- عضویت
- 2016/07/17
- ارسالی ها
- 11,195
- امتیاز واکنش
- 32,291
- امتیاز
- 1,119
هرچیزی رانباید دید(دو کلید طلایی کنترل نگاه)
والاترین نوع نگاه، مخصوص انسانهای خردمند و عاقل است که جایگاه نگاه ها را می شناسند و در هر موقعیتی که قرار می گیرند ، به نحوی رفتار خواهند کرد که پرده های حیا را ندرند.این چشمان دیدگان اصیل باحیایی هستند که به جا و با دلیل به زمین دوخته می شوند.اگر بخواهیم از دریچه ی عقل با دنیای بشر ارتباط برقرار کنیم ، ناگزیریم حیای چشم را رعایت نماییم.
بیزاری و انزجار از کسانی که مستقیماً به چشم دیگران خیره می شوند و گستاخی و پرده دری را می توان به راحتی در نگاهشان خواند، امری است که اکثریت مردم آن را تجربه کرده اند.آنچه روشن و واضح است ، این که خداوند متعال حس خاصی را در دیدگان قرار داده است که تنها با کمک همین حس می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد؛ بدون آن که حتی با زبان آن ها آشنایی داشته باشیم و خداوند قادر است به واسطه ی همین حس و با همین چشم ها بسیاری از انسانها را در بوته ی آزمایش قرار دهد. با نوع نگاه افراد علاوه بر میزان حیای آنان، می توان میزان خرد و معرفتشان را نیز سنجید؛ چرا که حیای چشم ناشی از عقل و معرفت است و به قول معروف «حیا در چشم است».
چشم های ناآرام
چشم عضو مهم و سرنوشت ساز در انسان است که با آن وضعیت و موقعیت قضایا را مشاهده می کند و علاوه بر عقل و خرد که گـ ـناه بودن یا نبودن مسائل و اعمال را تایید می کند، چشم شرایط و موقعیت ظاهری آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. دیده ای که عادت دارد به هر جا و هر کس و هر چیزی بنگرد ، پرده های حیا را از فرا رویش می درد و چشم بی حیا مورد تنفر همگان خواهد بود. در واقع انسان وقتی میخواهد حیای خود را نمایان کند، سرش را زیر و چشمش را پایین می اندازد.
برخی از افراد چنین عادت کرده اند که نظاره گر هر چیزی باشند و برای نگاه کردن نیازمند دلیل و انگیزه ای نیستند. به چهره ی تمامی افرادی که در کوی و خیابان از کنار آنان می گذرند نگاه می کنند خیره می شوند ، به هر فیلمی می نگرند و به آثار و پیامدهای ناگوار آن در روح و روان انسان توجهی ندارند. فیلم هایی که تابلوهایی ترسیم می کنند که رنگ و بوی آن ها یادآور هیچ حقیقت و خاطره ی آسمانی نیست؟!
کم ترین آسیب این فیلم ها و تابلو های تحـریـ*ک زا این است که قبح و زشتی گـ ـناه در نظر انسان از بین می رود و موجب دوری از خداوند و غفلت از او می گردد و تاثیرات ناگواری را در جسم و روح انسان برجای می گذارد. پس از مدت کوتاهی آثار گستاخی و بی شرمی که زاییده ی همین نگاه های نادرست و ناشایست است در او پدیدار خواهد شد.
دو تکنیک کاربردی برای کنترل نگاه
والاترین نوع نگاه ، مخصوص انسان های خردمند و عاقل است که جایگاه نگاه ها را می شناسند و می دانند در کجا، کی و چگونه باید نگاه کنند و در هر موقعیتی که قرار می گیرند، به نحوی رفتار خواهند کرد که پرده های حیا را ندرند و در ضمن چیزی از نظرشان دور نماند .این چشمان دیدگان اصیل با حیایی هستند که به جا و با دلیل به زمین دوخته می شوند. اگر بخواهیم از دریچه ی عقل با دنیای بشر ارتباط برقرار کنیم، ناگزیریم حیای چشم را رعایت نماییم.
منبع: باحجاب
والاترین نوع نگاه، مخصوص انسانهای خردمند و عاقل است که جایگاه نگاه ها را می شناسند و در هر موقعیتی که قرار می گیرند ، به نحوی رفتار خواهند کرد که پرده های حیا را ندرند.این چشمان دیدگان اصیل باحیایی هستند که به جا و با دلیل به زمین دوخته می شوند.اگر بخواهیم از دریچه ی عقل با دنیای بشر ارتباط برقرار کنیم ، ناگزیریم حیای چشم را رعایت نماییم.
بیزاری و انزجار از کسانی که مستقیماً به چشم دیگران خیره می شوند و گستاخی و پرده دری را می توان به راحتی در نگاهشان خواند، امری است که اکثریت مردم آن را تجربه کرده اند.آنچه روشن و واضح است ، این که خداوند متعال حس خاصی را در دیدگان قرار داده است که تنها با کمک همین حس می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد؛ بدون آن که حتی با زبان آن ها آشنایی داشته باشیم و خداوند قادر است به واسطه ی همین حس و با همین چشم ها بسیاری از انسانها را در بوته ی آزمایش قرار دهد. با نوع نگاه افراد علاوه بر میزان حیای آنان، می توان میزان خرد و معرفتشان را نیز سنجید؛ چرا که حیای چشم ناشی از عقل و معرفت است و به قول معروف «حیا در چشم است».
چشم های ناآرام
چشم عضو مهم و سرنوشت ساز در انسان است که با آن وضعیت و موقعیت قضایا را مشاهده می کند و علاوه بر عقل و خرد که گـ ـناه بودن یا نبودن مسائل و اعمال را تایید می کند، چشم شرایط و موقعیت ظاهری آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. دیده ای که عادت دارد به هر جا و هر کس و هر چیزی بنگرد ، پرده های حیا را از فرا رویش می درد و چشم بی حیا مورد تنفر همگان خواهد بود. در واقع انسان وقتی میخواهد حیای خود را نمایان کند، سرش را زیر و چشمش را پایین می اندازد.
برخی از افراد چنین عادت کرده اند که نظاره گر هر چیزی باشند و برای نگاه کردن نیازمند دلیل و انگیزه ای نیستند. به چهره ی تمامی افرادی که در کوی و خیابان از کنار آنان می گذرند نگاه می کنند خیره می شوند ، به هر فیلمی می نگرند و به آثار و پیامدهای ناگوار آن در روح و روان انسان توجهی ندارند. فیلم هایی که تابلوهایی ترسیم می کنند که رنگ و بوی آن ها یادآور هیچ حقیقت و خاطره ی آسمانی نیست؟!
کم ترین آسیب این فیلم ها و تابلو های تحـریـ*ک زا این است که قبح و زشتی گـ ـناه در نظر انسان از بین می رود و موجب دوری از خداوند و غفلت از او می گردد و تاثیرات ناگواری را در جسم و روح انسان برجای می گذارد. پس از مدت کوتاهی آثار گستاخی و بی شرمی که زاییده ی همین نگاه های نادرست و ناشایست است در او پدیدار خواهد شد.
دو تکنیک کاربردی برای کنترل نگاه
والاترین نوع نگاه ، مخصوص انسان های خردمند و عاقل است که جایگاه نگاه ها را می شناسند و می دانند در کجا، کی و چگونه باید نگاه کنند و در هر موقعیتی که قرار می گیرند، به نحوی رفتار خواهند کرد که پرده های حیا را ندرند و در ضمن چیزی از نظرشان دور نماند .این چشمان دیدگان اصیل با حیایی هستند که به جا و با دلیل به زمین دوخته می شوند. اگر بخواهیم از دریچه ی عقل با دنیای بشر ارتباط برقرار کنیم، ناگزیریم حیای چشم را رعایت نماییم.
منبع: باحجاب