جامعه خارجی جامعه و فرهنگ غرب اروپا

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
اظهارات یک شاهد ایرانی
امیر سجادی، محقق ایرانی دانشگاه منچستر که در نزدیکی محل این واقعه زندگی می‌کند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "ما در زمان واقعه در رستورانی که بسیار نزدیک سالن بود نشسته بودیم. ابتدا متوجه سیل خودروهای پلیس شدیم و چند دقیقه بعد جوانانی که با چهره ترسیده از سالن بیرون می‌آمدند سراسیمه در محوطه اطراف سالن که یکی از مناطق پر تردد عصرگاهی است، دیده شدند. بعد از آن آمبولانس‌ها و کمی بعد هم هلی‌کوپتر در آسمان دیده شد و تا این لحظه (دو نیمه شبه به وقت محلی) همه چیز در حالت فوق‌العاده‌ است."
اِما جانسن، زنی که به همراه شوهرش به محل کنسرت آمده بودند تا دو دختر ۱۵ و ۱۷ساله‌شان را بعد از اتمام کنسرت به خانه ببرد می گوید که انفجار در محوطه راهرو کنار سالن روی داده است.
 
  • لایک
واکنش ها: Diba
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    یک پدر دیگر ماجرا را چنین توصیف کرده است: "من در نزدیکی در خروجی اول بود که ناگهان چیزی در نزدیکی ما منفجر شد. وقتی بلند شدم حدود ۳۰ نفر در اطراف من به زمین افتاده بودند، بسیاری مرده بودند. اولین کاری که کردم دویدم داخل سالن دنبال دخترم. اونجا نبود. بیرون آمدم و میان مجروحان و کشته شدگان دنبالش گشتم. نبود. دقایقی بعد زنده درخارج سالن پیدایش کردم. شنیدم که بعضی گزارش دادند که یک بادکنک بزرگ منفجر شده، اما من خودم آنجا بودم. این یک انفجار بود. یک انفجار بزرگ."
    آریانا گرنده، خواننده آمریکایی که در میان نوجوانان زیر ۱۵ سال محبوبیت فراوانی دارد در توییتر خود نوشته: "فروریختم. عمیقا به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم. کلامی برای توصیف این ندارم."
    بسیاری از شرکت کنندگان در کنسرت این خواننده پاپ آمریکایی، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند. کسانی که به توصیف والدین‌شان نخستین کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه می‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن آریانا گرنده بودند.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    الهام مانع مسلمان و متولد یمن است و به عنوان استاد مهمان در دانشکده‌ی علوم سیـاس*ـی دانشگاه زوریخ سوئیس کار می‌کند.

    تازه‌ترین کتاب او با عنوان "زن و قانون شریعت" در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این کتاب بر پایه‌ی چهار سال مطالعه‌ی شوراهای شرعی در بریتانیا و تأثیر آنها بر جوامع مسلمان در انگلیس، تألیف شده است. ماتیاس فون هاین از دویچه وله درباره‌ی اجتماعات بسته و بستر رشد افراط‌گرایی با خانم مانع گفت‌وگو کرده است.

    الهام مانع کارشناس علوم سیـاس*ـی سال‌ها درباره‌ی جوامع اسلامی در انگلیس مطالعه کرده است. او به دویچه وله می‌گوید: «بیشترین شمار افراط‌گرایان از دل اجتماعات بسته‌ی مسلمانان بیرون می‌آیند».
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    دویچه وله: مهاجم منچستر هم مانند چهار تروریستی که در ژوئیه ۲۰۰۵ در لندن ۵۲ تن را کشتند، در انگلیس به دنیا آمده بود. مهاجمی که در ماه مارس سال جاری (۲۰۱۷) در لندن با خودرو و چاقو پنج تن را کشت، هم بریتانیایی بود. شما برای کتاب خود که درباره‌ی شوراهای شرعی نوشته شده، اجتماعات اسلامی در لندن را بررسی کردید. در مطالعات خود تا چه حد به جوامع موازی با قواعد و معیارهای رفتاری خاص برخوردید؟
    الهام مانع: من ترجیح می‌دهم در پیوند با گروه‌های در خود فرورفته که بر پایه‌ی باورهای مذهبی یا قومیتی شکل می‌گیرند، از اصطلاح "اجتماعات بسته" استفاده کنم. این گروه‌ها در برخی کشورهای اروپایی – به‌ویژه در بریتانیا – واحدهای جداگانه‌ی فرهنگی یا اجتماعی تشکیل می‌دهند. این گروه‌ها به‌طور مشخص در انگلیس ساختارهای حقوقی خاص خود را دارند. درست است، من این اجتماعات بسته را زیر نظر گرفته‌ام. این اجتماعات مشکلی اساسی هستند.
    دقیقا چه مشکلی؟
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    صرف وجود گروه‌های اجتماعی با پس‌زمینه‌های مهاجرتی یا باورهای مذهبی مختلف مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما انباشتگی برخی گروه‌های قومیتی با برخی باورهای مذهبی در برخی محله‌ها مشکلات اجتماعی ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه وقتی تفسیرهای بنیادگرایانه از اسلام در چنین اجتماعاتی گسترش می‌یابند
    تروریسم منشأ درونی دارد نه بیرونی
    اگر این اجتماعات بسته را در نظر بگیریم، چقدر برای اعضای این اجتماعات به‌ویژه برای اعضای افراط‌گرا مهم است که در لاک خود فرو روند و از جامعه‌ی میزبان جدا شوند، چون نمی‌خواهند با "کفار" سر و کار داشته باشند؟
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    بله این رفتار وجود دارد. البته در اینجا باید اشاره کنم که اجتماعات بسته مختص مسلمانان نیست، مثلا هندوها هم در انگلیس چنین جوامعی دارند – با مشکلات اجتماعی خاص خود از قبیل نابرابری جنسیتی یا ازدواج اجباری. اما در اجتماعات بسته‌ی اسلامی عامل دیگری هم اضافه می‌شود: افراط‌گرایی. در این اجتماعات ساختارهایی وجود دارد که جوانان را از محیط جدا و ایدئولوژی خاصی را به ذهن آنها تزریق می‌کنند. به‌ویژه در مساجد دیوبندی که در آنها باورهای به‌شدت بنیادگرایانه رایج است، در کلاس‌های قرآن به کودکان می‌گویند، نباید مانند "کفار" رفتار کنند، باید از "کفار" دوری کنند و نباید "کفار" را دوست بدارند. [دیوبندی جنبشی اسلامی در دل مذهب تسنن است که مرکز آن در هند، پاکستان و بنگلادش قرار دارد و اخیرا به بریتانیا گسترش یافته و مرکزی هم در آفریقای جنوبی دارد. این جنبش در اندیشه‌های شاه ولی‌الله دهلوی، از علمای اسلامی در هند ریشه دارد]
    هر اندازه در مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌گرا سرمایه‌گذاری کنیم، مادامی که به قالب‌های غیر خشونت‌گرای اسلام‌گرایی بی‌توجهی کنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم. مهاجمان انتحاری کسانی هستند که به نقطه‌ی پایانی یک روند رادیکالیزه‌شدن رسیده‌اند
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    . در حالی که ما باید ببینیم پیش از رسیدن به این نقطه چه اتفاقاتی افتاده است! البته به نظر می‌رسد در این زمینه آمادگی لازم وجود ندارد. زیرا با پرداختن به مسائلی از این دست پرسش‌های مهمی درباره‌ی هم‌پیوندی اجتماعی یا به عبارتی نبود هم‌پیوندی اجتماعی لازم مطرح می‌شود؛ همچنین پرسش‌هایی درباره ساختارهای موجود یا سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌ایم. برای مقابله با تروریسم باید سراغ ریشه‌ی مشکلات رفت. زیرا تروریسم منشأ درونی دارد نه بیرونی.
    اجتماعات بسته باید برچیده شوند
    چطور می‌توان مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کرد؟
    به کلاس‌های قرآن اشاره کردم. به باور من هر سیاستمداری باید تأکید کند که کلاس‌های قرآن هم مانند مهد کودک‌ها زیر نظارت دولت قرار گیرند. همه موافقند که مهد کودک جای نفرت‌پراکنی نیست. اما به محض این‌که سخن از کلاس‌های قرآن به میان می‌آید، همه می‌گویند ورود به این عرصه ممنوع است. زمان آن فرا رسیده که روشن شود محتوای آموزشی کلاس‌های قرآن چیست. باید به تشکیل اجتماعات بسته و موازی پایان داد. از ساختارهای اسلام‌گرایان غیر خشونت‌گرا هم نباید غافل شد. آنجا هم ابهامات فراوانی وجود دارد. به هر حال این اجتماعات بسته، این گِتوها باید برچیده شوند.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    دکتر مانع، شما گفتید که مهاجمان انتحاری در نقطه‌ی پایان یک روند رادیکالیزه‌شدن ایستاده‌اند. آیا اجتماعات بسته بستری مناسب برای رشد افراط‌گرایی هستند؟
    بله! البته نگاهی به اجتماعات بسته با باورهای مذهبی دیگر مشخص می‌کند که اجتماعات بسته به خودی خود منجر به افراط‌گرایی نمی‌شوند. اما پدیده‌ی افراط‌گرایی در اجتماعات بسته‌ی اسلامی بیشتر دیده می‌شود. بر اساس پژوهشی که نتیجه‌ی آن امسال در انگلیس منتشر شده، بیشتر ستیزه‌جویانی که به صفوف "دولت اسلامی" پیوسته‌اند، از اجتماعات بسته می‌آیند.
    رهبران دینی در این اجتماعات کنترل شدیدی اعمال می‌کنند؛ کنترلی که به دور از اصول رواداری است. مرزبندی و نفرت‌پراکنی عموما محور سخنرانی این افراد است. این رهبران دینی کنترل اجتماعات بسته را در دست دارند. از این طریق انتقال ایدئولوژی این رهبران به جوانان سرخورده ممکن می‌شود.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    اوریانا فالاچی، راوی جسور روزگار خویش
    ده سال پیش در چنین روزی اوریانا فالاچی روزنامه نگار برجسته ایتالیایی چشم از جهان فرو بست. شهرت او بیش از هر چیز به خاطر جسارت، قدرت بیان و درک سیـاس*ـی منحصر به فرد و مصاحبه‌های جنجالی‌اش با شخصیت‌های سیـاس*ـی جهان است.
    اوریانا فالاچی روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه‌گر سیـاس*ـی برجسته ایتالیایی در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۲۹ در زمان حکومت موسولینی در فلورانس به دنیا آمد. او فعالیت‌های خود را از ۱۷ سالگی به عنوان نویسنده ستون کوچکی در یک روزنامه آغاز کرد و به‌خاطر جسارت، قدرت بیان و درک سیـاس*ـی‌اش به‌سرعت به عنوان خبرنگار و نویسنده‌ای در سطح جهانی شناخته شد.
    کتاب "زندگی جنگ و دیگر هیچ" فالاچی حاصل حضور او در ویتنام در سالهای دههٔ شصت است. این کتاب گزارشی از جنگ ویتنام بر اساس تجربه‌ای شخصی است و در پاسخ به پرسش خواهر کوچکش که می‌پرسید «زندگی یعنی چه؟» نوشته شده است. کتاب گاه نگاهی خوشبینانه و گاهی بسیار بدبینانه‌ دارد. این کتاب جوایز زیادی را برای او به ارمغان آورد.
    کتاب مهم دیگر اوریانا فالاچی با عنوان "مصاحبه با تاریخ" در سال ۱۹۷۴ به چاپ رسید که مجموعه مصاحبه‌های او با شخصیت‌های بزرگ سیـاس*ـی است. سبک جسارت‌آمیز و بی‌پروای او در این مصاحبه‌ها برایش شهرتی بسیار به بار آورد.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    کتاب "یک مرد" فالاچی حاصل همزیستی او با یک انقلابی یونانی به نام الکساندر پاناگولیس بود که پس از کشته شدن او در سال ۱۹۷۹ به نگارش درآمد. از کتابهای دیگر او می‌توان به "پنه لوپه به جنگ می‌رود" و "نامه به کودکی که هرگز زاده نشد" اشاره کرد. این کتاب در قالب نامه‌ای از راوی داستان که یک زن جوان باردار است نوشته شده که فرزند نازاده‌اش را از مصیبت‌های دنیا و بی‌رحمی آن آگاه می‌کند.
    کتاب "اگر خورشید بمیرد" شرح سفر فالاچی به آمریکا برای گفت‌‌وگو با فضانوردان و سفرشان به کره ماه است. و کتاب "اگر خدا بخواهد..." که بیشتربه رمان شباهت دارد در مورد جنگهای داخلی لبنان است و نگاهی کوتاه نیز به جنگ خلیج فارس دارد.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    168
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    236
    بالا