نقد و بررسی بازی | فرمانروای پیست ها

  • شروع کننده موضوع Maedeh.z
  • بازدیدها 222
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Maedeh.z

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/13
ارسالی ها
605
امتیاز واکنش
1,150
امتیاز
391
محل سکونت
تهران
در بین عناوین شبیه ساز اتومبیل رانی، Gran Turismo یکی از مشهورترین، قدیمی ترین و موفق ترین نام ها است که به نوعی با کنسول های PlayStation گره خورده و هر کدام میزبان یک یا چند نسخه از این سری محبوب بوده است. به طور کلی، GT ویژگی های منحصر به فردی دارد. اگر بخواهیم از بحث های فنی، مانند دقت بسیار بالای سازندگان در شبیه سازی مسابقات، لایسنس های فوق العاده، تعدد بسیار زیاد ماشین ها و گرافیکی که همواره جلوتر از نسل خود حرکت می کرد، بگذریم، به توجه ویژه Sony بر این بازی می رسیم و بیراه نیست که بگوییم همواره بیشترین تبلیغات و سرمایه گذاری در بین تمام عناوین این کمپانی متعلق به GT است.

البته مسلماً این سرمایه گذاری همواره جواب داده و این مجموعه جزو پرفروش ترین بازی های کنسول های PlayStation بوده است. برای نمونه، GT5 با وجود پروسه ساخت 6 ساله، بیش از 10 میلیون نسخه تا کنون فروش داشته و پرفروش ترین انحصاری PS3 و در نسل هفتم است. اما غیر منتظره ترین خبری که می توان درباره GT شنید، ساخت نسخه ششم در کمترین شکل تبلیغات در مدتی کوتاه و آن هم برای کنسول PS3 که آخرین سال های خود را سپری می کند، است. اتفاقی که هر چند ناخوشایند نیست، اما شاید بهتر بود برای نسل هشتم رخ می داد.

gran-turismo-6.jpg


گرافیک

خیلی ساده می توان گفت که گرافیک GT6 نسخه ارتقا یافته GT5 است و ایرادات قبل را تا حد زیادی برطرف کرده است. طراحی پیست ها و اتومبیل ها در دقیق ترین حالت ممکن شکل گرفته و این دقت در ماشین های Premium بسیار به چشم می آید. به لطف پیشرفت موتور پردازش HDR نورپردازی و بازتاب آن بسیار عالی است و به خصوص در مراحل شب، زیبایی بصری فوق العاده ای را به وجود می آورد. علاوه بر آن، افکت های بازی، به خصوص Motion-Blur جهش قابل توجه و مثبتی داشته است. خلق تکنیک Adaptive Tessellation شاید بزرگ ترین کمک را به کیفیت گرافیک GT6 کرده که میزان چند ضلعی ها (Polygon) را نسبت به دور یا نزدیک بودن تغییر می دهد.

url1.jpg


موسیقی/صداگذاری

در این بخش باید واقعاً کار دپارتمان صداگذاری Polyphony Digital را تحسین کرد. صداگذاری بازی بسیار دقیق است. تا حدی که می توان اتومبیل ها را بر اساس صدای موتورشان از هم تشخیص داد. این دقت در افکت های برخورد آن ها با یکدیگر و یا سائیده شدن لاستیک روی سطوح مختلف نیز دیده می شود. اما بر خلاف صداگذاری، موسیقی بازی چندان جالب نیست. البته موسیقی در همه بازی های مسابقه ای همین است و چندان نقشی ایفا نمی کند. با این حال شخصاً ترجیح می دهم که گزینه موسیقی را در بازی قطع کنم!

url.jpg


گیم پلی

GT6 درست مانند نسخه های قبلی یک گیم پلی با وسعت بی اندازه و جزئیات فراوان را در اختیار مخاطب قرار می دهد. چیزی حدود 1200 اتومبیل، رقمی وسوسه برانگیز برای هر طرفداری است. در این بین، 123 اتومبیل جدید در نسخه ششم اضافه شده و مابقی از نسخه های پیشین انتقال یافته اند. Ferrari Dino ،Lamborghini Reventon ،Ford Focus ST 13 ،Chevrolet el Camino ،Bugatti Veyron 16.4 ’13 و Alpha Romeo TZ3 Stradale نمونه هایی از اتومبیل های جدید مجموعه GT است. همچنین، یکی از جالب ترین ابتکارهای سازندگان Lunar Roving Vehicle یا همان ماه نورد است که فضانوردان از آن برای حرکت روی سطح ماه استفاده می کردند و در GT6 این فرصت برای مخاطب وجود دارد تا از آن استفاده کند لـ*ـذت ببرد!

از بین 1200 اتومبیل قرار داده شده، 400 عدد Premium و سایر آن ها Standard هستند. یکی از مشکلاتی که به شخصه با GT5 و متأسفانه GT6 دارم، همین موضوع است. بر خلاف اتوموبیل های Premium که با دقت فوق العاده و بی نظیر طراحی شده اند، Standardها با کمی پالیش بیشتر از GT5 پورت شده اند و البته اینبار یک کابین بی جزئیات هم برای آن ها در نظر گرفته شده است. با این وجود، نمی توان لایسنس خارق العاده بازی را نادیده گرفت و بدون شک چنین مجموعه کاملی را نمی توان در هیچ عنوان دیگری مشاهده کرد. هر چند جای خالی برند Porsche که در انحصار سری Need for Speed است، واقعا احساس می شود.

url4.jpg


تنوع پیست ها نیز دست کمی از اتومبیل های بازی ندارند. بیش از 30 پیست در 33 مکان مختلف که 9 تای آن ها جدید هستند و تقریباً همه آن ها در دو موقعیت شب، روز، بارانی و حتی برفی قرار می گیرند. نتیجه، تنوع فوق العاده بالا در این زمینه است که به هیچ وجه مخاطب را خسته نمی کند. در مورد طراحی پیست ها هم مسلماً چیزی جز سطح بالای کیفی نمی توان انتظار داشت و بسیاری از آن ها مدل های واقعی هستند و تعدادی نیز توسط سازندگان خلق شده اند. گذشته از تمام مدها و تعدد اتومبیل ها، یکی از جذاب ترین بخش های بازی های مسابقه ای، Tuning است و GT6 نیز درست مانند سایر قسمت ها، گستره ای وسیع از کوچک ترین قطعات تا بزرگ ترین ها را برای تغییر ظاهر و توانایی های خودرو در اختیار مخاطب قرار می دهد.

این وسعت، حتی در ظاهر راننده هم دیده می شود و بیش از 30 مدل مختلف کلاه ایمنی در 950 رنگ مختلف برای انتخاب وجود دارند. این تنوع در لباس راننده نیز به همین شکل است و واقعاً می توان یک شخصی سازی کامل را درباره راننده خود انجام دهید. بخش اصلی GT6 همچنان Career Mode است. در ابتدا بازی، یک اتومبیل Honda در اختیار شما قرار می گیرد تا در مسابقات ابتدایی شرکت کنید. بعد از گذشت حدود یک ساعت، میزان اعتبار شما به حدی می رسد که بتوانید ماشین های بهتری خریداری کنید و البته خود بازی هم خودروهایی را به شما جایزه می دهد.

url2.jpg


مسابقه های متعدد در 6 سطح مختلف، کسب اعتبار بیشتر و ارتقا یافتن برای باز شدن اتومبیل های جدید و مسابقات سخت تر از جمله زیرشاخه های این مد هستند. شاید بهترین پیشرفت گیم پلی را بتوان Handling فوق العاده بازی دانست که تجربه ای بسیار نزدیک به واقعیت، دقیق و صد البته مختص حرفه ای ها را ارائه می دهد. علاوه بر آن، یکی دیگر از مشکلات اصلی نسخه پنجم در GT6 تا حد زیادی حل شده و آن هم طراحی منوهای بازی است. مدهای مختلف دیگری نیز در بازی وجود دارند که بازگشت Coffee Break از نسخه چهارم یکی از جالب ترین آن ها محسوب می شود.

Special Events هم یک مد انتقال یافته از GT5 است که همان طور که از نامش پیداست، از طریق آن می توان لحظات زیبایی را خلق و ثبت کرد. بخش Course Maker همچنان در اختیار کاربران است که به کمک آن می توان مسیرهای دلخواهی را به وجود آورد. به این شکل که در رانندگی واقعی، مسیری را طی کرده و پس از ثبت آن توسط GPS، اطلاعاتش را به بازی منتقل می کنید و یک مسیر مجازی بر اساس آن، در بازی ایجاد می شود. GPS Data Logger نیز یکی از مدهای عجیب GT6 است که به وسیله آن با اتومبیل های مخصوص در پیست های معتبر GT6 رانندگی کرده و پس از ثبت نوع رانندگی و انتقال آن به بازی، نمونه مجازی رانندگی شما با بالاترین دقت ممکن ایجاد می شود و با استفاده از آن می توانید مهارت خود را ببینید!

matterhorn_thumbnail.jpg


نکته قابل شتایشی که به واقع، فقط در مرام Polyphony Digital در نسل هفتم مشاهده می شود، عرضه DLCهای عظیم و سرشار از محتویات جدید است که بدون کوچک ترین چشمداشت و به صورت رایگان در اختیار بازیکنان قرار می گیرند و انصافاً خود آن ها به تنهایی می توانند یک بازی مجزا محسوب شوند. تا به امروز دو Update به حجم 3 گیگابایت برای GT6 عرضه شده که علاوه بر اضافه کردن مدهایی همچون Red Bull X Challenge که مسابقات F1 را بطور مفصل پوشش می دهد، پای خودروهای 2014 مانند BMW M4 Coupe را نیز به آن باز کرده اند. این نشان از اعتبار بالای سری GT و آقای یامائوچی (Yamauchi) است که کمپانی های مشهور خودروسازی قبل از عرضه محصول جدید خود به بازار، آن را در جدیدترین قسمت GT به نمایش و آزمایش می گذارند.

url3.jpg


نتیجه گیری

GT6 پیشنهادی است که هر طرفدار سبک مسابقه ای نمی تواند آن را رد کند. ویژگی های مثبت زیادی در بازی وجود دارند که ارزش انجام مجدد آن را شدیداً بالا می برند و ساعت ها مخاطب را درگیر خود می کنند. اما چالش اصلی GT6 این است که ای کاش کنسول نسل هشتمی PS4 میزبان نسخه آن بود. مسبب این مسئله را باید خود کمپانی Sony دانست، چون می شد در این مورد سیاست بهتری را در پیش گرفت. با این حال Gran Turismo 6 یک عنوان جذاب و لـ*ـذت بخش است و نیازهای طرفدارانش را به خوبی برطرف می کند.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا