- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]وبسایت پدال - محمدجواد سرانجام: در حالی امسال شرکت دوکاتی نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگرفت که از اهداف و آرمانهای اولیه خود بسیار فاصله گرفته است. این شرکت موتورسیکلتسازی شهیر ایتالیایی، کار خود را با تولید قطعات الکتریکی شروع کرد و بعد از جنگ دوم جهانی به ساخت موتورسیکلت روی آورد.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] [/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]با این حال در تولید موتورسیکلت هم بسیار موفق عمل کرد و خیلی زود توانست نام خود را در سرتاسر جهان فراگیر کند. پس از آن، شرکت دوکاتی به مدد مهندسان خلاق و مبدع خود توانست در ساخت سریعترین موتورسیکلتهای جهان رقابت کند و در بین بزرگترین سازندههای موتورسیکلت جهان و تولیدکنندههای سوپربایکها جایی برای خود دست و پا کند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] [/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]با این حال در تولید موتورسیکلت هم بسیار موفق عمل کرد و خیلی زود توانست نام خود را در سرتاسر جهان فراگیر کند. پس از آن، شرکت دوکاتی به مدد مهندسان خلاق و مبدع خود توانست در ساخت سریعترین موتورسیکلتهای جهان رقابت کند و در بین بزرگترین سازندههای موتورسیکلت جهان و تولیدکنندههای سوپربایکها جایی برای خود دست و پا کند.[/BCOLOR]
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
دوران شکوفایی شرکت دوکاتی بعد از تغییر در مالکیت و مدیریت این شرکت آغاز شد و این شرکت توانست در دهههای 1980 و 1990 میلادی درخشش فراوانی در مسابقات جهانی موتورسواری داشته باشد؛ اما با این وجود، شرکت دوکاتی نیز مانند بسیاری از کارخانههای خودروسازی فعال درزمینهٔ تولید خودروهای سوپراسپرت، با مشکلات فراوانی روبهرو شد و چندین بار تغییر در مالکیت و مدیریت را تجربه کرد تا در آخر بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت لامبورگینی به گروه فولکسواگن پیوست.
برگ برگ دفتر عمر یک اسطوره
آغاز فعالیت شرکت دوکاتی با تولید قطعات و تجهیزات رادیو بود. این شرکت در سال 1926 میلادی و بر اساس تولید و توسعه حق ثبت تجاری آدریانو دوکاتی در صنعت رو به رشد رادیو و به همت آنتونیو دوکاتی و سه پسرش، مارسلو، آدریانو و برونو و دیگر سرمایهگذاران شهر بولونیا ایتالیا راهاندازی شد. پس از مدتی، کسبوکار خانوادگی دوکاتی با استقبال فراوانی روبهرو شد و آنها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند. در ابتدا برای دستیابی به این هدف، خانواده دوکاتی سنگ بنای یک کارخانه پیشرفته جدید به همراه یک مرکز تحقیق و توسعه را در سال 1935 بر زمین گذاشتند و خیلی زود دفاتری برای ارائه خدمات مستقیم به مشتریان جهانی خود در لندن، پاریس، نیویورک، سیدنی و کاراکاس راهاندازی کردند.
با این حال، جنگ جهانی دوم دامن شرکت دوکاتی را گرفت و کارخانه تازه تأسیس دوکاتی با خاک یکسان شد؛ بنابراین، برادران دوکاتی تمام مدت جنگ را به مطالعه و برنامهریزی برای معرفی محصولاتی جدید در دوران پس از جنگ پرداختند. یکی از اقدامات شرکت دوکاتی بعد از پایان یافتن جنگ، همکاری با شرکت خودروسازی سیاتا درزمینهٔ تولید و فروش موتور کوچکی بود که قابلیت نصب بر روی دوچرخه را داشت. این موتور که توسط آلدو فارینلی طراحی و ساخته شده بود به سرعت در بازار محبوب شد؛ به شکلی که میزان تولید آن از 15 دستگاه در سال 1946 به 25 هزار دستگاه در سالهای بعد افزایش پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که دویست هزار دستگاه از آن تا سال 1952 فروخته شد.
موتور کوچک به خاطر صدایی که میداد کوچیولو به معنی تولهسگ نام گرفت و به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد. این موتور در ابتدا بهصورت جداگانه فروخته میشد و پس از مدتی بر روی بدنهای که توسط یک مهندس صنایع هوایی و طراح هواپیما، جیانی کاپرونی، طراحی شده بود قرار گرفت و بهصورت یک مجموعه کامل به فروش رسید؛ بنابراین، بهواسطه موفقیت کوچیولو و اعتباری که برای دوکاتی به ارمغان آورد، شرکت دوکاتی در بخش صنایع مکانیکی صاحب اعتبار شد و مورد تائید جامعه قرار گرفت.
