Pari_A
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2017/02/27
- ارسالی ها
- 2,766
- امتیاز واکنش
- 14,439
- امتیاز
- 746
علی رهبری (زاده ۱۳۲۷ در تهران)، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از ۱۲۰۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهمترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرحترین چهرههای موسیقی ایران است.
علی رهبری
علی رهبری در جشنواره اشپیلبرک، برنو جمهوری چک ۲۰۰۲
اطلاعات
نام مستعار الکساندر
تولد ۱۳۲۷
تهران
ملیت ایرانی - اتریشی
سبک(ها) موسیقی کلاسیک
استاد(ها) تارخانیان، رحمتالله بدیعیو حسین دهلوی در ایران و در اتریش گوتفرید فون اینم، هانس سواروفسکی، اوسترایشر
ساز(ها) ویولن،پیانو
دانشگاه آکادمی موسیقی وین
علت معروفشدن برنده در ۲ مسابقه جهانی رهبری ارکستر و دستیاری هربرت فون کارایان
آلبوم معروف بیش از ۲۵۰ آلبوم در بازار جهانی
جایزه(ها) مدال طلا در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه (بزانسون) و مدال نقره در ژنو
زندگینامه
کودکی و نوجوانی
علی رهبری در سال ۱۳۲۷ در تهران زاده شد. پدرش پزشکیار بیمارستان فیروزآبادی شهرری بود.[۱] و از کودکی با موسیقی مطربی روحوضی آشنا شد و برنامههایی را در سینماهای کشور و رویال تهران اجرا کرد.[۲] او برای تحصیل در رشته موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت و زیر نظر تارخانیان، رحمتالله بدیعی و حسین دهلوی موسیقی را به طور جدی و علمی پیگیری کرد.[۳] در ۱۷۷ سالگی نوازنده ویلن ارکستر صبا شد. رهبری در ۱۸۸ سالگی برای ادامه تحصیل و با استفاده از بورسیه دولتی به اتریشعزیمت کرد.[۴] و دوره آهنگسازی را در آکادمی موسیقی وین طی سه سال به اتمام رسانید. پس از فارغالتحصیلی آکادمی وین او را بهعنوان دستیار در رشته آهنگسازی استخدام کرد.[۵]
بازگشت به ایران
۲۴ ساله بود که به دعوت مهرداد پهلبد وزیر وقت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و به عنوان جایگزین مصطفی پورتراب به مدیریت هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران رسید. وی در این مدت توانست ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل دهد ولی پس از ۳ سال و با اعتراض به وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت اداره وزارت فرهنگ و هنر که به زعم وی بیتوجهی مسئولان به مسائل پایهای موسیقی و پرداختن به ظواهر بود، استعفاء و ایران را ترک کرد.[۶]
همکاری با هربرت فون کارایان
رهبری هنگام دستیاری فون کرایان در سال ۱۹۸۰
در سال ۱۹۷۹ هربرت فون کارایان رهبر ارکستر نامدار از رهبری برای پذیرش دستیاری خود در ارکستر فیلارمونیک برلین و رهبر ذخیره دعوت به عمل آورد. این تعامل و همکاری در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۴ ادامه داشت.[۷] در طول بعضی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک برلین با هدایت علی رهبری، فون کارایان به عنوان بیننده از ابتدا تا انتهای کنسرت در سالن میماند (رفتاری که معمولاً انجام نمیداد).[۱] همکاری با فون کرایان نقطه عطفی در مسیر زندگی حرفهای او بود. پس از این همکاری نام رهبری در محافل موسیقی به عنوان رهبر ارکستری توانمند مطرح شد و این سرآغازی برای همکاری با بخشی از مهمترین ارکسترهای جهان شد.[۲]
فعالیت در آفریقای جنوبی
در سال ۱۹۸۴ رهبری قطعهای به نام نیمهماه را برای سیاهپوستان آفریقای جنوبی ساخت و در شهر ژوهانسبورگ اجرا کرد. این قطعه در زمان حکومت آپارتاید وقتی که حضور سیاهان در تالارهای اجرای موسیقی محدود و اجرای موسیقی توسط آنها محدود بود، اجرا شد. این قطعه که با ارکستری متشکل از سیاهان و سفیدان اجرا شده بود، به سرعت شهرت یافت و در بسیاری از شهرهای آفریقای جنوبی به روی صحنه رفت.[۲]
ارکستر فیلارمونیک بینالمللی ایرانی
علی رهبری در سال ۱۹۹۷ با دعوت از دهها تن از نوازندگان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا، ارکستر فیلارمونیک بینالمللی ایرانی (Persian Int'l Philharmonic) را تشکیل داد و با رهبری این ارکستر آثاری از کورساکف، خاچاتوریان و خودش را اجرا کرد.[۲] این ارکستر به علت مشکلات مادی نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد.[۳]
بازگشت مجدد به ایران
در سال ۲۰۰۵ و پس از سالها دوری، علی رهبری به دعوتفریدون ناصری به ایران بازگشت و رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد. ارکستر سمفونیک تهران پس از سالها توانست اجرای قابل قبولی تحت رهبری او داشته باشد و کیفیت صدادهی ارکستر هنگام اجرای سمفونی ۹ بتهوون با رهبری او تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان و منتقدان و نوازندگان را به دنبال داشت.[۸] وی پس از چند ماه با نوشتن نامهای سرگشاده به محمد حسین صفار هرندی وزیر وقت ارشاد با انتقادهایی شدید مبنی بر عدم توجه مسئولان به موسیقی و تأکید بر این که با تنگناهایی که در شرایط فعلی برای ارتقاء کیفی ارکستر و گروه کر وجود دارد (به ویژه از جهت حقوق و وضعیت معیشتی آنان) شرایط لازم برای خدمت مؤثر وجود ندارد، ایران را ترک کرد.[۹]
انتقادها
رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در سال ۲۰۱۰
پس از انتشار نامه رهبری به وزیر ارشاد، از سوی برخی روزنامهها و وبگاهها انتقادها و اتهاماتی چون تغییر نام از علی به الکساندر، مسیحی شدن، ارتباط همسر اول با دربار پهلوی و وابستگی همسر دوم به رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و ارتباط با اسرائیل دربارهٔ وی مطرح شد. وی طی یک نامه سرگشاده و چند مصاحبه به اتهامات پاسخ گفت.[۶]
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران
در اسفند ۱۳۹۳ علی رهبری با حکم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد بهعنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد.[۱۱]
رهبری پس از یکسال همکاری پیش از اتمام قراردادش با بنیاد رودکی در اسفند ۱۳۹۴ از سمت مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران استعفا کرد[۱۲] که استعفای او توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوروز ۹۵ پذیرفته نشد.[۱۳]
علی رهبری
علی رهبری در جشنواره اشپیلبرک، برنو جمهوری چک ۲۰۰۲
اطلاعات
نام مستعار الکساندر
تولد ۱۳۲۷
تهران
ملیت ایرانی - اتریشی
سبک(ها) موسیقی کلاسیک
استاد(ها) تارخانیان، رحمتالله بدیعیو حسین دهلوی در ایران و در اتریش گوتفرید فون اینم، هانس سواروفسکی، اوسترایشر
ساز(ها) ویولن،پیانو
دانشگاه آکادمی موسیقی وین
علت معروفشدن برنده در ۲ مسابقه جهانی رهبری ارکستر و دستیاری هربرت فون کارایان
آلبوم معروف بیش از ۲۵۰ آلبوم در بازار جهانی
جایزه(ها) مدال طلا در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه (بزانسون) و مدال نقره در ژنو
زندگینامه
کودکی و نوجوانی
علی رهبری در سال ۱۳۲۷ در تهران زاده شد. پدرش پزشکیار بیمارستان فیروزآبادی شهرری بود.[۱] و از کودکی با موسیقی مطربی روحوضی آشنا شد و برنامههایی را در سینماهای کشور و رویال تهران اجرا کرد.[۲] او برای تحصیل در رشته موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت و زیر نظر تارخانیان، رحمتالله بدیعی و حسین دهلوی موسیقی را به طور جدی و علمی پیگیری کرد.[۳] در ۱۷۷ سالگی نوازنده ویلن ارکستر صبا شد. رهبری در ۱۸۸ سالگی برای ادامه تحصیل و با استفاده از بورسیه دولتی به اتریشعزیمت کرد.[۴] و دوره آهنگسازی را در آکادمی موسیقی وین طی سه سال به اتمام رسانید. پس از فارغالتحصیلی آکادمی وین او را بهعنوان دستیار در رشته آهنگسازی استخدام کرد.[۵]
بازگشت به ایران
۲۴ ساله بود که به دعوت مهرداد پهلبد وزیر وقت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و به عنوان جایگزین مصطفی پورتراب به مدیریت هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران رسید. وی در این مدت توانست ارکستر هنرجویان هنرستان و پس از آن ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل دهد ولی پس از ۳ سال و با اعتراض به وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت اداره وزارت فرهنگ و هنر که به زعم وی بیتوجهی مسئولان به مسائل پایهای موسیقی و پرداختن به ظواهر بود، استعفاء و ایران را ترک کرد.[۶]
همکاری با هربرت فون کارایان
رهبری هنگام دستیاری فون کرایان در سال ۱۹۸۰
در سال ۱۹۷۹ هربرت فون کارایان رهبر ارکستر نامدار از رهبری برای پذیرش دستیاری خود در ارکستر فیلارمونیک برلین و رهبر ذخیره دعوت به عمل آورد. این تعامل و همکاری در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۴ ادامه داشت.[۷] در طول بعضی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک برلین با هدایت علی رهبری، فون کارایان به عنوان بیننده از ابتدا تا انتهای کنسرت در سالن میماند (رفتاری که معمولاً انجام نمیداد).[۱] همکاری با فون کرایان نقطه عطفی در مسیر زندگی حرفهای او بود. پس از این همکاری نام رهبری در محافل موسیقی به عنوان رهبر ارکستری توانمند مطرح شد و این سرآغازی برای همکاری با بخشی از مهمترین ارکسترهای جهان شد.[۲]
فعالیت در آفریقای جنوبی
در سال ۱۹۸۴ رهبری قطعهای به نام نیمهماه را برای سیاهپوستان آفریقای جنوبی ساخت و در شهر ژوهانسبورگ اجرا کرد. این قطعه در زمان حکومت آپارتاید وقتی که حضور سیاهان در تالارهای اجرای موسیقی محدود و اجرای موسیقی توسط آنها محدود بود، اجرا شد. این قطعه که با ارکستری متشکل از سیاهان و سفیدان اجرا شده بود، به سرعت شهرت یافت و در بسیاری از شهرهای آفریقای جنوبی به روی صحنه رفت.[۲]
ارکستر فیلارمونیک بینالمللی ایرانی
علی رهبری در سال ۱۹۹۷ با دعوت از دهها تن از نوازندگان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا، ارکستر فیلارمونیک بینالمللی ایرانی (Persian Int'l Philharmonic) را تشکیل داد و با رهبری این ارکستر آثاری از کورساکف، خاچاتوریان و خودش را اجرا کرد.[۲] این ارکستر به علت مشکلات مادی نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد.[۳]
بازگشت مجدد به ایران
در سال ۲۰۰۵ و پس از سالها دوری، علی رهبری به دعوتفریدون ناصری به ایران بازگشت و رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد. ارکستر سمفونیک تهران پس از سالها توانست اجرای قابل قبولی تحت رهبری او داشته باشد و کیفیت صدادهی ارکستر هنگام اجرای سمفونی ۹ بتهوون با رهبری او تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان و منتقدان و نوازندگان را به دنبال داشت.[۸] وی پس از چند ماه با نوشتن نامهای سرگشاده به محمد حسین صفار هرندی وزیر وقت ارشاد با انتقادهایی شدید مبنی بر عدم توجه مسئولان به موسیقی و تأکید بر این که با تنگناهایی که در شرایط فعلی برای ارتقاء کیفی ارکستر و گروه کر وجود دارد (به ویژه از جهت حقوق و وضعیت معیشتی آنان) شرایط لازم برای خدمت مؤثر وجود ندارد، ایران را ترک کرد.[۹]
انتقادها
رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در سال ۲۰۱۰
پس از انتشار نامه رهبری به وزیر ارشاد، از سوی برخی روزنامهها و وبگاهها انتقادها و اتهاماتی چون تغییر نام از علی به الکساندر، مسیحی شدن، ارتباط همسر اول با دربار پهلوی و وابستگی همسر دوم به رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و ارتباط با اسرائیل دربارهٔ وی مطرح شد. وی طی یک نامه سرگشاده و چند مصاحبه به اتهامات پاسخ گفت.[۶]
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران
در اسفند ۱۳۹۳ علی رهبری با حکم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد بهعنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد.[۱۱]
رهبری پس از یکسال همکاری پیش از اتمام قراردادش با بنیاد رودکی در اسفند ۱۳۹۴ از سمت مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران استعفا کرد[۱۲] که استعفای او توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوروز ۹۵ پذیرفته نشد.[۱۳]