- عضویت
- 2019/07/24
- ارسالی ها
- 1,915
- امتیاز واکنش
- 9,789
- امتیاز
- 709
دون آشنایی با اندیشه و تفکر فلسفی یک ملّت، نمیتوان به درستی نسبت خود را با آن فرهنگ و تمدّن دریافت. غلبه و تهاجم فرهنگی زمانی بستر مناسب خود را پیدا میکند که انسانها به ظواهر تمدّنهای دیگران بسنده کرده، از اندیشه و تفکر در اعماق مبانی فکری و فلسفی آنها غفلت نمایند. به عبارت دیگر، غلبه ظاهربینی و ظاهراندیشی، دل آدمیان را به پوسته و قشر ظاهری تمدّن ملل دیگر مشغول کرده و فرصت نفوذ به لایههای زیرین و مبانی اعتقادی و فکری آن فرهنگ را سلب میکند. نکته اساسی در همین جا نهفته است؛ زیرا موفقیت عمده غرب و اندیشه غربگرایی در نتیجه غفلت و بیتوجهی و نگرش سطحی دیگران به آن فرهنگ است. غرب از تمدّنهایی که مبانی فکری و فلسفی آنان را به زیر سؤال بـرده و فرهنگ غربی را به چالش جدی وادار کند در هراس است. به همین دلیل، فرصت بروز و ظهور تفکرات مقابل را نمیدهد و با هزاران دسیسه و نیرنگ به مقابله با آنان برمی خیزد.
به جرات میتوان ادعا کرد، انقلاب اسلامی ایران سرآغاز رویارویی واقعی و جدی تمدن و فرهنگ اسلامی در برابر تفکر غربی است. با شروع انقلاب اسلامی تیغ تیز نقد و بررسی تفکر اسلامی متوجه مبانی فکری و فلسفی غرب شده است؛ چیزی که غرب به شدت از آن گریزان بوده و تلاش میکند ملل دیگر را به ظواهر مشغول نماید. بنابراین، حیات حقیقی ما در این است که مبانی فکری غرب را بررسی کرده و با آگاهی از معتقدات آنان، از غوطهور شدن در ظاهربینی نجات یابیم.
غلبه کمیت بر کیفیت
از خصوصیات بارز تفکر غربی از دوره رنسانس به بعد، بخصوص در عصر حاضر، غلبه کمیت بر کیفیت است. این نوع از تفکر امروزه در اعماق اندیشه مغرب زمین رسوخ پیدا کرده، به گونهای که کیفیت قربانی و مغلوب نگرشی کمی و مقداری شده است. اساس و پایه این رویکرد به بنیانگذار فلسفه جدید غرب، یعنی دکارت فرانسوی بر میگردد. تاثیر دکارت در تفکر فیلسوفان مغرب زمین بر هیچ کس پوشیده نیست. به جرات میتوان ادعا کرد که متفکران پس از او نفیا و یا اثباتا از وی تاثیر پذیرفتهاند. دکارت در آثار خود از جمله در دو رساله «گفتار در روش و قواعد» با مبانی پیشینیان به شدت مخالفت نموده و روشهای جدیدی را در تحقیق و بررسی در حوزههای مختلف علوم انسانی و تجربی مطرح کرده است. هرچند روشهای او دروازه بزرگی به روی علم گشود و حتی موجب به وجود آمدن هندسه تحلیلی در ریاضیات گردید، اما اساس روش وی به تحقیقات کمّی و آماری مبتنی است. دکارت به شدت با روشهای کیفی مخالف بود. به همین دلیل، وی با بزرگان علم و معرفت همانند ارسطو و مشاییان که بیشتر به نگرش کیفی توجه میکردند مخالفت کرده
و روش آنان را مردود اعلام کرد. این طرز فکر پس از او در پیروان مکتب وی و در نهایت در فرهنگ غربی متداول شد.
به جرات میتوان ادعا کرد، انقلاب اسلامی ایران سرآغاز رویارویی واقعی و جدی تمدن و فرهنگ اسلامی در برابر تفکر غربی است. با شروع انقلاب اسلامی تیغ تیز نقد و بررسی تفکر اسلامی متوجه مبانی فکری و فلسفی غرب شده است؛ چیزی که غرب به شدت از آن گریزان بوده و تلاش میکند ملل دیگر را به ظواهر مشغول نماید. بنابراین، حیات حقیقی ما در این است که مبانی فکری غرب را بررسی کرده و با آگاهی از معتقدات آنان، از غوطهور شدن در ظاهربینی نجات یابیم.
غلبه کمیت بر کیفیت
از خصوصیات بارز تفکر غربی از دوره رنسانس به بعد، بخصوص در عصر حاضر، غلبه کمیت بر کیفیت است. این نوع از تفکر امروزه در اعماق اندیشه مغرب زمین رسوخ پیدا کرده، به گونهای که کیفیت قربانی و مغلوب نگرشی کمی و مقداری شده است. اساس و پایه این رویکرد به بنیانگذار فلسفه جدید غرب، یعنی دکارت فرانسوی بر میگردد. تاثیر دکارت در تفکر فیلسوفان مغرب زمین بر هیچ کس پوشیده نیست. به جرات میتوان ادعا کرد که متفکران پس از او نفیا و یا اثباتا از وی تاثیر پذیرفتهاند. دکارت در آثار خود از جمله در دو رساله «گفتار در روش و قواعد» با مبانی پیشینیان به شدت مخالفت نموده و روشهای جدیدی را در تحقیق و بررسی در حوزههای مختلف علوم انسانی و تجربی مطرح کرده است. هرچند روشهای او دروازه بزرگی به روی علم گشود و حتی موجب به وجود آمدن هندسه تحلیلی در ریاضیات گردید، اما اساس روش وی به تحقیقات کمّی و آماری مبتنی است. دکارت به شدت با روشهای کیفی مخالف بود. به همین دلیل، وی با بزرگان علم و معرفت همانند ارسطو و مشاییان که بیشتر به نگرش کیفی توجه میکردند مخالفت کرده
و روش آنان را مردود اعلام کرد. این طرز فکر پس از او در پیروان مکتب وی و در نهایت در فرهنگ غربی متداول شد.
تالار نقد نگاه دانلود