- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
خبرگزاری فارس: مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان مقصر اصلی وقوع این سانحه را اعلام کرد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
اکبر ترکان مشاور رئیسجمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رئیسجمهور، گفت: در ابتدا بابت این حادثه به ملت ایران، مقام معظم رهبری و رئیسجمهور تسلیت میگویم. آنچه در بررسیهای ما با حضور آقای آقایی بازرس ویژه رئیسجمهور به دست آمد این است که سوال اول حادثه چیست؟ و سوال دوم مقصران حادثه چه کسانی هستند؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
وی افزود: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده میشود و به قطار تبریز ـ مشهد که به خاطر خرابی ترمز در 8 کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد میکند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت میدهد و آن حادثه به وجود میآید.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ترکان در ادامه تصریح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه این است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روی دستی گذاشتهاند، عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفهای بوده است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
وی با اشاره به اینکه برای بررسی مقصران حادثه 4 گروه را بررسی کردیم، گفت: یک گروه مأموران گروه قطار تبریز ـ مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان ـ مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
مشاور رئیسجمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد خاطرنشان کرد: مأموران قطار تبریز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر 291 متوقف هستند، بنابراین وظیفهشان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک ترینکنترل، قطار سمنان را در 8 کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتیوران؛ چراکه سیستم اتوماتیک است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
وی در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام میکنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازهای که به آنها داده میشود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آنها هم حرکت کردند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
مشاور رئیسجمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد در ادامه اظهار داشت: قطار با سرعت 132 کیلومتر عبور میکرده که در 8 ثانیه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتیوران قطار جلویی را میبیند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلویی را ببیند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ترکان اضافه کرد: در نتیجه قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد، همه کشتهشدهها مربوط به قطار تبریز ـ مشهد بودند چراکه آنها در مسیر خواب بودند و مسافران قطار سمنان به این خاطر که تازه به راه افتاده بود، بیدار بودند و همچنین دو واگن جلویی را نیز خالی گذاشته بودند، ضربهگیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پیاده کردند، چون آن واگنها هم آتش میگرفتند. 104 مصدوم داشته که اینها سوار قطار تبریز ـ مشهد شدند چراکه بعد از یک ساعت و نیم مأموران موفق میشوند قفل قطار را باز کنند، سه واگن در محل باقی میماند و بقیه واگنها مجروحان را سوار میکند و به مسیرش ادامه میدهد.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
وی با بیان اینکه ما مأموران قطار سمنان ـ مشهد را مقصر ارزیابی نکردیم، گفت: در ادامه به بررسی مأموران کنترل ایستگاه شاهرود ـ مشهد پرداختیم. آنها مقصر اصلی سانحه نیستند، اما به عنوان تقصیر مرتبه دوم قابل بررسی هستند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
مشاور رئیسجمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران ـ مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار میآید که ساعت 7 شیفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد 7 و 15 دقیقه از CTC سوال کرده که تکلیف من چیست. آن به اشتباه گفته روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ترکان ادامه داد: مقصر اصلی مأمور CTC است. مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
وی در پاسخ به این سوال که آیا مقصر اصلی تنها یک نفر است، گفت: مقصر اصلی مأمور کنترل CTC در شاهرود است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
مشاور رئیسجمهور و مسئول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با مقصران صورت گرفته است، گفت: این موضوع را دستگاه ذیربط بررسی میکنند. مأموریت ما بررسی علت سانحه و پیدا کردن مقصر است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ترکان در پاسخ به این سوال که در گذشته 3 نفر را در این زمینه بازداشت کرده بودند پس مجموعاً یک نفر در این زمینه مقصر است؟ گفت: قاضی و دستگاه قضایی مسیر خودش را میرود، ارزیابی ما فنی است و مقصر اصلی در این حادثه یک نفر است.
[/BCOLOR]