VIP همه چیز درباره متافیزیک (متافیزیک چیست؟)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
جمعیت‌شناسی
نوشتار اصلی: جمعیت‌شناسی بی‌خدایی
به گزارش گاردین در سال ۲۰۱۴ تعداد افراد بی‌دین از تعداد مسیحیان در انگلستان و ولز پیشی گرفت و اکنون مسیحیان در اقلیت هستند. [۱۶۲]

در ایران
در سال ۲۰۱۲ میلادی، مارکوس لاتون روزنامه‌نگار آلمانی در نشریه دی تسایت گزارش مفصلی دربارهٔ رواج آتئیسم در ایران نوشت و بیان داشت، آتئیسم در ایران با خطر مجازات مرگ روبروست اما همه ساله ایرانیان بیشتری خود را به عنوان بی‌دین معرفی می‌کنند ولی به شکلی غیرعلنی. لاتون در گزارش خود با دانشجویانی مصاحبه کرده که با مطالعه آثار نیچه، شوپنهاور و فروید و همچنین ریچارد داوکینز و کریستوفر هیچنز و کتاب‌های ممنوعه در قالب کتاب‌های الکترونیکی (ایبوک) کیندل با دیدگاه‌هایی روبرو شده‌اند که باعث شده به تدریج از روایت رسمی ایدئولوژی و مذهب رایج فاصله بگیرند.[۱۶۳]

در گزارش سال ۲۰۱۲ لاتون، از فیس‌بوک فارسی کانون اگنوستیک‌ها و آتئیست‌های ایران نام بـرده و از این مسئله حیرت‌زده شده که ۲۷ هزار نفر این صفحه را لایک کرده‌اند. تعداد لایک‌های این صفحه که در گزارش لاتون ذکر شده اکنون با گذشت حدود ۶ سال به حدود ۱۹۹ هزار نفر رسیده و به عبارت دیگر هفت برابر افزایش پیدا کرده‌است.[۱۶۳]

فیلیپ کرینبروک معتقد است که ارائه نسخه‌ای از دین بر پایه بمباران تبلیغاتی و پروپاگاندای شبانه‌روزی، بسیاری از ایرانیان را از اسلام دور کرده‌است. به گفته کرینبروک، برخی از ایرانیان نیاز معنوی خود را در این کشاکش با باور به آموزه‌های زرتشت و حتی بودیسم جستجو کرده‌اند و تعجبی ندارد که در این بین عده‌ای نیز ایمان به وجود خدا را از دست داده و خود را آتئیست بنامند.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    همه‌خدایی

    همه‌خدایی یا پان‌تئیسم (به انگلیسی: Pantheism) گونه‌ای فلسفی از بی‌دینی و نقد دین است. باور به این که خدا (یا الوهیت) و جهان هستی (یا طبیعت به عنوان کلّیّت همه چیز) یکی‌اند. بر اساس آن، خدای شخصیّت‌دار مانند الله، یَهُوَه، اهورامزدا، زئوس و مانند آن که خالقی مستقل از طبیعت است وجود خارجی ندارد. پس بر اساس آن مذاهب پدید آمده از اینها نیز عقایدی ناروا هستند. واژهٔ خدا مترادف نیست با قانون‌مندیِ حاکم بر امور جهان. بنا به این نظریه، خدا موجودی که جدا از این عالم باشد است؛ کلّ نظام طبیعی است یا جنبه‌ای از آن جلوه گر قدرتش است؛ یا قوّه و قدرتی که در تمام جهان انتشار و نفوذ دارد خداست. خدا همه جا هست و همه چیز است یا در همه چیز است. این شامل همه شر، و همه خیر و مترادفاً همه زیبایی و همه نقوص و ضعف در جهان‌هستی می‌شود.[۱]

    بدیهی است که همه‌خدایی شکلی از بی‌دینی است و ازین رو یک مذهب به حساب نمی‌آید. با این حساب، چون پان‌تئیست‌ها لزوما بی‌دین بوده و به خدای یکتای شخصی و انسان‌وار معتقد نیستند، برخی صاحب‌نظران و منتقدان دین همچون ریچارد داوکینز آن را شکلی ضعیف‌ از بی‌خدایی/آتئیسم و یا یک نوع آتئیسم مذهبی طلقی می‌کنند. پان‌تئیسم با همه‌دادارباوری و وحدت وجود در تضاد است، زیرا به مجموعه جهان‌هستی به عنوان یک خدای یکتای شخصیت‌دار نمی‌نگرد.

    به عبارتی پان‌تئیست‌ها از کلمه خدا در معنای استعاری بهره میبرند، نه مذهبی. برای نمونه، هنگامی که آلبرت انیشتین از مشهورترین پان‌تئیست‌ها می‌گوید: «آیا خدا قابل تغییر است» یا «می‌خواهم ذهن خدا را بخوانم» منظور از خدا قوانین فیزیک و طبیعت است. در کتاب پندار خدا، ریچارد داوکینز دربارهٔ کلمه پان‌تئیست چنین اظهار می‌کند: «پان‌تئیست کلمه جلا‌زده شده آتئیست (بی‌خدا/خداناباور) است».

    مفهوم همه‌خدایی به چند هزار سال پیش برمی‌گردد و حضور باورهای همه‌خدایی در برخی از ادیان شرقی ادامه دارد. در غرب، مفهوم همه‌خدایی به عنوان الٰهیّات و فلسفه‌ای جداگانه بر اساس کارهای فیلسوف سدهٔ ۱۷، باروخ اسپینوزا،[۲] مشهورترین فیلسوف معتقد به این مکتب شناخته شد. کتاب اخلاق او در پاسخ به نظریهٔ دوگانه‌گرایی معروف دکارت بود که جسم و روح دو وجود جدا هستند.[۳] اسپینوزا نظر یگانه‌انگاری را داشت که هر دو یکسان هستند، و یگانه‌انگاری یک بخش اساسی از فلسفهٔ اوست. او متّهم است به این‌که، با استفاده از کلام خدا، برای توصیف وحدت تمام مواد استفاده کرده‌است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    همه‌خداانگاری
    همه‌خداانگاری یک نظر است که دنیا (یا جهان) و خدا (یا پروردگار) را مانند هم می‌داند. همه‌خداانگاران به یک خدای شخصی یا انسان انگارانه یا خالق معتقد نیستند. کلمه pantheism مشتق شده از کلمه یونانی (pan) به معنی همه و (theos) به معنی خداوند. به معنای دقیق کلمه، به این نکته اشاره می‌کند که، خداوند در فرایند ارتباطی با جهان بهتر دیده می‌شود. اگر چه اختلافاتی در همه‌خداانگاری وجود دارد اما عمدهٔ عقیده‌ها دربارهٔ کل جهان و وحدتی که همه جا را فرا گرفته و طبیعت مقدس بنا شده‌است. در همه‌خداانگاری، خدا و جهان مانند هم هستند اما درخدا فراگیران خداوند محدود و دورتر یا بیرون از جهان قراردارد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تاریخ
    اولین بار نویسنده ایرلندی جان تولاند در انگلستان در سال ۱۷۰۵م در کتابی به نام "بیان واقعی سوسینوس گرایی از همه خداانگاری " به کار بـرده‌است. او عقایدش را در سال ۱۷۱۰ م در نامه‌ای که به گوتفرید لایب نیتس نوشته‌است، اصلاح کرده‌است و آن زمانی بوده‌است که او از عقیده به خداهمه -انگاری برگشته و به جهان جاوید معتقد نبوده‌است. به هرحال بسیاری از نویسندگان اولیه، مدارس فلسفه و مذاهب معتقد به خدای واحد، عقیده‌هایی دربارهٔ همه‌خداانگاران بیان کرده‌اند.

    همه‌خداانگاری رواقیون با زنون از شهرهای کیتیون و کلومینانتن در امپراطوری فیلسوف مارسوس آرلیوس آغاز شد. در طول امپراطوری مسیحیت رم، فلسفه رواقی یکی از سه مکتب اصلی فلسفه بود که در راستای مکتب‌های ایپوگرافی و نوافلاطونی بود. تائوئیسم اولیه از لاوستی و ژانونستسی آغاز شد و در برخی مواقع همه خداانگاری مورد توجه بود.

