- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
حضور سیاهپوستان آفریقاییتبار در آمریکا تاریخی چندصدساله دارد که سرشار از سختی و مشقت است. حضور آنان در آمریکا از ابتدا به منظور استفاده از آنان در کارهای کشاورزی(جنوب) و تولیدات صنعتی (شمال) بود. با وجود اینکه کارگران سیاهپوست تامینکننده بخش عمدهای از نیروی کار آن دوران به شمار میآمدند، اما در شرایط بسیار دشواری زندگی کرده و از ابتداییترین حقوق فردی و اجتماعی محروم بودند زیرا سفیدپوستان آمریکایی آنان را بردگانی میدانستند که برای خدمت به آنان آفریده شدهاند.
تحمیل چنین شرایط ظالمانهای به نارضایتی شدید سیاهپوستان منجر شد و آنان از هر موقعیتی برای اعتراض به وضعیت نامناسب خود استفاده میکردند. به همین منظور سیاهپوستان در جنبش ضدبردهداری شمال آمریکا که با هدف مبارزه با بردهداری در آمریکا آغاز شده بود، حضور و فعالیت داشتند. این جنبش به پیروزی رسید و آبراهام لینکلن(رئیسجمهور وقت) در 1863 میلادی فرمان آزادی بردگان را صادر کرد،1 اما برخلاف تصور بسیاری از سیاهان آنان به حقوقی برابر با سفیدپوستان دست نیافتند و نظام تبعیضنژادی در آمریکا جایگزین نظام بردهداری شد. براساس شرایط جدید، سیاهان فاقد شخصیت اجتماعی و هویت ملی بوده و مراکز جمعیتیشان همچون گورستانها، رستورانها و...از سفیدپوستان جدا شد. همچنین سیاهپوستان از دستیابی به مشاغل مهم، تحصیل برابر، دستمزدهای یکسان و... محروم شدند. تحمیل شرایط جدید نهتنها خواستهای سیاهپوستان را تامین نکرد بلکه منجر به سرخوردگی و ناکامی آنان شد. سیاهپوستان که امیدی به اصلاح امور نداشتند در اوایل قرن بیستم برای دستیابی به حقوق انسانی خود به رهبری افرادی چون مارکوس گاروی و نوبل دروعلی به مبارزه با سفیدپوستان پرداختند و در نتیجه، آن برخوردهای خونین نژادی در آمریکا به وجود آمد. این مبارزات نابرابر نهتنها به احقاق حقوق سیاهان نینجامید بلکه به علت فقدان حمایتهای قانونی و حقوقی، آنان بهای گزافی را پرداختند. پس ازعدم موفقیت در این جنبشها، گرایشهای جدیدی در مبارزات سیـاس*ـی سیاهان به وجود آمد و برای بسیاری گسترش اسلام به یکی از عوامل وحدتبخش سیاهان در آمریکا تبدیل شد.2
الیجاه محمد
با شکلگیری گرایش جدید در سال 1930میلادی، سیاهپوستان مسلمان در آمریکا برای دستیابی به حقوق خود از اسلام یاری گرفتند. اولین رهبر سیاهان مسلمان آمریکا «والی فرد محمد» بود. وی برای دستیابی سیاهپوستان به نظام حقوقی و اجتماعی متناسب، نخستین گروه سیـاس*ـی مسلمانان را در «دیترویت» تشکیل داد و در مدتی کوتاه، افراد فراوانی جذب این گروه شدند. اما در سال 1932میلادی، «فرد محمد» ناگهان ناپدید شد. پس از این واقعه معاون وی «رابرت پول» که بعدها به «الیجاه محمد» تغییر نام داد، رهبر مسلمانان سیاهپوست آمریکا شد.
الیجاه محمد اکتبر 1897 میلادی در ایالت جورجیا در خانوادهای پرجمعیت متولد شد. درباره اوایل زندگی او اطلاعات چندانی در دسترس نیست، با توجه به شرایط نامناسبی که در آن رشد کرده بود تحصیلات چندانی نداشته و مجبور به انجام کارهایی چون پادویی مزرعه، کارگری راهآهن و کارخانه آجرسازی بوده است. الیجاه محمد با توجه به شرایط سختی که در جورجیا داشت، در سال 1932 میلادی به دیترویت نقل مکان کرد. در این شهر وی با والی فرد محمد آشنا و جذب فعالیتهای وی شد و در اندک زمانی به مقام معاونت وی رسید. با توجه به این مقام، پس از ناپدید شدن فردمحمد به ریاست این گروه دست پیدا کرد.
