افزایش کیفیت زندگی در طب اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. در این مطلب سعی شده برخی از توصیه های لازم که در طب اسلامی برای افزایش کیفیت زندگی سالم و با کیفیت لازم است را مرور کنیم. موارد ذکر شده با وجود سادگی و سهلالوصول بودن زیاد مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته اند. در ادامه با گیاه یاب همراه باشید.
افزایش کیفیت زندگی
مضرات ترک عادت
یک مثل معروف ایرانی وجود دارد که میگوید: (ترک عادت موجب مرض است) – نقل است که روزی دباغی از بازار عطاران میگذشت ، در وسط بازار از حال رفت و بیهوش شد و برای اینکه حالش را جا بیاورند مقداری پهن کنار بینیاش گذاشتند تا حالش خوب شد چرا که او عادت به بوهای خوش نداشت و طبیعتش با بوهای امثال پهن خو گرفته بود. شاید پذیرش این موضوع سخت باشد. طب اسلامی و روایات دینی شدیدا معتقدند که ترک عادت امراض فراوانی را به همراه دارد.
در طب اسلامی توصیه میشود که از شکلگیری عادات جلوگیری شود اما وقتی عادت شکل گرفت ترک آن ناخوشی و مریضی در پی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند: در هر هفته، یک بار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به نوشید*نی می گردد. همچنین امیرالمونین میفرمایند: (عادت طبیعت ثانویه است)
سید اسماعیل جرجانی در باب عادت مینویسد: عادت کردن به چیزهای بد زیان دارد و دست از آن عادت بداشتن و بر آن عادت بماندن هم زیان دارد اما بماندن بر آن عادات از بهر آن زیاد دارد که عادتی بد است و دست بداشتن از بهر آن زیاد دارد که عادت است. در واقع پزشکی سنتی از مقابله با عادتهای بد نهی نمیکند اما معتقد است که با مقابله با عادات برای سلامتی زیانبار است.
از طرفی طب اسلامی توصیه میکند ترک عادات نیز باید تدریجی باشد. در واقع بنا بر حدیث امام رضا(ع) پرهیز کردن ترک چیزی به کلی نیست، همانا پرهیز کم بکار بردن چیزیست.
شاید تاکنون با اثرات سو رژیم های غذایی سختگیرانه مواجه شده باشید. این رژیمها نه تنها اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی افراد دارند بلکه بسیار مستعد برگشتپذیری هستند. یعنی از آنجا که عادت بخشی از مزاج فرد میشود، ضرر ترک ناگهانی آن بیش از نفعش است.
از طرفی پیامبر اکرم(ص) میفرمایند که اگر کسی بیمار شد بدون شک از چیزی که عادی او نبوده مدد جسته و یا به گونهای دیگر میگوییم که عادت، بیماریزا نیست و بیماری از کار خلاف عادت پیدا میشود.
تاثیر رنگ بر سلامت انسان
رنگها نهتنها بر سلامت روحی افراد بلکه بر جسم آنها نیز اثر دارند. رنگها میتوانند تاثیر عمیقی بر تصمیمها و و دیدگاه افراد بوجود آورند. رنگها بر احساس سرما یا گرما، شادی یا غم در انسان اثرگذار هستند.
شاید بارها متوجه پنجره های رنگی در آثار تاریخی ایرانی شده باشید. در خانه سنتی ایرانی در اتاق های زمستانه از رنگ گرم بیشتر و در اتاقهای تابستانه از رنگ سرد بیشتر استفاده میشود تا احساس مناسب را به ساکنین اتاقها القا کند.
در اسلام در پوشیدن به جامههای ابریشمی سبز رنگ، نگاه کردن به رنگ آسمان برای تقویت بینایی و پوشیدن کفش زرد برای ایجاد حس شادمانی تاکید شده است. در روایات آمده است روزی حنان بن سدیر در حالی که کفش سیاه پوشیده بود بر امام صادق(ع) وارد شد. امام حنان را از پوشیدن کفش سیاه نهی کردند و فرمودند دیده و مردانگی را ضعیف میکند و پیری میآورد. سپس امام حنان را به پوشیدن کفش زرد توصیه کردند و سه ویژگی تقویت دیدگان، قوت بخشیدن به مردانگی و دور شدن از اندوه را برای کفش زرد برشمردند. در برخی از روایات ذکر شده است که پیامبر اسلام از جامههای زرد و زعفرانی استفاده میکردند.
جالب است که پوشیدن کفش زرد رنگ در جوامع امروزی نهتنها مرسوم نیست بلکه خرده فرهنگ وارداتی صاحبان چنین کفشی را نیز مسخره میکنند.
چغندر و گوشت گاو نخوریم
ابن سینا در کتاب قانون صفحه ۲۱۱ از ترجمه شرفکندی از خوردن گوشت گاو پرهیز داده است. گوشت گاو غذائیت زیادی دارد اما سیاه و غلیظش خوب نیست گوشت گاو و گوشتهای غلیظ جوشهای سرطانی بوجود آورد. از گوشت گاو گری و قوبای بد خیزد و گوشت گاو و سایر گوشتهای غلیظ جذام، پاغر و واریس به دنبال دارد.
در منطق طب اسلامی تنها مصرف گوشت گوساله بلامانع است و مصرف گوشت گاو امراض فراوانی را در پی دارد. جالب آنجاست که پزشکی مدرن نیز بیماران را از مصرف گوشت گاو نهی میکند و آن را عامل بیماریهای بسیاری میداند. کتاب تحفه المومنین نیز بر زیان بار بودن گوشت گاو صحه میگذارد و آن را عامل بیماریهای فراوان میداند. در آیه ۶۹ سوره هود تاکید میکند که حضرت ابراهیم مهمانان خود را با گوشت گاو پذیرایی نکرد و برای آنها گوساله بریان آورد.
امام رضا(ع) در حدیثی به مصرف برگ چغندر توصیه کردهاند و و آن را سبب درمان مینامند و خواب بیمار را آرام میکند اما از خوردن چغندر نهی کردهاند و آن را سبب تحـریـ*ک سودا خواندهاند.
البته به نظر میرسد که نهی از این دسته غذاها یک منع مطلق و دائمی نیست و برخی افراد در برخی شرایط میتوانند مصرف کنند اما مثل اغذیه طیب نیستند که برای عموم مردم مفید باشند. توصیه به نگریستن به غذا، مصرف عسل بهعنوان تنها خوراکی که قرآن از آن به شفا اطلاق کرده است، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، توصیه به مدیریت عادات غذایی و تقدم پاکسازی بدن از طریق حجامت، فصد عروق، مسهل، قی کردن و حمام طبی از دیگر توصیه های طب اسلامی است.
با وجود اینکه علوم مدرن، طب اسلامی را چندان به رسمیت نمیشناسد اما تاکنون هیچ دلیل متقن و قانع کنندهای برای رد روشهای آن ارائه نکردهاند اتفاقی که شاید بارها و به کرات در رد روشهای طب نوین توسط طب نوین اتفاق افتاده است.
افزایش کیفیت زندگی
مضرات ترک عادت
یک مثل معروف ایرانی وجود دارد که میگوید: (ترک عادت موجب مرض است) – نقل است که روزی دباغی از بازار عطاران میگذشت ، در وسط بازار از حال رفت و بیهوش شد و برای اینکه حالش را جا بیاورند مقداری پهن کنار بینیاش گذاشتند تا حالش خوب شد چرا که او عادت به بوهای خوش نداشت و طبیعتش با بوهای امثال پهن خو گرفته بود. شاید پذیرش این موضوع سخت باشد. طب اسلامی و روایات دینی شدیدا معتقدند که ترک عادت امراض فراوانی را به همراه دارد.
در طب اسلامی توصیه میشود که از شکلگیری عادات جلوگیری شود اما وقتی عادت شکل گرفت ترک آن ناخوشی و مریضی در پی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند: در هر هفته، یک بار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به نوشید*نی می گردد. همچنین امیرالمونین میفرمایند: (عادت طبیعت ثانویه است)
سید اسماعیل جرجانی در باب عادت مینویسد: عادت کردن به چیزهای بد زیان دارد و دست از آن عادت بداشتن و بر آن عادت بماندن هم زیان دارد اما بماندن بر آن عادات از بهر آن زیاد دارد که عادتی بد است و دست بداشتن از بهر آن زیاد دارد که عادت است. در واقع پزشکی سنتی از مقابله با عادتهای بد نهی نمیکند اما معتقد است که با مقابله با عادات برای سلامتی زیانبار است.
از طرفی طب اسلامی توصیه میکند ترک عادات نیز باید تدریجی باشد. در واقع بنا بر حدیث امام رضا(ع) پرهیز کردن ترک چیزی به کلی نیست، همانا پرهیز کم بکار بردن چیزیست.
شاید تاکنون با اثرات سو رژیم های غذایی سختگیرانه مواجه شده باشید. این رژیمها نه تنها اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی افراد دارند بلکه بسیار مستعد برگشتپذیری هستند. یعنی از آنجا که عادت بخشی از مزاج فرد میشود، ضرر ترک ناگهانی آن بیش از نفعش است.