در سال 1952، شرکت دوکاتی دومین محصول خود را روانه بازار کرد. کروزر نام اولین محصول اسکوتر شرکت دوکاتی بود که با یک موتور 175 سیسی و 7.5 اسب بخار قدرت، اولینهای زیادی را با خود به همراه داشت. این محصول نه تنها اولین اسکوتر شرکت دوکاتی بود، بلکه اولین اسکوتر مجهز به موتور چهارزمانه و اولین اسکوتر دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک در ایتالیا بود. یک سال بعد، شرکت دوکاتی محصول دیگری با نام دوکاتی 98 را به بازار معرفی کرد. یک موتورسیکلت با موتور 98 سیسی که خیلی زود به یک موتور 125 سیسی ارتقا یافت.
سال 1954 برای شرکت دوکاتی یک نقطه عطف بود، چراکه شخصی به این شرکت پیوست که برای حداقل 40 سال بعد از آن الهامبخش و موتور محرک موفقیتهای شرکت دوکاتی در مسابقات جهانی و جادههای بینالمللی بود. فابیو تالیونی با ذهن هنرمند و خلاق خود توانست ایدههای نوآورانه را به عمل در آورده و یک سری از موتورهای مبتکرانه را برای شرکت دوکاتی خلق کند که حاصل آن معرفی دوکاتی به جهان بهعنوان نامی جذاب و شگفتانگیز درزمینهٔ موتورسیکلت بود.
بعد از آن شرکت دوکاتی محصول ماریانا را در سال 1955 و 125 دسمو را در سال 1956 وارد بازار کرد. محصول بعدی شرکت دوکاتی یک موتورسیکلت 200 سیسی به نام الیت بود که تولید آن از 1958 آغاز شد. علاوه بر این، پروژه مهم شرکت دوکاتی درزمینهٔ موتورهای دو سیلندر نیز در همین سال به نتیجه رسید که حاصل آن شکوفایی موتورسیکلتهای مجهز به موتورهای دو سیلندر در دهه بعد میلادی بود. این نوآوری مکانیزمی برای کنترل سوپاپهای این دسته از موتورها بود که فابیو تالیونی از 1955 بر روی آن کار میکرد تا درنهایت، در موتور دو سیلندر 250 سیسی مایک هیلوود، موتورسوار شهیر انگلیسی درخشید.
با این حال، دهه 1960 میلادی برای صنعت موتورسیکلتسازی ایتالیا دوران سختی بود. بحرانهای اقتصادی در ابتدای این دهه بر صنعت موتورسیکلتسازی سایه افکند. فروش شرکتهای موتورسیکلتسازی متأثر از تولید خودروهای سواری کوچک مانند فیات 500 کاهش یافت و این صنایع برای بقا دچار مشکل شدند؛ بنابراین، شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی به سمت بازارهای خارجی و بیشتر کشور آمریکا گرایش پیدا کرد و محصولات خود را تحت نام اسکرامبلر در بازارهای آمریکا معرفی کرد. اسکرامبلر 250 اولین محصول شرکت دوکاتی بود که در سال 1962 و تحت این نام در آمریکا به فروش رسید. بعد از آن و در سال 1963، محصول بعدی شرکت دوکاتی به نام آپولو با اولین موتور دو سیلندر 90 درجه این شرکت تولید شد.
در سال 1967، شرکت دوکاتی تصمیم به انقلابی در موتورهای خود گرفت و موتورهای دو سیلندر با فنآوری مخصوص خود را در دسترس عموم قرار داد. دوکاتی تا قبل از این فقط در محصولات مسابقهای خود از این موتورهای دو سیلندر استفاده کرده بود و اکنون داشت موتورسیکلتهای مارک 3 خود را با دو موتور دو سیلندر 350 سیسی و 450 سیسی، روانه بازار میکرد که فروش آن تا پایان نیمه اول دهه بعد میلادی ادامه داشت.
با هجوم موتورهای پهنپیکر ژاپنی به بازارهای اروپا و ایتالیا در اواخر این دهه، شرکتهای موتورسیکلتسازی ایتالیایی تصمیم به بهروزرسانی محصولات و نیز بهسازی ساختار کارخانههای تولیدی خود گرفتند. حاصل این نوسازی برای دوکاتی توسعه کارخانه این شرکت در بولونیا ایتالیا و ایجاد فضای تولید جدید بود. با نوسازی کارخانه دوکاتی، دو محصول جدید دوکاتی در سال 1971 با نامهای 500 GP و 750 GT به دست مهندس تالیونی طراحی و به بازار معرفی شدند. شرکت دوکاتی با این دو موتورسیکلت جدید به جنگ رقیبان رفت و توانست به کمک پاول اسمارت، موتورسوار شهیر انگلیسی و برونو اسپاگیاری، موتورسوار ایتالیایی در اولین دوره مسابقات 200 مایل ایمولا در سال 1972 در کلاس 750 سیسی به مقام اول و دوم دست پیدا کند. بعد از آن و در سال 1978 افتخار دیگری برای شرکت دوکاتی به ثبت رسید. مایک هیل وود 38 ساله که با موتورهای دوکاتی رشد کرده بود، بعد از یازده سال دوری از میادین مسابقات موتورسواری توانست به همراه یک موتورسیکلت دوکاتی وارد مسابقات فرمول یک TT جزیره من شود و عنوان قهرمانی را بدست آورد.
