آمریکا موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو؛ تفاوتی در دنیای مدرن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
درباره معمار ماریو بوتا
معمار ماریو بوتا در سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوئیس متولد شد. وی یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بوده و در رشته محاسبات ساختمان آموزش دیده است. ماریو بوتا همکاری با معماران به نام و مشهوری چون لوکوربوزیه در سال‌های ۱۹۶۵-۱۹۶۹ و لوئی کان در سال ۱۹۶۹ (یکی از مهم‌ترین اعضای مدرسه فنی سوئیس) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. ماریو بوتا یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز بود که در همین راستا گرایش‌های فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی ساده و ظریف در کارهای او به چشم می‌خورد. نخستین کار وی خانه روحانی در ترتاکه (۱۹۶۱-۱۹۶۳) بود که از خود به یادگار گذاشت.


از ویژگی های بارز در طراحی‌های ماریو بوتا می‌توان به؛ دقت زیاد در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم‌گرایی، توجه به سادگی در انتخاب الگوهای معماری، گرایش به فرم‌های هندسی، تاکید بر مهارت‌های حرفه‌ای در اجرا، ایجاد فضای سایه-روشن در کارها، دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز، تعبیه نورگیرهای مشابه در اکثر کارهای وی اشاره کرد.

هر زمان که ماریو بوتا منطقه‌ای را برای خانه‌ای جدید در نقطه‌ای بر می‌گزید، توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم ساکنین قدیمی آن نقطه می‌باشد. حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

87ee87e7-cee3-45f2-9ec9-b46fbcb86376.jpg


اگر از نقطه‌ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می‌بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می‌سازد و از حضوری خبر می‌دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می‌کند. خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه-روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تاکید دارند. سطوح به واسطه هندسه‌ای که نور را منعکس می‌کنند مجسم شده‌اند. سایه کنج، شما را به درون فرا می‌خواند و از داخل منظره‌های بسیاری که از دیدن آن‌ها محروم شده‌ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون‌ها شکل می‌گیرد.

0b333787-e1e0-4a06-8a11-12c8f060ed60.jpg


مقاله‌های مرتبط:
  • موزه هنر سامسونگ لیوم سئول، موزه ای از سفال
  • موزه گوگنهایم نیویورک، آخرین شاهکار فرانک لوید رایت
  • موزه هنر میلواکی؛ پرنده ای سفید و باوقار
یکی از دیگر ویژگی‌های کارهای بوتا گشودگی‌های بزرگ، حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره‌هاست و شکاف‌های کوچکی که پیوستگی‌های دیوارها را قطع می‌کند و تبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می‌شوند که از طریق آن‌ها می‌توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آن‌ها را به داخل به گونه‌ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.

یکی از عناصری که در کارهای بوتا به چشم می‌خورد، ترسیم ارتباطات توسط نورگیر‌های سقفی پیوسته‌ای است که غالبا ساختمان را از طول به بخش‌هایی تقسیم می‌کند. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می‌دهند.

تاثیر تفکرات بوتا در مورد طراحی کلیسا را می‌توان در کارهای او به روشنی دید. از آن جمله تفکرات و گفته‌های بوتا می‌توان به جملات زیر اشاره کرد:

امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضایی که در آن زندگی می‌کنیم و نشانه‌ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند.

کلیسا ایجاد مکث می‌کند، یک لحظه سکوت، فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض‌های شهرهای مدرن.

کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یادآوری است برای تلفیق دوباره با گذشته.
مهم‌ترین اثر ماریو بوتا موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو
این موزه یکی از بناهای مشهور ایالت متحده آمریکا است که توسط استاد بزرگ ماریو بوتا طراحی شده است. ساختمان زیبای این موزه که در شهر سان فرانسیسکو واقع شده، به عنوان یک منظر شهری فوق العاده و طرحی استثنایی در این شهر به شمار می رود. این ساختمان از سه بلوک مجزا تشکیل شده که حجمی بزرگ و قدرتمند را به نمایش می گزارد، و این در حالی است که نباید به سایت و ماهیت شهری آسیبی وارد کند. این موزه با متراژ ۱۸۵۰۰ متر‌مربع بین سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۵ طراحی و اجرا شد.

