VIP همه چیز درباره معماری منظر «معماری منظر چیست؟»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
معماری منظر چیست؟
معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است. علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم، مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد.
این نوشتار با هدف معرفی رشته معماری منظر، جایگاه حرفه ای و حوزه نفوذ آن ارائه می شود و می کوشد تا در نهایت به یک تعریف مشخص و کامل از آن دست یابد.
معماری منظر شاخه ای از معماری است که با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده و بهره مندی انسان سروکار دارد و به فضای بیرونی- چه از دیدگاه محیط زیست و طبیعت، چه از دیدگاه رابـ ـطه آن با زندگی انسان و چه از دیدگاه هنر و زیبایی شناسی- می پردازد. این دانش سعی در درک ارزش ها و زیبایی های طبیعت و سرزمین ها و تفاوت ها و قابلیت های محیط دارد تا در قالب طرح و نگرشی نو، راهکارهای استفاده بهینه از آن و چگونگی تجدید حیات محیط را در مقیاس خرد و کلان جستجو کند.
این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات، علوم، مهندسی، هنر، تکنولوژی، علوم اجتماعی، سیاست و فلسفه را شامل می شود. فعالیت یک معمار منظر می تواند از طراحی پارک ملی تا طراحی فضای باز برای شرکت های تجاری بزرگ، از طراحی یک محوطه مسکونی تا طراحی زیرساخت های شهری و مدیریت زمین های بکر و احیاء اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در برگیرد. معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    4859-770x480.jpg


    طراحی منظر چیست؟


    معماری منظر به شاخه ای از معماری گفته می شود که به منظور فراهم نمودن آسایش و راحتی برای انسان به سازماندهی زمین و ساختمان می پردازد. این نوع معماری از دیدگاه های متفاوت به محیط بیرون می نگرد از جمله دیگاه هنر و زیبایی، دیدگاه طبیعت و دیدگاه رابـ ـطه محیط با زندگی انسان. در معماری منظر هدف اصلی درک زیبایی ها و جاذبه های محیط زیست و بررسی تفاوت ها و قابلیت های آن است تا به واسطه آن نگرش و طرحی نو رقم زده و راهکارهای تجدید محیط زیست و بهینه سازی آن را جستجو نماید.

    معماری منظر نوعی تخصص است که رشته هایی نظیر علوم اجتماعی، هنر، علوم مهندسی، فلسفه، ریاضی و … را در بر می گیرد. یک معمار منظر بر روی تمام ساختارهای بیرونی چه کوچک و چه بزرگ، چه شهری و چه روستایی با انواع مصالح به کار رفته و با توجه به مسائل مربوط به آب شناسی و محیط زیست مشغول به فعالیت است. در واقع معماری منظر طراحی، برنامه ریزی، تحلیل و بررسی، نگهداری و ترمیم زمین را در بر می گیرد. این معماری فرآیندی آگاهانه برای ایجاد یکسری تغییرات فیزیکی در محیط است که طراحی محیط و مکان های مختلف را شامل می شود. معماری منظر سعی می کند با توجه به سلامت و آسایش انسان، کیفیت زندگی وی را بالا بـرده و تنش های وی را کاهش دهد. در خصوص این معماری می توان گفت دو مفهوم پایداری و مکان مورد توجه قرار می گیرند. پایداری به میزان مقاومت و توانایی محیط برای ادامه حیات و مکان به فضایی برای خلق تصاویر ذهنی و به ذهن سپردن آنها برای مدت طولانی اشاره دارد.

    بخوانید! انواع پارتیشن بندی در ساختمان
    PerkPark-429-ScottPease-1100x619.jpg


    پژوهشگرانی که در حوزه معماری منظر فعالیت دارند درصدد یافتن الگوهای منطقی و اصولی برای درک طبیعت هستند زیرا این حوزه از جمله حرفه های طراحی و معماری است که می توان تنوع بالایی در آن اعمال نمود. در این نوع معماری به طراحی بر المان های فضای باز و ایجاد تعادل بین المان های نرم و سخت در محیط های داخلی و خارجی تاکید شده است. در حال حاضر بیشتر پروژه های طراحی فضاهای شهری، پارک ها و مکان های تفریحی با طراحی شهری در ارتباط هستند و تنها بخش جزئی مربوط به مناطق مسکونی می باشد.

    معماری یا طراحی منظر به طراحی سطوحی از زمین نظیر حیاط، باغ، خانه باغ و … گفته می شود که با توجه به وضعیت آب و هوایی و اقلیمی با گیاهان مختلف پوشش داده شده اند. این طراحی نه تنها آرامش روحی و روانی برای انسان به ارمغان می آورد بلکه هوای محیط را پاکسازی نموده و پاسخگوی نیازهای انسان می باشد. طراحی منظر را می توان طراحی شهری اما در سطح پایین دانست که هدف آن استحکام رابـ ـطه بین انسان و طبیعت است. وقتی صحبت از منظر می شود منظور همان محیط اطراف و فضای قابل مشاهده است که به زیباسازی آن پرداخته شده است.

    15613.jpg


    یک معمار منظر تنها وظیفه ایجاد بستری مناسب برای نمایش گل و گیاه را ندارد بلکه باید موارد مهم دیگری را نظیر نیازهای انسان و زیبایی های طبیعی را نیز در نظر بگیرد. یک معمار منظر در حوزه های مختلف فعالیت می کند از جمله:

    • بررسی و ارزیابی محیط و طراحی برای مدیریت آن
    • محافظت از فضاها و باغ های تاریخی و کهن
    • طراحی فضاهای مختلف موجود در سطح شهر نظیر پیاده رو ها، میدان ها و …
    • طراحی شهرک های تجاری و صنعتی و محوطه های مسکونی
    • طراحی فضای پیرامون خیابان ها و زیرساخت های عمومی
    • برنامه ریزی در جهت توسعه های نوین
    • طراحی محوطه انواع پارک های تفریحی، عمومی، ورزشی و …
    • برنامه ریزی برای ساخت پل ها، تونل ها و بزرگراه ها
    • بازسازی شهری
    • طراحی محیط های تاریخی، طبیعی و توریستی
    • محوطه سازی مدرسه ها، بیمارستان ها و سایر مکان های عمومی
    • طراحی فضای اطراف راه ها
    بخوانید! تصاویری زیبا از معماری فوق مدرن یک سازه
    حضور معماران این رشته در بالا بردن کیفیت محیط شهری بسیار اثربخش است. فضاهای باز و بی کیفیت شهری نظیر پیاده روها، خیابان ها و … که به حال خود رها شده اند را می توان به معماران منظر سپرد تا با دانش و ایده های خود این فضاها را زنده سازی کنند. هدف این حرفه از معماری سازماندهی فضاهای عمومی و مکان های موجود در سطح شهر و توسعه جنبه های اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و تفریحی است.
    5567b4c6e58ecebd7a0000a6_promenada-enota_enota_promenada_06_river_amphitheatre.jpg


