / ۲۱۲۳۳ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰


قاضی عادل در روز قیامت چه آرزویی می کند؟

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

إنَّ القاضیَ العَدلَ لَیُجاءُبهِ یَومَ القِیامَةِ فَیَلقَى مِن شِدَّةِ الحِسابِ ما یَتَمَنّى أن لا یکونَ قَضى بینَ اثنَینِ فی تَمرَةٍ قَطُّ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

در روز قیامت قاضى دادگـر را مى‏آورند و چنان حساب سختى از او کشیده مى‏شود ، که آرزو مى‏کند کاش هرگز حتّى درباره یک خرما میان دو نفر داورى نکرده بود .

کنزالعمّال : ۱۴۹۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



جایگاه قاضی های غیر عادل در جهنم چگونه است؟

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

إنَّ النَّواویسَ شَکَت إلَى اللّه عز و جل شِدَّةَ حَرِّها ، فقالَ لَها عز و جل : اسکُتی ؛ فإنَّ مَواضِعَ القُضاةِ أشَدُّ حَرّا مِنکِ !

امام صادق علیه‏السلام :

نواویس (که جایگاهى است در دوزخ) از گرماى سخت خود به درگاه خداوند عز و جل شکایت کرد . پس خداوند عز و جل خطاب بدان فرمود : ساکت باش ؛ همانا جایگاه قاضیان ، گرمایَش سخت‏تر از توست !.

الفقیه : ۳ / ۶ / ۳۲۲۶ منتخب میزان الحکمة :۴۷۰


کسی که چشم طمع به منصب قضاوت دارد با کسی که آن را به اجبار و اکراه می پذیرد، چه تفاوتی دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَنِ ابتَغى القَضاءَ وسَألَ‏فیهِ الشُّفَعاءَ وُکِلَ إلى نفسِهِ ، ومَن اُکرِهَ علَیهِ أنزَلَ اللّه‏ُ علَیهِ مَلَکا یُسَدِّدُهُ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:

هرکه‏ جویاى منصب‏قضاوت باشدو براى رسیدن به آن متوسّل به این و آن شود، خداوند او را به‏خودش‏واگذارد و هرکه مجبور به پذیرفتن آن شود، خداوند فرشته‏اى بر او فرو فرستد که استوارش بدارد .

کنزالعمّال : ۱۴۹۹۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



چه کسی نباید قاضی شود؟

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

لا یَطمَعَنَّ قَلیلُ الفِقهِ فی القَضاءِ .

امام صادق علیه‏السلام :

کسى که اندکى فقه (مسائل حقوقى و احکام قضایى) مى‏داند ، هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد .

بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۲۶۴ / ۵ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



قاضی در چه چیزهایی باید عدالت را رعایت کند؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَنِ ابتُلِیَ بالقَضاءِ بینَ المُسلمینَ فَلْیَعدِلْ بَینَهُم فی لَحظِةِ وإشارَتِهِ ومَقعدِهِ ومَجلِسِهِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر که به داورى کردن میان مسلمانان مبتلا شود ، باید در نگاهها و اشاره کردنها و جاى نشستن و نحوه نشستن خود نسبت به آنها به یکسان رفتار کند .

کنزالعمّال : ۱۵۰۳۲ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



——————————————————

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام

لِشُرَیحٍ: ثُمّ واسِ بینَ المسلمینَ بوَجهِکَ ومَنطِقِکَ ومَجلِسِکَ ، حتّى لا یَطمَعَ قَریبُکَ فی حَیفِکَ ، ولا یَیأسَ عَدُوُّکَ مِن عَدلِکَ .

امام على علیه‏السلام

- خطاب به شریح- : میان مسلمانان‏در نگاه کردن و سخن گفتن و نشستنت برابرى را رعایت کن ، تا نزدیکانت به جانبدارى (و ستم) تو امید نبندند و دشمنانت از دادگرى تو ، نومید نشوند .

وسائل الشیعه : ۱۸ / ۱۵۵ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



آیا قاضی می تواند اظهار خستگی و ناراحتی کند؟

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام

لِشُرَیحٍ: إیّاکَ والتَّضَجُّرَ والتَّأذِّیَ فی مَجلِسِ القَضاءِ ، الذی أوجَبَ اللّه‏ُ فیهِ الأجرَ ، ویُحسِنُ فیهِ الذُّخرَ لِمَن قَضى بالحَقِّ .

امام على علیه‏السلام

- خطاب به شریح- : مبادا در مجلس قضاوت اظهار خستگى و ناراحتى کنى ؛ مجلسى که خداوند در آن پاداش قرار داده و براى کسى که به حقّ داورى کند ذخیره خوبى در نظر گرفته است .

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



قاضی در چه وقت هایی نباید قضاوت کند؟

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام

لِشُرَیحٍ: لا تُسارَّ أحَدا فی مَجلِسِکَ ، وإن غَضِبتَ فَقُمْ ، فلا تَقضِیَنَّ فأنتَ غَضبانُ .

امام على علیه‏السلام

- خطاب به شریح- : در مجلس قضاوت با کسى در گوشى صحبت مکن و اگر عصبانى شدى ، برخیز و در حال خشم هرگز داورى مکن .

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۵ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



——————————————————

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

أ نّهُ نَهى أن یَقضیَ القاضی وهُو غَضبانُ أو جائعٌ أو ناعِسٌ .