5e86e670-ae06-4c03-8898-87fc4e22fb13.jpg


سه اصل مهم در طراحی این موزه رعایت شده که شامل:

۱.روشنایی طبیعی: به رغم فرم کلی بنا که در منطقه‌ای نامطلوب از تغذیه نور طبیعی واقع شده، از پوسته‌ای شفاف در برخی قسمت‌های ساختمان جهت استفاده از نور طبیعی به کار رفته است.

7dde1178-cf53-4d9f-9aba-28703d61659e.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    .ایجاد یک تصویر واحد در داخل بنا

    bfc764d6-40f1-493c-bc97-93a6d23825f6.jpg


    ۳.به کار بردن یک پوسته در خارج بنا، بر خلاف متریال به کار رفته در فرم و حجم بنا

    5d7c4c4e-1af1-45cc-b493-8f0d9d25da81.jpg


    نمای اصلی این ساختمان از آجر قرمز تشکیل شده که خود عنوان‌گر فضای معاصر و پوسته قدیمی شهر سانفرانسیسکو است. در قسمت فوقانی موزه، یک نورگیر با حجمی استوانه‌ای شکل قرار دارد که نسبت به کل بنا متفاوت است. این حجم به وسیله دو نوع سنگ مرمر پوشیده شده و نور بخش نمایشگاه را تامین می‌کند.

    538cb00f-b631-4dca-b24f-20def14aa1b3.jpg


    کانسپت و تعریف هنری این حجم به یک تونل تعبیر شده که در قسمت بالا برش خورده است. مسیرها و انشعاب‌های دیگری از نورگیرها نسبت به این فرم مرکزی به وجود آمدند تا بتوان از نور زیاد این بخش به اندازه کافی در فضاهای دیگر موزه استفاده کرد.

    cf9f0ee6-ba86-49ef-b1e8-1e1a2573ef1c.jpg


    موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال ۱۹۹۵میلادی افتتاح شد.پس از آن‌که معلوم شد که محل موزه در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است و دیگر برای موزه کفایت نمی‌کند، هیات امنا تصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد وساختمان جدید را در«یربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy» یعنی درمحل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه جنوب خیابان «مارکت» که ۳۵ هکتار وسعت دارد، بسازد.

    3451a13e-cd6d-4677-b1e4-3fb322e4b198.jpg


    جان لین مدیر موزه می‌گوید پس از جست و جوی بسیار برای معمار، سرانجام کار به بوتا محول شد. چون موزه‌ای می‌خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه‌ای بدون حضور بیرونی بودیم. معمار این خواست را به معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد و استوانه ناقصی را در مرکز طرح طبقه‌طبقه خود قرار داد و آن را «سری که چهره‌اش را به مرکز شهر نشان می‌دهد» نامید. اگرچه یک منتقد هنری در یک روزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را «مهمانی از فضا» نامید، اما شکل آن برای کسانی که با کارهای بوتا آشنایی دارند، بیگانه نیست. لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیت‌های این معمار از ابتدا تا امروز است.

    5a48db98-83a6-4edc-9e51-925e949e8c06.jpg


    مشکلات پروژه
    c43150b3-2bcc-432a-8a5a-34806c046162.jpg


    از جمله مشکلات این پروژه می‌توان به مشکلات شهرسازی اشاره کرد. مشکل شهرسازی این پروژه این بوده است که در مجاورت‌های آن ساختمان‌های مهمی نظیر ساختمان کنگره قدیم کار پل رودلف و نزدیک آن برج پاسیفیک بل و آسمان‌خراش متعلق به آغاز قرن قرار دارند. قرار است به آن یک مرکز هنرهای بصری کار فومیکو ماکی و ساختمان تئاتری اثر پل شک و دو برج در دست طراحی توسط فرانک گهری و دفتر اسکید مور، اونیگز، مریل اضافه شود.

    5f4bd49a-1f73-47cd-818c-20dc4b1fd734.jpg


    ساختمان با حجم ۱۰۰۰۰۰۰ متر مکعبی‌اش که در این پروژه به ارتفاع تقریبی ۴۵ متر از زمین بیرون آمده در هرحال به لحاظ کمی قادر به مقابله با این نشانه‌های شهری نبوده است. بوتا باهمکاری شرکت محلی هلموت دوباتا کاسابوم «Hellmuth,Obata & Kassabaum» در حدود ۲۱ هزار مترمربع ساختمان را در زیر زمینی به وسعت تقریبا ۵۵۷۵ مترمربع بنا کرد. این ساختمان قلعه‌مانند و پیش‌ریخته با نوارهایی از آجر سرخ قزاقی، گرانیت سیاه وسفید سوخته به آن جلوه داده است، تزیین شده است. بوتا، با اثبات این قاعده که نوارهای افقی محیط ساختمان را برجسته می‌کند. با عمیق‌کردن بندکشی ملات بین آجرها، باز هم بر افقی بودن موزه تاکید کرده است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    آجرها که درمجموع ۶۰۰۰۰۰ عدد هستند، قبل از پخت در ماسه غلتانده شده‌اند تابه آن‌ها پرداختی دانه‌وار و روستایی داده شود و دیدگاه بوتا از موزه هنرمدرن را به عنوان «قصر باستانی» تقویت نماید. موزه‌ دارای ۵۰۰۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی است. در سقف گالری‌هایی که با نور طبیعی روز روشن می‌شوند، نورگیرهایی وجود دارند که ساده به نظر می‌آیند. سطح دوشیب شیشه‌ای باپایه‌ای از صفحات فلزی که با زاویه سوراخ شده‌اند تا اجازه دهند که فقط نور شمالی به دو عدسی پلاستیکی منحنی بتابد.

    f01d1342-6513-4855-b6aa-1313205cdc80.jpg


    ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می‌کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان‌های مجاورش نباشد. نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می‌باشد و یک سری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می‌دهد که همگی از بالا نور می‌گیرند.

    9bad688a-00c8-448b-aeeb-416e8a01dd9c.jpg


    به رغم تناسب نامطلوب ۱ به ۴ زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است. ایجاد فضای داخلی یکپارچه، ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کند از ویژگی‌های منحصر به فرد بناست.

    96e0aeae-3f44-4d8f-874f-903fc2100e6c.jpg


    نما در مرکز باز شده و حضور حجم استوانه‌ای را نمایان می‌سازد که مزین به سنگ مرمرین دو رنگ است.

    b207064f-ba7d-4ef1-a1cb-08be458ab2d7.jpg


    این شکل نمادین در بالا با زاویه‌ای شیب‌دار برش می‌خورد به طوری که نور را به داخل حفره مرکز ساختمان هدایت می‌کند و حول آن راه‌های دسترسی به سالن‌های نمایش قرار دارد.

    گالری‌های موزه
    000999fc-4bca-45bf-860e-47afc702abf1.jpg


    این موزه هنری در سانفرانسیسکو مجموعه‌ای با بیش از ۲۵۰۰۰ شی از سرتاسر جهان است. نمایشگاه شامل اشیا هنری از آمریکای پیشین کلمبیایی تا آمریکا در قرن ۲۰ ام است.

    59b642cd-233e-4fb6-ba08-c6f29b156d69.jpg


    همچنین در این موزه اشیا از کشورهای اندونزی، گونه نو و جنوب صحرای آفریقا نیز وجود دارد. این موزه گالری‌های مختلفی دارد که در ادامه نگاه کوتاهی به آن‌ها خواهیم داشت:

    هنر قرن بیستم آمریکا
    e105d39a-af42-4bac-a02e-8a050090b356.jpg


    این گالری یک مجموعه بزرگ از موزه هنرهای سان فرانسیسکو است که در طبقه دوم واقع شده است. در این قسمت می‌توانید مجموعه‌هایی از دوره استعمار تا اوایل قرن بیستم را ببینید. هنرهایی از پل ریور Paul Revere، جان سینگر John Singer و فرانک لوید رایت Frank Lioyd Wright نیز در این مجموعه ارزشمند وجود دارند.

