کلکسیون هنری لئونارد ای لاودر
لئونارد ای لاودر (Leonard A. Lauder)، نیکوکار و میلیاردر حوزهی لوازم آرایشی، در طول ۴۰ سال اخیر اقدام به خرید شاهکارها و آثار اولیهی هنر کوبیسم، بهمنظور تشکیل مهمترین کلکسیون هنری این مکتب در قالب یک مجموعهی کاملاً خصوصی، کرده است. لاودر که از همان سنین نوجوانی در مدرسه عاشق سبک کوبیسم بود، قول داد تا کلکسیون خود، شامل بیش از ۸۰ اثر هنری همراه با آثار جدید، را وقف موزهی هنر متروپولیتن کند.
این موزه در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ یک نمایشگاه بزرگ با عنوان «کوبیسم: کلکسیون لئونارد اِی لاودر» برگزار کرد که در آن آثار نقاشی، کلاژ، طراحی و مجسمهسازی ۴ هنرمند برجستهی سبک کوبیسم یعنی ژرژ براک، خوان گریس، فرنان لژه و پابلو پیکاسو به نمایش درآمد
وقتیکه از لاودر سؤال شد که چرا تصمیم به وقف این کلکسیون عظیم به موزهی متروپولیتن گرفته است، او در پاسخ گفت: «من میخواستم تا این آثار را به یک موزه انتقال دهم و باور دارم که این موزه، موزهی متروپولیتن خواهد بود.»
سونیا و رابرت دلونی و کوبیسم ارفیک
سونیا و رابرت دلونی به خاطر خلق روابطی میان رنگها و فرمها و وجود همزمان واقعگراییهای چندگانه در آثار خود مشهور هستند. آنها نام سبک خود را تقارن گرایی گذاشتند. منتقد هنری، گایوم آپولینر، نام این سبک جدید را کوبیسم اُرفیک یا اُرفیسم (Orphism) گذاشت. نقاشی سونیا از نوازندگان موسیقی فلامنکو یکی از نمونههای این سبک است.
سونیا معتقد است: «اگرچه او از یک زبانِ مشابه با اشکال موجود در نقاشی هنرمندان کوبیست استفاده کرده است، اما او از نظر اهداف فکری هیچ شباهتی با آنها ندارد. فرمها و اشکال او تنها رگهایی برای رنگ بودهاند. اگر فرمهای او حالت هندسی داشتهاند، تنها به این خاطر است که این المانهای ساده و قابلمدیریت، برای توزیع رنگهایی که روابط آنها موضوع واقعی جستوجوی ما را شکل میدهند، مناسب بودهاند.»
مهم ترین آثار هنرمندان سبک کوبیسم
در ادامه به برخی از مهمترین آثار مکتب کوبیسم خواهیم پرداخت و ایدههای اصلی این جنبش و دستاوردهای بزرگ هر هنرمند در این سبک را بررسی خواهیم کرد.
دوشیزگان آوینیون و گرنیکا، اثر پابلو پیکاسو
دوشیزگان آوینیون حتی برای نزدیکترین دوستان هنرمند وی نیز از نظر محتوا و تجربهی تفصیلی آن حیرتانگیز بود. موضوع زنان برهنه در این اثر در نوع خود چیز عجیبی نبود، اما درواقع پیکاسو در نقاشی خود زنان بـدکـارهای را با ژستهایی کاملاً جنـ*ـسی به تصویر کشید که موضوعی کاملاً تازه بود.
تمایلات جنـ*ـسی جسورانهی آنها از تأثیرپذیری پیکاسو از هنر غیر غربی میآمد که کاملاً در چهرهی آن ۳ زن مشهود بود. چهرهی این زنان که شبیه به نقاب ترسیم شده است، به این موضوع اشاره دارد که تمایلات جنـ*ـسی آنها نهتنها تند و تیز، بلکه بدوی است.