    روف گاردن یا بام سبز یکی از جنبه های معماری منظر می باشد که امروزه جایگاه ویژه ای در بین سازندگان پیدا کرده است. بام سبز نمایی سرزنده و سبز به بام ساختمان ها می بخشد و فضایی مطلوب و قابل توجه برای ساکنین فراهم می نماید. طراحی منظر بر اساس طراحی اقلیمی و توجه به به انرژی های محلی و بهینه سازی مصرف آن صورت می گیرد. در دنیای امروز با وجود آلاینده های بی شمار تامین انرژی های تجدیدپذیر و روش های استفاده صحیح از آنها به یک چالش تبدیل شده که معماری منظر با پیروی از معماری پایدار از عهده آن بر می آید. موقعیت ساختمان و نحوه قرارگیری آن باید به نحوی باشد که آرامش و آسایش را در فضای داخل خود ارتقاء دهد و با استفاده از راهکارهای اصولی منجر به کاهش مصرف سوخت شود. معماری منظر ظرافت ها و کاربردی بودن فضا را مورد توجه قرار می دهد و فضایی لـ*ـذت بخش ایجاد می نماید.

    vo-trong-nghia.jpg


    در کل می توان گفت معماری منظر تلفیقی از رشته های مهندسی عمران و مهندسی شهرسازی است و هدف آن محوطه سازی و خلق فضاهای بهینه در محیط باز است. استفاده از این نوع معماری در فضاسازی حسی سرشار از آرامش برای انسان به وجود می آورد و رابـ ـطه او را با طبیعت تقویت می بخشد. این معماری از علوم مختلف و فناوری های نوین مهندسی بهره می برد تا محیط پیرامون را سازماندهی نماید و رفاه انسانی را به ارمغان بیاورد. مدیریت جلوه های بصری و ارتقاء کیفیت محیط های باز طبق برنامه ریزی های اصولی و استفاده از راهکارهای کارگشا جزء اهداف اصلی طراحی منظر در نظر گرفته می شوند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    طراحی منظر و معماری منظر چه فرقی دارند؟

    modern-landscape-design-stone-path.jpg

    تفاوت طراحی منظر و معماری منظر چیست؟
    شاید اولین بار، هنگام پرسش سوال تفاوت بین طراحی منظر و معماری منظر چیست؟ پاسخ دادن به آن، آسان به نظر بیاید، به خصوص اگر اطلاعات و آشنایی خوبی در زمینه رشته های مختلف معماری و گرایش های آن داشته باشید، اما اشتراک میان بازه های حرفه ای و تخصصی گرایش های متخلف منظر باعث شده است گاهی تمایز و تشخیص آنها از یکدیگر سخت و مبهم به نظر بیاید، در هر حال این مطلب برای تمام علاقمندان به منظر و شاید مشتاق تحصیل در این رشته و افرادی که در جستجوی فرد متخصص مورد نیاز برای طراحی منظر و فضای سبز می باشند مفید خواهد بود:



    Landscape-Design-at-Scottsdale-Farms-Nursery-in-Alpharetta-GA1.jpg


    منبع تصویر

    -طراحی باغ GARDEN DESIGNER

    به طور معمول اصل این رشته از رشته باغبانی می باشد. تمرکز اصلی بر روی ترکیبات و تزئینات کاشت گیاهان و مجموعه ای از گونه های مختلف گیاهی می باشد که ویژگی و ظاهر باغ دلخواه را فراهم می کند.

    -طراحی منظر LANDSCAPE DESIGNER

    طراحی و اجرای ویژگی های منظر سخت ( پاسیو، دیوارهای حائل، مسیر های حرکتی و پیاده روها) و ساخت و سازهایی مانند نرده ها، دروازه ها و آلاچیق ها به علاوه ویژگی های منظر نرم مانند کاشت گیاهان .

    -معماری منظر LANDSCAPE ARCHITECTURE

    برای اینکه به عنوان یک معمار منظر شناخته شوید، حتما لازم است که مدرک کارشناسی و یا لیسانس رشته معماری منظر را پس از تحصیل در این رشته بدست آورده باشید، تا بتوانید در پروژه های منظر طراحی و کار کنید.

    توانایی و دانشی که یک معمار منظر دارد شامل موارد زیر می شود:

    • توانایی شناسایی و حل و فصل مسائل پیچیده خاکبرداری و زهکشی
    • نقشه های طراحی و اجرای مفهومی
    • طراحی مدارک و پلان های مربوط به سازه های فضاهای بیرونی و عناصر منظر سخت ( منظر سخت شامل تمام عناصر و ویژگی های منظر مانند مسیرهای حرکتی، سنگفرش ها، المان ها، حوضچه و استخر، مجسمه، دیوارها و غیره می شود)
    • تخصص در روش های اجرایی و شناخت متریال ها
    • درک و شناخت پوشش های گیاهی در زمینه اکوسیستم محلی
    • حل اختلافات ارتفاعی، جانمایی و تعیین خطوط طراحی برای عابرین و محل پارک خودرو
    یک معمار منظر تمام ویژگی های سایت و محیط مورد نظر برای طراحی را در نظر می گیرد و در تمام ابعاد فضایی اقدام به طراحی می کند. او همه عناصر طراحی را با هم ادغام می کند و یک منظر با رعایت ویژگی های عملکردی و زیبایی بصری خلق می کند.

    این موارد لازم است تا یک معمار منظر توانایی این را داشته باشد و از عهده پروژه های منظری که ممکن است دارای اختلاف سطوح فراوان و پیچیدگی های خاص خود باشد برآید. دامنه کاری معمار منظر بیشتر بر روی سایت پلان، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، پارک و بوستان ها می باشد، همچنین حفظ تاریخی و طراحی باغ را نیز شامل می شود.

    بنابراین تفاوت اصلی بین معماران منظر و طراحان منظر در این است که طراحان منظر در پروژه های کوچکتر و اغلب برای پرژه های مسکونی کار می کنند. تعداد کمی از افرادی که به عنوان طراح منظر کار میکنند ممکن است به صورت تجربی آموخته باشند و باقی به صورت دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا شرکت در کلاس های موسسات آموزشی فضای سبز وارد این رشته مستثقل شده باشند. در حال حاضر رشته ای به نام طراحی منظر در دانشگاه ها برای ارائه مدرک وجود ندارد. با این حال انجمن تخصصی طراحان منظر (Association of Professional Landscape Designers (APLD) در آمریکا وجود دارد که برنامه های آموزشی با ارائه مدرک از این انجمن برای علاقمندان ارائه می دهد. اغلب بودجه و هزینه درخواست طراحی و اجرای یک پروژه توسط یک معمار منظر بالاتر از طراح منظر می باشد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معماری منظر چیست و چه تعریفی دارد؟
    معماری منظر، علمی است نو، طبیعت‌گرا، مخاطب محور و عملكرد گرا و ناشناخته در ایران كه با تلفیقی از خاطرات، نیازها و زیبایی شناسی مشترك مردم، فضای بیرونی شهر را طراحی و هدایت می‌كند. اما در پروژه‌های سیما و منظر شهری در سراسر كشور، عدم تخصص و بی‌توجهی به اصول و تكنیك‌های مربوط به سیما و منظر شهری سبب تكرار، تشابه و التقاط ناموفق سبك‌های خارجی و داخلی و گاه نابودی عناصر و بافت‌های ارزشمند تاریخی شده است.

    عبارت و ترجمه نادرست واژه شهرسازی، ناآگاهی از اصول علمی و تكنیك‌های رایج در معماری منظر، سبب شده كه مسوولان (حتی اكثر كارشناسان معماری) تصور كنند شهر را همانند ساختمان می‌توان ساخت، در حالی‌كه شهر یك پدیده جاندار همانند انسان است كه آن‌را نمی‌توان ساخت، بلكه تنها می‌توان مطابق با استعداد‌هایش هدایت كرد. نظر شما در این باره چیست؟



    معماری منظر، شاخه‌ای است منشعب از رشته معماری در تعریف و كاركرد كلاسیك آن كه مجموعه گسترده‌ای را از طراحی اشیا و لوازم صنعتی گرفته تا ساختمان و محوطه‌های شهری و راهسازی و... در بر می‌گرفت. اما از قرن 19 به بعد به تدریج به رشته‌ها و شاخه‌های متعددی تقسیم شد كه آنها را با عناوینی چون طراحی ساختمان و شهرگرایی یا Orbanism كه در فارسی به غلط شهرسازی ترجمه شده، می‌شناسیم. این تقسیمات اگرچه از قرن 19 مطرح شده اما تنها طی 3 یا 4 دهه اخیر است كه هر یك از این رشته‌ها به طور حرفه‌ای و سازمان یافته و مستقل از رشته معماری در زمینه‌های مختلف متمركز شده‌اند. به گونه‌ای كه معماران ساختمان تنها به طراحی توده حجمی ساختمان با استفاده از مصالح معدنی یا سینستیك (Synsetic) یا مصنوعی متمركز شدند و رشته Orbanism یا شهرگرایی یا به اصطلاح رایج در ایران «شهرسازی» نیز به اعتبار اینكه شهر مقوله‌ای صرفاً متكی به معماری نیست و تئوری یا اصول خاص خود را دارد از این مجموعه كلی مجزا شد. رشته معماری منظر نیز در همین راستا رشته‌ای مستقل و بسیار جدید است كه به طراحی فضاهای باز بیرونی می‌پردازد. طبیعتا این فضا هم عناصر متنوعی دارد كه از درختان و گیاهان گرفته تا حوض و استخر و جوی‌ها، پیاده رو یا پیاده راه‌ها و خیابان‌ها، پارك‌ها، مبلمان شهری و مانند آن را در بر می‌گیرد. این عناصر عمدتا در محدوده‌ای جای دارند كه دانش كلاسیك معماری در این زمینه چندان جوابگو نبوده است. در واقع معماری منظر یك بسته نرم‌افزاری كامل است كه مجموعه عوامل موثر بر طراحی فضاهای بیرونی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس امكانات یا محدودیت‌های آن، سیما و منظر شهری را طراحی و برنامه ریزی می‌كند.

    منظور از عوامل موثر بر طراحی فضاهای بیرونی چیست؟

    عوامل موثر بر فضاهای بیرونی عمدتاً شامل تمام جنبه‌های زیبایی شناسی، فرهنگی، هویتی، اجتماعی، اقتصادی و تمام شرایط و ویژگی‌های انسانی شامل تاریخ، سنن، آداب، روانشناسی فردی و اجتماعی است. به طور كلی عوامل موثر بر فضاهای بیرونی یا محیط خارجی مجموعه پارامترهایی است كه برای یك زندگی جمعی مطرح و مورد نیاز است پارامترهایی كه عمدتا غیر مادی است و از جنس معیارهای مورد نظر در طراحی توده حجمی ساختمان نیست.

    معماری منظر به عنوان یك رشته فنی _ هنری در طراحی سیمای شهری چه اهدافی را مد نظر قرار می‌دهد و چه تمایز یا اشتراكی با سایر رشته‌های مربوط به معماری دارد؟

    سه هدف به طور عمده در معماری منظر مورد توجه است و كسانی كه تئوری‌های مربوط به این رشته را مطالعه می‌كنند، می‌آموزند كه طراحی فضاهای بیرونی یا جمعی یا همان Public space، نخست از لحاظ فرهنگی _ هویتی همچنین زیبایی‌شناسی هنری و سرانجام از لحاظ كاركردی یا عملكردی، چگونه باید باشد و به چه مواردی باید توجه شود. بنابراین یك معمار منظر بخش مهمی از عمر یادگیری‌اش را صرف آموختن این وجوه می‌كند. توجه به وجه زیبایی شناسی هنری بیشتر به خوانایی محیط منجر می‌شود و وجه فرهنگی _ هویتی، مسایل نشانه شناسی و ذهنی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و توجه به وجه عملكردی به معنی توجه به تامین نیازهای عمومی مخاطبان یا استفاده كنندگان است. در حالی كه معماری توده ساختمانی بیشتر به ایستایی و مقاومت بنا و مسایلی از این دست می‌پردازد همین طور طراحی صنعتی كه بیشتر به طراحی ابزار و وسایل صنعتی می‌پردازد. البته این رشته فصل مشترك زیادی هم با سایر رشته‌ها دارد اما دنیای امروز این تقسیم بندی‌ها را بر هم زده است. در عین حال رشته معماری منظر علم یا حرفه‌ای میان رشته‌ای یا inter disipliner است كه مرزهای مشتركی با سایر رشته‌ها دارد ولی نگاه تازه‌ای به معماری محیط یا فضای بیرونی دارد كه به ویژه در كشورهای پیشرفته صنعتی طی دهه‌های اخیر رشد سریع و اهمیت چشمگیری یافته است.

    مهمترین علت رشد سریع این رشته در كشورهای پیشرفته صنعتی چیست؟

    محبوبیت و اهمیت فضاهای عمومی و كاركرد آن برای مردم كه علاوه بر مردم و سكنه بومی هر منطقه، ویژگی‌های آن كاراكتر خاص از شهر را به نمایش می‌گذارد و معرف آن شهر است. و از این رو در صنعت گردشگری نیز اهمیت خاصی دارد. به عنوان مثال یك گردشگر در شهری همانند پاریس، برای آشنایی با این شهر و جنبه‌های مختلف فرهنگ عمومی آن، داخل بناها و ساختمان‌های عمومی شهر نمی‌شود، بلكه در فضاهای عمومی همانند خیابان شانزه لیزه، برج ایفل و... گردش می‌كند كه از جنس فضاهای بیرونی است. فضاهای بیرونی هدف عمده تمام توریست‌ها برای آشنایی و دیدار از شاخصه‌های فرهنگی _ اجتماعی یك شهر یا منطقه است كه اینها همه در ذیل معماری منظر جای می‌گیرد و امروزه با منافع ملی، فرهنگی، سیـاس*ـی و اجتماعی جوامع مختلف به شدت مرتبط شده است.

    در حال حاضر معماری منظر در ایران چه جایگاهی دارد و متخصصان و اولیا امور تا چه حد در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با سیمای شهری به تئوری و تكنیك‌های مرتبط با آن توجه می‌كنند؟

    رشد كاربرد اصول معماری منظر در ایران اگر نگوییم در حد صفر، در حد یك است و به‌رغم اهمیت و رشد سریع این رشته در جهان، توجه به این رشته در ایران صرفاً، در سطح محافل آكادمیك و دانشگاهی مطرح است. بنابراین تنها می‌توان به فارغ التحصیلان امیدوار بود كه در آینده در این رشته تخصص لازم را كسب و كار جدی خود را به طور حرفه‌ای آغاز كنند. اما آنچه تاكنون در طراحی فضاهای بیرونی كشورمان صورت گرفته، عمدتاً توسط معمارانی انجام شده كه نه متخصص معماری منظر، كه علاقه‌مند به طبیعت بوده‌اند. از این‌رو به دلیل عدم توجه به اصول و تكنیك‌های اساسی در این رشته، در 95 درصد از پارك‌های كشور شاهد تكرار و تشابه عناصر و تزیینات هستیم. زیرا طبق تعاریف كلاسیك، پارك عبارت است از مجموعه‌ای از درختان با مسیر‌های مارپیچ و استخرها، در حالی‌كه در تعاریف و تئوری‌های جدید معماری منظر هر پارك متناسب با امكانات نیاز مخاطبانش طرحی ویژه و منحصر به فرد را ایجاب می‌كند و درست همانند یك فیلم در سینما، حرف خاصی برای مخاطب دارد و مخاطبان در این فضاها، فقط درخت و آب و چمن نمی‌بینند، بلكه رشد می‌كنند و می‌آموزند زیرا در این پارك‌ها اموری چون مرور خاطرات، دیدارهای اجتماعی با گروه‌های مختلف مردم و... امكان‌پذیر است. در معماری منظر، طراح فضای عمومی باید در یابد كه انسان‌ها و مخاطبان در هریک از فضاهای عمومی به چه چیزی نیاز دارند، این مكان در چه فضای اجتماعی _ اقتصادی واقع شده و در نهایت چگونه می‌توان آن را طراحی كرد. بنابراین معماری منظر، رشته‌ای كاملاً طبیعت‌گرا، عملكردگرا و مخاطب محور است كه به جنبه‌های تاریخی _ هویتی و خاطرات جمعی و روان شناسی و كلاً نیاز روانی مخاطبانش توجه جدی دارد. زیرا نیاز روانی مخاطب در موفقیت طراحی برای یك فضای عمومی نقش تعیین كننده‌ای دارد. یك بانك اگر معماری بدی داشته باشد، فرد برای گذران امور بانكی خود ناگزیر از مراجعه به آن است. اما یك پارك اگر بد ساخت یا بی‌ارتباط با نیازهای فرد باشد، به سرعت و به آسانی طرد و رد می‌شود. به دلیل تجارب ناخوشایند سال‌های گذشته، برخی از مسوولان و اولیا امور نیز متوجه اهمیت این رشته شده‌اند اخیراً برخی دستگاه‌های دولتی همانند شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سامان‌دهی و اجرای برخی پروژه‌های خود به رشته معماری منظر و روش‌های آن در اجرای این پروژه‌ها توجه كرده‌اند اما این‌ها همه در حد گام‌های آغازین است.

    مشخصا كدامیك از پروژه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معماری منظر و تكنیك‌های مطرح در این رشته علمی _ هنری توجه داشته است؟

    در حال حاضر گروه پروژه‌های منظر و محیط كه به تصویب شورای گسترش آموزش عالی هم رسیده است طراحی و اجرای چند پروژه را بر عهده گرفته است كه از جمله آنها زندان قصر در تهران است، دیگری پردیس كوروش در چرخاب برازجان و همچنین سامان‌دهی باغ‌های تاریخی عباس‌آباد بهشهر كه سایت ناشناخته و بكری است كه آثاری از دوره تاریخی و پیش از اسلام حداقل از عصر ساسانی تا صفویه در آن موجود است. مورد دیگر پروژه صفه فرهاد تراش بیستون است كه البته ناتمام مانده و دیگری یك پروژه تفریحی فراغتی است در نزدیكی شوشتر كه به سفارش وزارت نیرو در دستور كار كارشناسان قرار دارد. اما همین جا ضروری است كه تاكید كنم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به نوع مسوولیت و ماهیت فعالیتی كه دارد بیش از هر نهاد و دستگاه دیگری مصرف كننده و متقاضی به كارگیری اصول و تكنیك‌های معماری منظر در هدایت و برنامه‌ریزی فضاهای بیرونی است. زیرا تبدیل تمام سایت‌های تاریخی طبیعی موجود در كشور به یك قطب یا هدف گردشگری، مستلزم اجرای پروژه‌های سامان‌دهی ویژه‌ای است كه انحصاراً در تخصص معماری منظر است. از آن‌رو كه ایجاد جاذبه یا هدف‌های گردشگری به معنی اجرای پروژه‌هایی مخاطب محور است كه مبتنی ‌بر نیازها و علایق گردشگران است. نیاز و علایق افراد نیز مسبوق به گرایشات فرهنگی، اجتماعی و طبیعی آنهاست. پس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری‌ها سازمان محیط زیست و سازمان مسكن و شهرسازی و... به ترتیب متقاضیان و مصرف كنندگان خدمات تخصصی ویژه‌ای هستند كه رشته معماری منظر ارایه می‌كند. در حال حاضر طی بررسی‌های صورت گرفته در مجموعه دارایی‌های موجود در حوزه باغ ایرانی، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شده است كه در برنامه‌های استراتژیك این سازمان،باغ های عباس آباد بهشهر به عنوان یكی از نقاط استراتژیك باغ‌های ایرانی ثبت و سامان‌دهی شود. اهمیت این باغ در سراسر كشور، از آن رواست كه حتی در شیراز كه به شهر باغ‌ها شهره است از چنین باغ‌های طراحی شده، متمایز و متفاوتی برخوردار نیستیم. نكته جالبی كه به این باغ از نظر تاریخی _ هنری، اهمیت استراتژیك داده است، نمایش جلوه‌های مختلف جریان آب است. این كار كه با استفاده از تكنیك‌های ظریف تراش سنگ، انجام می‌شود در اصطلاح معماری امروز معروف به تكنیك سـ*ـینه كبكی است به گونه‌ا‌ی كه مثلا ریزش آبشار در مجاری آب، گاه به صورت یك پرده توری جریان می‌یابد. در باغ‌های تاریخی عباس آباد بهشهر با 10 نمونه از اجرای این تكنیك‌های ظریف و دقیق مواجه هستیم. اهمیت این باغ‌ها زمانی آشكارتر می‌شود كه بدانیم آخرین دستاورد اروپاییان در اجرای این تكنیك‌ها مثلاً در باغ سیتروئن فرانسه كه در سال 1997 افتتاح شده، بیش از سه مورد و در پارك لاویلت همین كشور، تنها یك نمونه بوده است. این بدان معناست که متخصصان فن در اروپا با تمام تجهیرات وروش‌ها‌ی مدرن روز، تنها سه حالت از ریزش آب را پیدا كرده یا قادر به اجرای آن بوده‌اند در حالی كه در باغ‌ بهشهر، تاكنون 10 نمونه از اشكال مختلف ریزش آب در مجاری و آبروهای زیبا به دست آمده است كه از نظر تاریخی _ هنری و تكنیك كار آثاری منحصر به فرد و جهانی است. جالب‌تر آنكه فرانسویان همان سه نمونه را در تمام ژرورنال‌ها و محافل اطلاع‌رسانی دنیا، بارها و بارها مطرح و هزاران مقاله و عكس درباره آن چاپ كرده‌اند اما جای تاسف است كه ما درباره آن 10 نمونه هنرمندانه كهن در باغ های عباس آباد بهشهر، حتی یك مقاله چاپ شده هم در دست نداریم!

    نمونه دیگر، زندان قصر است كه در واقع كار عملی بسیار جالبی برای دانشجویان رشته معماری منظر است. اولین نكته جالب در این مورد تضاد معنایی آشكار در نام این بناست كه تركیب متضادی از «زندان» به‌علاوه «قصر» است كه یكی در لبه طیفی از مثبت بی‌نهایت و دیگری در لبه طیف منفی بی‌نهایت، از شرایط زیستگاه انسانی است و این تضاد مستتر در واژه و عبارت ظاهری خود به تنهایی گویای داستان درازی است كه طی زمانی دراز بر این بنا رفته است. بدین معنا كه ابتدا قصر پادشاه، یعنی فتحعلی‌شاه قاجار بوده كه بعدها در دوره رضا شاه به زندان تغییر كاربری یافته است. بنابر اصول معماری منظر، در طراحی هر پروژه‌ای از این دست‌، این تضاد در واژه باید خود را نشان دهد. به گونه‌ای كه حالت جمع اضداد میان قصر و زندان، هر لحاظ شده باشد و در عین حال كاربری امروزش را به عنوان یك فضای عمومی یا Public space در منطقه 7 تهران حفظ كند. اجرای این پروژه می‌تواند متضمن یك فضای سبز، محلی برای فروش میوه، كیوسك پست و روزنامه و ایستگاه‌های فرهنگی دیگر از این دست باشد.

    به هر روی از دیدگاه معماری منظر آنچه كه در تحقق و تعریف فضای جمعی اهمیت دارد، اجرای پروژه‌ها به گونه‌ای است كه اولاً فضای جمعی مورد نظر عملكرد چندگانه در تامین نیازهای مادی و مخاطبان داشته باشد نه صرفاً یك عملكرد كلی. در عین حال این فضا چنان‌كه از نامش پیداست یك فضای اختصاصی نیست، دیوار و حصاری ندارد و در تمام ساعات شبانه روز و برای همه اقشار اجتماعی قابل دسترس است. این اهداف كه به ویژه در اجرای پروژه سامان‌دهی زندان قصر اهمیت بسیار دارد، در یك برداشت كلاسیك از پروژه‌های سامان‌دهی به روش‌های معمول در ایران هیچگاه مورد توجه نبوده است.

    چه عاملی سبب بروز این بی‌توجهی‌ها در برداشت‌های رایج از معماری فضاهای بیرونی و پروژه های جاری در ایران بوده است ؟

    مهمترین عامل تصور غالب طراحان این نوع پروژه‌ها است که عموماً تصور می‌شود منظور از فضای بیرونی، یك محوطه درختكاری است با استخر و راه‌های پیچ در پیچ. طبق همین نگرش یا سلیقه، طرج ایجاد یك موزه در محل زندان قصر هم، به اعتبار این كه زمانی یك قصر قاجاری بوده، حداكثر كاری است كه می‌تواند اجرا شود. بدیهی است كه در این قبیل طرح‌ها هیچ یك از نیازهای زیبایی شناسانه مردم امروز، همانند میل به نوآوری و كاربرد ایده‌ها و تكنولوژی نو كه تركیب پیچیده‌ای است از عناصر متضاد كهنه و نو، منفی و مثبت و تبدیل این عناصر متضاد به یك مجموعه واحد و مستقل، در یك بافت شهری امكان‌پذیر نخواهد بود.

    در آغاز این گفت گو اشاره به تجارب تلخ رشته شهرسازی یا به عبارت بهتر شهرگرایی Orbanism و ترجمه و تعریف و كاربرد نادرست این اصطلاح در ایران داشتید، نتایج و تجارب تلخ ناشی از این قبیل اشتباهات چه در زمینه معماری ساختمان و چه در مورد شهرسازی چه تاثیری بر كاركرد و آینده معماری منظر در ایران داشته و یا خواهد داشت؟

    در حال حاضر به دلیل غیبت و عدم حضور كارشناسان رشته معماری منظر، پروژه‌های متعددی در این زمینه در دست اجراست كه بدون توجه به اصول و تكنیك‌های معماری منظر به كار برنامه‌ریزی و طراحی سیمای شهری، كنترل و نظارت آن مربوط است. زیرا سیمای شهری به هر حال در معرض شكل‌گیری و گسترش است و حتی با ایجاد تحصیلات آكادمیك در رشته معماری منظر نیز ممكن است این رشته به همان سرنوشت تلخی دچار شود كه معماری ساختمان و شهرسازی در ایران به آن دچار شده است. اما تنها كار ممكن آن است كه سنگ بنای كار را درست بگذاریم. در رشته معماری شهری، عامل مهم در بروز نتایج تلخی كه شما به آن اشاره دارید. تلقی و برداشت مكانیكی از كار كرد و حوزه تخصصی این رشته، از اساس پی‌ریزی آن در ایران است. به گونه‌ای كه حتی ترجمه و نامگذاری آن نیز تحت عنوان شهرسازی اشتباه بوده است.

    امروزه در هیچ یك از محافل معتبر علمی جهان با اصطلاح Orban Constraction مواجه نمی‌شویم، بلكه صرفا با اصطلاح Orbanism یعنی شهرگرایی یا طراحی و هدایت امور شهری مواجه هستیم. زیرا شهر همانند پل یا ساختمان نیست كه كسی بتواند آن‌را بسازد و به دلیل همین اشتباه بسیاری از مسوولان تصور می‌كنند اگر یك معمار شهر ساز را در اجرای پروژه‌های شهری به كار گیرند تمام مشكلات شهری حل می‌شود. در حالی‌كه در Orbanism موضوع اصلی، هدایت شهر بر‌اساس امكانات و محدودیت‌های آن است نه ساختن آن، مثل یك انسان كه می‌توان آن‌را بر اساس استعداد و توانایی‌هایش هدایت كرد و نمی‌توان ساخت و احداث كرد.

    ظاهرا این تفكر نادرست به دلیل نا آگاهی و یا ضعف علمی – تخصصی، هنوز هم بر اذهان مسوولان و كارشناسان شهر سازی ایران غلبه دارد و اجرای طرح‌های جامع یا تفصیلی به وی‍ژه در بافت‌های تاریخی و عواقب ناگوار و خسارت‌های عموماً جبران ناپذیر آن در این بافت‌ها، نمایانگر تداوم این قبیل نگرش‌هاست، با این همه در سال‌های اخیر با اصطلاح یا عبارت طرح‌های راهبردی مواجه هستیم آیا این عبارت حاكی از تجدید نظر مسوولان دراین زمینه نیست؟

    متاسفانه سنگ بنای رشته معماری شهری از اساس كج گذاشته شده است و طبیعی است كه به‌راحتی رفع نمی‌شود. سال گذشته وزارت مسكن و شهرسازی همایشی تحت عنوان« سیما و منظر شهری» برگزار كرد و انتظار می‌رفت كارشناسان این رشته با توجه به امكانات دسترسی به اطلاعات روز آمد و مطرح جهانی متوجه تولد رشته‌ای به نام معماری منظر ظرف 4 دهه گذشته در كشورهای پیشرفته صنعتی یا حداقل ایجاد دپارتمان معماری منظر در دانشگاه‌های کشور شده باشند اما با كمال تعجب از هیچ یك از اساتید رشته معماری منظر در دانشگاه‌های کشور دعوت نشده بود، در حالی‌كه سیما و منظر شهری موضوع انحصاری در تخصص معماری منظر است. جالب‌تر آن كه در بیانیه پایانی این همایش نوشتند: «منظر یعنی عینیتی كه خارج از انسان به طور مستقل وجود دارد.» در حالی‌كه هیچ چیزی خارج از انسان وجود ندارد. و منظر یك پدیده عینی _ ذهنی است و شهر نیز تنها دارای كالبد نیست بلكه دارای كاراكترمشخص و خاص خود است . ایده یا اصطلاح «طرح راهبردی شهرها» به جای طرح‌های جامع و تفصیلی هم بیش از 50 سال است كه در دنیا مطرح است اما در ایران این عبارت تنها 2 یا 3 سال است كه اسماً مطرح شده و در عمل هیچ نمونه جدی و مطرحی در این زمینه سراغ نداریم اما به هر حال اصطلاح طرح راهبردی هم در معماری شهری حكایت از دستور العمل‌های مربوط به« هدایت و راهبرد» شهر است نه ساخت شهر. اما در عمل هنوز همان برداشت مكانیكی كه شهر را می‌توان ساخت در پروژه‌های جاری سیما و منظر شهری غلبه دارد. امیدواریم با تربیت متخصصان معماری منظر و ورود نخستین گروه از فارغ التحصیلان این رشته تجدید نظر لازم در اذهان مسوولان و كارشناسان امور شهری نیز تحقق یابد
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    چند نمونه از بهترین های معماری منظر




    -معماری-منظر-5.jpg


    -معماری-منظر.jpg


    -معماری-منظر-2.jpg


    -معماری-منظر-3 - Copy 1.jpg


    -معماری-منظر-4.jpg


    -معماری-منظر-6.jpg


    -معماری-منظر-7.jpg


    -معماری-منظر-8.jpg


    -معماری-منظر-9.jpg


    -معماری-منظر-11.jpg


    -معماری-منظر-12.jpg


    -معماری-منظر-13.jpg
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ۵ جلوه بی نظیر معماری منظر در سوئیس
    2
    MFO-Park.jpg

    در قلب اروپا و در میان کوه های آلپ، کشور سوئیس تصویری از زندگی کوهستانی و رابـ ـطه صمیمی با طبیعت را باز می تاباند. همواره کشور سوئیس برای جهانیان مظهر ثبات و بی طرفی بوده است. در مورد اقتصاد این کشور و جاذبه بانک های آن زیاد شنیده ایم، اما نکته جالب این است که اطلاعات معماری و منظری که از آن به بیرون ارائه شده است بسیار کم و نادر بوده است. این کشور میزبان بسیاری از جلسات سیـاس*ـی و البته همایش های بین المللی است، اما به نظر می رسد مردمانش با اینکه در بطن جامعه جهانی حضور دارند زیاد اهل معرفی معماری خود نیستند. کشور سوئیس نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی به واسطه طبیعت بی نظیرش دارای پتانسیل بالقوه ای برای رشد و توسعه منظر بوده است. البته لازم است که بدانید سوئیس کشوری است که رابـ ـطه عمیقی با سبک های معماری دارد. سوئیس با شهرهایی که معرف پروژه های شهری مدرن و خلاق هستند، بیشتر از ده سال است که شاهد رشد روزافزون معماری منظر و علاقه شهروندان به این مقوله بوده است. در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی به برخی از برترین پروژه های معماری منظر سوئیس، ۵ جلوه بی نظیر معماری منظر در سوئیس را معرفی کنیم.

    پروژه شماره ۵: موزه درخت
    طراح: انیا
    مکان: رپراسویل
    طراحی موزه ها در کشورهای مختلف انجام می شود و چه بسا بسیاری از آنها به نماد آن شهر یا کشور نیز تبدیل می شوند. عموماً موزه محل نمایش اشیاء باارزش و قدیمی است. وظیفه موزه در قبال این آثار این است که آنها را از خطرات محیطی در امان نگه داشته و حافظ میراث ارزشمند یک کشور و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. خب تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی طبیعت میراث ارزشمندی برای یک کشور باشد آن را چگونه در موزه نمایش خواهد داد؟ یک عنصر منظرین مانند درخت با گذشت زمان به یک شیء ارزشمند تبدیل می شود و شایسته نگهداری است. حال فرض کنید که این درخت از گونه خاصی نیز باشد. در سوئیس موزه ای برای درختان ساخته شده است که انعطاف معماری منظر برای ساخت یک اثر و نمایش خود در آن به صورت همزمان را به رخ می کشد.
    موزه درخت، مجموعه ای از درختان است و به گونه ای طراحی شده که جلوه ای از هنر را به تصویر بکشد. مساحت این باغ – موزه ۷۵،۰۰۰ متر مربع است. شرکت معماری انیا موزه درخت را با ۱۲۰ اصله درخت که برخی از آنها ۱۳۰ سال سن دارند، طراحی کرده است. انیا از سنگ ماسه های بزرگ محلی برای ساخت دیوار در طراحی موزه استفاده کرده و حوضچه های آب را برای تقسیم پارک به کار بـرده است تا مکانی آرام برای تفکر در میان درختان فراهم کند.

    Tree-Museum.jpg


    پروژه شماره ۴: چشم انداز کاردادا
    طراح: پائولو ال برگی
    مکان: کاردادا
    به عنوان یک ایرانی اگر به گذشته منظرین خود نگاهی بیندازیم می بینیم که هرگاه فرصتی دست داده است در معماری منظر قدیم ایران سعی شده تا کاربر به محلی مناسب برای نظاره به منظر پیرامون بـرده شود. انگار که دیدن طراحی منظر یا مناظر طبیعی از یک مکان خاص حال و هوایی دگر داشته و می بایست ناظر یا کاربر نیز آن را درک می کرده است.
    چند وقتی است ایجاد نظرگاه یا مکانی برای دیدن مناظر طبیعی یا مصنوعی اطراف در دنیا باب شده است و عمدتاً این نوع بناها صرفاً سکویی در دل طبیعت و در ارتفاع مناسب برای دیدن مناظر اطراف هستند و کاربری دیگری در کنار آنها قرار نمی گیرد. دیدن منظر یا قاب کردن تصویر برای ناظر در ایران باستان با دقت و وسواس زیادی انجام می شده است و اکنون نیز چنین دیدگاهی در دنیا مرسوم شده و چگونگی نظاره اثر از خلق اثر مهم تر شده است.
    در سوئیس نیز پس از بازسازی پل تلفریک هوایی کاردادا در سال ۲۰۰۰، پائولو برگی پروژه معماری جدیدی را در فراز کوه های لوکارنو طراحی کرد. چشم انداز کاردادا بخشی از مجموعه ساختارهای متمایز با محیط است. این نمونه خارق العاده، نشان می دهد که چگونه ترکیب پروژه های عملی با مناظر خاصی چون آلپ و استفاده ظریف از سنگ، فولاد و سیمان در طبیعت، چشم اندازی باشکوه را ایجاد می کند.
    Cardada-Viewpoint.jpg
    پروژه شماره ۳: باغ گیاهان دارویی

    طراح: معماران اندرسون و اسویکو
    مکان:‌ بازل
    دستاوردهای منظر تنها معطوف به حس بینایی انسان نمی شوند و آثار به وجود آمده از آن علاوه بر ظاهر زیبا، در بسیاری از موارد کاربردی بوده و استفاده های دیگری نیز برای آنان در نظر گرفته می شود. این استفاده ها از بهره برداری اقتصادی از گیاهان تا استفاده از آنها برای تحـریـ*ک حواس پنج گانه متغیر است. فرض کنید باغچه بزرگ محوطه مسکونی شما علاوه بر ظاهر زیبای درختان، دارای گیاهانی باشد که خاصیت دارویی دارند. آیا استفاده از این فضا برای شما که به خاصیت این گیاهان اشراف دارید لذتی دو چندان نخواهد داشت؟ این ایده در بازل سوئیس اجرایی شده است.
    باغ گیاهان دارویی در داخل محوطه نوارتیس در بازل واقع شده است. اندرسون و اسویکوی معمار با ایده گرفتن از باغ صومعه، باغی را طراحی کردند که نشانگر صنعت داروسازی است. این طرح در سال ۲۰۱۲ تکمیل شده است. این فضا شامل یک باغ مستطیلی شکل است که ۳۲ گونه از مهمترین گیاهان دارویی را در خود جای داده است.

    The-Physic-Garden.jpg


    پروژه شماره ۲: لانگ سیتی
    طراح: کارلوس مارتینز و ریست
    مکان: خیابان گال
    طراحی فضای باز بین مجتمع های مسکونی یا اداری با تم های مختلفی انجام می گیرد. برخی این فضا را مانند پروژه مجتمع مسکونی بانکوک به صورت یک حیاط خصوصی و باغچه می بینند و برخی نیز آن را فضایی عمومی دیده و هدف از طراحی آن را کمک به خوانایی فضا و استفاده بهینه از آن برای عبور و مرور و مکث می بینند. هر دو این دیدگاه ها سبب بروز طراحی های خلاقانه و زیبایی شده است. یکی از این پروژه های خلاقانه پروژه لانگ سیتی واقع در خیابان گالن است که ترکیبی بین معماری شهری و هنر ایجاد کرده است.
    این فضای باز توسط هنرمندان؛ ریست و کارلوس مارتینز طراحی شده و پوشش قرمز رنگ این محوطه از جنس دانه های پلاستیکی است. همه المان های طراحی شهری در زیر این روکش قرمز رنگ ناپدید شده است و محیطی عمومی بی همتایی با چشم انداز قرمز رنگ در مرکز شهر خلق کرده است. مخفی کردن المان های شهری از دید اولیه ناظر با استفاده از رنگ غالب، به نوعی از پراکندگی دید جلوگیری کرده و موجب خوانایی فضا در زمان کمتری توسط ناظر می شود. از طرفی المان های شهری در سایت حضور دارند و با اندکی دقت می توان آنها را پیدا کرد و از آنها استفاده نمود. از آنجایی که در این فضای عمومی وسعت دید و عبور و مرور سریع از اولویت بالایی برخوردار بوده است عملاً از درخت و عناصر سبز کمتر استفاده شده است.

    City-Lounge.jpg


    پروژه شماره ۱: پارک ام اف او
    طراح: رادرشال
    مکان: زوریخ
    از بهترین نمونه های معماری منظر معاصر در سوئیس می توان پارک ام اف او در زوریخ را نام برد. این پروژه در سال ۲۰۰۲ تکمیل شده است. طراحی این پارک توسط رادرشال و برچاردرز صورت گرفته است. این پروژه که با هدف توسعه مجدد صنعتی ترین ناحیه زوریخ اجرا شده است، مفهوم پارک شهری را نیز دگرگون می کند.
    در معمار منظر مطالبی در مورد استفاده مجدد از سایت های صنعتی و باززنده سازی آنها نوشته ایم. عمده این سایت ها به فضای شهری و فرهنگی تبدیل شده اند و در اکثر آنها عناصر باقی مانده از صنعت نیز برای نشان دادن پیشینه سایت مورد استفاده قرار گرفته بودند. اما نکته جالب این پروژه در ایجاد عناصر صنعتی است. در این سایت عنصر صنعتی ویژه ای وجود نداشته است و طراح برای ایجاد حال و هوای صنعتی از ساختارهای فولادی بزرگ و سه بعدی کمک گرفته است. این ساختارها برای نشان دادن پارک به صورت معلق به کار رفته اند و این پارک را به عنوان یک اثر معماری منظر شاخص کرده است. در این پارک بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی از این ساختارهای فلزی بالا رفته و کل فضا را پوشانده اند به گونه ای که فضای چند منظوره ای را به وجود آورده اند. در این فضا هم می توان کنسرت اجرا کرد و هم فیلم را در فضای باز اکران کرد.

    MFO-Park.jpg


    معماری منظر در سوئیس
    هر چند نمونه های اندکی از پروژه های معماری منظر برجسته در سوئیس وجود دارد که شایسته شناخت و بررسی هستند. اما خلاقیت سوئیسی ها برای خلق این آثار معماری منظر شگفت انگیز، قابل تامل است. معرفی این آثار می تواند نقطه شروعی برای شناخت این رشته در کشور سوئیس باشد. شکوه و تنوع معماری منظر سوئیسی نشان می دهد که در ۲۰ سال اخیر این کشور حرکتی رو به جلو و در جهت تکامل معماری منظر و طراحی شهری داشته است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ایده های طراحی منظر: راه پله فلزی در فضای سبز


    low-impact-stairs_300916_01.jpg


    ایده های طراحی منظر: راه پله فلزی در فضای سبز –
    اگر قصد طراحی محوطه ی ویلایی و یا فضایی مشابه را دارید، در این بخش قصد ارائه ی ایده ای را داریم که حتما نظرتان را جلب خواهد کرد. شاید این ایده چندان جدید نباشد اما شاید آن را فراموش کرده باشید! استفاده از راه پله فلزی در فضای سبز! حسن استفاده از این راه پله این است که در دراز مدت، گیاهان می توانند از فضای بین راه پله رشد کنند و یک فضای فوق العاده درست کنند. همانطور که اشاره کردیم ایده جدیدی نیست اما کاملا کاربردی است. راه پله ای که به عنوان نمونه در تصویر می بینید توسط گروه معماری برزیلی SPBR Arquitetos برای ویلایی در یکی از شهرهای این کشور بکار بـرده شده است.

    low-impact-stairs_300916_02.jpg
    low-impact-stairs_300916_03.jpg
    low-impact-stairs_300916_04.jpg


    تحریریه خط معمار
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    Topoject ویلا “طراحی منظره گرا “در کره جنوبی
    دره صخره ای موجود در نزدیکی سئول به عنوان فاکتور الهام بخش برای تکمیل پروژه Topoject ویلا، بوده است.

    7.jpg


    استفاده از بام سبز برای ایجاد رابـ ـطه با منظره شگفت انگیز منطقه



    Topoject-Villa-1.jpg


    بی نظمی ها و تقاطع ترکیب طرح های مختلف با محیط اطراف بدون اخلال در محیط زیست انجام گردیده است. پوسته سیاه و سفید خانه، در همگامی با سایت همراه با پوشش گیاهی انبوه به آرامی از زمین به سمت بالا افزایش می یابد، که بام بنا را به پیادرویی پر پیچ و خم مبدل ساخته است.

    Topoject-6.jpg


    بخش جالب توجه این است که شما می توانید سقف ها دسترسی داشته باشید. که از طریق این سقف ها می توان به دید بصری مناسب کوهستانی منطقه، تسلط پیدا کرد.

    8.jpg


    چیدمان خارجی و داخلی خانه، معاصر است. در طبقه همکف، جداره های شیشه ایی و ساختار چوب مشهود است.

    Spacious-Living-3.jpg


    برای طراحی محوطه معماران برای ایجاد تناسب با سایت منطقه، از عناصری چون آب، سنگ ریزه و پوشش گیاهی استفاده کرده اند.پوشش گیاهی ارگانیک منطقه حفظ گردیده است و در مواردی نیز به داخل محوطه کشانده شده است.

    Natural-Details-5.jpg


    در طبقه اول، اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق مطالعه در مجاورت تراس جنوبی بنا، چیدمان شده است
     
    بالا