VIP همه چیز درباره معماری منظر «معماری منظر چیست؟»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
MVRDV%20China%20project%20(1).jpg

تحریریه معماری آرل
گروه معماری MVRDV به تازگی پروژه جالب توجهی با نام مرکز تفریحی فرهنگی ژانگجیان با ویژگی بام سبز برای شهر شانگهای ارائه داده است. این پروژه با 100 هزار متر مربع از پتانسیل طراحی فضاهای گسترده برخوردار می باشد. پروژه فوق که در منطقه پودونگ شهر شانگهای واقع شده یک نقطه کانونی و نشانه شهری به شمار می رود که از امکاناتی مانند: فضای جمعی، معماری سبز، معماری پایدار، فضای فرهنگی و تفریحی برخوردار است. پروژه فوق شامل 4 نقطه عملکردی است: کتابخانه، مجتمع فرهنگی، مرکز ورزشی و مرکز گردهمایی. همچنین این مجموعه به طور اختصاصی دارای 56 هزار متر مربع فضای سبز و پارک می باشد که با رویکرد معماری منظر خلق شده است. این بخش از منطقه ژانگجیان هدفی برای احیای شریان های تنفسی شانگهای می باشد تا زندگی و تحرک را در قالب چند ساختمان و شیوه معماری بام سبز به شهر بازگرداند.
MVRDV%20China%20project%20(2).jpg

شهر شانگهای از مشکل عدیده آلودگی هوا رنج می برد. رشد ناگهانی صنعت و تقاضای خودور مانند سونامی بوده که آلودگی اش شهر را غرق نموده است. به همین دلیل طراحی و ساخت مجموعه ای با ویژگی های معماری سبز در شانگهای از اولویت بالایی برخوردار می باشد. پارک آینده ژانگجیان بخشی از یک مرکز فناوری و نوآوری برای شرکت های بین المللی و ملی به شمار می رود. به غیر از فضاهای فرهتگی و پارک عمومی، طراحان عرصه هایی برای اقامت کارگران و پرسنل مجموعه در نظر گرفته اند. بنیان گذار گروه معماری MVRDV عنوان داشته: ما می خواستیم پشم اندازی طبیعی به همراه حفظ ویژگی های معماری و بومی گذشته خلق کنیم و فضای سبز را به عنوان منبع الهام خود برگزیدیم. کل مجموعه فضای عمومی با کیفیت و هوشمندانه ای است که از کیفیت و امکانات عمومی بالایی برخوردار می باشد تا آرامش و هیجان را به صورت مکرر برای ساکنین منطقه به ارمغان آورد.
MVRDV%20China%20project%20(3).jpg

MVRDV%20China%20project%20(4).jpg

MVRDV%20China%20project%20(5).jpg

MVRDV%20China%20project%20(6).jpg

MVRDV%20China%20project%20(1).gif

تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    المانی برای ادای احترام به اکتشاف

    startaker_01.jpg

    تحریریه معماری آرل

    معماری شگفت انگیز Star-Taker، نمادی برای ادای احترام با مفهوم و کانستپ شهر Sagres به دوران اکتشاف کشور پرتقال است. سازه ای در نوک پرتگاه برای ملوانان، منجمان و سیستم های ناوبری که بتوانند سرزمین های جدید را کشف کنند. زمانی که شما به سمت دماغه حرکت می کنید، سفر به Star-Taker را آغاز کرده اید، پس از استراحت در مربع صورت فلکی به تماشای ستاره ها و کشف دوباره آنها خواهید پرداخت. هر مسیر با مثلث برنجی کنده کارهای شده به یک ستاره مشخص در زمان مربوطه اشاره می کند.

    startaker_02.jpg


    با بستری که در کنار صخره فراهم شده است می توان با دریاهای آزاد تعامل برقرار کرد و چراغ های موجود مانند فانوس راهنما برای رهگذرهای که از آنجا می گذرند نقش بازی می کنند. هنگامی که از داخل و کشف ستاره به پرتگاه و با دریا روبرو می شوید، نشان می دهد دید بازتری برای کشف چیز های جدید وجود دارد.

    طراحان : Keremcan Kirilmaz & Erdem Batirbek

    startaker_03.jpg
    startaker_04.jpg
    startaker_05.jpg
    startaker_06.jpg
    startaker_07.jpg
    startaker_08.jpg
    startaker_09.jpg
    star_taker10.jpg


    تحریریه معماری آرل
    منبع : yankodesign ، arel


    تعداد بازدید : ۲۴۱۷
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درباره ژاک فراسکو نابغه نظریه معماری پایدار

    Jacque%20Fresco%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    ژاک فراسکو (jacque fresco) یکی از نوابغ دنیای علم و فناوری، معماری، فلسفه، و نظریات مفهومی آینده نگر می باشد که سال 1916 در منطقه بروکلین آمریکا به دنیا آمده است. برای فردی به سن و سال فراسکو بازنشستگی و استراحت بیشتر صدق می کند. شاید برای معماران جوان عجیب باشد که وی در سن 101 سالگی هنوز هم سرگرم طراحی شهرهای پایدارر و ابرشهرهای پیشرفته است. وی با سخنرانی‌ها و مقالات بسیاری ایده‌های خود را طرح و از آنها دفاع می‌کند. این ایده‌ها بازه‌ای از شهرهای پایدار، کارایی انرژی، مدیریت منابع طبیعی، فناوری سایبری‌شده و نقش علم در جامعه را شامل می‌شوند. فراسکو به همراه همکار و شریک خود رکسان مدوز (Roxanne Meadows) بنیان گذار و مدیر ارشد پروژه ونوس هستند. پروژه ای که شاید راه حل بزرگترین مشکلات شیوه زندگی به لحاظ روان شناسی، شهرنشینی، تسریع و بهبود در زندگی شهرنشینی، حفظ منابع پایدار و ذخیره عنصر زمان باشد. در ادامه خلاصه ای از فعالیت های فراسکو و پروژه ونوس را مشاهده می نمایید.
    Jacque%20Fresco%20(2).jpg

    مسیر جوانی فراسکو دارای تجربیات زیادی در زمینه های شغلی مختلف برای کمپانی های متفاوتی بوده است. شرکت هوایی داگلاس اولین موقعیت شغلی را برای این نابغه فراهم نمود. پس از چند سال وی به نیروی هوایی ایالت متحده پیوست و در بخش طراحی فنی این سازمان مشغول به کار شد. زمان زیادی نگذشته بود که فراسکو از نیروی هوایی هم به خاطر اختلافات عقیده ای و مسیر فکری متفاوت استعفا داد و به صورت شخصی کار خود را دنبال نمود. پس از این سال ها وی گرایشات زیادی مانند کارخانه سازی، فناوری های سه بعدی، آزمایشگاه های پژوهش های علمی و حتی سینمای علمی تخیلی در برنامه کار وی جای گرفتند.
    Jacque%20Fresco%20(3).jpg

    دوران میانسالی فراسکو به فلوریدا نقل مکان کرد و برای مدت کوتاهی بر روی یک قایق تفریحی زندگی کرد و به مطالعه روانشناسی پرداخت. او به خاطر دانش زیادی در زمینه روانشاسی، معماری، هنر و تکنولوژی در همایش های گوناگونی شرکت کرد و در تمام این مدت وی را با عنوان "دکتر" خطاب می کردند. در صورتی که فراسکو تا کنون از هیچ مدرک دانشگاهی برخوردار نبوده است. همین دلیل بر علت بود که ارتقاء ذهنی خلاق و بزرگ به همراه نظریات علمی تحقق پذیر ملزم به مدرک دانشگاهی نیست. بسیاری از نظرات شخصی و جمعی فراسکو در سه قسمت مستند مشهور به نام باورهای زمانه (Zeitgeist) به رشته تصویر در آمده که او در آنها در مورد مدیریت دنیای امروز و پروژه ونوس توضیحات کاملی می دهد. مستند The Choice is Ours یک فیلم اختصاصی در مورد نظریات معمارانه فراسکو و پروژه ونوس به شمار می رود که فراسکو و روکسان مدوز آن را مدیریت کرده اند.
    Jacque%20Fresco%20(4).jpg

    پروژه ونوس سازمانی است که فرسکو تمام زندگی و آثار حرفه‌ایش را در آن گرد آورده است. این سازمان نمایانگر ایده‌ها و طرح‌های او برای آینده‌ای بدون فقر، جنگ، جرم، فساد و اتلاف است. بنیان این سازمان در سال ۱۹۸۰ میلادی گذاشته شد ولی نام پروژه ونوس در سال ۱۹۹۴ میلادی به آن اطلاق شد. روکسان مدوز همکار نزدیک وی در سراسر این پروژه بوده است. در سال ۲۰۱۰ میلادی وی تلاش کرد که اصطلاح اقتصاد منبع‌محور را به نام خود ثبت کند. اما پس از بررسی تعریف و کاربردش، آن را کلی‌تر از آن دانستند که بتواند به عنوان یک تعریف مشخص ثبت شود. اصطلاح اقتصاد منبع محور هسته مرکزی پروژه ونوس و شیوه مدیریت آن محسوب می شود. فرسکو در مبانی پروژه ونوس پیشنهاد می‌کند که در یک اقتصاد منبع‌مبنا، باید منابع را بر اساس نیاز مصرف‌کننده به کالاها و خدمات تخصیص داد و این کار باید بر پایه دسترسی‌پذیری، پایداری و پیشرفت‌های فناوریک باشد. در نتیجه، نقش پول از بین می‌رود و به جای آن، کامپیوترهای عظیم و متمرکزی صف ‌بندی کالاها و خدمات را به ‌عهده می‌گیرند و شهروندان درون این صف امکان سفارش محصول یا خدمات مورد نظر خود را خواهند داشت. وی این امر را با تمام‌کامپیوتری کردن و خودکارسازی کامل فعالیت‌هایی چون تولید، انبارداری و ترابری و ساخت شهرهای پاک و پربازده (از دیدگاه مصرف انرژی) امکان پذیر می‌داند. واقعا عجیب است که یک نفر در سال 1970 ایده ای به این بزرگی را در برنامه محبوب لری کینگ معرفی کند که حتی در آن سال هم قابل اجرا بوده است. در این بین صحبت های دکتر بهرخ خوشنویس هم در قسمت سوم مستند باورهای زمانه (Zeitgeist) در مورد دستگاه های 3D Print شنیدنی است.
    Jacque%20Fresco%20(5).jpg

