- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
نام و نشان شرکت خودروسازی بوگاتی برای همنسلهای ما با محصول افسانهای بوگاتی ویرون گره خورده است چراکه با تولد ویرون بهعنوان تک محصول این کارخانه فرانسوی، معیارهای تازهای از سرعت و قدرت در دنیای خودرو شکل گرفت. با این وجود، در دفتر تاریخ شرکت خودروسازی بوگاتی برگهای درخشان فراوانی دیده میشود که بیشتر آنها به سالهای میانی دو جنگ اول و دوم جهانی بازمیگردد.
شرکت خودروسازی بوگاتی هیچگاه نتوانست بعد از جنگ جهانی دوم به سالهای درخشان خود در قبل از این دوران باز گردد و چند سال بعد از آن این شرکت بهطور کامل تعطیل شد. اما این پایان کار شرکت بوگاتی نبود، چراکه یاد پیروزیهای شیرین بوگاتی در مسابقات اتومبیلسواری و خاطرات لـ*ـذتبخش سواری این محصول همچنان در ذهن و خاطره مردم اروپا و جهان و زنده بود. به همین دلیل، وسوسه احیای دوباره نام و نشان بوگاتی محرکی شد تا این نام بعد از 30 سال دوباره جان گرفته و بر پیشانی محصولات سوپر اسپرت تازهای بدرخشد. با این حال، تولید خودروی سوپر اسپرت و با عملکردهای خاص چیزی نیست که از عهده هر کسی برآید.
شرکت جدید بوگاتی نیز نتوانست بر مشکلات مالی تولید محصول سوپر اسپرت غلبه کند و در آخر نام و نشان بوگاتی افسانهای در دستان گروه فولکسواگن آرام گرفت. فردیناند پیچ، مدیرعامل وقت گروه فولکسواگن در راستای توسعه سبد محصولات این گروه، سه شرکت خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی را در سال 1998 خریداری کرد و به زیرمجموعه گروه فولکسواگن افزود. با این کار، فولکسواگن خود را وارد عرصه طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت، لوکس و خاص کرد که دیگر از قواعد و توانمندی ویژه گروه فولکسواگن در تولید انبوه تبعیت نمیکردند.
با این حال، گروه فولکسواگن به خوبی از پس مدیریت طراحی، تولید و فروش این شرکتها برآمد و توانست دوران جدیدی برای هر سه شرکت، ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی رقم بزند. دوران جدیدی که میتواند بهراحتی و بعد از گذشت چند دهه تمام تاریخ یک شرکت خودروسازی را تحتالشعاع خود قرار دهد. در این بین، شرکت خودروسازی بوگاتی از جایگاه ویژهتری نسبت به دو شرکت دیگر برخوردار است، چراکه نگاه گروه فولکسواگن به این زیرشاخه خود اقتصادی نبوده و از شیره جان خود آن را تغذیه میکند.
دوران پر افتخار شرکت خودروسازی بوگاتی
شهر مولشیم فرانسه در سال 1909 شاهد راهاندازی کارخانه ساخت خودرویی بود که به دست اتوره بوگاتی پایهگذاری شده بود. خانواده اتوره در هنر و طراحی صنعتی ید طولایی داشت و اتوره نیز از ارثیه خانوادگی بیبهره نبود و خود در طراحی و تولید متخصص بود. بنابراین بوگاتی کار خود را با ساخت خودروهای سفارشی شروع کرد و محصولات آن بهزودی در طراحی و عملکرد شهرت پیدا کردند. بوگاتی در سال 1910 اولین محصول خود، تیپ 10، با یک موتور چهار سیلندر 1.3 لیتر را به دنیا معرفی کرد و موفق به کسب مقام دوم مسابقات جایزه بزرگ فرانسه در سال 1911 شد. محصول بعدی بوگاتی نیز یک خودروی چهار سیلندر با حجم موتور 5 لیتر و توان 100 اسب بخار بود که در 1912 وارد بازار شد. بعد از آن و در سال 1913 بوگاتی خودروی دیگری تولید کرد که بیشتر از هر محصول دیگری بوگاتی فروش داشت. پژو بهبه یک خودروی کوچک با موتور 850 سیسی بود که بوگاتی در ابتدا آن را برای بازار آلمان و تولید توسط شرکت آلمانی واندرر طراحی کرده بود اما پژو مجوز تولید آن را از بوگاتی گرفت و چند هزار دستگاه از آن را تا 1916 روانه بازار کرد.
در سال 1914، بوگاتی موتور چهار سیلندر خود را به یک موتور شانزده سوپاپ ارتقا داد و نوع خاصی از محصول تیپ 13 خود را معرفی کرد. این خودرو در قبل از جنگ جهانی اولی موفقیتهای زیادی به دست آورد و بعدها تا سال 1926، مدلهای دیگر بوگاتی، تیپ 15، 17، 22 و 23، بر اساس تغییر بر روی همین محصول وارد بازار شدند. در خلال جنگ جهانی اول، اتوره بوگاتی به تولید موتورهای هواپیما برای ارتش فرانسه و آمریکا روی آورد و توانست با سرمایهای که از این راه به دست آورده بود کارخانه مولشیم خود را بعد از جنگ توسعه دهد.
اتوره بوگاتی با ساخت تیپ 29/30 بهعنوان اولین خودروی هشت سیلندر خود در سال 1922، دوران موفقیت بعد از جنگ را آغاز کرد. این خودروی دو لیتری به شکلی طراحی شده بود که هر سیلندر آن سه سوپاپ در بالای خود داشت و حداکثر توان آن 80 اسب بخار بود. بیش از 600 دستگاه از این محصول تا 1926 تولید شد و شرکت خودروسازی بوگاتی در فاصله بین دو جنگ جهانی موفقیتهای بسیار زیادی با این خودرو به دست آورد. با این وجود دوران طلایی بوگاتی با عرضه محصول تیپ 35 در 1924 آغاز شد. این محصول در بازه نزدیک به ده سال فعالیت خود بیش از دو هزار پیروزی برای بوگاتی به ارمغان آورد و لقب پرافتخارترین خودروی مسابقه تمامی ادوار را برای شرکت خودروسازی بوگاتی به ارمغان آورد. بوگاتی در فاصله 1924 تا 1931 توانست 300 دستگاه از این محصول را روانه بازار کند. تیپ 35 خودرویی بود که میتوانست در هر دو جاده شهری و مسابقهای حرکت کند. بعدها و در سال 1926، اتوره بوگاتی تیپ 37 بهعنوان نسخه کوچکتر 35 را با یک موتور 1.5 لیتری تولید کرد تا افراد بیشتری توان خرید این محصول را داشته باشند.
اتوره بوگاتی از سال 1914 رؤیای ساخت مجللترین و بزرگترین خودروی لوکس جهان را در سر میپروراند و بالاخره در سال 1926 توانست با بوگاتی تیپ 41 رویال به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. تیپ 41 خودرویی هشت سیلندر با حجم موتور 12.7 لیتر و توان خروجی 300 اسب بخار بود. با این حال، عرضه این محصول افسانه با بحران اقتصادی اوایل دهه 1930 همزمان شد و شرکت بوگاتی نتوانست بیشتر از 6 دستگاه از این خودروی گرانقیمت را روانه بازار کند.
شرکت خودروسازی بوگاتی هیچگاه نتوانست بعد از جنگ جهانی دوم به سالهای درخشان خود در قبل از این دوران باز گردد و چند سال بعد از آن این شرکت بهطور کامل تعطیل شد. اما این پایان کار شرکت بوگاتی نبود، چراکه یاد پیروزیهای شیرین بوگاتی در مسابقات اتومبیلسواری و خاطرات لـ*ـذتبخش سواری این محصول همچنان در ذهن و خاطره مردم اروپا و جهان و زنده بود. به همین دلیل، وسوسه احیای دوباره نام و نشان بوگاتی محرکی شد تا این نام بعد از 30 سال دوباره جان گرفته و بر پیشانی محصولات سوپر اسپرت تازهای بدرخشد. با این حال، تولید خودروی سوپر اسپرت و با عملکردهای خاص چیزی نیست که از عهده هر کسی برآید.
شرکت جدید بوگاتی نیز نتوانست بر مشکلات مالی تولید محصول سوپر اسپرت غلبه کند و در آخر نام و نشان بوگاتی افسانهای در دستان گروه فولکسواگن آرام گرفت. فردیناند پیچ، مدیرعامل وقت گروه فولکسواگن در راستای توسعه سبد محصولات این گروه، سه شرکت خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی را در سال 1998 خریداری کرد و به زیرمجموعه گروه فولکسواگن افزود. با این کار، فولکسواگن خود را وارد عرصه طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت، لوکس و خاص کرد که دیگر از قواعد و توانمندی ویژه گروه فولکسواگن در تولید انبوه تبعیت نمیکردند.
با این حال، گروه فولکسواگن به خوبی از پس مدیریت طراحی، تولید و فروش این شرکتها برآمد و توانست دوران جدیدی برای هر سه شرکت، ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی رقم بزند. دوران جدیدی که میتواند بهراحتی و بعد از گذشت چند دهه تمام تاریخ یک شرکت خودروسازی را تحتالشعاع خود قرار دهد. در این بین، شرکت خودروسازی بوگاتی از جایگاه ویژهتری نسبت به دو شرکت دیگر برخوردار است، چراکه نگاه گروه فولکسواگن به این زیرشاخه خود اقتصادی نبوده و از شیره جان خود آن را تغذیه میکند.
دوران پر افتخار شرکت خودروسازی بوگاتی
شهر مولشیم فرانسه در سال 1909 شاهد راهاندازی کارخانه ساخت خودرویی بود که به دست اتوره بوگاتی پایهگذاری شده بود. خانواده اتوره در هنر و طراحی صنعتی ید طولایی داشت و اتوره نیز از ارثیه خانوادگی بیبهره نبود و خود در طراحی و تولید متخصص بود. بنابراین بوگاتی کار خود را با ساخت خودروهای سفارشی شروع کرد و محصولات آن بهزودی در طراحی و عملکرد شهرت پیدا کردند. بوگاتی در سال 1910 اولین محصول خود، تیپ 10، با یک موتور چهار سیلندر 1.3 لیتر را به دنیا معرفی کرد و موفق به کسب مقام دوم مسابقات جایزه بزرگ فرانسه در سال 1911 شد. محصول بعدی بوگاتی نیز یک خودروی چهار سیلندر با حجم موتور 5 لیتر و توان 100 اسب بخار بود که در 1912 وارد بازار شد. بعد از آن و در سال 1913 بوگاتی خودروی دیگری تولید کرد که بیشتر از هر محصول دیگری بوگاتی فروش داشت. پژو بهبه یک خودروی کوچک با موتور 850 سیسی بود که بوگاتی در ابتدا آن را برای بازار آلمان و تولید توسط شرکت آلمانی واندرر طراحی کرده بود اما پژو مجوز تولید آن را از بوگاتی گرفت و چند هزار دستگاه از آن را تا 1916 روانه بازار کرد.
در سال 1914، بوگاتی موتور چهار سیلندر خود را به یک موتور شانزده سوپاپ ارتقا داد و نوع خاصی از محصول تیپ 13 خود را معرفی کرد. این خودرو در قبل از جنگ جهانی اولی موفقیتهای زیادی به دست آورد و بعدها تا سال 1926، مدلهای دیگر بوگاتی، تیپ 15، 17، 22 و 23، بر اساس تغییر بر روی همین محصول وارد بازار شدند. در خلال جنگ جهانی اول، اتوره بوگاتی به تولید موتورهای هواپیما برای ارتش فرانسه و آمریکا روی آورد و توانست با سرمایهای که از این راه به دست آورده بود کارخانه مولشیم خود را بعد از جنگ توسعه دهد.
اتوره بوگاتی با ساخت تیپ 29/30 بهعنوان اولین خودروی هشت سیلندر خود در سال 1922، دوران موفقیت بعد از جنگ را آغاز کرد. این خودروی دو لیتری به شکلی طراحی شده بود که هر سیلندر آن سه سوپاپ در بالای خود داشت و حداکثر توان آن 80 اسب بخار بود. بیش از 600 دستگاه از این محصول تا 1926 تولید شد و شرکت خودروسازی بوگاتی در فاصله بین دو جنگ جهانی موفقیتهای بسیار زیادی با این خودرو به دست آورد. با این وجود دوران طلایی بوگاتی با عرضه محصول تیپ 35 در 1924 آغاز شد. این محصول در بازه نزدیک به ده سال فعالیت خود بیش از دو هزار پیروزی برای بوگاتی به ارمغان آورد و لقب پرافتخارترین خودروی مسابقه تمامی ادوار را برای شرکت خودروسازی بوگاتی به ارمغان آورد. بوگاتی در فاصله 1924 تا 1931 توانست 300 دستگاه از این محصول را روانه بازار کند. تیپ 35 خودرویی بود که میتوانست در هر دو جاده شهری و مسابقهای حرکت کند. بعدها و در سال 1926، اتوره بوگاتی تیپ 37 بهعنوان نسخه کوچکتر 35 را با یک موتور 1.5 لیتری تولید کرد تا افراد بیشتری توان خرید این محصول را داشته باشند.
اتوره بوگاتی از سال 1914 رؤیای ساخت مجللترین و بزرگترین خودروی لوکس جهان را در سر میپروراند و بالاخره در سال 1926 توانست با بوگاتی تیپ 41 رویال به رؤیای خود جامه عمل بپوشاند. تیپ 41 خودرویی هشت سیلندر با حجم موتور 12.7 لیتر و توان خروجی 300 اسب بخار بود. با این حال، عرضه این محصول افسانه با بحران اقتصادی اوایل دهه 1930 همزمان شد و شرکت بوگاتی نتوانست بیشتر از 6 دستگاه از این خودروی گرانقیمت را روانه بازار کند.