-[/BCOLOR]
دوران شکوفایی شرکت دوکاتی بعد از تغییر در مالکیت و مدیریت این شرکت آغاز شد و این شرکت توانست در دهههای 1980 و 1990 میلادی درخشش فراوانی در مسابقات جهانی موتورسواری داشته باشد؛ اما با این وجود، شرکت دوکاتی نیز مانند بسیاری از کارخانههای خودروسازی فعال درزمینهٔ تولید خودروهای سوپراسپرت، با مشکلات فراوانی روبهرو شد و چندین بار تغییر در مالکیت و مدیریت را تجربه کرد تا در آخر بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت لامبورگینی به گروه فولکسواگن پیوست.
برگ برگ دفتر عمر یک اسطوره
آغاز فعالیت شرکت دوکاتی با تولید قطعات و تجهیزات رادیو بود. این شرکت در سال 1926 میلادی و بر اساس تولید و توسعه حق ثبت تجاری آدریانو دوکاتی در صنعت رو به رشد رادیو و به همت آنتونیو دوکاتی و سه پسرش، مارسلو، آدریانو و برونو و دیگر سرمایهگذاران شهر بولونیا ایتالیا راهاندازی شد. پس از مدتی، کسبوکار خانوادگی دوکاتی با استقبال فراوانی روبهرو شد و آنها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند. در ابتدا برای دستیابی به این هدف، خانواده دوکاتی سنگ بنای یک کارخانه پیشرفته جدید به همراه یک مرکز تحقیق و توسعه را در سال 1935 بر زمین گذاشتند و خیلی زود دفاتری برای ارائه خدمات مستقیم به مشتریان جهانی خود در لندن، پاریس، نیویورک، سیدنی و کاراکاس راهاندازی کردند.
با این حال، جنگ جهانی دوم دامن شرکت دوکاتی را گرفت و کارخانه تازه تأسیس دوکاتی با خاک یکسان شد؛ بنابراین، برادران دوکاتی تمام مدت جنگ را به مطالعه و برنامهریزی برای معرفی محصولاتی جدید در دوران پس از جنگ پرداختند. یکی از اقدامات شرکت دوکاتی بعد از پایان یافتن جنگ، همکاری با شرکت خودروسازی سیاتا درزمینهٔ تولید و فروش موتور کوچکی بود که قابلیت نصب بر روی دوچرخه را داشت. این موتور که توسط آلدو فارینلی طراحی و ساخته شده بود به سرعت در بازار محبوب شد؛ به شکلی که میزان تولید آن از 15 دستگاه در سال 1946 به 25 هزار دستگاه در سالهای بعد افزایش پیدا کرد و تا جایی پیش رفت که دویست هزار دستگاه از آن تا سال 1952 فروخته شد.
موتور کوچک به خاطر صدایی که میداد کوچیولو به معنی تولهسگ نام گرفت و به سرعت شهرت جهانی پیدا کرد. این موتور در ابتدا بهصورت جداگانه فروخته میشد و پس از مدتی بر روی بدنهای که توسط یک مهندس صنایع هوایی و طراح هواپیما، جیانی کاپرونی، طراحی شده بود قرار گرفت و بهصورت یک مجموعه کامل به فروش رسید؛ بنابراین، بهواسطه موفقیت کوچیولو و اعتباری که برای دوکاتی به ارمغان آورد، شرکت دوکاتی در بخش صنایع مکانیکی صاحب اعتبار شد و مورد تائید جامعه قرار گرفت.
در سال 1952، شرکت دوکاتی دومین محصول خود را روانه بازار کرد. کروزر نام اولین محصول اسکوتر شرکت دوکاتی بود که با یک موتور 175 سیسی و 7.5 اسب بخار قدرت، اولینهای زیادی را با خود به همراه داشت. این محصول نه تنها اولین اسکوتر شرکت دوکاتی بود، بلکه اولین اسکوتر مجهز به موتور چهارزمانه و اولین اسکوتر دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک در ایتالیا بود. یک سال بعد، شرکت دوکاتی محصول دیگری با نام دوکاتی 98 را به بازار معرفی کرد. یک موتورسیکلت با موتور 98 سیسی که خیلی زود به یک موتور 125 سیسی ارتقا یافت.
سال 1954 برای شرکت دوکاتی یک نقطه عطف بود، چراکه شخصی به این شرکت پیوست که برای حداقل 40 سال بعد از آن الهامبخش و موتور محرک موفقیتهای شرکت دوکاتی در مسابقات جهانی و جادههای بینالمللی بود. فابیو تالیونی با ذهن هنرمند و خلاق خود توانست ایدههای نوآورانه را به عمل در آورده و یک سری از موتورهای مبتکرانه را برای شرکت دوکاتی خلق کند که حاصل آن معرفی دوکاتی به جهان بهعنوان نامی جذاب و شگفتانگیز درزمینهٔ موتورسیکلت بود.
بعد از آن شرکت دوکاتی محصول ماریانا را در سال 1955 و 125 دسمو را در سال 1956 وارد بازار کرد. محصول بعدی شرکت دوکاتی یک موتورسیکلت 200 سیسی به نام الیت بود که تولید آن از 1958 آغاز شد. علاوه بر این، پروژه مهم شرکت دوکاتی درزمینهٔ موتورهای دو سیلندر نیز در همین سال به نتیجه رسید که حاصل آن شکوفایی موتورسیکلتهای مجهز به موتورهای دو سیلندر در دهه بعد میلادی بود. این نوآوری مکانیزمی برای کنترل سوپاپهای این دسته از موتورها بود که فابیو تالیونی از 1955 بر روی آن کار میکرد تا درنهایت، در موتور دو سیلندر 250 سیسی مایک هیلوود، موتورسوار شهیر انگلیسی درخشید.
با این حال، دهه 1960 میلادی برای صنعت موتورسیکلتسازی ایتالیا دوران سختی بود. بحرانهای اقتصادی در ابتدای این دهه بر صنعت موتورسیکلتسازی سایه افکند. فروش شرکتهای موتورسیکلتسازی متأثر از تولید خودروهای سواری کوچک مانند فیات 500 کاهش یافت و این صنایع برای بقا دچار مشکل شدند؛ بنابراین، شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی به سمت بازارهای خارجی و بیشتر کشور آمریکا گرایش پیدا کرد و محصولات خود را تحت نام اسکرامبلر در بازارهای آمریکا معرفی کرد. اسکرامبلر 250 اولین محصول شرکت دوکاتی بود که در سال 1962 و تحت این نام در آمریکا به فروش رسید. بعد از آن و در سال 1963، محصول بعدی شرکت دوکاتی به نام آپولو با اولین موتور دو سیلندر 90 درجه این شرکت تولید شد.
در سال 1967، شرکت دوکاتی تصمیم به انقلابی در موتورهای خود گرفت و موتورهای دو سیلندر با فنآوری مخصوص خود را در دسترس عموم قرار داد. دوکاتی تا قبل از این فقط در محصولات مسابقهای خود از این موتورهای دو سیلندر استفاده کرده بود و اکنون داشت موتورسیکلتهای مارک 3 خود را با دو موتور دو سیلندر 350 سیسی و 450 سیسی، روانه بازار میکرد که فروش آن تا پایان نیمه اول دهه بعد میلادی ادامه داشت.
با هجوم موتورهای پهنپیکر ژاپنی به بازارهای اروپا و ایتالیا در اواخر این دهه، شرکتهای موتورسیکلتسازی ایتالیایی تصمیم به بهروزرسانی محصولات و نیز بهسازی ساختار کارخانههای تولیدی خود گرفتند. حاصل این نوسازی برای دوکاتی توسعه کارخانه این شرکت در بولونیا ایتالیا و ایجاد فضای تولید جدید بود. با نوسازی کارخانه دوکاتی، دو محصول جدید دوکاتی در سال 1971 با نامهای 500 GP و 750 GT به دست مهندس تالیونی طراحی و به بازار معرفی شدند. شرکت دوکاتی با این دو موتورسیکلت جدید به جنگ رقیبان رفت و توانست به کمک پاول اسمارت، موتورسوار شهیر انگلیسی و برونو اسپاگیاری، موتورسوار ایتالیایی در اولین دوره مسابقات 200 مایل ایمولا در سال 1972 در کلاس 750 سیسی به مقام اول و دوم دست پیدا کند. بعد از آن و در سال 1978 افتخار دیگری برای شرکت دوکاتی به ثبت رسید. مایک هیل وود 38 ساله که با موتورهای دوکاتی رشد کرده بود، بعد از یازده سال دوری از میادین مسابقات موتورسواری توانست به همراه یک موتورسیکلت دوکاتی وارد مسابقات فرمول یک TT جزیره من شود و عنوان قهرمانی را بدست آورد.
-