قبل از ساخت یک اپ موبایل، چه سوالاتی باید از خود بپرسیم؟

سیده آمین ارمان

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/05/10
ارسالی ها
1,730
امتیاز واکنش
20,744
امتیاز
795
محل سکونت
البرز
استفاده از تلفن‌های همراه روز به روز بیشتر می‌شود اما با وجود تمام تغییراتی که گوشی‌های همراه تجربه می‌کنند، این حقیقت که ساخت و توسعۀ اپلیکیشن‌های تلفن همراه یک فرصت طلایی برای موفقیت است، همواره بدون تغییر باقی مانده است! افرادی که با نحوۀ برنامه‌نویسی موبایل آشنایی ندارند، گمان می‌کنند برای ساخت یک اپلیکیشن -مانند ایجاد یک وبسایت- فقط تایپ کردن و کلیک کردن کافی است؛ در حالی که این ۲ مسئله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. بد نیست این را همه متذکر شویم که تعداد مهندسان موفق در زمینۀ برنامه‌نویسی Android و iOS بسیار اندک است. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، این است که با اتخاذ چه رویکردی می‌توان یک تیم توسعهٔ اپ موبایل را رهبری کرد تا به موفقیت رسید.
در حال حاضر، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های تلفن همراه، برگ برنده را در دست دارند چرا که ایشان مسبب تمام بهینه‌سازی‌ها و پیشرفت‌هایی هستند که در اپلیکیشن‌های موبایل شاهد هستیم. هر تصمیمی که این افراد می‌گیرند، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی در زمان، منابع و توانایی‌های آن‌ها است اما این در حالی است که کماکان تیم‌های فنی مسئول سیاست‌گزاری برای کل مجموعه هستند که شاید چنین شرایطی خیلی به مذاق توسعه‌دهنگان خوش نیاید!

طی چند سال آینده، شاهد تغییرات عظیمی در این زمینه خواهیم بود. SDKها بسیار ساده‌تر از آن چه که امروز هستند، پیاده‌سازی خواهند شد. در آینده افرادی به این سمت سوق پیدا خواهند کرد که تجربۀ فنی چندانی ندارند. با این وجود، آن‌ها تمام فعالیت‌های یک توسعه‌دهندۀ عادی را اعم از توسعه، آزمایش و مقایسه انجام خواهند داد. تغییر الگوها بسیار سریع‌تر از آن چه که در تغییرات وب شاهد بودیم، اتفاق خواهند افتاد و دلیل آن هم این است که اولاً، رشد استفاده از تلفن‌های همراه بسیار بیشتر از رشد وب بوده است؛ ثانیاً، پیشرفت تکنولوژی‌های حوزۀ وب، راه را برای پیشرفت و توسعۀ تلفن‌های همراه، هموارتر کرده است.

با وجود این که حوزۀ تکنولوژی موبایل هنوز هم برای خیلی‌ها مبهم است، افراد کم تجربه که دانش فنی بالایی ندارند، اقدام به پیاده‌سازی پروژه ها و اپلیکیشن‌های جدید می کنند و در این زمینه موفق‌تر از افراد باتجربه و فنی ظاهر می‌شوند و دلیل موفقیت‌شان هم این است که آن‌ها می‌دانند وقتی وارد این زمینۀ کاری جدید شده‌اند، چه پرسش‌هایی را باید مطرح کنند و این همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم در ادامه مورد بررسی قرار دهیم.

پرسش اول: چه تجربۀ جدیدی برای کاربران می‌خواهیم ایجاد کنیم؟
هر کاربر، انتظار مشخصی دارد. مثلا مشتریان استارباکس، انتظار یک اپلیکیشن پخش موسیقی از این مجموعه کافی شاپ‌های زنجیره‌ای را ندارند؛ آن‌ها انتظار اپلیکیشنی را دارند که در ازای وفاداری، به آن‌ها جوایزی اهدا کند یا از آنان قدردانی کند. بزرگترین ارزش پیشنهادی که شما می‌توانید خلق کنید، این است که سراغ کسب و کارهای موجود در بازار بروید و به دنبال ایجاد ارتباط میان آن کسب و کار و مشتریانش باشید. استفاده از تلفن‌های همراه یکی از بهترین راه‌های دسترسی به مشتریان است. به عبارت دیگر، به جای ایجاد یک چرخۀ جدید، سعی کنید که چرخۀ فعلی را به گردش درآورید، مدام از آن فیدبک بگیرید و تلاش کنید آن را ارتقاء دهید تا به شرایط مطلوب برسد. این شیوه بسیار کم ریسک و عملی است و بیشتر مربوط به شیوۀ رهبری تیم برنامه‌نویسی است تا دانش برنامه نویسی.

پرسش دوم: از چه راه‌هایی می‌توان بیشترین رشد را داشت؟ و کدام اعضای تیم، شما را در اين مسير یاری خواهند کرد؟
در طراحی یک اپلیکیشن موبایل، مشتریان مهم‌ترین نقش را در موفقیت آن ایفا می‌کنند. بهترین راه پیشرفت، استفاده از کانال‌های موجود، مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و غیره است. اصولا در مارکتینگ، اولین برخورد بسیار مهم است و برای این که مطمئن شوید مشتریان از همان ابتدا و در اولین برخورد از کار با اپلیکیشن شما لـ*ـذت خواهند برد، باید به تجربۀ کار با اپلیکیشن و این که محتوای مورد نظر شما در هستۀ اصلی برنامه گنجانده شده باشد توجه کنید.

برای تحقق این امر باید به جزئیات مختلفی توجه کنید. باید در نظر داشته باشید که کاربر ممکن است اطلاعات فنی نداشته باشد، پس اپلیکیشن شما باید به سادگی هرچه تمام‌تر به دست مشتریان برسد و در عین حال، باید به گونه‌ای باشد که توجه افراد حرفه‌ای که تجربۀ کار با اپلیکیشن‌های مشابه را دارند نیز جلب کند. باید ویژگی فیزیکی مشتریان را نیز مد نظر داشت؛ مثلا اپلیکیشن شما باید به گونه‌ای باشد که هم افراد راست دست و هم چپ دست بتوانند به سادگی با آن کار کنند.

همان طور که می‌بینید، طراحی یک اپلیکیشن موفق فقط نیاز به دانش فنی در زمینۀ تکنولوژی ندارد. شما برای رشد اپلیکیشن خود، نیاز به شناسایی کانال‌ها و روش‌های مختلفی دارید که فقط با ارائۀ راهبردها و استراتژی‌های صحیح و مشورت با افرادی که در زمینۀ مارکتینگ تجربۀ کافی دارند، موفق به شناسایی آن‌ها خواهید شد. البته نباید این را فراموش کرد که حضور افرادی با دانش فنی بالا برای دست یابی به اهدافتان ضروری است.

پرسش سوم: چه عواملی به ارزیابی ایده‌های اعضای گروهتان کمک خواهند کرد؟
در نهایت باید بگوییم که تنها داشتن یک دید فنی برای تضمین موفقیت اپلیکیشن شما کافی نیست! در جریان ساخت اپلیکیشن، ایده‌های فوق‌العاده و گوناگونی به ذهن شما خواهد رسید اما اجرای تک تک آن‌ها امری غیرممکن است. در این‌جا، تفاوت یک سازمان یا شخص موفق با سایرین مشخص می‌شود. سیاست سازمان یا فرد برای این که کدام پیشنهاد را بپذیرد و کدام را رد کند، و نحوۀ ارزیابی پیشنهادات ارائه شده سرنوشت‌ساز خواهد بود. شما قبل از این که تمام انرژی و منابع خود را روی یک طرح متمرکز کنید، باید به خوبی آن را ارزیابی کرده باشید. بهترین کار این است که به صورت آزمایشی، آن طرح را در مقیاس بسیار کوچک به مشتریان خود عرضه کنید و واکنش آن‌ها را بسنجید. با این شروع کوچک می‌توانید دریابید که کدام طرح پیشنهادی بهتر از سایرین است و در نتیجه بهترین تصمیم را اتخاذ خواهید کرد. فراموش نکنید که حقیقت امر در نظر مشتریان و اطلاعاتی نهفته است که شما از آن‌ها استفاده کرده اید، نه نظر شخصی خودتان.

در پایان باید بگوییم که اکوسیستم تلفن‌های همراه بسیار بکر و جدید است و استفاده از مواردی که در این مقاله ذکر شد، می‌تواند برگ برندۀ شما در رقابت با سایرین باشد. همه چیز به دیدگاه شما بستگی دارد. پس ذهن خود را تا جایی که می‌توانید برای ایده‌های ناب و جدید باز نگه دارید. پیشنهادهای گوناگون را پذیرا باشید و سازمان خود را در بهترین جهت به پیش برانید.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا