- عضویت
- 2016/08/02
- ارسالی ها
- 5,042
- امتیاز واکنش
- 53,626
- امتیاز
- 1,121
- محل سکونت
- کهکشان راه شیری ، سیاره ی Exo
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
استاد ناصر جواهرپور، یكی از استادان بحق خوشنویسی ایران است. هنرمندی كه نامش پیش از آنكه با مركب و قلم بر سر زبان بیفتد به تنها وارث خط ناخنی در ایران مشهور است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در دوره قاجاریه هنرمندانی به نام محمدحسین شیرازی و ملك اكلامی از كسانی بودند كه باعث شدند این هنر به كمال برسد.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
جواهرپور خود این هنر را از مرحوم میرزا ولی كیمیا قلم، آخرین بازمانده خط ناخنی كه پیش از انقلاب در گذشته آموخته است و در اینخصوص میگوید:
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
اكنون كسانی كه بتوانند به طور اصولی به اجرای خط ناخنی بپردازند شاید به ۳ یا ۴ نفر در كل كشور نرسد كه این وضعیت یعنی همان زنگ خطری كه برای از بین رفتن این هنر به صدا در میآید.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
پس از دوره صفویه كه هنر ایرانی جلوهای تازهتر یافت، اصولا در هنر خوشنویسی و در جوار خط نستعلیق و شكسته و نسخ و ثلث كارهایی تفننی از سوی هنرمندان شكل گرفت كه همه این اتفاقات در این مسیر بود كه جامعه هنری در آن زمان احساس كرد به یك تحول در خلاقیتهای هنری نیاز دارد.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در خط ناخنی بیشترین آثاری كه موجود است از خطوط نستعلیق است و در این هنر كمتر از خطوط شكسته، نسخ و ثلث استفاده شده است، چون خطاطان زبده كه گرایشی در كار خط ناخنی داشتند در آن زمان به این وسیله یك سطر از شعر یا آیات قرآن مجید را روی كاغذی كه خاصیت و انعطاف برجسته نمایی در آن وجود داشت تنها به وسیله ناخنهای ۲ انگشت دست خلق میكردند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در آثار خط ناخنی شما یك صفحه پس از آرامش مثل یك شكوفه گل یاس را میبینید كه نستعلیق در آن متجلی شده است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
هنرمندان این رشته بیشتر از خطوط بزرگان خطاطی برای خلق یك اثر خط ناخنی استفاده میكردند. او بهترین نمونهها را در این زمینه ارجاع میدهد به آثاری كه از سوی هنرمندان این رشته از روی آثار میرعماد و میرزا غلامرضا خلق كردهاند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
این خط از ابداعات ایرانیان است كه در ۳۰۰ سال گذشته شكل گرفته است. او كه از خط ناخنی به عنوان یك هنر صنعت یاد میكند در ادامه میافزاید:
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
این هنر شگفتانگیز نشانهای است از مهارت و ابداع هنرمندان قدیمی كه پیوسته در كار بسط دادن و یافتن زمینههای نو و ابداعهای تازه در هنر دقیق و ساختارمند زمانهشان بودند و در عین پیوسته و وابسته بودن به سنتهای رایج زمانه خویش، به جستجوهای جدید نیز میپرداختند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
او میافزاید: خط ناخنی تنها در خوره خطوط خوشنویسی نیست، بلكه هنرمندان برجسته تاریخ این هنر آثار به صورت گلها و پرندهها و عشاق بناها و منظرهها نیز پدید میآورند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
آغداشلو این نكته بارز را بیان میكند كه مخاطب این آثار در وهله اول اثر را به درستی نمیبینند و تا نور از زاویه خاصی به آن تابیده نشود نمیتوان آثار خلق شده را بخوبی دید.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
او دراین نسبت به یكصد سال گذشته فراموش شده است و اكنون تنها تعداد انگشتشماری از هنرمندان معاصر دوباره به آن توجه كردهاند و جانی تازه به كالبدش دمیدهاند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
حرفهای این پژوهشگر هنر در مورد ان هنر ایرانی چندان بیراهه نیست، زیرا همان طور كه گفته شد معلوم نیست پس از ۳ نفر از هنرمندانی كه به طور صحیح به خلق آثاری در حوزه خط ناخنی میپردازند آیا میتوان آیندهای نیز برای این شاخه از خوشنویسی ایرانی متصور بود یا باید از هماكنون نام آن را در دایرهالمعارفهای هنری به عنوان هنری كه زمانی به وجود آمد و زمانی از بین رفت، سراغ گرفت.
[/BCOLOR]