از طرفی پیامبر اکرم(ص) میفرمایند که اگر کسی بیمار شد بدون شک از چیزی که عادی او نبوده مدد جسته و یا به گونهای دیگر میگوییم که عادت، بیماریزا نیست و بیماری از کار خلاف عادت پیدا میشود.
تاثیر رنگ بر سلامت انسان
رنگها نهتنها بر سلامت روحی افراد بلکه بر جسم آنها نیز اثر دارند. رنگها میتوانند تاثیر عمیقی بر تصمیمها و و دیدگاه افراد بوجود آورند. رنگها بر احساس سرما یا گرما، شادی یا غم در انسان اثرگذار هستند.
شاید بارها متوجه پنجره های رنگی در آثار تاریخی ایرانی شده باشید. در خانه سنتی ایرانی در اتاق های زمستانه از رنگ گرم بیشتر و در اتاقهای تابستانه از رنگ سرد بیشتر استفاده میشود تا احساس مناسب را به ساکنین اتاقها القا کند.
در اسلام در پوشیدن به جامههای ابریشمی سبز رنگ، نگاه کردن به رنگ آسمان برای تقویت بینایی و پوشیدن کفش زرد برای ایجاد حس شادمانی تاکید شده است. در روایات آمده است روزی حنان بن سدیر در حالی که کفش سیاه پوشیده بود بر امام صادق(ع) وارد شد. امام حنان را از پوشیدن کفش سیاه نهی کردند و فرمودند دیده و مردانگی را ضعیف میکند و پیری میآورد. سپس امام حنان را به پوشیدن کفش زرد توصیه کردند و سه ویژگی تقویت دیدگان، قوت بخشیدن به مردانگی و دور شدن از اندوه را برای کفش زرد برشمردند. در برخی از روایات ذکر شده است که پیامبر اسلام از جامههای زرد و زعفرانی استفاده میکردند.
جالب است که پوشیدن کفش زرد رنگ در جوامع امروزی نهتنها مرسوم نیست بلکه خرده فرهنگ وارداتی صاحبان چنین کفشی را نیز مسخره میکنند.
چغندر و گوشت گاو نخوریم
ابن سینا در کتاب قانون صفحه ۲۱۱ از ترجمه شرفکندی از خوردن گوشت گاو پرهیز داده است. گوشت گاو غذائیت زیادی دارد اما سیاه و غلیظش خوب نیست گوشت گاو و گوشتهای غلیظ جوشهای سرطانی بوجود آورد. از گوشت گاو گری و قوبای بد خیزد و گوشت گاو و سایر گوشتهای غلیظ جذام، پاغر و واریس به دنبال دارد.
در منطق طب اسلامی تنها مصرف گوشت گوساله بلامانع است و مصرف گوشت گاو امراض فراوانی را در پی دارد. جالب آنجاست که پزشکی مدرن نیز بیماران را از مصرف گوشت گاو نهی میکند و آن را عامل بیماریهای بسیاری میداند. کتاب تحفه المومنین نیز بر زیان بار بودن گوشت گاو صحه میگذارد و آن را عامل بیماریهای فراوان میداند. در آیه ۶۹ سوره هود تاکید میکند که حضرت ابراهیم مهمانان خود را با گوشت گاو پذیرایی نکرد و برای آنها گوساله بریان آورد.
امام رضا(ع) در حدیثی به مصرف برگ چغندر توصیه کردهاند و و آن را سبب درمان مینامند و خواب بیمار را آرام میکند اما از خوردن چغندر نهی کردهاند و آن را سبب تحـریـ*ک سودا خواندهاند.
البته به نظر میرسد که نهی از این دسته غذاها یک منع مطلق و دائمی نیست و برخی افراد در برخی شرایط میتوانند مصرف کنند اما مثل اغذیه طیب نیستند که برای عموم مردم مفید باشند. توصیه به نگریستن به غذا، مصرف عسل بهعنوان تنها خوراکی که قرآن از آن به شفا اطلاق کرده است، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، توصیه به مدیریت عادات غذایی و تقدم پاکسازی بدن از طریق حجامت، فصد عروق، مسهل، قی کردن و حمام طبی از دیگر توصیه های طب اسلامی است.
با وجود اینکه علوم مدرن، طب اسلامی را چندان به رسمیت نمیشناسد اما تاکنون هیچ دلیل متقن و قانع کنندهای برای رد روشهای آن ارائه نکردهاند اتفاقی که شاید بارها و به کرات در رد روشهای طب نوین توسط طب نوین اتفاق افتاده است.
دانلود رمان و کتاب های جدید