نقاشی انواع اصلی سوژه‌ها در هنر نقاشی

  • شروع کننده موضوع @nicedavil
  • بازدیدها 205
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

@nicedavil

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/30
ارسالی ها
9,967
امتیاز واکنش
30,539
امتیاز
941
سن
20
محل سکونت
بآبُل
انواع اصلی سوژه‌ها در هنر نقاشی عبارتند از: سوژه‌های مذهبی، سوژه‌های اساطیری، سوژه‌های تاریخی، سوژه‌های زندگی روزمره، سوژه‌های ادبی، ...


۱) سوژه‌های مذهبی: آثاری که سوژه‌های مذهبی را در مرکز توجه تابلو قرار می‌دهند، برآنند تا تحت تاثیر نیروی احساس‌آفرین خود، رویارویی انسان خودباخته را با غفلت و عظمت او را در مسیر روشن انبیا به تصویر بکشند. اغلب این تابلوها براساس قصص درج شده در کتب مقدس خلق شده‌اند. ایجاد تاثیرات روحی و احساسی به‌وسیله تمهیداتی همچون ترکیب‌بندی مناسب عناصر صحنه، نمایش حالات ویژه‌ای که تقوا و ایمان را متجلی می‌‌سازند، صورت‌ می‌گیرد. هنرمند با آگاهی از نیروی بیان در چهره آدمی، شناخت کافی از زبان بدن و کاربرد مناسب نور و تاریکی، معادل تصویری خلاق برای انتقال سوژه‌های مذهبی را به دست می‌آورد.
 
  • پیشنهادات
  • @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    ۲) سوژه‌های اساطیری: هنرمند در گزینش سوژه‌های اساطیری، می‌خواهد از زبان نمادین یا تمثیلی و باورهای نهفته در افکار، دوره‌هایی از حیات بشری را در کالبد تصویر ثبت کند. در سوژه‌های اساطیری، افکار آرمانی برای دستیابی به یک دنیای ایده‌آل که رویای همه ابنای بشر است و آرزوی رسیدن به آن را در سر می‌پرورانند، در مرکز توجه تابلو قرار می‌گیرد. هنرمند تابلوی نقاشی را به عنوان یک آرمانشهر در نظر می‌گیرد که بیننده با دیدن آن، لحظه‌ای خود را از محدودیت‌ها رها حس کند. سوژه‌های اساطیری با برجسته کردن فضایل انسانی تا سرحد قهرمانی و نبرد قهرمان با نیروهای جهل و تاریکی و نیز با مطالعه متون باستان، داستان‌های عهد کهن و منابع کلامی و تصویری دوران موسوم به «ماقبل منطق» (pre logique) که در واقع همانا دوران سیطره اسطوره بر افکار آدمی است، دست و قلم و ذهن خود را برای پردازش چنین سوژه‌هایی آماده می‌سازد.
    ۳) سوژه‌های تاریخی: نقاشی‌های تاریخی، از آن‌رو به این نام خوانده می‌شوند که موضوع اصلی آنها، نمایش صحنه‌هایی از تاریخ است. در سلسله مراتب اهمیت سوژه‌های نقاشان، ابتدا سوژه‌های مذهبی، سپس سوژه‌های اساطیری و در مرحله سوم سوژه‌های تاریخی قرار دارند. در تابلوهایی با سوژه‌های تاریخی، گاه نگاه هولناک و رعب‌انگیز به تصویر کشیده می‌شود که به قصد تزکیه روح و تعلیم مخاطب نیست بلکه به دو دلیل ممکن است صحنه‌های نبرد، شکست، پیروزی یا رنج و شادی در تابلوهای تاریخی به تصویر کشیده شوند: الف) به سفارش حکومت‌ها و سلسله‌های حاکم ب) به سفارش وجدان بشری و به عنوان یک سند صادقانه تصویری، فارغ از تمایلات سیـاس*ـی این دسته یا آن گروه.
    ۴) سوژه‌های زندگی روزمره: نقاشان علاقه‌مند به این موضوعات، مایل هستند آثارشان روایی باشد و حتما داستانی را از عمق زندگی به نمایش بگذارند. این نقاشان مایلند تابلویشان مثل یک کتاب یا نمایشنامه خوانده و دیده شود. اینان، تابلو را به شکل مقادیری تصویر که یکی پس از دیگری نقش شده تا روایت او از زندگی روزمره را کامل کنند، به اجرا درمی‌آورند. در طول تاریخ، خلق آثار مذهبی و تاثیرات روحی این دسته از آثار آنقدر رواج داشته که در ابتدا، مقامات برخی جوامع مایل به خلق تابلوهایی از زندگی روزمره نبودند و نمایش آنها را محدود می‌کردند چرا که در نمایش زندگی روزمره، الزاما گزینش صحنه‌های مطلوب مورد توجه نیست و هنرمند ممکن است هر صحنه‌ای ولو صحنه‌های نامناسب را نیز نقش کند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا