► کارشناسی ارشد◄

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
گروه علوم انسانی
مجموعه حقوق (کد ۱۱۲۶) دانلود دفترچه سؤالدانلود دفترچه زبان فرانسه کلید اولیه سازمان سنجش
روانشناسی (کد ۱۱۳۳) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
مجموعه زبان انگلیسی (کد ۱۱۲۱) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
حسابداری (کد ۱۱۳۴) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
مطالعات زنان (کد ۱۱۳۷) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم تربیتی ۱ (کد ۱۱۱۷) دانلود دفترچه سؤال – شماره ۱دانلود دفترچه سؤال – شماره ۲ کلید اولیه سازمان سنجش
علوم تربیتی ۲ (کد ۱۱۱۸) دانلود دفترچه سؤال – شماره ۱دانلود دفترچه سؤال – شماره ۲ کلید اولیه سازمان سنجش
علوم تربیتی ۳ (کد ۱۱۲۳) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم اقتصادی (کد ۱۱۰۵) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
مدیریت اجرایی و MBA (کد ۱۱۴۸) دانلود دفترچه سؤال – شماره ۱دانلود دفترچه سؤال – شماره ۲ کلید اولیه سازمان سنجش
مجموعه مدیریت (کد ۱۱۴۲) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
پژوهش علوم اجتماعی (کد ۱۱۴۰) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
تاریخ (کد ۱۱۰۷) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
تربیت بدنی (کد ۱۱۰۶) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
ادبیات فارسی (کد ۱۱۰۱) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم سیـاس*ـی (کد ۱۱۳۰) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم اجتماعی (کد ۱۱۰۸) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم جغرافیا (کد ۱۱۰۲) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
الهیات و معارف اسلامی (کد ۱۱۱۳) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
علوم ارتباطات اجتماعی (کد ۱۱۳۸) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
ایرانشناسی (کد ۱۱۲۷) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گروه هنر
    معماری (کد ۱۳۵۲) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    طراحی شهری (کد ۱۳۵۱) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    برنامه ریزی شهری (کد ۱۳۵۰) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    پژوهش هنر (کد ۱۳۵۹) دانلود دفترچه سؤال – شماره ۱دانلود دفترچه سؤال – شماره ۲ کلید اولیه سازمان سنجش
    هنرهای تصویری و طراحی (کد ۱۳۵۸) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    هنر ساخت و معماری (کد ۱۳۶۱) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گروه کشاورزی
    دام و طیور (کد ۱۳۰۹) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    علوم خاک (کد ۱۳۰۸) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    علوم باغبانی (کد ۱۳۰۵) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    تولیدات گیاهی (کد ۱۳۱۰) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    کشاورزی آب (کد ۱۳۰۲) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    بیوتکنولوژی در کشاورزی (کد ۱۳۲۴) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    منابع طبیعی – محیط زیست (کد ۱۳۱۷) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    صنایع غذایی (کد ۱۳۱۳) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    زراعت و اصلاح نباتات (کد ۱۳۰۳) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
    مهندسی مکانیک بیوسیستم (کد ۱۳۱۹) دانلود دفترچه سؤال کلید اولیه سازمان سنجش
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دفترچه سؤال سایر رشته ها

    سنجش ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی مجموعه زبان عربی فرهنگ و زبان های باستانی
    مجموعه زبان شناسی مجموعه زبان شناسی (دفترچه زبان آلمانی و فرانسه) مجموعه فلسفه
    علم اطلاعات و دانش شناسی مجموعه زبان فرانسه مجموعه زبان روسی
    مجموعه زبان آلمانی مجموعه مدیریت جهانگردی زبان و ادبیات اردو
    مجموعه باستان شناسی مددکاری اجتماعی
    مجموعه محیط زیست – دفترچه ۱

    مجموعه محیط زیست – دفترچه ۲

    مجموعه مدرسی معارف اسلامی مطالعات دفاعی – استراتژیک اطلاعات استراتژیک
    اماد مدیریت بحران مجموعه الهیات و معارف اسلامی /۱
    مجموعه الهیات و معارف اسلامی /۲ مجموعه الهیات و معارف اسلامی /۴ مجموعه الهیات و معارف اسلامی /۵
    محیط زیست دریا مجموعه زیست شناسی دریا علوم دریایی و اقیانوسی / فیزیک دریا/
    مجموعه تاریخ و فلسفه علم مجموعه علوم شناختی مدیریت در سوانح طبیعی
    مهندسی نقشه برداری مجموعه دریانوردی مهندسی نساجی – تکنولوژی نساجی
    مهندسی نساجی – شیمی نساجی و تکنولوژی الیاف مجموعه مهندسی پلیمر – صنایع رنگ مهندسی طراحی محیط زیست
    مدیریت نساجی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی مهندسی شیمی – بهداشت – ایمنی و محیط زیست
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    استراتژی تصمیم گیری درباره ادامه تحصیل
    -تحصیل.jpg


