طراحی دفتر کاری برای یک تاجر در بازار قدیمی تهران! تاجری که دوست دارد همگام با بازار روز دنیا قدم بردارد و با ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی کسب و کاری موفق داشته باشد. مسئولیت طراحی داخلی چنین دفتر کاری به سپهر سید کلال و نیما میرزا محمدی و همکارانشان سپرده شد تا فضایی مناسب را برای کار یک تاجر فراهم کنند. دفتر یک بازرگان نمونه ای متفاوت از آن چه است که تا به حال در بازار قدیم تهران دیده اید.
[h=2]مشخصات عمومی پروژه دفتر یک بازرگان[/h]
کارفرمای جوان تصمیم داشت یک کارگاه رفوگری قدیمی را به یک دفتر مرکزی برند برگ سبز تبدیل کند که فعالیت آن در زمینهی تجارت پارچه شروع شده است. این دفتر در بازار اصلی تهران واقع شده که جزو محلههای قدیمی شهر بوده و به عنوان بازار مرکزی تهران و ایران به حساب می آید.
ما تصمیم گرفتیم بنایی طراحی کنیم که با ساختمانهای اطراف آن کاملا متفاوت باشد؛ رویکرد ما به این صورت بود که طرح دفتر مورد نظر با بستر آن در تضاد باشد.
عاملی که باعث شد ما چنین رویکردی در پیش بگیریم درخواست کارفرما بود که می خواست فضایی نمایشگاهی داشته باشد تا در آنجا بتواند مشتریان داخلی و خارجی را میزبانی کند؛ به گونهای که به هنگام ورود این میهمانان و مشتریان به بازار قدیمی تهران و پس از آن با ورود به این دفتر و دیدن چنین بنای مجللی در میان این بازار سنتی شگفت زده شوند.
در طرح نوسازی این بنا و منشا الهامات ما در طراحی این پروژه دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که ما را در این مسیر سوق داد.
نکته اول وجود یک سوراخ در نقطهی مرکزی سقف بود. نکته دوم تقاضای کارفرما در راستای ایجاد چهار بخش مجزا بود که می بایست در کنار هم قرار می گرفتند: ورودی، بخش نمایشگاهی که محلی برای نشان دادن نمونهی محصولات باشد، بخش مدیریت و بخش حسابداری.
ما این سوراخ را به عنوان المان مرکزی این دفتر در نظر گرفتیم و سپس به واسطه المانهای نورپردازی آن را بر روی سقف جدید امتداد دادیم. با استفاده از دیوار شیشهای فضای عمومی و خصوصی را از هم جدا کرده و با این کار حریم خصوصی کافی برای بخش حسابداری فراهم کردیم.
در طراحی داخلی، از رنگهای سیاه و سفید به عنوان رنگهای اصلی بهره گرفتیم تا نمونه پارچهها به درستی خود را نشان دهند. این ترکیب رنگ موجب می شود که رنگ فضای دفتر در ساعات مختلف روز هیچ گونه تداخلی با پارچههای رنگارنگ نداشته باشد.
به دلیل اینکه بخش حسابداری به فضای بیشتری نیاز دارد، ما نیز پیشخوان و کابینتهای زیادی در کنار این بخش قرار دادیم و رنگ آن را سفید انتخاب کردیم تا فضای حسابداری آشفته و نامرتب جلوه نکند. برای بخش مدیریت از رنگ سیاه استفاده کردیم و رنگ آن را در تضاد با بخش حسابداری قرار دادیم تا فضای فیزیکی بین این دو بخش به راحتی از هم قابل تشخیص باشد.
پروژه دفتر یک بازرگان موفق به کسب رتبه دوم در هفتمین مسابقه طراحی داخلی در گروه ساختمان اداری شده است.
[h=2]مشخصات عمومی پروژه دفتر یک بازرگان[/h]
- مکان: تهران
- معماران ارشد: سپهر سید کلال، نیما میرزامحمدی
- تیم طراح: پژمان طیبی، وحید مقیمی
- سال: ۱۳۹۳
- مساحت: ۳۰ مترمربع
- مدیریت ساخت و ساز: سپهر سید کلال، نیما میرزامحمدی
- دستیار ساخت و ساز: امین امیدبخش
- ترسیم نقشه و جزئیات: پژمان طیبی
- کاربرد قبلی: محل رفوگری و تعمیر فرش
- کاربرد کنونی: دفتر برگ سبز در ایران
- کاربری: تجاری، طراحی داخلی
- کارفرما: اشکان قاسمی
- افتخارات: کسب رتبه دوم در هفتمین مسابقه طراحی داخلی در گروه ساختمان اداری، برگزار شده توسط مجله معماری و ساختمان ۱۳۹۳
کارفرمای جوان تصمیم داشت یک کارگاه رفوگری قدیمی را به یک دفتر مرکزی برند برگ سبز تبدیل کند که فعالیت آن در زمینهی تجارت پارچه شروع شده است. این دفتر در بازار اصلی تهران واقع شده که جزو محلههای قدیمی شهر بوده و به عنوان بازار مرکزی تهران و ایران به حساب می آید.
ما تصمیم گرفتیم بنایی طراحی کنیم که با ساختمانهای اطراف آن کاملا متفاوت باشد؛ رویکرد ما به این صورت بود که طرح دفتر مورد نظر با بستر آن در تضاد باشد.
عاملی که باعث شد ما چنین رویکردی در پیش بگیریم درخواست کارفرما بود که می خواست فضایی نمایشگاهی داشته باشد تا در آنجا بتواند مشتریان داخلی و خارجی را میزبانی کند؛ به گونهای که به هنگام ورود این میهمانان و مشتریان به بازار قدیمی تهران و پس از آن با ورود به این دفتر و دیدن چنین بنای مجللی در میان این بازار سنتی شگفت زده شوند.
در طرح نوسازی این بنا و منشا الهامات ما در طراحی این پروژه دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که ما را در این مسیر سوق داد.
نکته اول وجود یک سوراخ در نقطهی مرکزی سقف بود. نکته دوم تقاضای کارفرما در راستای ایجاد چهار بخش مجزا بود که می بایست در کنار هم قرار می گرفتند: ورودی، بخش نمایشگاهی که محلی برای نشان دادن نمونهی محصولات باشد، بخش مدیریت و بخش حسابداری.
ما این سوراخ را به عنوان المان مرکزی این دفتر در نظر گرفتیم و سپس به واسطه المانهای نورپردازی آن را بر روی سقف جدید امتداد دادیم. با استفاده از دیوار شیشهای فضای عمومی و خصوصی را از هم جدا کرده و با این کار حریم خصوصی کافی برای بخش حسابداری فراهم کردیم.
در طراحی داخلی، از رنگهای سیاه و سفید به عنوان رنگهای اصلی بهره گرفتیم تا نمونه پارچهها به درستی خود را نشان دهند. این ترکیب رنگ موجب می شود که رنگ فضای دفتر در ساعات مختلف روز هیچ گونه تداخلی با پارچههای رنگارنگ نداشته باشد.
به دلیل اینکه بخش حسابداری به فضای بیشتری نیاز دارد، ما نیز پیشخوان و کابینتهای زیادی در کنار این بخش قرار دادیم و رنگ آن را سفید انتخاب کردیم تا فضای حسابداری آشفته و نامرتب جلوه نکند. برای بخش مدیریت از رنگ سیاه استفاده کردیم و رنگ آن را در تضاد با بخش حسابداری قرار دادیم تا فضای فیزیکی بین این دو بخش به راحتی از هم قابل تشخیص باشد.
پروژه دفتر یک بازرگان موفق به کسب رتبه دوم در هفتمین مسابقه طراحی داخلی در گروه ساختمان اداری شده است.