    Jacque%20Fresco%20(6).jpg

    Jacque%20Fresco%20(7).jpg

    Jacque%20Fresco%20(8).jpg

    Jacque%20Fresco%20(9).jpg

    Jacque%20Fresco%20(10).jpg

    Jacque%20Fresco%20(11).jpg

    Jacque%20Fresco%20(12).jpg

    Jacque%20Fresco%20(13).jpg

    Jacque%20Fresco%20(14).jpg

    Jacque%20Fresco%20(15).jpg

    تحریریه معماری آرل
    منبع: Arel.ir
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    8 ایده طراحی لنداسکیپ و فضای سبز

    0.jpg

    تحریریه معماری آرل
    امروزه یکی از معضلان بزرگ شهرها، موضوع آلودگی هوا می باشد که یکی از راه های مقابله با آن ایجاد محوطه های سبز در اطراف و پشت بام منازل می باشد. از دیگر ویژگی های محوطه سازی و فضای سبز، ایجاد فضایی دلنشین و جذاب برای کاربران است و استفاده از عناصری چون آلاچیق، آبنما، استخر، نهر آب، گل کاری و درختکاری و ... می تواند تاثیر بیشتری بر جذابیت محوطه داشته باشند.
    یکی از مرحله های اصلی طراحی لنداسکیپ بازی با آب و گیاهان می باشد، به طوری که به بهترین شکل ممکن در نظر ظاهر شود. شما می توانید با ایجاد مسیرهای دلنشین میان حیاط و باغ، کاربران را مجاب کنید که از قسمت های شاخص و جذاب پروژه دیدن نمایند. اگر به دنبال ایده ی جدیدی از طراحی حیاط و محوطه اطراف منزلتان دارید می توانید 8 ایده ی زیر از طراحی لنداسکیپ را مشاهده نمایید. لذا در ادامه با ما همراه باشید...
    1.
    1-1.jpg
    1-2.jpg

    2.
    2-1.jpg

    3.
    3-1.jpg

    4.
    4-1.jpg
    4-2.jpg

    5.
    5-1.jpg

    6.
    6-1.jpg
    6-2.jpg

    7.
    7-1.jpg

    8.
    8-1.jpg
    8-2.jpg

    تحریریه معماری آرل
    مترجم: الهه کاشی
    منبع: contemporist
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    45 نمونه طراحی لنداسکیپ و فضای سبز

    landscape_arel(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    از خصوصیات محوطه سازی و فضای سبز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب را که برای استفاده کنندگان از آن بوجود می آورد اشاره کرد. همچنین طرح های متفاوت و متناسب با ساختمان یا ویلا در اطراف بنا تاثیر فراوانی در زیبایی و لـ*ـذت بخش بودن فضا مورد نظر دارد.

    در محوطه سازی همیشه با گیاهان متنوع سروکار داریم چون گیاهانی که در فضای سبز مورد استفاده قرارمی گیرند همیشه علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی، از شرایط اکولوژی (محیط زیست) نیز متأثر هستند. مانند تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما، میانگین و حداکثر مطلق دما، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، بارندگی ها، تعداد روزهای ابری و آفتابی، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی به دقت توجه شود.

    استفاده از آلاچیق، آبنما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربیکیو و . . . از بخش های مهم محوطه سازی به شمار می روند. که با توجه به مساحت و خواست کارفرما طرح ها و المان های متفاوتی در محوطه سازی (لند اسکیپ) مورد استفاده قرار می گیرند. همراه آرل باشید تا 40 نمونه از طراحی محوطه را برای ایده گرفتن مشاهده نمایید.


    landscape_arel(1).jpg
    landscape_arel(2).jpg
    landscape_arel(3).jpg
    landscape_arel(4).jpg
    landscape_arel(5).jpg
    landscape_arel(6).jpg
    landscape_arel(7).jpg
    landscape_arel(8).jpg
    landscape_arel(9).jpg
    landscape_arel(10).jpg
    landscape_arel(11).jpg
    landscape_arel(12).jpg
    landscape_arel(13).jpg
    landscape_arel(14).jpg
    landscape_arel(15).jpg
    landscape_arel(16).jpg
    landscape_arel(17).jpg
    landscape_arel(18).jpg
    landscape_arel(19).jpg
    landscape_arel(20).jpg
    landscape_arel(21).jpg
    landscape_arel(22).jpg
    landscape_arel(23).jpg
    landscape_arel(24).jpg
    landscape_arel(25).jpg
    landscape_arel(26).jpg
    landscape_arel(27).jpg
    landscape_arel(28).jpg
    landscape_arel(29).jpg
    landscape_arel(30).jpg
    landscape_arel(31).jpg
    landscape_arel(32).jpg
    landscape_arel(33).jpg
    landscape_arel(34).jpg
    landscape_arel(35).jpg
    landscape_arel(36).jpg
    landscape_arel(37).jpg
    landscape_arel(38).jpg
    landscape_arel(39).jpg
    landscape_arel(40).jpg
    landscape_arel(41).jpg
    landscape_arel(42).jpg
    landscape_arel(43).jpg
    landscape_arel(44).jpg
    landscape_arel(45).jpg


    تحریریه معماری آرل
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    20 ایده جذاب برای طراحی تراس بام ها!

    Rooftop-Terrace-Designs%20(16).jpg

    گردآورنده: الهه کاشی
    در گذشته، حیاط فضایی دلنشین بوده که امروزه با گسترش آپارتمان نشینی، اثر کمتری از آن دیده می شود؛ اما در مقابل راه های جدیدی برای این محدودیت ایجاد شده که آن هم طراحی تراس بام های فرح بخش می باشد. به طور کلی در گذشته توجه چندانی به فضای وسیع پشت بام و تراس نمی شد، اما طراحان و معماران با ایجاد فضای سبز و نشیمن در آن، به عنوان نقطه ی قوتی در پروژه ها استفاده می کنند. علاوه بر اینها، در مجتمع های بزرگ از تراس بام ها به عنوان فضایی برای تعامل اجتماعی بهره می برند.
    اگر خواهان فضایی ایده آل برای استراحت، برگزاری مهمانی و لـ*ـذت از هوای تازه هستید تا برای مدتی از مشغله ی شهری دور باشید، در ادامه برای مشاهده ی موارد الهام بخش با ما همراه باشید...

    Rooftop-Terrace-Designs%20(10).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(11).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(1).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(12).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(13).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(14).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(15).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(17).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(18).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(19).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(2).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(20).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(3).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(4).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(5).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(6).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(7).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(8).jpg
    Rooftop-Terrace-Designs%20(9).jpg

    تحریریه معماری آرل
    منبع: homedesignlover
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه هنر ایرانی

    Untitled-1.jpg

    گزارش و عکاسی: غزاله عزالدین، الهه کاشی
    باغ ایرانی
    باغ ایرانی تجلی تصویر مثالی بهشت است که روح و خاطره های ازلی قوم ایرانی، همیشه وجود داشته است. به نقل از «آرتور اپهام پوپ» در گوشه ی ذهن هر ایرانی، باغ نهفته است. رابـ ـطه ی عارفانه ی ایرانیان با آب، درخت و گل به روشنی نشان می دهد که باغ ایرانی، محیطی مقدس است. جاذبه این باغ ریشه در گذشته ی دور این سرزمین کهن دارد و به آغاز کشاورزی و آبیاری برمی گردد. باغ ایرانی حاصل تامل مردمی است که در محیطی پرتنش با طبیعت، زیستی شاعرانه را تجربه می کنند تا گوهر این هستی بالنده را، از آیین های مذهبی گرفته تا مراسم شاهانه، گسترش دهد. این باغ حاصل اندیشه ای است که آب را از لایه های پنهان زمین تافته ی کویر، فرسنگ ها هدایت کرده تا از چشمه ای در میان باغ آشکار سازد.
    IMG_8299.JPG
    IMG_8397.jpg


    باغ موزه هنر ایرانی
    با درختان کهنسال واقع در منطقه الهیه با مساحت تقریبی یک هکتار در بهار 1386 گشایش یافت.
    بنای اولیه باغ مربوط به دوره پهلوی اول با شیوه معماری خاص دوره خود در سال 1310 ه.ش بنا شده است. در حال حاضر باغ موزه هنر ایرانی با فضای دلنشین، آبراهها و آب نمای زیبا همراه با ماکت هایی از آثار تاریخی ایران در دوران مختلف به عنوان نماد، در فضای سبز که خود جلوه ای از ایران و باغ ایرانی در ذهن آدمی ترسیم می کند گردآوری شده است.
    IMG_8429.JPG

    IMG_8451.JPG
    IMG_8444.JPG
    IMG_20161226_111910.jpg

    به نمایش گذاشتن هنر عکاسی در بدو ورود آن در حاشیه باغ که یادآور هنر معماری و ابنیه تاریخی ایران و گذشته ی تهران، خود بهانه دیگری است که زیبایی این مکان را دو چندان کرده است. وجود نظام استاد شاگردی در کارگاه آفرینش هنری با توجه به فضای موجود که خود نیز راهی جهت معرفی هنر اصیل کشورمان همچون خوشنویسی، تذهیب و نقاشی ایرانی است بیانگر سایر فعالیت های این مکان می باشد.
    IMG_20161226_105659.jpg

    فعالیت های باغ موزه و معرفی فضاها
    شامل تصاویر حاشیه باغ، کارگاه آفرینش هنری، نگارخانه پردیس و فروشگاه محصولات فرهنگی
    IMG_8481.JPG

    IMG_20161226_113228.jpg

    IMG_20161226_104149.jpg
    IMG_20161226_104223.jpg
    IMG_20161226_104822.jpg

    برنامه ها وفعالیت های عمرانی آتی باغ موزه:
    نورپردازی ماکت ها و مجسمه ها- در حال اجرا
    نورپردازی تصاویر حاشیه باغ- در حال اجرا
    پژوهشی بر کتاب باغ های تهران- در حال اقدام
    تجهیزات راهنمای شنیداری- در حال اقدام
    طراحی و اجرای گرافیک محیطی- در حال اقدام
    ایجاد کارگاه مرمت آثار- در حال اجرا
    IMG_20161226_113241.jpg
    IMG_20161226_110425.jpg


    ماکت ابنیه تاریخی ایران
    این ماکت ها در دهه چهل به سفارش ایتالیا و در قالب قطعات کاملا جدا از هم به ایران تحویل داده شد و تا هنگام گشایش این مکان هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بود. تمامی ماکت ها از جنس بتن آرمه و تزئینات پنجره ها با رزین و پلی استر می باشد. نقاشی سر دربها و دیوارهای ماکت کاخ هشت بهشت، کاخ چهل ستون و کاخ شمس العماره نیز با رنگ و روغن است و تمامی قطعات آن توسط دانش آموختگان سازمان میراث فرهنگی در تالستان و پاییز 1385 مونتاژ، مرمت و احیا، گردید که هریک به طور مختصر از دوره قبل از اسلام تا دوره معاصر توضیح داده شده است.
    شمس العماره:
    سال ساخت: 1243 تا 1245 ه.ش
    دوره حکومتی: قاجار
    مکان: تهران
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_20161226_105342.jpg

    برج آزادی:
    سال ساخت: 1350 ه.ش
    دوره حکومتی: پهلوی دوم
    مکان: تهران
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_8411.JPG

    برج میلاد:
    سال ساخت: 1376 تا 1387 ه.ش
    دوره حکومتی: جمهوری اسلامی ایران
    مکان: تهران
    جنس: فایبر گلاس
    IMG_20161226_110831.jpg

    سی و سه پل:
    سال ساخت: 975 تا 981 ه.ش
    دوره حکومتی: صفویه
    مکان: اصفهان
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_20161226_105957.jpg

    قره کلیسا:
    سال ساخت 400 تا 600 م
    تجدید بنا:625 ه.ش
    مکان: آذربایجان غربی ماکو
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_20161226_105721.jpg

    دانیال نبی:
    سال ساخت: 1246 ه.ش
    دوره حکومتی: قاجار
    مکان: خوزستان- شوش
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_8404.JPG

    کاخ چهل ستون:
    سال ساخت: 1026 ه.ش
    دوره حکومتی: صفویه
    مکان: اصفهان
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_20161226_113052.jpg

    گنبد قابوس:
    سال ساخت: 375 ه.ش
    دوره حکومتی: آل زیار
    مکان: استان گلستان
    جنس: ملات پلیمری
    IMG_20161226_113118.jpg

    کاروانسرای مهیار:
    سال ساخت: 930 تا 970 ه.ق
    دوره حکومتی: شاه اسماعیل اول
    مکان: چهل کیلومتری اصفهان
    IMG_8369.JPG


    آثار هنری دیگر:
    Untitled-2.jpg


    دیگر تصاویر مجموعه:
    IMG_20161226_110124.jpg
    IMG_8433.JPG
    IMG_20161226_104622.jpg


    تحریریه معماری آرل
    منبع: آرل
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    1%20-%20Copy.jpg




    شرح فعالیت‌های گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی؛

    شکل‌گیری دورۀ کارشناسی‌ارشد مهندسی معماری منظر و دستاوردهای آن


    همزمان با رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیتی سکونتگاه‌‌های انسانی، تعامل فضای باز و بسته، امتزاج عرصه‌های خصوصی و عمومی، و در نهایت همنشینی طبیعت با محیط‌های دست‌ساخت بشر، بیش از پیش سئوالات و سرفصل پژوهش‌های متخصصان را به خود اختصاص داده است. ملاحظات و نکات تخصصی که در این عرصه مطرح شده‌اند به حدی از پیچیدگی و گستردگی رسیده‌اند که بر خلاف سنت تاریخی بسیاری از تمدن‌ها، از جمله ایران، برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت فضای باز درون شهر و حومه به شاخه‌های تخصصی و جدا از معماری و شهرسازی تبدیل شده است. همچنین به دلیل وجود مسایل عدیده زیست‌محیطی، موضوعات مرتبط با آمایش سرزمین، سیمای محیط و اکولوژی منظر بیش از گذشته در روند توسعه شهرها و روستاها مدنظر قرار گرفته است.

    هم‌راستا با تحولات بوجود آمده و نظر به تعامل دیرینۀ ایرانیان با محیط‌زیست این سرزمین، برنامۀ دورۀ کارشناسی‌ارشد معماری منظر در سال 1375 در دانشگاه شهید بهشتی تنظیم و تصویب شد. در ادامه نیز تأسیس گروه و رشته معماری منظر برای اولین بار در ایران در تاریخ 1376/10/7 به تأیید سیصد و پنجاه و دومین جلسۀ شورای عالی برنامه‌ریزی و شورای گسترش دانشگاه‌های کشور رسید. بر این اساس نمودار سازمانی گروه معماری منظر در سال 1379 تصویب گردید و آقایان مهندس مهدی شیبانی، مهندس محسن خراسانی‌زاده و دکتر سید حسن تقوائی به عنوان اعضای اصلی گروه مشغول به کار شدند. بعلاوه اولین مجموعه دانشجویان این رشته نیز در همان سال تحصیلی و از طریق آزمون کتبی و مصاحبه در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدند. در این مدت و تاکنون کلیات برنامه آموزشی در سه نوبت موردبازنگری قرار گرفته است، همچنین بر اساس برنامه‌های جاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از سال تحصیلی 1396 برنامه مصوب شورای آموزشی دانشگاه (مورخ 1396/6/7) به اجرا در آمده است.

    از بدو تاسیس گروه معماری منظر تاکنون نیز به صورت مستمر و طی 17 دوره بطور متوسط 16 دانشجو در هرسال تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد معماری منظر مشغول تحصیل شده‌اند. همچنین از سال 1382 اولین فارغ‌التحصیلان رشته معماری منظر در دانشگاه شهید بهشتی و ایران به محیط حرفه‌ایِ این تخصص پیوسته‌اند. در این میان بسیاری از موفقیت‌ها، افتخارات ملی و بین‌المللی از جمله جایزه اول بخش طراحی مسابقه دانشجویی انجمن معماران منظر امریکا (ASLA) و نیز جوايزي از انجمن جهاني معماران منظر (IFLA)، سازمان نظام مهندسی و مسابقات ملی و بین‌المللی کسب شده است. به علاوه تعداد زیادی از پروژه‌های در مقیاس ملی کشور در زمینه معماری منظر نیز توسط اساتید و برخی از فارغ‌التحصیلان این گروه به اجرا در آمده است.



    اهداف کلی رشته و شرح دروس:

    در برنامه مصوب این رشته، مشخصات کلی و سرفصل دروس به نحوی تنظیم شده است که بنا بر آن: «زمینه تخصصی معماری منظر و محیط با تکیه بر ابعاد طراحی در قالب محیط‌های وابسته و پیوسته به جوامع زیستی انسان در درون شهر، فضای معماری و حومه شهرها با دو گرایش برنامه‌ریزی و طراحی بنا شود». در همین راستا، مجموعه دروس این دوره به طریقی تدوین شده است که پشتوانه علمی قابل‌اطمینانی برای برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت منظر به وجود آورد. بر این اساس در تنظیم دروس نظری، از یک‌سو حوزه‌های پشتیبان و وابسته به معماری منظر، مانند گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، بوم‌شناسی، علوم رایانه‌ای و ... به تحقیقات و تصمیمات تخصصی رشته پیوند داده شده‌اند و از سوی دیگر، به مباحث روزآمد در حوزه فعالیت‌های این رشته توجه کافی مبذول شده است؛ از جمله: پایداری منظر، طراحی منظر بوم‏گرا، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی. همچنین در تضمین محتوای علمی این موضوعات نیز از متخصصان دانشگاهی این حوزه‌ها بهره گرفته شده است. علاوه بر این، مهارت و دانش اجرایی دانشجویان نیز که در آینده متخصصان حرفه‌ای خواهند شد، در دروس عملی و نظری موردتوجه بوده است. به این طریق در تنظیم دروس عملی نیز مهارت برنامه‌ریزی در مقطع تحقیق و تحلیل سایت، توان مدیریت اطلاعات و بهره‌گیری از آنها در مراحل طراحی و دقت به ظرائف و محدودیت‌های اجرایی در طراحی و ترسیم جزئیات طرح مدنظر بوده است.

    به‏علاوه افزون بر توانایی‌های علمی و عملی موردنیاز در محیط حرفه‌ای پس از فارغ‌التحصیلی، افزایش دقت مشاهده و تحلیل، در کنار تقویت ذهن پژوهشگر دانشجویان نیز به شکلی بنیادین موردتوجه بوده است. توجه به این مقوله در برنامه آموزشی تخصص‌هایی که در سطح جهانی عرصۀ علمی نوپا و رو به گسترشی دارند حائزاهمیت است. وجود این قابلیت در بین فارغ‌التحصیلان این رشته باعث شده است تا ایشان علاوه بر بهره‏گیری مستمر با دستاوردهای علمی در فعالیت حرفه‌ای، از شایستگی لازم برای ادامه فعالیت علمی در مقطع دکترا نیز برخوردار باشند. با در نظر داشتن همین ملاحظات، در جهت تقویت بنیۀ علمی فردی در کنار شکل‌گیری مبانی مدون نظری و مستندسازی حیات فکری گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، موضوع پایان‌نامه‌ها به نحوی انتخاب شده است که علاوه بر پوشش کامل متون تخصصی موجود در این زمینه، افق‌های در حال گسترش این تخصص را نیز در گسترۀ خود منظور کرده باشد.




    اعضای هیئت علمی و متخصصان مدعو گروه معماری منظر:

    دکتر سید حسن تقوائی (مدیر گروه)، دکتر فرزین فردانش، دکتر نیلوفر رضوی

    دكتر مرتضي اديب، دکتر سعید نوروزیان ملکی، دکتر امیر سمیاری

    اساتيد بازنشسته مدعو: مهندس مهدی شیبانی، مهندس محسن خراسانی‌زاده

    اساتيد مدعو: دکتر لادن اعتضادی، دکتر ولی ا... مظفریان، دکتر کورس خوشبخت، دكتر نغمه مبرقعی، دکتر حسین مصطفوی

    مهندس سیاوش امیدیان‌فر، دکتر امید نوری، دکتر رومینا سیاح‌نیا





    2%20-%20Copy.jpg






    مشخصات کلی دوره کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی معماری منظر مصوب 07 / 06 / 1396

    1- تعریف و هدف:

    هدف آموزش و تربيت افرادی است که حفاظت از محیط و منابع طبیعی و توجه به ارزش‌های زیست‌بوم را در اخلاق حرفه‌ای سرحوله کار خود قرار ‌دهند و نيز بتوانند در طراحی محیطي مبتنی بر نیاز‌های انسانی، با آگاهی از قابلیت‌ها و محدوديت‌هاي طبیعی ایران فعاليت سازنده داشته باشند.

    2- طول دوره و شکل نظام:

    این دوره به صورت یک نیمسال دروس جبرانی و 4 نیمسال دروس اصلی و تخصصی و یک پایان‌نامه و حداکثر 6 نیمسال طول خواهد کشید.

    برنامه شامل 32 واحد به غیر از دروس جبرانی به صورت زیر میباشد:

    دروس جبرانی 10 واحد

    دروس الزامی (اصلی-تخصصی) 20 واحد

    دروس اختیاری 6 واحد

    پایان‌نامه 6 واحد

    3- ضرورت و اهمیت:

    با توجه به گسترش شهرهای ایران و لزوم طراحی در فضاهای باز شهر و حومه، آن مانند پارک‌سازی و باغ‌سازی و محوطه‌های مجتمع‌های بزرگ و کوچک و نظیر آن لازم است طراحانی متخصص تربیت شوند تا با آگاهی از قابلیت‌های منابع طبیعی ایران و اهمیت حفظ محیط‌زیست با استفاده از علوم وابسته به آن با ساماندهی به این امر همت گمارند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ها و موسسات عالی برای تدریس مشارکت در دفاتر خصوصی مشاورها، مراکز دولتی مانند شهرداری، محیط‌زیست، در شهرستان‌ها بعنوان طراح یا مشاور طرح و مانند آن به کار مشغول شوند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    انواع استفاده‌های کاربردی از گیاهان در فضای سبز


    مقدمه
    معمولا گیاهان برای زیباسازی مناظر با استفاده از ویژگی‌های زیبایشان بکار می‌روند. عبارت استفاده کاربردی از گیاهان بیانگر این مطلب است که گیاهان علاوه بر زیباسازی محیط وظایف دیگری نیز در فضای سبز انجام می‌دهند. گیاهان با داشتن ویژگی‌هایی نظیر ارتفاع و گستردگی ، برای رشد در فضای سبز نیازهای تربیتی دارند. اخیرا بیشتر ویژگی‌های کاربردی گیاهان شناخته شده است. گیاهان می‌توانند بطور کاربردی برای حل بعضی از مشکلات محیطی در مکانهایی که استعداد آن را دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

    این کاربردها ممکن است شامل نیاز به خلوت و تنهایی ، حمایت از اشعه و نور مستقیم خورشید در پنجره‌ها یا سایه روی یک ایوان باشد. یک ردیف کم عرض از درختچه‌های باریک در مرزهای یک مسیر می‌تواند صدا را کاهش دهد، از بهم ریختگی در هنگام وارد شدن به حیاط جلوگیری کند و یا شاید دیدهای ناخوشایند نظیر یک مرکز خرید یا ردیفی از ساختمان را بپوشاند. رویکرد معاصر طراحی منظر مسکونی ، یک فرآیند را در طراحی وارد می‌کند. در این فرآیند احتیاجات و هدفهای مالک و شرایطی از ساختمان مشخص شده‌اند.

    در یک تجزیه و تحلیل ، این هدفها و ویژگی‌ها ، نیازها و پیشنهادهای یک برنامه را برای بهبود منظر مشخص می‌کند. لازم به ذکر است که مسایل منظر نمی‌تواند فقط با عنصر گیاهی حل شود. کفپوش‌ها و سازه‌ها بطور مساوی مهم هستند. پرچین‌ها و دیوارها به عنوان عناصر عملکردی بوده و مقداری پوشیدگی و خلوت را مانند گیاهان چوبی فراهم می‌کنند در حالی که ممکن است نیاز کمتری نیز به نگهداری داشته باشند.
    استفاده از گیاهان در معماری
    گیاهان می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های شاخه و برگها و عادت رشد متفاوتشان به شکل دیوارها ، سایه بان یا کفپوش عمل کنند. یک ردیف ایستاده از درختان یا درختچه‌ها می‌تواند دیوارهایی برای فیـلتـ*ـر کردن یا بستن منظر خلق کند یا یک سایه بان از شاخه‌های درخت می‌تواند حسی از سرپناه را بوجود آورد. گیاهان پوششی با شاخ و برگ یک شکل و مشخصات بافتشان می‌توانند احساسی از یک کفپوش معماری را بوجود آورند. همچنین می‌توانند یک مرز را تعریف کنند.
    استفاده از گیاهان در مهندسی
    درختان می‌توانند نور را قبل از اینکه به اطراف برسد منتشر یا متوقف کنند. استفاده از گیاهان در مهندسی شامل کاربرد آنها برای محافظت یا ملایم کردن بازتاب نور خورشید از روی سطح آب یا سطوح صیقلی براق یا برای محدود کردن نور ماشین‌ها یا نور خیابانها می‌باشد. ایجاد یک لپه از گیاهان پوششی در طول یک مسیر ورودی یا در گوشه‌های یک درختان و درختچه‌ها هدایت شود. گیاهان می‌توانند صدا را بوسیله شاخ و برگ و حرکت آنها جمع آوری ، جذب و منحرف کنند، بویژه زمانی که گیاهان با فرم زمین هماهنگی داشته باشند، در کنترل صدا مفیدترند. گیاهان می‌توانند عناصر آلاینده هوا را با تولید بوی خوش و معطر گل‌ها یا شاخ و برگهایشان ازبین ببرند.
    استفاده از گیاهان در زیباشناسی
    درختان سایه دار برگریز می‌توانند برای محافظت از گرمای خورشید در تابستان مورد استفاده قرار گیرند و یا در زمستان باعث نفوذ اشعه خورشید به زمین یا روی دیوارها و پنجره‌های یک ساختمان شوند. درختچه‌های بلند به عنوان یک بادشکن برای کاهش سرعت باد و نیز تغییرات اشعه خورشید یا سطوح نوری با سایه دهی بکار می‌روند.
    استفاده از گیاهان در کنترل آب و هوا
    استفاده زیباشناسی از گیاهان قابل فهم‌ترین کاربرد آنها می‌باشد. گیاهان عمدتا به خاطر زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه بیشتر مردم فکر می‌کنند این تنها دلیل استفاده از گیاهان برای منظر است. از لحاظ زیباشناسی ، گیاهان می‌توانند بخشی از یک مجسمه زنده باشند. همچنین وقتی در برابر یک دیوار مسطح یا نرده‌ای قرار می‌گیرند سایه‌ای جالب از شاخه و برگهایشان خلق می‌کنند.

    گیاهان می‌توانند به عنوان پس زمینه برای دیگر گیاهان بکار روند و یا به صورت منظم برای فراهم کردن ارتباط بصری ساختارهای غیر مرتبط استفاده شوند. گیاهان محیطی مناسب برای پرندگان و دیگر حیوانات وحشی فراهم می‌کنند. گیاهان ممکن است برای اهداف متنوعی در منظر مدرن بکار روند. شاید به ندرت از جنبه تزئینی مطرح باشند ولی ترجیحا با چندین نقش برای ساختن منظری مدرن ، جذاب و کاربردی بکار گرفته می‌شوند.
    ارتباط با سایر علوم
    • اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاهان مورد استفاده در فضای سبز با محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد.
    • فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت
      Please, ورود or عضویت to view URLs content!
      از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها - اندامها و خود گیاه مطالعه می‌شود.
    • آناتومی: ساختمان داخلی گیاهان مورد استفاده در فضای سبز را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پژوهشگر معماری و شهرسازی مطرح کرد

    ضرورت توجه بیشتر به منظر راه در معماری و شهرسازی/ راه‌های گذشته جزو میراث فرهنگی هستند/ لزوم حفظ ارزش‌های بومی راه‌ها و کنترل ساخت و ساز در حریم جاده‌ها
    یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ - جاده‌ای
    نسخه قابل چاپ


    download
    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست تبیین ضرورت توجه به معماری راه در طراحی و مدیریت بهره‌برداری راه‌های برون شهری ایران بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به معماری منظر راه و ارزش‌های بومی جاده‌ها در کنار مسائل فنی تاکید کرد.


    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حسن تقوایی، دانشیار رشته معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به معماری منظر راه و ارزش‌های بومی جاده‌ها عنوان کرد: گاه فراموش می‌کنیم که راه‌ها به دلیل تفاوت‌های اقلیمی استان‌های کشور، ابعاد و انواع مختلفی دارند.

    تقوایی با بیان اینکه ایمنی راه از مسائل فنی بسیار لازم توجه در معماری راه است، افزود: علاوه بر مسائل فنی باید به عناصر پیوسته به راه چون پل‌ها، مبلمان و سایر عناصر توجه خاص شود.

    دانشیار رشته معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی بر نقش مهم معماری منظر در ارتقای کیفیت و بهره‌برداری بهتر از راه‌ها گفت: متاسفانه درسال‌های اخیر این مهم مغفول مانده و درمدیریت بهره‌برداری از راه‌ها به آن توجه نشده است.

    این پژوهشگر معماری و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر توجه ما به مبدا و مقصد راه است و دالان حرکت یعنی خود جاده مغفول می‌ماند. منظر و ساختار اکولوژیک جاده‌ها و تامین نیازهای بستر راه‌ها می‌تواند در افزایش جذابیت جاده‌ها کمک کند. راه‌های گذشته بخشی از میراث فرهنگی ما هستند و می‌توانند ثبت ملی شوند. گاه درساخت آزادراه، راه‌های قدیمی را مسدود می‌کنیم ولی می‌توان از آنها به عنوان حاشیه راه اصلی و ایجاد جاذبه توریستی استفاده کرد.

    وی با بیان اینکه درکشورهای اروپایی دپارتمان منظر راه مطرح است و ساخت و ساز درحریم راه‌ها کنترل می‌شود، افزود: باید درسیاستگذاری‌ها به منظر راه توجه خاص شود. آب‌نماها و پل‌های گذشته می‌توانند به عنوان بخشی از میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند و می‌توان ازراه‌های گذشته به مقاصد مختلف استفاده کرد.

    تقوایی درعین حال گفت: در پرداختن به منظر راه‌ها نباید از ایمنی جاده نیز غفلت کنیم و باید توجه داشت که گاه خط‌کشی حاشیه جاده‌ها نیز خود دچار مشکلات فنی می‌شود به عنوان نمونه اگر درشانه خاکی باشد به سرعت از بین می‌رود و ایمنی راه به خطر می‌افتد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: اکنون مسئله بازیابی ارزش‌های بومی درکشورهای اروپایی مطرح است و معتقدند حتی می‌توان پوشش سطح جاده شوسه را حفظ کرد. مسائل اکولوژیک خصوصا درلبه‌های راه اگر مورد توجه قرار گیرد جذابیت جاده بیشتر می‌شود و لازم است به این مهم بیشتر پرداخته شود.
     
    بالا