    ادامه تحصیل در رشته خودمان بهتر است یا در رشته متفاوت؟

    تا آنجا که طی سالهای اخیر در جامعه دانشگاهی و نیز در بازار کار ایران تجربه کرده ام، پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به استراتژی شغلی شما دارد. در صورتی که علاقمند به تحقیق، عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و تدریس باشید، به نظر میرسد بهترین راه این است که در یک زمینه واحد ادامه تحصیل دهید. به عنوان مثال اگر در رشته مهندسی الکترونیک وارد دانشگاه شده اید همین رشته را به شکل تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه دهید.

    اما در صورتی که تمایل دارید بعد از ادامه تحصیل وارد بازار کار در حوزه های مختلف (مثلاً بازرگانی یا صنعتی یا خدماتی) شوید، تا آنجا که من مشاهده کرده ام، ادامه تحصیل در رشته های متفاوت میتواند یک مزیت نسبی محسوب شود (من کارشناسی را مهندسی مکانیک خوانده ام و ارشد را مدیریت و اگر بخواهم روزی دکترا بخوانم احتمالاً روانشناسی خواهم خواند!). البته لازم به ذکر است که من اساساً بازار کار را بازار بخش خصوصی میبینم و بازار کار دولتی مد نظر من نیست…

    من چند دلیل مشخص برای تغییر رشته تخصصی به ذهنم میرسد که اینجا مطرح می کنم و خوشحال میشوم دوستان اگر نظراتی در رد یا تأیید دارند در قسمت کامنت ها بنویسند:

    ۱) در بازار کار، بسیاری از مدیران کسانی که به صورت تخصصی در یک رشته کارشناسی ارشد یا دکترا خوانده اند را Overqualified می دانند. به عبارتی معتقدند توانمندی آنها بیشتر از نیاز سازمان است و به خاطر این تحصیل بیشتر، باید «حقوق» و «امتیازهای بیشتر» را برای ایشان در نظر بگیرند که طبیعتاً مدیران به این کار تمایلی ندارند.

    ۲) در زمان به کار گیری نیروهایی که در چند زمینه تخصص دارند، چانه زنی و مذاکره بر سر حقوق بسیار ساده تر است. کسی که بخواهد من را برای یک کارخانه استخدام کند، در واقع دو نفر را استخدام کرده: یک مهندس با دانش فنی و یک مدیر با دانش مدیریتی. پس در مذاکره استخدام، دست پرتری دارم.

    ۳) داشتن علم در چند حوزه میتواند «هم افزایی» نیز داشته باشد و تا حدی نیز «تفکر سیستمی» ایجاد کند. کسی که مثلاً پزشکی خوانده و روانشناسی نیز خوانده است، ممکن است ایده ها و نظرات ارزشمندی داشته باشد که یک متخصص پزشکی یا یک متخصص روانشناسی، به سادگی به آنها دست پیدا نکنند.

    ۴) به نظر می آید که روند تولید علم نیز تا حدی به سمت فضاهای «میان رشته ای» حرکت کرده است و کسانی که چند رشته مختلف را مطالعه کرده اند در فضای امروز شانس بیشتری دارند. رشته هایی مثل Neuroeconomics یا Neuromarketing یا Agent-based Market Analysis یا Fractal Indicator of financial market یا Psychonegotiation نمونه هایی از این ترکیب ها هستند…
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نحوه انتخاب موضوع مقاله ISI
    -انتخاب-موضوع-مقاله-ISI.gif


    چگونه برای مقالات ISI موضوع انتخاب کنیم؟

    موضوعی که برای یک تحقیق انتخاب می شود نباید خیلی کلی مثل عنوان یک کتاب باشد. بطور کلی، انتخاب موضوعات بین رشته ای خیلی خوب است؛ یعنی استفاده از روش های یک رشته در رشته دیگراست به طور مثال می توان از روشهای نرم افزاری در رشته های علوم انسانی و یا ترکیب نرم افزارها و الگورتم ها در رشته های فنی و مهندسی استفاده کرد. اگر بدانیم چه موضوعاتی مورد توجه ژورنالهای ISI است وهیات داوران در جلسه دفاع چه انتظاری از ما دارند کمک میکند تا موضوعی مناسب انتخاب کنیم.

    اولین قدم در این را این است که بدانیم چه مسئله ای باعث شده است تا ما این موضوع را انتخاب کنیم و شکاف تحقیقاتی که شما در این زمینه پر کرده اید و دیگر محققان در این زمینه اقدام نکرده اند چیست؟ یعنی اینکه در زمینه موضوع انتخابی بتوانید ایده ای نو داشته باشید. دومین قدم پرداختن به مرور ادبیات تحقیق می باشد تا یافته های دیگران را بررسی کرده و خلا موجود را پیدا کنید

    موضوع باید:

    • باید دقیق و رسا باشد و از به کار بردن اصطلاحات واختصار خودداری شود.
    • باید جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر داشته باشد.
    • در نام‌گذاری اکثر تحقیق ها این نکات در نظر گرفته می شود: چه چیزی را میخواهیم بررسی کنیم، در چه جامعه ای، در کجا و در چه زمانی.
    • عنوان باید «فاقد پیش داوری» باشد.
    • از عنوان کردن موضوع به عنوان سوالی که جواب آن با بلی یا نخیر است خود داری شود.
    • اگر کلماتی در توصیف ویژگی مطالعه شما نقش کلیدی دارند حتما در عنوان خود آن را بگنجانید.
    • هیچ گاه نباید در عنوان مقاله نتیجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پاسخنامه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور
    آزمون سال ۸۹ :

    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۱-آمار ریاضی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۲-آموزش زبان انگلیسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۳-آموزش زبان فارسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۴-آموزش محیط زیست
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۵-اخلاق (گرایش فلسفه اخلاق)
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۶-پژوهش هنر
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۷-تاریخ ایران دوره اسلامی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۸-تاریخ تشیع
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۰۹-تربیت بدنی و علوم ورزشی (عمومی)
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۰-تربیت بدنی و علوم ورزشی – مدیریت ورزشی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۱-جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۲-جغرافیا و برنامه ریزی شهری
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۳-جغرافیای طبیعی – اقلیم شناسی در برنامه ریزی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۴-حقوق بین الملل
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۵-حقوق جزا و جرم شناسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۶-حقوق خصوصی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۷-روانشناسی عمومی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۸-ریاضی کاربردی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۱۹-ریاضی محض
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۰-زبان شناسی همگانی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۱-زبان و ادبیات فارسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۲-زمین شناسی – چینه و فسیل شناسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۳-زیست شناسی – بیوشیمی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۴-زیست شناسی – علوم جانوری
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۵-زیست شناسی – علوم گیاهی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۶-شیمی آلی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۷-شیمی تجزیه
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۸-شیمی فیزیک
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۲۹-شیمی معدنی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۰-جامعه شناسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۱-علوم اقتصادی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۲-علوم تربیتی – برنامه ریزی درسی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۳-تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرایش تعلیم و تربیت)
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۴-علوم تربیتی (مدیریت آموزشی)
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۵-علوم سیـاس*ـی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۶-علوم کتابداری و اطلاع رسانی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۷-الهیات و معارف اسلامی – علوم قرآن و حدیث
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۸الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلام
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۳۹-فلسفه و کلام اسلامی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۰-فیزیک
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۱-مدیریت اجرایی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۲-مدیریت ام بی ای
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۳-مدیریت فناوری اطلاعات
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۴-مدیریت بازرگانی بازاریابی وبازرگانی بین الملل
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۵-مدیریت دولتی – گرایشهای منابع انسانی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۶-مهندسی کشاورزی – بیوتکنولوژی کشاورزی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۷-مهندسی صنایع
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۸-مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۴۹-مهندسی کشاورزی – اقتصاد کشاورزی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۵۰-اخلاق (گرایش اخلاق اسلامی)
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۵۱-نهج البلاغه – اصول دین و معارف علوی
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۵۲-حسابداری
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۵۳-مدیریت رسانه
    • پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر پیام نور – ۳۱۵۴-مهندسی راه و ترابری
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دکترا بخوانیم یا نه !
    محمد رضا شعبانعلی:

    دکترا نمیخوانم: ساعت رولکس برای شکم گرسنه

    از سال ۸۰ که مدرک لیسانسم را با معدلی بالا، از دانشگاه صنعتی شریف گرفتم تا سال ۱۳۸۴ باید دائماً جواب دوستانم را میدادم که چرا فوق لیسانس نمیگیری. دو باری هم کنکور شرکت کردم و با رتبه خوب در دانشگاه خودم قبول شدم اما نرفتم. سال ۸۶ که کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه شریف گرفتم (با رتبه و معدل بالا) باز تا امروز، دوستان زیادی می پرسند که چرا ادامه تحصیل نمیدهی و دکترا نمیگیری…

    -های-نگارش-پایان-نامه.jpg


    پراکنده در جاهای مختلف جواب داده ام. اما گفتم یک پاسخ تفصیلی اینجا بنویسم…



    مقدمه اول:

    یک واقعیت وجود دارد. نباید نظام آموزشی، به مسیر رشد و پرورش ما جهت بدهد، این ما هستیم که مسیر رشد خود را انتخاب و ترسیم میکنیم.

    شاید سالها بعد، علاوه بر دکترا و پست دکترا، پست پست دکترا، پست پست پست دکترا و … هم در دانشگاه ها شکل گرفت. یعنی ما دیگر باید زندگی خود را تعطیل کنیم و تا دم مرگ به در دانشگاهها دخیل ببندیم؟

    هر درجه تحصیلی معنا و مفهوم و کارکردی دارد.

    اجازه بدهید که اول در مورد کارشناسی بگوییم.

    خود کارشناسی یکی از ترجمه های غلط و طنز آمیز است. کارشناس کسی است که سالها تخصص و تجربه دارد. ما هر کسی که چهار سال در دانشگاه میچرخد و غذای ارزان میخورد و روی صندلی های سفت دانشگاه، مینشیند و اس ام اس بازی میکند و با تقلب در پایان ترم نمره ای می آورد، کارشناس مینامیم!

    لیسانس واژه متفاوتی است. لیسانس یعنی مجوز٫ چیزی مثل جواز کسب!

    من وقتی لیسانس مهندسی مکانیک گرفتم، یعنی میتوانم و مجازم با این دانش، امرار معاش کرده و حق دارم در مورد آن حوزه، تا حد دانشم اظهار نظر کنم.

    من باید چند سال در آن حوزه کار کنم تا به یک «کارشناس» به معنای واقعی کلمه تبدیل شوم.

    به همین دلیل، در عمده کشورهای دنیا، مردم رشته لیسانس خود را با نگرشی به بازار کار و نیازهای روز جامعه، انتخاب می کنند.

    فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، برای کسانی است که میخواهند در یک حوزه خاص عمیقتر شوند. عموماً وقتی معنی پیدا میکند که کسی لیسانس خوانده و مدتی در آن حوزه کار کرده و سپس تصمیم میگیرد به دانش خودش در آن حوزه عمق دهد.

    مثلاً من مکانیک خوانده ام، سالها در صنعت کار میکنم، میبینم حوزه کنترل و اتوماسیون حوزه جذابی است که دانش من در آن محدود است. به دانشگاه برمیگردم تا دانش خودم را در آن حوزه خاص ارتقاء دهم. طبیعی است کسی میتواند این مقطع را به پایان ببرد که معلومات خود را در حوزه ای با رعایت روش شناسی علمی، به نتایجی کاربردی تبدیل کرده و گزارشی از این فعالیت (تحت عنوان تز یا مقاله) ارائه نماید

    دکترا برای کسانی است که رسالت خود را تولید علم و پیشبرد مرز دانش جهان در یک حوزه تخصصی می دانند.

    ——————————————————————————————————

    مقدمه دوم:

    اما در ایران تعریف متفاوتی در ذهن مردم است. همه فکر میکنند تا جایی که وقت و استعداد دارند باید این مقاطع را درست یکی پس از دیگری ادامه دهند!

    کارکرد اصلی هم، نه دغدغه توسعه دانش و مهارت فردی است و نه پیشرفت علم. عمدتاً یک عنوان است.

    این را از اینجا میفهمم که میبینم برخی دوستانم در دوره دکترا، درد دل میکنند که باید هر هفته یک مقاله بخوانند! این خود نشان میدهد که مقاله خواندن، یک «درد» است نه «غذایی برای یک روح گرسنه علم».

    ——————————————————————————————————-

    اما حالا دلایل من:

    – ما در شرایط امروز کشور، در عمده رشته ها – نمیگویم همه. میگویم عمده – مصرف کننده دانش تولیدی جهان هستیم یا اگر هم نیستیم بی دلیل دست به تولید دانش زده ایم (فقط برای حفظ پرستیژ کشور و رتبه های علمی). ما هنوز یک مصرف کننده صحیح هم نیستیم. به همین دلیل مدرک کارشناسی هم، زیادتر از نیازمان است.

    شاید به همین دلیل مسئولان امر، ده ها واحد درس عمومی را به مجموعه دروس دانشگاهی افزوده اند تا این چهار سال به هر حال به شکلی پر شود!

