رفتار خانم ها با آقایان در محیط کار

гคђค1737

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/12
ارسالی ها
7,959
امتیاز واکنش
45,842
امتیاز
1,000
محل سکونت
زیر خاک
رفتار خانم ها با آقایان در محیط کار

امروز گفتند دوستان و مخاطبان درخواست مقاله ای را دارند که درباره رفتار دختران با آقایان در محیط کار باشد.

موضوع درخواست شده به ظاهر ساده بود اما چیزی که ذهن مرا به خود مشغول می کرد این بود که چرا هنوز در جامعه ما دختران و البته پسرانی هستند که نمی دانند با جنس مخالف خود در محیط کار چگونه رفتار کنند؟!

شاید واقعیت این است که بیشتر ما هنوز معنای واقعی کار، حرمت محیط کار، احترام شغل و حرفه و لزوم سخت کوشی در کار و حرفه را نمی دانیم

و بیش از آن که نگران درست انجام دادن کارمان باشیم نگران این هستیم که در محیط کار با جنس مخالفمان چگونه باید رفتار کنیم؟

شاید هم رفتار و برخوردهای جنس مخالف ها در محیط های کار چنان تبدیل به مشکل و مسئله شده که حتی از خود کار کردن هم قابل تامل تر شده باشد.

این امکان هم هست که افراد بطور کلی تعامل در محیط کار را بلد نیستند و محیط کار را با محیط های دیگر، با مهمانی، خیابان، فروشگاه یا هر جای دیگر اشتباه می گیرند و توقعاتی از همدیگر دارند که مناسب محیط کار نیست!

بنابر همه این فرض ها، من این مقاله را طوری می نویسم که هم خانم ها و هم آقایان بتوانند از آن استفاده کنند و اگر لازم شد توصیه های اختصاصی هر جنسیت را هم اضافه می کنم.
**************************************

محیط کار، جایی برای احاطه بر کار!
کاری را انتخاب کنید که دوست داشته باشید. کاری که توان انجام آن را دارید و اگر ندارید به راحتی می توانید آن را یاد بگیرید.

سعی کنید در محیط کار، کاری را که بلد نیستید از کسی یاد بگیرید که بهتر از همه بلد است. اگر خود شما هم کاری را بهتر از دیگران بلدید آن را به کسانی که بلد نیستند و باید بلد باشند یاد بدهید.

اگر دارید کاری را از کسی یاد می گیرید نسبت به او قدرشناس باشید. با جدیت کار را یاد بگیرید و هرگز یادگیری را به حساب خودتان تمام نکنید و همیشه در جلو یا پشت سر، از زحمت او یاد کنید.

وقت او را بیهوده نگیرید و سوالات اضافه نپرسید. برای آموزش دهنده خود شاگرد خوبی باشید.

اگر در مقام یاد دهنده هستید، منت نگذارید، خدای ناکرده تحقیر یا سرزنش نکنید و در انتقال درست مطالب سعی خودتان را بکنید.

صرف این که یک خانم هستید دلیل نمی شود با ضعیف نمایی از دیگران متوقع باشید و اگر آقا هستید دلیلی ندارد خود را باهوش تر بدانید و با غرور یا تفاخر برخورد کنید.
**************************************

محیط کار، مهمانی نیست!
همه می دانند محیط کار مهمانی نیست. جای شوخی و خنده زیاده از حد نیست! جای درد دل نیست.

جایی برای کنجکاوی در زندگی دیگران نیست. جایی برای ابراز خشم و ناراحتی نیست. جای فرو ریختن عقده ها و نگرانی ها بر سر دیگران نیست.

اما کمتر کسی هست که این نکات را در محیط کار مراعات کند. به نظر من حتی خوردن هم در محیط کار باید متناسب با شرایط کارباشد.

جدیت و انعطاف پذیری در محیط کار از مهمترین شاخص های رفتاری است.

با جدیت می توان اهداف کاری شرکت یا اداره و نیز اهداف کاری شخصی را تحقق بخشید و با انعطاف پذیری می توان مشکلات را حل کرد و موانع را از سر راه برداشت.
**************************************

وقار و متانت در محل کار
اگر دخترها یا پسرهایی باشند که بخواهند برای جلب توجه در محیط های مختلف، وقار و متانت خود را کنار بگذارند،

به نظر من اقلا این کار را هرگز در محیط کارشان انجام ندهند و اعتبار و احترام خود را حفظ کنند. هر محیطی اقتضای خود را دارد.

در محیطکار، جلب توجه از راه درخشش کاری و حرفه ای است نه از راه های دیگر.

اگر بتوانیم محیط های کار را به محیط های شکوفا کردن استعدادها و رسیدن به اهداف تبدیل کنیم، پیشرفت در زمینه های مختلف حرفه ای حاصل می شود.
**************************************

رعایت حقوق همکاران
گرچه همه کارمندان و هر کسی که در محیط کاری فعالیت دارد این نکته را به خوبی می داند، اما در عمل اکثر ما حق دیگران را در محیط کار پایمال می کنیم.