    درکشورهای غربی همه‌خداانگاری در بین سال‌های حاکمیت مسیحیت در میان قرن‌های ۱۴ تا ۱۵ میلادی، وقتی که الحاد و سنت شکنی حاکم بود، مورد اند و اقرار گرفت.

    اولین پیشرفت با جوردانو برونو (سوزاندن ۱۶۰۰شمع) آغازشد. انتشار کتاب اخلاقیات با رواج اسپینوزا در سال ۱۶۷۵(به عنوان) منبع اصلی همه‌خداانگاری حجت را تمام کرد. اگر چه اسپینوزا بشخصه از کلمه «همه‌خداانگاری» استفاده نکرده و برخی در مورد اینکه بیشترین تمرکز او روی همه‌خداانگاری بوده‌است، بحث کرده‌اند.

    جان تولاند نیز در کنار اسپینوزا و برونو مسائلی را انعکاس داده‌است. در سال ۱۷۲۰ میلادی او نوشته‌است همه‌خداانگاران شکلی از جشن گرفتن اجتماعی در جامعه‌ای لاتینی است. مهم‌ترین بحث همه‌خداانگاری در سال ۱۷۸۵ در آلمان بود. بحث همه‌خداانگاری میان منتقد فدریک جادوکسی و دوستش موسی مندلسون به انتشار آگاهانه همه‌خداانکاری در بسیاری افکار آلمانی در قرن‌های ۱۸و ۱۹ میلادی کمک کرد.

    قرن ۱۹ در قرن ۱۹ همه‌خداانگاری مورد نظر مذاهب، بسیاری از نویسندگان مهم، فیلسوفان و بسیاری از فعالان مثل ویلیام وردرزث و ساموئل کالریج از بریتانیا، کنوت هامسون از نروژ،یوهان گوتلیب فیخته،فردیش ویلهم یوزف اشلینگ،گئورگ ویلهم و فردیش هگل از آلمان،والت ویتمن و رالف والدو امرسون و هنری دیوبدثورو از آمریکا واقع شد.

    به هر حال در طی ۲۰ قرن، همه‌خداانگاری اطلاعات تازه‌ای به وسیله ایدئولوژیست‌های مدنی مثل کمونیسم و فاشیسم به وسیله آشوب‌های مخرب جنگ‌های جهانی دوم و اخیراً سنی‌گرایی فلسفی مثل اگزیستانسیالیسم و پست مدرن کسب کرد. پافشاری وحدت‌گراهای مشهور مثل نولست لاورنوس دانشمند، آلبرت انیشتن، یوت روبنسون جفرس، هنرمندان فرانک لویر، نویسنده و مورخ آرنولد توبنی مؤثر بوده‌است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فهرست همه‌خداانگاران

    100px-Albert_Einstein_Head.jpg

    آلبرت اینشتین
    100px-Spinoza.jpg

    باروخ اسپینوزا
    100px-Giordano_Bruno_Campo_dei_Fiori.jpg

    جوردانو برونو
    100px-Hans_Christian_%C3%98rsted_daguerreotype.jpg

    هانس کریستین اورستد
    100px-Beethoven.jpg

    لودویگ فان بتهوون
    100px-Ralph_Waldo_Emerson_ca1857_retouched.jpg

    رالف والدو امرسون
    این فهرست ناکاملی از همه‌خداانگارانی است که تأثیر مهمی در باور همه‌خدایی داشته‌اند:

    • لائوتسه (۶۰۴ پ. م-نامعلوم)، فیلسوف چین باستان.[۱]
    • اسکات اریژن (۸۱۵–۸۷۷)، الاهی‌دان ایرلندی، شاعر و فیلسوف نوافلاطونی.[۱]
    • جوردانو برونو (۱۵۴۸–۱۶۰۰)، فیلسوف، ریاضیدان و ستاره‌شناس ایتالیایی.[۱]
    • باروخ اسپینوزا (۱۶۳۲–۱۶۷۷)، فیلسوف یهودی هلندی، «پیامبر»[۲] و «شاهزاده»[۳] همه‌خدایی نامیده شده.
    • گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (۱۷۷۰–۱۸۳۱)، فیلسوف آلمانی، از بنیان‌گذاران ایدئالیسم آلمانی.[۱]
    • فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ (۱۷۷۵–۱۸۵۴)، فیلسوف آلمانی.[۱]
    • یوهان ولفگانگ گوته (۱۷۴۹–۱۸۳۲)، نویسنده آلمانی، هنرمند تجسمی و سیاست‌مدار.[۴]
    • لودویگ فان بتهوون (۱۷۷۰–۱۸۲۷)، آهنگساز و پیانیست آلمانی.[۵][۶][۷][۸]
    • هانس کریستین اورستد (۱۷۷۷–۱۸۵۱)، فیزیکدان و شیمیدان هلندی که کشف کرد جریان الکتریکی میدان مغناطیسی می‌سازد.[۹]
    • ویلیام کالن براینت (۱۷۹۴–۱۸۷۸)، شاعر رومانتیک و روزنامه‌نگار آمریکایی.
    • رالف والدو امرسون (۱۸۰۳–۱۸۸۲)، مقاله‌نویس، استاد و نویسنده آمریکایی.[۱]
    • هنری دیوید تورو (۱۸۱۷–۱۸۶۲)، نویسنده و فیلسوف آمریکایی.[۱۰][۱۱]
    • والت ویتمن (۱۸۱۹–۱۸۹۲)، شاعر و روزنامه‌نگار آمریکایی.[۱]
    • هرمان فون هلمهولتز (۱۸۲۱–۱۸۹۴)، پزشک و فیزیکدان آلمانی[۱۲]
    • آلبرت اینشتین (۱۸۷۹–۱۹۵۵)، فیزیکدان نظری آلمانی.[۱۳]
    • دیوید هربرت لارنس (۱۸۸۵–۱۹۳۰)، شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی.[۱]
    • ایزیدور ایزاک رابی (۱۸۹۸–۱۹۸۸)، فیزیکدان آمریکایی زاده گالسیا، برنده جایزه نوبل.[۱۴]
    • انسل آدامز (۱۹۰۲–۱۹۸۴)، فعال محیط زیست و عکاس آمریکایی.[۱۵]
    • یانوش کورچاک (۱۸۷۸–۱۹۴۲)، پزشک اطفال و نویسنده کتاب کودک یهودی-لهستانی.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    طبیعت‌گرایی دینی
    220px-Ojibwecosmos_smallversion.jpg

    به‌هم‌وابستگی طبیعت یکی از انگاره‌های کلیدی طبیعت‌گرایی دینی است.
    طبیعت‌گرایی دینی، رویکردی به معنویت است که خالی از فراطبیعی‌گرایی است. تمرکز روی ویژگی‌های مذهبی جهان/طبیعت، درک آن و پاسخ به آن (تفسیری، معنوی و اخلاقی) است. این‌ها موجب رشد یک اخلاق زیستی می‌شود؛ هر چند این دیدگاه، در میراث باستانی بسیاری از فرهنگ‌های فلسفی، وجود داشته‌ است. جنبش مدرن آن، هنوز به خوبی، تعریف نشده‌است. بر طبق برخی از منابع، طبیعت‌گرایی خداباور یا ناخداباور چشم‌انداز الهیاتی پایه‌ای دین لیبرال و انسان‌گرایی دینی است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    متافیزیک (کتاب)

    ارسطو
    100px-Aristoteles_Louvre.jpg


    متافیزیک یا مابعدالطبیعه کتابی از فیلسوفِ یونانی، ارسطو است. آنچه به اصطلاح مابعدالطبیعه نامیده می‌شود در هیئتی که هم‌اکنون داراست، کتابی یکدست نیست، بلکه مجموعه‌ای است از درس‌هایی که در دوره‌های گوناگون ارائه شده است. از همین‌جا معلوم می‌شود که چرا در این کتاب برخی مسئله‌های یکسان به چندین صورت متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. عنوان این اثر را که اصولاً از محل قرار گرفتن آن در آثار ارسطویی (بعد از طبیعیات) اخذ کرده‌اند، احتمالاً یکی از مشائیانی که قبل از آندرونیکوس زندگی می‌کرده است به او داده است و این عنوان، محتوای کتاب را نیز از آن جهت که ارسطو بر خلاف افلاطون، مابعدالطبیعه‌اش را بر پایهٔ طبیعیاتش تأسیس می‌کند، به صورتی کاملاً درست نشان می‌دهد.[۱]

    ابن سینا گفته است که کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار بدون اینکه آن را بفهمد خوانده است.[۲] متافیزیکِ ارسطو به تبیین فلسفه مَشّاء می‌پردازد و یکی از منابع اصلی نوافلاطونیان و فلاسفه اسلامی است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    اغراض مابعدالطبیعه

    اغراض مابعد الطبیعه یا انگیزه های نگارش کتاب مابعد الطبیعه ارسطو کتابی است که فارابی در شرح کتاب مابعد الطبیعه ارسطو و به عنوان یک شرح بر آن نگاشته است.

    ویژگی ها
    این کتاب را فارابی به عنوان شرح و توضیحی کلی و مختصر بر کتاب مابعد الطبیعه ارسطو نگاشته است.نصرالله حکمت ا معتقد است اگر ابن سینا این کتاب را نمی‌خواند دیگر فلسفه ورزی نمی کرد.[۱]فارابی در این کتاب توضیح می دهد که متافیزیک با خداشناسی تفاوت می کند و نباید این کتاب را با الهیات خلط کرد.نصرالله حکمت معتقد است که ابن سینا با خواندن اغراض، فهمید که روش ارسطو در مابعدالطبیعه چگونه است.حجم این رساله بسیار کم و پنج صفحه است.[۲]فارابی در ابتدای این رساله مقدمه ای بیان می کند و سپس به بیان ویژگی های علم مابعد الطبیعه می پردازد. در انتهای رساله نیز گزارشی در مورد بخش های مختلف کتاب مابعدالطبیعه بیان شده است.این رساله از سه بخش«مقدمه»،«ویژگی های علم مابعدالطبیعه» و «گزارش رساله های کتاب مابعداالطبیعه» تشکیل شده است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نظریه‌های متافیزیک
    • نظریه کنش (فلسفه)
    • Anti-realism
    • جبرگرایی
    • دوگانه انگاری دکارتی
    • Enactivism
    • ذات‌باوری
    • اگزیستانسیالیسم
    • اختیار
    • ایدئالیسم هندی
    • ایدئالیسم
    • لیبرترینیسم (متافیزیک)
    • آزادی
    • ماده‌باوری
    • معنای زندگی
    • یگانه‌گرایی
    • طبیعت‌گرایی (فلسفه)
    • پوچ‌گرایی
    • پدیدارگرایی
    • واقع‌گرایی (فلسفه)
    • فیزیکالیسم
    • متافیزیک کیفیت پیرسینگ
    • ایدئال گرایی افلاطونی
    • نسبی‌گرایی اخلاقی
    • Samkhya
    • واقع گرایی علمی
    • خودتنهاانگاری
    • ذهنیت‌گرایی
    • Substance theory
    • نظریه نوع‌ها
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مفهوم‌ها در متافیزیک
    • انتزاعی و انضمامی
    • روح جهانی
    • وجود
    • مقوله وجود
    • علیت
    • انتخاب
    • فکر می‌کنم پس هستم
    • مفهوم
    • شناخت متجسم
    • موجودیت
    • جوهر (فلسفه)
    • هستی
    • تجربه
    • Hypostatic abstraction
    • ایده
    • این‌همانی
    • این‌همانی و تغییر
    • اطلاعات
    • بینش
    • هوش
    • نیت
    • وجهیت
    • ماده
    • معنا
    • Memetics
    • نمایش ذهنی
    • ذهن
    • حرکت (فیزیک)
    • ضرورت
    • Notion
    • اوبژه
    • الگو
    • ادراک
    • جسم فیزیکی
    • اصل
    • خاصیت
    • کیفیات ذهنی
    • کیفیت
    • واقعیت
    • روح
    • سوژه
    • Substantial form
    • اندیشه
    • زمان
    • حقیقت
    • تمایز نوع و نمونه
    • جهانی
    • مشاهده ناپذیر
    • ارش
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.

    برخی موضوعات مشابه

    بالا