    من کارخانه های بنز و بی ام و و برخی از برترین صنایع دنیا را از نزدیک میشناسم و بارها بازدید کرده ام. مرکز طراحی آنها پر از کسانی است که لیسانس (یا به قول آنها دیپلم مهندسی) دارند و یکی دو نفر دکتر هم برای پرستیژ به مدیریت برخی واحدها منصوب شده اند. من نمیفهمم اگر تولید بنز با لیسانس ممکن است چرا داشتن انبوهی فوق لیسانس و دکترا، به مونتاژ پژو منجر شده است!

    – در بسیاری از حوزه ها ما هنوز Generalist هم نداریم پس چرا باید به دنبال Specialist برویم.

    در رشته خودم عرض میکنم. وقتی هنوز در بسیاری از رشته های دانشگاهی ما، هنوز «ارتباطات و مذاکره» را به عنوان یک درس ارائه میدهند و این دو حوزه کاملاً تخصصی از هم تفکیک نشده اند، بیشتر شبیه شوخی خواهد بود که من بروم دکترا بگیرم و مثلاً به طور خاص در خصوص

    «تفاوتهای الگوهای مذاکره درونسازمانی بین زنان و مردان با سن ۳۰ تا ۴۰ سال در مشاغل خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط در کلانشهر های ایران»

    تز بنویسم!!!!

    شاید بعد از نوشتن این تز، به من به جای «مهندس شعبانعلی» بگویند «دکتر شعبانعلی». اما من هر بار که دکتر صدایم کنند فکر میکنم دارند مسخره ام میکنند! شاید آنها نفهمند چه میگویند اما من که میدانم معنی دکتر چیست…

    – شاید یکی از کارکردهای مدرک دکترا، تدریس در دانشگاه ها باشد. اما واقعیت این است که هدف من بزرگتر از تدریس دانشگاهی است. من در حال آموزش به مدیران اقتصادی کشور هستم و فکر میکنم آموزش امروز آنان، فوریت بیشتری دارد تا آموزش جوانان فردا. اگر فردا اقتصاد کشورم، مثل امروز باشد، جوانان کشور شغلی نخواهند داشت تا بتوانند از آموخته های دانشگاهی خود استفاده کنند…

    – تجربه امروز ایران و جهان نشان داده که بزرگترین تغییرات اقتصادی و مدیریتی و صنعتی جهان را نه دانشگاهیان نظریه پرداز، بلکه صنعتگران عملگرا ایجاد کرده اند. انتخاب با ماست که در زمره کدام گروه باشیم اما من گروه دوم را ترجیح میدهم.

    – مبحث هزینه فرصت نیز بحث مهمی است که همیشه به آن اشاره کرده ام. وقتی من میتوانم به جای ۵۰۰۰ ساعت وقت گذاشتن و اخذ مدرک دکترا (با هدف اینکه عنوانی به القابم اضافه شود) ۲ یا ۳ کتاب ارزشمند تألیف کنم که برای ده ها هزار نفر از هم وطنانم مفید فایده واقع شود، خــ ـیانـت به جامعه است که عنوان و لقب خودم را به نیاز مردم جامعه ام ترجیح دهم.

    خلاصه اینکه به نظر من، نیاز امروز جامعه من مدرک نیست. بلکه ما نیازمند دانشمندانی عملگرا و مطالعه محور هستیم که علم روز دنیا را بیاموزند و آن را همچون لباسی بر قامت فرهنگ و جامعه ما بدوزند و ما را از این عریانی که گرفتار آنیم نجات دهند. ادامه تحصیل در دانشگاه، یکی از روشهای علم آموزی و دانش اندوزی است که ۱۵ سال فعالیت دانشگاهی و صنعتی در ایران و جهان، به من به تجربه ثابت کرده که برای ایران امروز، اگر هم یکی از روشهاست قطعاً بهترین روش نیست.

    من ضمن احترام به همه دوستان عزیزم که در دانشگاهها در خدمتشان هستم، احساس میکنم کار کردن با مدرک دکترا در بسیاری از رشته ها در شرکتهای ایرانی مانند به دست داشتن ساعت رولکس برای کسی است که در پرداخت هزینه تخم مرغ شام خود هم دچار بحران است…

    یا شبیه پرتاب کردن ماهواره به سمت آسمان، در شرایطی که هواپیماها به سمت زمین سقوط میکنند.

    یا شبیه مطالعه بر روی فن آوری نانو، در کشوری که خط کش ها در ابعاد سانتی متر هم درست اندازه نمیگیرند.

    یا شبیه…
     
    بالا