الیجاه محمد با تاسیس گروه «ملت اسلام»، جنبش اسلامی مسلمانان سیاهپوست آمریکا را گسترش داد. ملت اسلام از پیروان وی تشکیل شده بود و مرکز آن در شیکاگو (اقامتگاه دایمی الیجاه محمد) قرار داشت. در این جنبش «مرجعیت در همه مسائل آرمانی و خداشناسی و خط مشی نهضت» بر عهده الیجاه محمد بود.3 وی تا سال 1975میلادی که فوت کرد رهبری ملت اسلام را برعهده داشت.
الیجاه محمد شکلگیری ملت اسلام را در تداوم جنبشهای سیاهپوستان در آمریکا و موثرترین روش برای احقاق حقوق آنان میدانست
وی در مقام رهبری جنبش مسلمانان سیاهپوست در آمریکا، فعالیتهای گستردهای را انجام داد. از جمله مساجد متعددی را تاسیس کرد که زیر نظر وی فعالیت میکردند و روابط دوستانهای با کشورهای اسلامی برقرار ساخت.او همواره در پی ایجاد مراکز آموزشی برای مسلمانان بود و در این اعتقاد خود چنان پابرجا بود که در سال 1934 میلادی به دلیل خودداری از فرستادن یکی از فرزندانش به مدرسه دولتی بازداشت شد. به همین جهت در مقام رهبری ملت اسلام اقدام به تاسیس دانشگاه اسلام در شیکاگو کرد تا مطابق با قوانین اسلامی اداره شود. اقدامات الیجاه محمد در مقام رهبری ملت اسلام در سازماندهی جنبش سیاهپوستان مسلمان آمریکا و گسترش فعالیتهای سیـاس*ـی آنان بسیار تاثیرگذار بوده و نام وی را پرآوازه ساخت.4
عقاید و فعالیتهای «ملت اسلام»
الیجاه محمد دین اسلام را بهترین راه برای مبارزه علیه تعصبات و تبعیضاتی میدانست که علیه سیاهپوستان در آمریکا وجود داشت. وی شکلگیری ملت اسلام را در تداوم جنبشهای سیاهپوستان در آمریکا و موثرترین روش برای احقاق حقوق آنان میدانست: «من همواره احترام زیادی برای نوبل دروعلی و مارکوس گاروی فقید قایلم، شهامتشان را در یاری دادن به مردم (سیاهپوستان) میستایم و نیز اقداماتشان را، هر دوی آنها مسلمانان شایستهای بودند. پیروان نوبل دروعلی و مارکوس گاروی باید از من پیروی کنند و با پیروانم همکاری داشته باشند، زیرا تلاش ما به نتیجهرساندن مبارزهای است که از مدتها پیش آغاز شده است.»5 مهمترین اهداف ملت اسلام را میتوان چنین بیان کرد: توجه به فعالیتهای اقتصادی، اصلاح و تعالی اخلاقی سیاهپوستان، اتحاد تمام سیاهپوستان آمریکایی، ایجاد یک نظام آموزشی مستقل از نظام آموزشی سفیدپوستان، تلاش برای آزادی مسلمانان زندانی از زندانهای آمریکا، تشکیل مدارس جداگانه دخترانه و پسرانه برای مسلمانان و آزادی مسلمانها در انجام تبلیغات مذهبی و اسلامی. از مهمترین شاخصهها و ویژگیهای ملت اسلام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم ارتباط با سایر گروهها: با توجه به آنکه گروههای سیاهپوست در دورههای مختلف مورد بهرهبرداری سایر گروهها قرار میگرفتند، اعضای جنبش ملت اسلام از برقراری ارتباط با سایر سازمانهای سیاهپوست در شیکاگو و سایر نقاط و شرکت در انتخابات منع شدند. الیجاه محمد در این زمینه چنین استدلال میکرد: «افراد خود را سازمان نداده تا به وسیله سایر گروهها مورد بهرهبرداری قرار گیرند.»6
ممانعت از انجام خدمت سربازی: اعضای جنبش ملت اسلام از استفاده از اسلحه خودداری کرده و به همین جهت از انجام خدمت سربازی اجتناب میکردند. این مساله در جریان جنگ دوم جهانی مشکلاتی را برای اعضای این جنبش ایجاد کرد و در مدت 3 سال بیش از 100 نفر از اعضای ملت اسلام به دلیل خودداری از ثبتنام برای رفتن به سربازی بازداشت و زندانی شدند. همچنین در سپتامبر 1942میلادی دولت آمریکا به تصور همکاری مسلمانان با جاسوسان ژاپنی به مسجد شیکاگو حمله و بیش از 80 نفر را دستگیر کرده که محاکمه و به زندان محکوم شدند. با توجه به این شرایط الیجاه محمد در سال 1942 به جرم تحـریـ*ک پیروانش برای مقاومت در برابر نظام وظیفه بازداشت و به 5 سال زندان محکوم شد. الیجاه محمد درباره این اتفاق چنین گفته است: «شیطان (سفیدپوستان) پروندهسازی کرد. دلیل محاکمه و زندانی شدنم این بود که من حقایق را به پیروانم آموختم...»7
تحمیل چنین شرایط ظالمانهای به نارضایتی شدید سیاهپوستان منجر شد و آنان از هر موقعیتی برای اعتراض به وضعیت نامناسب خود استفاده میکردند. به همین منظور سیاهپوستان در جنبش ضدبردهداری شمال آمریکا که با هدف مبارزه با بردهداری در آمریکا آغاز شده بود، حضور و فعالیت داشتند. این جنبش به پیروزی رسید و آبراهام لینکلن(رئیسجمهور وقت) در 1863 میلادی فرمان آزادی بردگان را صادر کرد،1 اما برخلاف تصور بسیاری از سیاهان آنان به حقوقی برابر با سفیدپوستان دست نیافتند و نظام تبعیضنژادی در آمریکا جایگزین نظام بردهداری شد. براساس شرایط جدید، سیاهان فاقد شخصیت اجتماعی و هویت ملی بوده و مراکز جمعیتیشان همچون گورستانها، رستورانها و...از سفیدپوستان جدا شد. همچنین سیاهپوستان از دستیابی به مشاغل مهم، تحصیل برابر، دستمزدهای یکسان و... محروم شدند. تحمیل شرایط جدید نهتنها خواستهای سیاهپوستان را تامین نکرد بلکه منجر به سرخوردگی و ناکامی آنان شد. سیاهپوستان که امیدی به اصلاح امور نداشتند در اوایل قرن بیستم برای دستیابی به حقوق انسانی خود به رهبری افرادی چون مارکوس گاروی و نوبل دروعلی به مبارزه با سفیدپوستان پرداختند و در نتیجه، آن برخوردهای خونین نژادی در آمریکا به وجود آمد. این مبارزات نابرابر نهتنها به احقاق حقوق سیاهان نینجامید بلکه به علت فقدان حمایتهای قانونی و حقوقی، آنان بهای گزافی را پرداختند. پس ازعدم موفقیت در این جنبشها، گرایشهای جدیدی در مبارزات سیـاس*ـی سیاهان به وجود آمد و برای بسیاری گسترش اسلام به یکی از عوامل وحدتبخش سیاهان در آمریکا تبدیل شد.2
الیجاه محمد
با شکلگیری گرایش جدید در سال 1930میلادی، سیاهپوستان مسلمان در آمریکا برای دستیابی به حقوق خود از اسلام یاری گرفتند. اولین رهبر سیاهان مسلمان آمریکا «والی فرد محمد» بود. وی برای دستیابی سیاهپوستان به نظام حقوقی و اجتماعی متناسب، نخستین گروه سیـاس*ـی مسلمانان را در «دیترویت» تشکیل داد و در مدتی کوتاه، افراد فراوانی جذب این گروه شدند. اما در سال 1932میلادی، «فرد محمد» ناگهان ناپدید شد. پس از این واقعه معاون وی «رابرت پول» که بعدها به «الیجاه محمد» تغییر نام داد، رهبر مسلمانان سیاهپوست آمریکا شد.
الیجاه محمد اکتبر 1897 میلادی در ایالت جورجیا در خانوادهای پرجمعیت متولد شد. درباره اوایل زندگی او اطلاعات چندانی در دسترس نیست، با توجه به شرایط نامناسبی که در آن رشد کرده بود تحصیلات چندانی نداشته و مجبور به انجام کارهایی چون پادویی مزرعه، کارگری راهآهن و کارخانه آجرسازی بوده است. الیجاه محمد با توجه به شرایط سختی که در جورجیا داشت، در سال 1932 میلادی به دیترویت نقل مکان کرد. در این شهر وی با والی فرد محمد آشنا و جذب فعالیتهای وی شد و در اندک زمانی به مقام معاونت وی رسید. با توجه به این مقام، پس از ناپدید شدن فردمحمد به ریاست این گروه دست پیدا کرد.
الیجاه محمد با تاسیس گروه «ملت اسلام»، جنبش اسلامی مسلمانان سیاهپوست آمریکا را گسترش داد. ملت اسلام از پیروان وی تشکیل شده بود و مرکز آن در شیکاگو (اقامتگاه دایمی الیجاه محمد) قرار داشت. در این جنبش «مرجعیت در همه مسائل آرمانی و خداشناسی و خط مشی نهضت» بر عهده الیجاه محمد بود.3 وی تا سال 1975میلادی که فوت کرد رهبری ملت اسلام را برعهده داشت.
الیجاه محمد شکلگیری ملت اسلام را در تداوم جنبشهای سیاهپوستان در آمریکا و موثرترین روش برای احقاق حقوق آنان میدانست
وی در مقام رهبری جنبش مسلمانان سیاهپوست در آمریکا، فعالیتهای گستردهای را انجام داد. از جمله مساجد متعددی را تاسیس کرد که زیر نظر وی فعالیت میکردند و روابط دوستانهای با کشورهای اسلامی برقرار ساخت.او همواره در پی ایجاد مراکز آموزشی برای مسلمانان بود و در این اعتقاد خود چنان پابرجا بود که در سال 1934 میلادی به دلیل خودداری از فرستادن یکی از فرزندانش به مدرسه دولتی بازداشت شد. به همین جهت در مقام رهبری ملت اسلام اقدام به تاسیس دانشگاه اسلام در شیکاگو کرد تا مطابق با قوانین اسلامی اداره شود. اقدامات الیجاه محمد در مقام رهبری ملت اسلام در سازماندهی جنبش سیاهپوستان مسلمان آمریکا و گسترش فعالیتهای سیـاس*ـی آنان بسیار تاثیرگذار بوده و نام وی را پرآوازه ساخت.4
عقاید و فعالیتهای «ملت اسلام»
الیجاه محمد دین اسلام را بهترین راه برای مبارزه علیه تعصبات و تبعیضاتی میدانست که علیه سیاهپوستان در آمریکا وجود داشت. وی شکلگیری ملت اسلام را در تداوم جنبشهای سیاهپوستان در آمریکا و موثرترین روش برای احقاق حقوق آنان میدانست: «من همواره احترام زیادی برای نوبل دروعلی و مارکوس گاروی فقید قایلم، شهامتشان را در یاری دادن به مردم (سیاهپوستان) میستایم و نیز اقداماتشان را، هر دوی آنها مسلمانان شایستهای بودند. پیروان نوبل دروعلی و مارکوس گاروی باید از من پیروی کنند و با پیروانم همکاری داشته باشند، زیرا تلاش ما به نتیجهرساندن مبارزهای است که از مدتها پیش آغاز شده است.»5 مهمترین اهداف ملت اسلام را میتوان چنین بیان کرد: توجه به فعالیتهای اقتصادی، اصلاح و تعالی اخلاقی سیاهپوستان، اتحاد تمام سیاهپوستان آمریکایی، ایجاد یک نظام آموزشی مستقل از نظام آموزشی سفیدپوستان، تلاش برای آزادی مسلمانان زندانی از زندانهای آمریکا، تشکیل مدارس جداگانه دخترانه و پسرانه برای مسلمانان و آزادی مسلمانها در انجام تبلیغات مذهبی و اسلامی. از مهمترین شاخصهها و ویژگیهای ملت اسلام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم ارتباط با سایر گروهها: با توجه به آنکه گروههای سیاهپوست در دورههای مختلف مورد بهرهبرداری سایر گروهها قرار میگرفتند، اعضای جنبش ملت اسلام از برقراری ارتباط با سایر سازمانهای سیاهپوست در شیکاگو و سایر نقاط و شرکت در انتخابات منع شدند. الیجاه محمد در این زمینه چنین استدلال میکرد: «افراد خود را سازمان نداده تا به وسیله سایر گروهها مورد بهرهبرداری قرار گیرند.»6
ممانعت از انجام خدمت سربازی: اعضای جنبش ملت اسلام از استفاده از اسلحه خودداری کرده و به همین جهت از انجام خدمت سربازی اجتناب میکردند. این مساله در جریان جنگ دوم جهانی مشکلاتی را برای اعضای این جنبش ایجاد کرد و در مدت 3 سال بیش از 100 نفر از اعضای ملت اسلام به دلیل خودداری از ثبتنام برای رفتن به سربازی بازداشت و زندانی شدند. همچنین در سپتامبر 1942میلادی دولت آمریکا به تصور همکاری مسلمانان با جاسوسان ژاپنی به مسجد شیکاگو حمله و بیش از 80 نفر را دستگیر کرده که محاکمه و به زندان محکوم شدند. با توجه به این شرایط الیجاه محمد در سال 1942 به جرم تحـریـ*ک پیروانش برای مقاومت در برابر نظام وظیفه بازداشت و به 5 سال زندان محکوم شد. الیجاه محمد درباره این اتفاق چنین گفته است: «شیطان (سفیدپوستان) پروندهسازی کرد. دلیل محاکمه و زندانی شدنم این بود که من حقایق را به پیروانم آموختم...»7