    قرن بیستم و هنرمعاصر


    این گالری در طبقه اول موزه قرار گرفته است و شما نظاره‌گر هنر آمریکایی از اوایل قرن بیستم تا دوران جنگ جهانی دوم خواهید بود. همچنین آثار با ارزش هنرمندانی چون Georgia O’Keeffe، Diego Rivera، Grant Wood و Zhan Wang وجود دارند.

    هنر آمریکا


    این گالری هم در طبقه اول واقع شده و مهم‌ترین قسمت آن، نقاشی‌های دیواری آن است.

    هنر بومی آمریکایی
    برای دیدن اشیا رنگارنگ بومی و معاصر به این گالری رجوع کنید که در پشت گالری هنر آمریکا در طبقه اول قرار گرفته است و اشیا زیبایی در این اتاق قرار گرفته است.

    هنر آفریقا
    برای دیدن هنر صحرای جنوب آفریقا از این گالری دیدن فرمایید که شامل انواع گوناگونی از هنرهای قدیمی و معاصر این کشور است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    هنر اقیانوسیه
    92d721c7-2994-42ee-a261-fa3d1cacbda9.jpg


    بعد از گالری هنر افریقا می‌توانید به گالری هنر اقیانوسیه هم سری بزنید. در این قسمت صدها نمونه هنری از گینه نو وجود دارد. همچنین نمونه‌هایی از جزیره اندونزی نیز در این گالری قرار گرفته است.

    پارچه‌ها
    بیش از ۱۲۰۰ نوع پارچه از سرتاسر جهان در این نمایشگاه وجود دارند. همچنین مجموعه بزرگی از فرش‌های ترکیه، پرده‌های منقش اروپا و ابریشم شمال هند و آسیای مرکزی نیز در این گالری خودنمایی می‌کنند. این گالری در طبقه دوم بعد از گالری هنر آفریقا قرار گرفته است.

    نمایشگاه‌های خاص
    در این موزه مکانی برای نمایشگاه‌های خاص نیز وجود دارد که البته برای بازدید از آن باید بلیط جداگانه تهیه بفرمایید.

    42b83763-f811-4cf9-8ab8-9e6e8315d594.jpg


    عرشه دیدبانی
    eeada5e2-06fa-45e2-9a02-ae60ade7a68d.jpg


    اگر حتی تمایل به بازدید موزه را ندارید به طبقه نهم برج سری بزنید و از منظره ۳۶۰ درجه برج لـ*ـذت ببرید. از آن جا خیلی از قسمت های پارک گلدن‌گیت، بالای پل گلدن‌گیت و قسمتی از مرکز شهر را می‌توانید به راحتی ببینید.

    موزه هنرهای زیبای سان فرانسیسکو در روزهای زیر آماده پذیرایی از توریست‌ها و بازدیدکنندگان است:

    سه شنبه تا یکشنبه: ۹:۳۰ صبح تا ۵:۱۵ عصر

    جمعه: عصرها تا ساعت ۸:۴۵ عصر از اواخر ماه مارس تا اواخر ماه نوامبر

    در روزهای دوشنبه، روز شکرگزاری و کریسمس تعطیل است.

    قیمت بلیط برای بزرگسالان ۱۰ دلار، بالای ۶۵ سال ۷ دلار، دانش آموزان و افراد بین ۱۳ تا ۱۷ سال ۶ دلار و برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است.

    برخی دیگر از تصاویر زیبای سانفرانسیسکو


    f950d057-00f1-456d-be7b-ff072055ec26.jpg


    da60385d-c45a-4942-abf3-f99d27b4123a.jpg


    fdc38e1c-794b-4c3e-aa98-fbe939fe1ca5.jpg


    ec79f077-845d-4dfc-bbb6-97eff47d442c.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    204
    Z
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    232
    Zhinous_Sh
    Z
    Z
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    259
    Zhinous_Sh
    Z
    Z
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    217
    Zhinous_Sh
    Z
    Z
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    243
    Zhinous_Sh
    Z
    Z
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    351
    Zhinous_Sh
    Z
    بالا