آمریکا موزه عالی هنر آتلانتا، نمونه ای زیبا از معماری سفید

O_Q

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/07/10
ارسالی ها
2,641
امتیاز واکنش
25,428
امتیاز
856
سن
20
محل سکونت
شهرفرنگ:)
نمای سنتی شهر آتلانتا که موطن این ساختمان پیشرفته به شمار می‌آید و نیز نقش این شهر به عنوان یک از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در حال توسعه، توانسته است تاثیر به سزایی بر این طراحی خارق‌العاده بگذارد و زیبایی دو چندانی را برای آن به ارمغان بیاورد.

0c06f6bb-e823-49fe-8138-fefba94b1956.jpg


هر چند که شکل‌گیری «معماری سفید» حاصل نظریات و آثار پنج معمار نیویورکی در دهه شصت و هفتاد میلادی بوده است، اما در این میان وفاداری «ریچارد مه‌یر» به این نوع از معماری، مهم‌ترین عامل تداوم و ماندگاری معماری سفید است.

a6708a63-68b9-44c2-afdc-0b1f0e4948d5.jpg


«ریچارد مه‌یر» که از او با عنوان شوالیه سفید پست مدرنیسم نیز یاد می‌شود؛ از میان انواع کاربری‌ها و موضوعاتی که به وی ارجاع شده است، معماری برای هنر و فضاهای فرهنگی را ترجیح داده و مراکز فرهنگی و موزه‌های بسیاری را طراحی کرده است که ساختمان موزه عالی هنر در آتلانتا که بخشی از مرکز هنری وودرو (Woodrow) است، از جمله موفق‌ترین و شاخص‌ترین آثار وی به شمار می‌آید.

b1456f9e-52aa-4d2c-b858-8af9b77db5f2.jpg


مه‌یر در این بنا نیز همچون سایر آثار فرهنگی تعریفی متفاوت از رابـ ـطه میان شهر، مردم و هنر ارائه می‌کند و سعی دارد از گسست میان فضاهای فرهنگی و شهرها بکاهد.

34952d5a-80d0-4461-ac7c-7a28904458cb.jpg


نمونه‌هایی از تلاش وی را در قالب‌های خالی مربع شکل درون بنا که در آن‌ها تصاویری از شهر قابل رویت است و همچنین در نحوه تعریف ورودی توسط خطی کشیده و شیبدار که از دل بنا به سوی شهر کشیده شده و در ناخودآگاه عابرین پیرامون سایت ترجمان و نشانه‌ای از دعوت است می‌توان مشاهده نمود.

064f5e9b-105c-41e7-943a-dceaa1350cb4.jpg


علاقه وی به فرم‌های دایره‌ای شکل و سازماندهی شعاعی، به طوری که احجام موزه در فشردگی و تمرکزگرایی شدیدی قرار داشته و ضرب آهنگ‌های مختلفی از صلبیت و شفافیت را نمایان می‌سازند.

در عین حال شباهت‌های بسیاری میان این بنا و موزه «گوگنهایم نیویورک» اثر فرانک لوید رایت وجود دارد: مرکزیت آتریوم چند طبقه با سقفی شیشه‌‌ای، رمپ‌های مدور، دیوارهای سفید و بازی نور و سایه.

4e69f303-59ec-406c-b0b7-8a85e3bcff01.jpg


آنچه در این بنا مورد نظر معمار بوده است نحوه مواجهه بیننده با آثار موزه، چگونگی حرکت و سیرکولاسیون میان گالری‌ها و توجه به شخصیت و نیازهای تک تک آثار است.

314cdd11-4577-4c71-8a0e-93d8eae58edc.jpg


بدین ترتیب سعی شده است تا آثار به نمایش در آمده تنها از یک زاویه و یک بعد– دید از رو به رو – قابل رویت نباشند بلکه توسط رمپ‌ها و پل‌ها دید از فواصل مختلف و زوایای متفاوت به هر اثر ممکن گردیده است.

2fcd1e6f-cd49-426f-86f5-f17cb1a5b5be.jpg


قرارگیری موزه هنر آتلانتا در محل اتصال خیابان پیچتری و شانزدهم، در حدود ۲ کیلومتری مرکز تجاری آتلانتا، و نیز دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل عمومی، این موزه را در موقعیت مناسبی از شهر آتلانتا قرار می‌دهد.

موزه هنر آتلانتا متشکل از ۴ بخش جدا از هم است. با این وجود، یکی از این بخش‌ها که به اتاق میانی موزه، لابی و مرکز همایشات اختصاص دارد، برای متمایز شدن از چهار بخش دیگر، برش خورده است.

جدایی فضای گالری و گردشی در موزه هنر آتلانتا، امکان نظارت فضای مرکزی بر سیستم حرکت را فراهم می‌آورد و در عین حال وجود پنجره‌هایی سرتاسری به منظور هدایت نور به داخل موزه و ارائه چشم‌انداز وسیعی از شهر را میسر می‌کند.
x;">
c7910153-0897-4970-8507-833e3d8601a9-187x125.jpg

گالری‌ها نیز با ارائه چشم اندازهای چندگانه و هم‌چنین نمایش صمیمانه آثار در مقیاس وسیع، به برآورده نمودن نیازهای وسیع این مجموعه کمک می‌کنند.

نوری که به صورت مستقیم و یا فیـلتـ*ـر شده، تمام فضای این مجموعه را درنوردیده است، جدا از جنبه عملکردی، نمادی از نقش موزه در تجلی زیبایی شناختی و آشکار نمودن ارزش‌های فرهنگی نیز به شمار می‌رود و هدف اولیه این معماری که کشف ارزش‌ها و پرورش فهم تفکری مجموعه موزه از طریق تجربه فضای آن است را تامین می‌کند.

b4bc494a-d268-4dc9-8478-93ad9e413ef1.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
204
Z
پاسخ ها
0
بازدیدها
231
Zhinous_Sh
Z
Z
پاسخ ها
0
بازدیدها
259
Zhinous_Sh
Z
Z
پاسخ ها
0
بازدیدها
217
Zhinous_Sh
Z
Z
پاسخ ها
0
بازدیدها
242
Zhinous_Sh
Z
Z
پاسخ ها
0
بازدیدها
350
Zhinous_Sh
Z
بالا