این موضوع شامل بدگویی های کاری از دیگران، غیبت و کوچک نشان دادن کار همکاران از یک طرف و عدم رعایت اصول اولیه حضور در محیط های کار (مانند رعایت بهداشت و تمیزی بدن و لباس و دهان، رعایت نظم و تمیزی میز و اتاق کار ) و موارد مشابه این هاست.

سال ها کار کردن در محیط های کاری مختلف این تجربه را برایم ایجاد کرده که هر کاری که با همکاران خود کنیم، همکاران دیگر در درازمدت با خود ما انجام خواهند داد.

اگر حق دیگران را رعایت کنیم حقوق مان مراعات می شود و اگر نه، خود، به تدریج، دستخوش حق کشی خواهیم شد.
**************************************

رفتارهای پیشنهادی به دختران
من چند توصیه اختصاصی برای دخترها در محیط کار دارم که عبارتند از:
کار را درست و کامل انجام بدهید و بهترین نتایج را به دست آورید و نشان دهید که کارایی شما کمتر از غیر همجنسان شما نیست.

به دیگران وابسته نشوید و در انجام کار، حداکثر استقلال را داشته باشید و مهارت های خود را هر روز افزایش دهید. مشکلات زندگی را در محیط کار وارد نکنید.

وقتتان در محیط کار را به درد دل و حرف های بیهوده و اضافه نگذرانید. در محیط کارادای مردها را در نیاورید، زنی جدی باشید که در عین حال خوش خلق و قابل اعتماد است.

بگذارید کارتان بدرخشد نه ظاهر و لباس و چهره تان. برای درخشش ظاهری جاهای دیگر مناسب تر از محیط کارند.

در محیط کار، حداقل صحبت کردن با تلفن و موبایل را داشته باشید. اطلاعات شخصی یا خانوادگی خود را در کامپیوتر ها یا فولدر های عمومی قرار ندهید و وسایل شخصی را در معرض دید نگذارید.

از کارهایی مانند غر زدن، شکوه و شکایت بی حاصل، پرگویی و یاوه گویی در محیط کار بشدت پرهیز کنید.

سهل الوصول نباشید، نگذارید مورد سوء استفاده قرار بگیرید و دیگران صرفا به خاطر مونث بودن، شما را برای وقت گذرانی یا استراحت کردن در محیط کار انتخاب کنند.

اگر همکار مردی از شما خوشش بیاید مستقیما این موضوع را بیان خواهد کرد، بنابراین با هر حرکت یا نگاه یا توجه ظاهری دچار توهم نشوید.

از عطرهای پراسانس و تند استفاده نکنید که اصلا مناسب محیط نیست. کتب و مقالات زیادی در باره شناسایی مردان وجود دارد.

نیاز نیست همه چیز را در محیط کار با آقایان تجربه کنید و جاه طلبی یا حسادت های کاری و حرفه ای آنان را بعد از ضربه خوردن بشناسید.
**************************************

رفتارهای پیشنهادی به پسران
توصیه های من به پسرها در محیط کار عبارت است از: جدی و مودب باشید. از پرخاش در محیط کار پرهیز کنید و سعی کنید مهارت های شغلی تان را افزایش دهید و رقابت سالم داشته باشید.

از دیگران و خصوصا از خانم ها در محیط کار، سوء استفادهکاری نکنید و کارهای دیگران را به نام خود تمام نکنید. ماه همیشه پشت ابر نمی ماند!

اگر در محیط کار دختری را برای ازدواج پسندیدید، شناخت، آشنایی و خواستگاری را به بیرون از محیط کار موکول کنید.

محیط کارمناسب این نوع شناخت ها نیست. رفتار مناسب با همکاران و زیر دستان داشته باشید و از رفتارهای عمودی و از بالا به پایین که تا حدی تحقیر کننده و مسخره آمیزند پرهیز کنید.

از شوخی و خنده بیش از حد، پرهیز کنید. فاصله فیزیکی مناسب با همکاران را حفظ کنید. از خندیدن و صحبت کردن با صدای بلند در محیط کار جدا خودداری کنید.

همکاران را با نام خانوادگی و با احترام صدا بزنید یا لااقل ادبیات خاص محیط کارخودتان را مراعات کنید. بشدت از دروغ گفتن در محیط کار پرهیز کنید.

اگر نمی خواهید راست بگویید، سکوت کنید. ارتباط با همکاران را سنجیده انجام دهید. تناسب ها را در نظر بگیرید و جو زده نشوید.

تمیز، مرتب بودن و تناسب ظاهر با محیط کار را همیشه در نظر بگیرید. روابط شخصی و کاری را با هم در نیامیزید.

توجه داشته باشید که محیط کاری بد و پر تنش، بهداشت روانی همه ما را دچار مشکل می کند و محیط کاری خوب و بی تنش، قبل از هر کس دیگر برای خود ما محیطی مناسب خواهد بود.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا