يارسان (اهل حق) ، قداست جم و فلسفه پيران راستين در آئين ياري

  • شروع کننده موضوع Elka Shine
  • بازدیدها 235
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Elka Shine

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/11
ارسالی ها
4,853
امتیاز واکنش
14,480
امتیاز
791
قبل از اينكه به قداست جم در آئين ياري و فلسفه پير بپردازيم نظر خوانندگان رابه تعريفي از فلسفه ياري جلب مي نمايم فلسفه كلمه اي است يوناني كه از دو جزء (فيلوسس) يعني دوست و دوستدار و (سوفيا ) به معني حكمت و علم به حقايق موجودات آمده است، فلسفه به طور كلي شكل ويژه اي از شعار اجتماعي است كه عامترين قانونمندي هاي جهان واقعي و شناخت انساني و رابـ ـطه بين هستي و تفكر را بيان مي كند .در واقع مي توان گفت كه فلسفه و مرام (يارسان) هم كه از دو جزء (يار ) و (سان ) تشكيل شده است نيز در بر گيرنده اين تعريف مي باشد. يارسان يا طايفه سان يك جريان فكري فلسفي و آئيني بسيار غني مي باشد كه خود را مرتبط به پيمان ازلي مي داند و ريشه در فلسفه و عرفان داشته و با فرهنگي ديرينه و غني آميخته است،كه در هر برهه اي از زمان با توجه به مباني اعتقادي " دونادون" توانسته است تا حدودي خود را با برخي از اصول ويا فروع اديان و مذاهب و آئين هاي ديگر ساز گار نمايدو عقايد وافكار آن جريانات در اين آئين تاثير گذار باشداما در باطن به شرط وشون ياري كه آئيني ازلي، اهورائي و ميترائيست پايبند بوده و به آنها عمل مي نموده است. بدين معنا كه يارسان در هر دوره اي از تجلي ذات توانسته است با توجه به رابـ ـطه بين جهان هستي و خاوندكار هستي بخش به تفكر بپردازد، به گونه اي كه اين در دوره سلطان سهاك (دوره پرديوري) به اوج خود ميرسد و با تشكيل جم هاي ياري (شورا) و نظرخواهي از جم و نتيجه گيري از نظرات جم ، قانونمندي پيدا مينمايد و اين قانونمندي به اندازه اي بها داده ميشود كه سلطان سهاك (خاوندكار) در تمام اين جم ها حضور دارد ومي فرمايد،دست جم (شورا) از دست من بالاتراست ( ص184ديوان گوره گردآوري آقاي سيدمحمدحسيني ) دركلام تپه سو
 
بالا