فیلم «بینام و نشان» ساخته «تاغیر احمد» یکی از فیلمهایی است که در بخش جلوگاه شرق در جشنواره سیوپنجم جهانی فجر به نمایش درآمد. افراد زیادی به دیدن این فیلم نیامدند ولی کیفیت فیلم، مخاطب را میخکوب کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا؛ فیلم «بی نام و نشان» ساخته «تاغیر احمد» برنده بسیاری از جوایز معتبر جشنوارههای جهانی در حالی در بخش «جایگاه شرق» به نمایش درآمده است که در زمان اکران مخاطب زیادی در سالن نبود. فیلم با سالنی خالی و حدود 10 تماشاچی شروع شد. سکوت مطلق سالن، باعث شده بود که بینندگان کاملاً محو فیلم باشند. البته دور از تصور نیست که فیلمهایی که با استقبال کم مواجه میشوند پس از گذشت دقایقی از فیلم تعداد اندک مخاطب خود را نیز از دست بدهند... اتفاقی که برای این فیلم نیوفتاد و تعداد مخاطب در نهایت به عددی زیر 20 نفر رسید ولی حتی یک نفر تا پایان از صندلی بلند نشد. فیلم «بی نام و نشان» روایت مرگ یک مهاجر غیر قانونی بود که در خارج از کشور خودش حتی اسم واقعی هم نداشت.
پسر جوان مهاجری در امارات کشته شده است. خبر مرگ او را به خانوادهاش در بنگلادش میدهند. چون پاسپورت مهاجر به نام شخص دیگری است. چند خانواده در این میان درگیر میشوند و در نهایت خانواده اصلی پیدا میشوند، پدر خانواده با دیدگاه مسلمانی، به فکر آرامش روح فرزند است و حتی فقر باعث نمی شود از وظیفهاش صرف نظر کند. البته در این میان افراد ثروتمندی نظیر قاچاقچی انسان نیز وجود دارد که میخواهند برای فرار از قانون با پولشان همه را بخرند. به هر حال جنازه به خانه برمیگردد اما هنگام دفن مشخص میشود؛ جنازه متعلق به فرد دیگری است. پدر مسلمان اما همهچیزش را به عشق فرزند خود میگذارد و به دنبال بازگرداندن جنازه با دردسرهای ویژه به شهر باز میگردد.
پدر در آخر فیلم متوجه میشود که در تصادفی که در العین رخ داده چند نفر کشته شدهاند که یکی از آنها پسر او بوده و دیگری جنازهای که در دستان اوست؛ پس از فرزند خود دل میکند و از این پس با انسانیت به فکر جنازهای میافتد که جز ضرر چیزی برایش نداشته است؛ پدر بیچاره از فقر شدید رنج میبرد اما در نهایت مقابل نظر دیگران میایستد و جنازه را به حال خود رها نمیکند.
فقط یکی از موارد فیلم است که به نظر احساسی و برداشت شخصی از موضوع بوده است. در واقع فاصله بین مشخص شدن قیافه جنازه تا دفن جنازه، آنقدر زیاد است که جنازه در کشوقوص رفت و برگشتها، بو میگیرد. شاید این کمی به دور از نگاه مسلمانی باشد و بهتر بود کارگردان گره داستان را طرف دیگر طناب میانداخت.
در این مورد پس از فیلم از کارگردان پرسیدیم و نظر او را در مورد فیلمش جویا شدیم.
«تاغیر احمد» کارگردان فیلم تصریح کرد: در شهری که هستم به همه ادیان به ویژه مسلمانان احترام گذاشته میشود. نقش اول فیلم که یک مسلمان است در آخر داستان جسد بینام و نشان را دفن میکند؛ چون میداند که این کار یک کار انسانی است. من مسلمان و در شهر من 85 درصد مردم مسلمان هستند.
وی افزود: در خاورمیانه؛ در کشورهایی مانند امارات و عربستان ما هندیها را به صورت بده میپندارند ولی هندیها انسانهای شریفی هستند که فارغ از برخورد غلط دیگر کشورها در مواجه با انسانها نژاد پرستانه فکر نمیکنیم. بنابراین نقش اصلی فیلم در نهایت، جسد را مثل پسر خودش میداند و برای آرامش روح آن جسد، تصمیم به دفن کردن پسر میگیرد. دیدگاه ما این است که فقر در کشور ما باعث نمیشود از دایره انسانی خارج باشیم. ما انسانیت داریم؛ امیداوریم روزی برسد که آنها نیز انسانیت داشته باشند.
احمد در مورد بازخورد خارجی این فیلم گفت: این فیلم در امریکا و کشور های اروپایی پخش شده است و در انجا بسیار نظر مخاطب را جلب کرده است.
تأغیر احمد سال 1966 به دنیا آمد. او معمار، بازیگر، نویسنده و فیلمساز است. او حرفهاش را در زمینه تئاتر آغاز کرد و پس از آن پنج فیلم ساخته است. او در حال حاضر به عنوان فیلمساز، بازیگر و نویسنده مشغول به کار است.
او در دانشگاه مهندسی و تکنولوژی بنگلادش به تحصیل در رشته معماری پرداخت. سال 2002 از آکادمی فیلم نیویورک دیپلم گرفت. او در لندن در زمینه کارگردانی تئاتر آموزش دیده است. او در دوران تحصیل بیشتر عصرهایش را در تئاتر میگذراند. از سال 1985 تا سال 2004 در داکا عضو فعال تئاتر بود. او سه بار در نیویورک نمایشهایی با کارگردانی خود را روی صحنه بـرده و در سال 1990 به عنوان طراح صحنه فعالیت کرده است.
تأغیر احمد کارش را به عنوان بازیگر در تئاتر، تلویزیون و فیلمهای مستقل آغاز کرد. او نخستین فیلم بلندش را با عنوان «سفر» در سال 2004 ساخت. دومین فیلمش با عنوان «قصه» سال 2006 به سینما عرضه شد. «جزیره دارچینی» سومین فیلم او محصول سال 2007 است. او چهارمین فیلمش با عنوان «بینام و نشان» را با فاصله زمانی زیاد نسبت به فیلم پیشین خود در سال 2016 ساخت. آخرین فیلمش با عنوان «هالدا» اکنون در مرحله پس تولید است.
دانلود رمان های عاشقانه