جالب و دانستنی حضور زنان اروپایی در کلاس رقـ*ـص و عشـ*ـوه ایرانی + عکس

  • شروع کننده موضوع deldar
  • بازدیدها 454
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

deldar

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/05/26
ارسالی ها
2,028
امتیاز واکنش
2,468
امتیاز
539
Please, ورود or عضویت to view URLs content!

حضور زنان اروپایی در کلاس رقـ*ـص و عشـ*ـوه ایرانی ، هلیا غیاثآبادی مربی رقـ*ـص ایرانی در کشور هلند است. او میگوید آموزش رقـ*ـص ایرانی به غیرایرانیها کار چندان سادهای هم نیست، مثلا آموزش “عشـ*ـوه” که در رقـ*ـص و همینطور فرهنگ ایرانی وجود دارد به غیرایرانیها نیاز به توضیح دارد.

هلیا غیاثآبادی مدرس رقـ*ـص ایرانی در کشور هلند است. در مدرسه رقـ*ـص او شاگردانی از کشورهای مختلف مانند آلمان، هلند، ایتالیا، انگلیس و جاهای دیگر انواع رقـ*ـص ایرانی را آموزش میبینند.

او میگوید یکی از مهمترین ویژگیهای رقـ*ـص ایرانی نرم بودن حرکات آن است. هلیا غیاثآبادی: «ویژگی دیگر آن احساسی است که از درون رقصنده بیرون میآید و آن احساس را وارد حرکت خود میکند. میتوان آن را تدریس کرد به شرطی که رقصنده آن را احساس کند. من به این احساس میگویم “معنوی بودن” که هیچ ربطی به مذهب یا چیزی بیرون از رقصنده ندارد.»
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
به این ترتیب رقصنده میتواند حس درونی خود را به حرکت تبدیل کند. به گفته هلیا غیاثآبادی این ویژگی را رقـ*ـص ایرانی دارد ولی رقصهای دیگر در این مورد با رقـ*ـص ایرانی قابل مقایسه نیستند.

هلیا میگوید آموزش رقـ*ـص ایرانی به غیرایرانیها کار خیلی سادهای هم نیست، مثلا آموزش “عشـ*ـوه” که در رقـ*ـص و همینطور فرهنگ ایرانی وجود دارد به غیرایرانیها نیاز به توضیح دارد.

عشـ*ـوه؛ از تئوری تا تبدیل آن به حرکت در رقـ*ـص ایرانی
او ادامه میدهد: «عشـ*ـوه چیزی است که رقـ*ـص ایرانی دارد ولی فرضا رقـ*ـص آفریقایی آن را ندارد. فقط حرکت نیست، چیزی است که از فرهنگ ما میآید. باز ربط دارد به موضوع درونی، رقصنده باید آن را احساس بکند تا بتواند آن را انجام دهد.»

آنطور که این مدرس رقـ*ـص میگوید برای خارجیها رقصیدن مخصوصا روی ریتم ایرانی شش – هشت سخت است. او مثال میزند:«برای شاگردانی که اهل شمال اروپا هستند انجام حرکت ساده است چون یاد گرفتهاند بر اساس قاعده حرکت کنند یا برقصند اما شاگردان ایرانی یا اهل جنوب اروپا در مقایسه با شاگرد آلمانی خیلی با احساستر میرقصند. آنها راحتتر میتوانند احساسشان را در حرکتشان بیاورند.»
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
هلیا برنامههای رقـ*ـص بسیاری در کشورهای مختلف اروپایی اجرا کرده است. لباسهایی که در این اجراها به تن میکند، لباسهای خاصی هستند که در هر کدام از طرحها و نشانههای فرهنگ ایرانی استفاده شده است. این لباسها حین اجرا هم باید ایران را معرفی کنند و هم رقصنده بتواند راحت در آن حرکات رقـ*ـص را انجام دهد.

او دراینباره توضیح میدهد: «یکی از ویژگیهای لباس ایرانی ریزهکاریهایی است که در آن انجام شده. بر اساس رقصی که میخواهم اجرا کنم لباسی را طراحی میکنم. و به خیاط که دارم سفارش میدهم تا آن را بدوزد. بعضی وقتها هم خودم لباس را میدوزم. برخی لباسها را هم آماده تهیه میکنم که معمولا از بازار شیراز لباسها را تهیه میکنم.»

هلیا به همراه خانوادهاش در شهر “گرونا” در آلمان زندگی میکند اما مدرسه رقصی که او راهاندازی کرده در شهر مرزی “اِنشِدِ” در کشور هلند است. او هر روز برای آموزش رقـ*ـص ایرانی از آلمان به هلند میرود ولی خودش میگوید دوست دارد روزی بتواند در ایران به آموزش رقـ*ـص بپردازد.
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
رقـ*ـص ایرانی چند نوع است؟ او در پاسخ به رقـ*ـص محلی، رقـ*ـص عامیانه و رقـ*ـص کلاسیک اشاره میکند. اما “رقـ*ـص کلاسیک ایرانی” به چه معناست و این رقـ*ـص چه ویژگیهایی دارد؟

هلیا غیاثآبادی: «”رقـ*ـص کلاسیک ایرانی” بر آهنگهای کلاسیک ایرانی و موسیقی ردیف ایرانی اجرا میشود. رقـ*ـص کلاسیک ایرانی آنقدر مشخص شده نیست، مثل رقـ*ـص هندی نیست که از ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ سال پیش دقیقا میدانند که حرکاتشان چه بوده و همه آن را میشناسند.»

میگوید یکی از کارهایی که برای راحتتر شدن یادگیری رقـ*ـص کلاسیک ایرانی انجام داده، دستهبندی حرکات رقـ*ـص است تا شاگردان راحتتر بتوانند حرکات رقـ*ـص کلاسیک را انجام بدهند.

هلیا غیاثآبادی میگوید از بچگی یعنی از زمانی که یادش میآید رقـ*ـص را آغاز کرده است. او از حدود ۵ سال پیش آموزشگاه رقـ*ـص خود را در هلند راهاندازی کرده است.
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 

برخی موضوعات مشابه

بالا