فرهنگی و هنری باریگر زن /حاضرنیستم به مخاطب باج بدهم که بخندد

  • شروع کننده موضوع *فریال*
  • بازدیدها 170
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

*فریال*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
7,020
امتیاز واکنش
7,770
امتیاز
465
محل سکونت
لارستان
بهناز جعفري اين روزها در نمايش «مردي براي تمام فصول» در نقش دختر سر توماس مور بازي ميکند. دختري که به گفته او در تاريخ جايگاه مهمي دارد و حتي بعد از مرگ پدر هم راه او را ادامه ميدهد.
بهناز جعفري درباره شخصيت مارگارت مور ميگويد: «مارگارت مور شخصيت تاثيرگذاري در تاريخ انگلستان بوده است. او بعد از اعدام سر توماس مور، سر پدرش را از بالاي برج لندن برداشته و سالها در خانه خودش نگهداري کرده است. بعدها هم راه پدر را در پيش گرفت.»

اين بازيگر در ارتباط با جايگاه شخصيت مارگارت در اين نمايش اضافه ميکند: «البته دراماتورژي نمايشنامه جوري است که به متن اصلي خيلي وفادار است و نقشهاي زن در آن کمرنگ هستند. از نظر تاريخي اين شخصيتها توان اين را داشتند که نقشي پررنگتر بازي کنند و قصههايي مجزا داشته باشند، اما انتخاب متن اين نبوده است.»
«مردي براي تمام فصول» متني طولاني دارد که کارگردان تصميم گرفت آن را در دوساعت اجرا کند؛ کاري که باعث شده ريتم کار تندتر و در عوض قسمتهايي از نمايش حذف شود. جعفري در اين باره ميگويد: «تماشاچيهاي ما الان متاسفانه زياد حوصله ندارند. ما مواجه با تماشاگراني هستيم که در سالهاي اخير به اصطلاح فست فود خور شدهاند و حوصله کارهاي کلاسيک طولاني را ندارند.»
او با اشاره به موج جديد کارهاي کمدي در تئاتر که هدف اصلي آنها خنداندن مردم است، تاکيد ميکند: «من مخالف سرسخت اين جنس خنديدن هستم که در بسياري از کارهاي صحنهاي ديده ميشود. نمايشها روز به روز با در نظر گرفتن مخاطبان سبکتر و سطحيتر ميشوند. من هرگز در زندگي هنريام حاضر نيستم اين باج را به مخاطب بدهم.»
بازيگر نقش مارگارت مور تئاتر از علاقهاش براي بازي در همه کارهايي ميگويد که پشت آنها انديشهاي باشد، فارغ از سبک و شيوه اجرايي آن. جعفري اضافه ميکند: «همه کارها را، چه کلاسيک و چه مدرن دوست دارم؛ به شرط آنکه در پشتش انديشهاي باشد و به اصطلاح حرفي براي گفتن داشته باشد.»
او ادامه ميدهد: «با اينحال کارهاي کلاسيک را هميشه خيلي دوست داشتهام؛ موسيقي کلاسيک، متنهاي کلاسيک و نمايشهاي کلاسيک. متاسفانه چنين متنهايي خيلي کم در ايران کار ميشوند و اين به همان ترس از مخاطب برميگردد.»
بهناز جعفري با اشاره به شرايط فرهنگي ايران، معتقد است امکان اجراهاي هميشگي اينچنيني فعلاً فراهم نيست: «حتي خود تهران هم اين پتانسيل را فعلاً ندارد که کارهاي کلاسيک هميشه در يک سالنش روي صحنه باشد. مثل اتفاقي که در لندن يا شهرهاي ديگري در دنيا هميشه در جريان است.»
اين بازيگر با اشاره به امکانات تالار وحدت براي اجراي نمايشهاي کلاسيک اضافه ميکند: «تالار وحدت براي نمايشهاي باله و اپرا و کارهاي کلاسيک ساخته شده است، اما در زمانهاي خاصي از سال کارهايي در اين تالار به صحنه ميروند که حتي دو رديف تماشاگران هم پر نميشود. به دليل مناسبتهايي سالن را ميدهند به آدمهاي مجهول و کارهايي که توان جذب مخاطب را ندارند.»
او ادامه ميدهد: «ما 45 شب اجرا داريم و تا به حال هر روز سالن پر بوده است. بايد فکري کرد که در طول سال هم اين سالن به کارگرداناني تعلق بگيرد که توانايي پر کردن اين تالار را دارند. کارهاي کلاسيکي مثل «سقراط» و «فاوست» که در همين سالن اجرا شدند و کارهاي کلاسيکي بودند که توانايي جذب مخاطب را داشتند.»
بهناز جعفري ميگويد استقبال گرم تماشاگران از نمايش «مردي براي تمام فصول» را با وجود نامهاي آشنا، گروه حرفهاي و موضوع جذابش، قبل از اجرا پيشبيني ميکرده است و ميافزايد: «در کنار بهمن فرمانآرا و رضا کيانيان، بقيه گروه هم حقيقتاً از بهترينهاي تئاتر هستند. گزيدهاي از افراد حرفهاي و بهترينهايي که وجود دارد. البته به عقيده من هرکس که کار تئاتر ميکند بهترين است؛ چون رنج کار کردن در اين حيطه را متحمل ميشود.»
نمايش «مردي براي تمام فصول» به کارگرداني بهمن فرمانآرا تا پنج دي ماه در تالار وحدت به صحنه ميرود
 

برخی موضوعات مشابه

بالا