جالب و دانستنی چالش سطل اب یخ چیست؟

  • شروع کننده موضوع ساینا
  • بازدیدها 190
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

ساینا

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
4,376
امتیاز واکنش
775
امتیاز
396
تما شما هم درباره چالش سطل اب یخ شنیده اید این روزها تب و تاب یک کمپین چند میلیون دلاری برای اهداف خیریه در شبکههای اجتماعی بسیار بالا گرفته و بزرگان دنیای فناوری و حتی خوانندهها و ورزشکاران هم در آن شرکت میکنند. در این مطلب میخواهیم به ریشهی این کمپین و چرایی انجام آن بپردازیم. با ما همراه باشید.


چالش سطل یخ “Ice Bucket Challenge” یک کمپین است که در آن افراد از ریختن یک سطل آب و یخ روی خود فیلم میگیرند و آن را در اینترنت منتشر میکنند. هدف اصلی این جنبش حمایت از بیماران ALS یا اسکرولز جانبی آمیوتروفیک است که این بیماری به سلولهای عصبی حمله صورت میگیرد و بدن فلج میشود و فقط مغز توانایی فعالیت دارد.
تاکنون بسیاری از بزرگان دنیای فناوری، ورزشکاران و خوانندهها این کار را انجام دادهاند. در این کمپین هر فرد پس از ریختن آب سرد روی خود نام سه نفر دیگر که باید این کار را بکنند را اعلام میکند و این افراد ۲۴ ساعت وقت دارند که این کار را انجام دهند. هر خودمخودم هم نخواهد آب سرد روی خود بریزد میتواند با پرداخت ۱۰۰ دلار این درخواست را رد کند. این هزینه به انجمن حمایت از بیماری ALS در آمریکا اهدا میشود؛ البته بسیاری از افراد هر دو کار را انجام میدهند یعنی هم یک سطل آب سرد روی خود میریزند و هم ۱۰۰ دلار در راه خیریه میپردازند.

اهداف اصلی این کمپین چیست و این کمپین از کجا آغاز شده است؟

هدف این کمپین چیزی نیست جز جمعآوری کمکهای مالی و افزایش آگاهی مردم دنیا از این بیماری. در حال حاضر حدود ۳۰هزار نفر در کشور آمریکا از این بیماری رنج میبرند. انتظار میرود کسانی که به این بیماری مبتلا میشوند پس از ۲ الی ۵ سال از دنیا بروند و برای همین یک بیماری خطرناک به شمار میآید.
نقطهی آغازین این جنبش به درستی معلوم نیست و چندین منبع مختلف برای آن وجود دارد. در زمستان سال ۹۲ یک چالش با نام چالش آب سرد در شمال آمریکا سر و صدایی در شبکههای اجتماعی به پا کرد که در آن افراد یا باید کمک مالی به تحقیقات دربارهی سرطان میکردند یا اینکه درون آب سرد میپریدند.
یکی دیگر از منابع این کمپین میتواند ویدیویی باشد که روز ۶ اردیبهشت امسال از افرادی منتشر شد که مانند بالا باید درون آب سرد میپریدند و یا ۱۰۰ دلار راهی خیریه میکردند.
این چالش روز ۱۱ تیرماه ۲۰۱۴ در آمریکا بسیار فراگیر شد و ۱۶ روز بعد هنگامی که یک بازیکن گلف با نام کریس کندی یک سطل آب روی خود خالی کرد از Jeanette Senerchia که شوهر وی به بیماری ALS مبتلا است درخواست که این کار را انجام دهد. این خانم هم ویدیوی ریختن آب روی خود را در فیسبوک منتشر کرد و از این طریق یکی از آشنایان او با نام Pat Quinn که به همین بیماری مبتلا بود این ویدئو را مشاهده کرد. Pat Quinn هم از سال ۲۰۱۳ دچار این بیماری شده بود. پس از مدتی اقوام و دوستان او از این موضوع با خبر شدند و این خبر در فلوریدا پیچید.

پت کویین دوستی با نام Pete Frates دارد که وی بازیکن سابق تیم بسکتبال کالج بوستون بوده و متاسفانه به این بیماری مبتلا شده است. پیت فریتس هم شروع به انتشار این کمپین در توییتر میکند و از این طریق سطل آب یخ با انجمن ALS گره میخورد و این کار تبدیل به یک کمپین چندین میلیون دلاری میشود.
چیزی که باعث روانه شدن حدود ۲۳ میلیون دلار تا این لحظه به بنیاد ALS شده است همین سیستم زنجیرهوار این کمپین است که همه را ترغیب به کمک مالی و انجام این کار میکند.
مارک زاکربرگ که صاحب فیس بوک است را میتوان یکی از اصلیترین دلیل های مشهور شدن این کمپین دانست. او تنها با انتشار یک ویدیو توانست موجی خبری در شبکههای اجتماعی و خبرگزاریها به راه بیندازد و حتی بیل گیتس را دعوت به این کار کند.
تا کنون افراد مشهور زیادی از جمله مارک زاکربرگ، بیل گیتس، استیو بالمر، تیم کوک، فیل شیلر، جف بزوس و دکتر دره با انتشار ویدئوهایی این کار را انجام دادهاند. بیل گیتس به درخواست مارک زاکربرگ و دکتر دره هم به درخواست تیم کوک این کار را انجام دادهاند. از ورزشکارانی که این کار را انجام دادهاند میتوان به مارسلو، رونالدو، نیمار، لبرون جیمز، جرارد، مسی، پیکه و خیلی از ورزشکاران دیگر اشاره کرد. گفته میشود باراک اوباما درخواستی که از او برای این کار شده است را رد کرده و در عوض ۱۰۰ دلار به بنیاد ALS کمک کرده است.

دلیل اصلی فراگیر شدن این کمپین این است که افراد مشهور با قدرتی که دارند میتوانند به راحتی یک موج خبری بزرگ راه بیندازند و همهی توجهها را به سمت یک موضوع جلب کنند. موضوع اصلی این کمپین هم بیماری ALS است. البته میتوان این کار را زمینهساز کمپینهای خیریهی دیگر برای بیماریهای نادر و صعب العلاج دانست که این کمکهای مالی صرف تحقیق و جستجوی روشهای درمان این بیماریها خواهد شد.
طبق آخرین آمار حدود ۱٫۲ میلیون ویدیو از این چالش در فیسبوک و ۲٫۲ میلیون توییت دربارهی آن منتشر شده است که این به معنی موفقیت این کمپین بزرگ است.
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
206
بالا