مستدرک الوسائل :

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم از این که قاضى در حال خشم یا گرسنگى و یا چُرت زدن قضاوت کند ، نهى فرمود .

مستدرک الوسائل : ۱۷ / ۳۴۹ / ۲۱۵۴۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۰



——————————————————

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام

لِشُرَیحٍ: ولا تَقعُدَنَّ فی مَجلِسِ القَضاءِ حتّى تَطعَم .

- خطاب به شریح- : در مجلس قضاوت منشین ، مگر این که قبلاً چیزى بخورى .

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲



آیا شاکی می تواند میهمان قاضی باشد؟

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

إنَّ رجُلاً نَزَلَ بأمیرِ المؤمنینَ علیه‏السلام فمَکَثَ عِندَهُ أیّاما ، ثُمّ تَقَدَّمَ‏إلَیهِ فی خُصومَةٍ لم یَذکُرْها لأمیرِ المؤمنینَ علیه‏السلام ، فقالَ لَهُ : أخَصمٌ أنتَ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : تَحَوَّلْ عنّا ، إنَّ رسولَ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم نَهى أن یُضافَ الخَصمُ إلاّ ومَعهُ خَصمُهُ .

مردى بر امیر المؤمنین علیه‏السلام وارد شد و چند روزى میهمان آن حضرت بود . سپس نزد ایشان دعوایى مطرح کرد که قبلاً (یعنى از روز اول ورودش) با امیرالمؤمنین در میان نگذاشته بود . حضرت فرمود : تو شاکى هستى ؟ عرض کرد : آرى . امام فرمود : از پیش ما برو ؛ زیرا رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّمنهى فرمود ، از این که شاکى بدون حضور طرف دعوایش میهمان (قاضى) باشد .

الکافی : ۷ / ۴۱۳ / ۴ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲



دست رحمت الهی تا چه زمانی بر سر قاضی است؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

ما مِن قاضٍ مِن قُضاةِ المُسلمینَ إلاّ ومَعهُ مَلَکانِ یُسَدِّدانِهِ إلَى الحَقِّ مالَم یُرِدْ غیرَهُ ، فإذا أرادَ غیرَهُ وجارَ مُتَعمِّدا تَبَرَّأَ مِنهُ المَلَکانِ ووَکَلاهُ إلى نفسِهِ .

هیچ قاضى‏اى از قاضیان مسلمانان نیست ، مگر این که دو فرشته با اویند و تا زمانى که خواهان حقیقت باشد ، او را به سوى آن راهنمایى مى‏کنند . امّا هر گاه در پى حقیقت نبود و عمدا ستم و حقّ کشى کرد ، آن دو فرشته از او بیزارى مى‏جویند و وى را به خودش وام می ‏گذارند .

کنزالعمّال : ۱۴۹۹۳ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲



——————————————————

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام :

یَدُ اللّه فوقَ رَأسِ الحاکِمِ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ، فإذا حافَ وَکَلَهُ اللّه‏ُ إلى نفسِهِ .

دست رحمت خدا ، بر فراز سر قاضى در حرکت است . پس هر گاه ستم و حقّ کشى کند ، خداوند او را به خودش وا می گذارد

الکافی : ۷ / ۴۱۰ / ۱ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲



قاضی در چه کارهایی باید به ظاهر، حکم کند؟

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام :

خَمسَةُ أشیاءَ یَجِبُ علَى القاضی الأخْذُ فیها بظاهِرِ الحُکمِ : الوِلایَةُ والمَناکِحُ والمَواریثُ والذَّبایحُ والشَّهاداتُ ، إذا کانَ ظاهرُ الشُّهودِ مَأمونا جازَت شَهادَتُهُم ولا یَسألُ عن باطِنِهم .

پنج‏ چیز است که باید قاضى ( درباره آنها )به‏ ظاهِر حُکم عمل کند : ولایت ( حقّ ولایت و سرپرستى که خداوند ، یا امام براى هر کس ، یا ولىّ طفل قرار داده است) ، همسران (یعنى مسأله زناشویى که بین مسلمانان مشهوراست ) ، میراثها ، ذبایح(حلال بودن کشتار مسلمانان) و شهادات . هر گاه شهود ، در ظاهر امین و در خور اعتماد باشند ، شهادتشان پذیرفته است و لازم نیست از باطن آنها جست وجو کرد .

الخصال : ۳۱۱ / ۸۸ منتخب میزان الحکمة : ۴۷۲



حضرت مهدی – عجل الله تعالی فرجه الشریف – چگونه قضاوت خواهد نمود؟

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام:

إذا قامَ قائمُ آلِ محمّدٍ علَیهِ وعلَیهِمُ السلامُ حَکَمَ بینَ الناسِ بحُکمِ داودَ ، لا یَحتاجُ إلى بَیِّنةٍ ، یُلهِمُهُ اللّه‏ُ تعالى فَیَحکُمُ بعِلمِهِ .

زمـانـى کـه قـائم آل محمّد علیه‏السلام ، قـیام کند ، به حکم داود میان مردم داورى مى‏کند و نیازى به بیّنه (شهود و مدرک) ندارد . خداوند متعال این حکم را به او الهام مى‏کند و او به علمش قضاوت می کند .

بحار الأنوار : ۱۴ / ۱۴ / ۲۳ منتخب میزان الحکمة :472
 

برخی موضوعات مشابه

بالا