موستانگ بهقدری معروف و مشهور است که کمتر کسی میتواند قدرت و نفوذ آن را در صنعت بیکران خودرو نادیده بگیرد. جدیدترین اثری که در موزه مخترعین ملی آمریکا (NIHF) قرارگرفته است، 50 سال تلاش و زحمت بیوقفه مهندسین فورد را به تصویر میکشد.
این اثر در حقیقت نیمی از یک موستانگ 1965 را در کنار نیمی از یک موستانگ 2015 قرار داده است تا تفاوت این تفاوت 50 ساله را بهتر درک کنیم. این نمایش هنری نمایانگر اهمیت این برند در آمریکا، انحصار آن در ایالاتمتحده و نحوه تکامل و پیشرفت آن در این مدت 50 ساله است. این تصویر به ما ثابت میکند که موستانگ در بسیاری از موارد هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.
فورد خاطرنشان کرد که هیچ خودرویی در سبک و هیبت موستانگ اصلی (اولین موستانگ تولیدی) تا زمان موفقیت آن در بازار فروش، تولید نشده بود و درواقع فروش خوب این خودرو بود که رقیبان را بهسوی ساخت این سبک از خودروها سوق داد. فورد توانست در 18 ماه اول عرضه موستانگ، بیش از یکمیلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
آقای کریس دانوفسکی در جریان رونمایی از این اثر در موزه گفت:
همهچیز درباره طراحی و تولید اولین موستانگ خیلی سریع رخ داد. یک طراحی بدیع که برای اولین بار ثبت اختراع شد و نظیر آن در تاریخ موجود نبود. حال به مدل 2015 موستانگ بنگرید. این خودرو از 36 طراحی انحصاری و ثبتشده بهره میبرد و این یعنی هنوز هم این برند خاص است. همچنین این خودرو در موارد کاربردی نیز از انحصارها و تکنولوژیهای ثبتشدهای استفاده میکند. ازجمله در ساختار کیسههای هوا، تماس خودکار با پلیس در مواقع لازم و بسیاری از تکنولوژِیهای دیگر.
اگرچه فورد در ثبت اختراع طراحی موستانگ کمی کند پیش رفت؛ اما این طراحی ترکیب یا بهتر بگوییم کپیبرداری از طرحهای دیگر خودروسازان نبود. اگر دیروز موستانگ با اسپیکرهای صندلی عقب، سقف کانورتیبل و همچنین خاموش کردن خودکار چراغراهنما پس از پیچیدن و برگرداندن فرمان(که در آن دوران آپشن حیرتانگیزی بود!) شناخته میشد؛ امروز هم با اولین کیسه هوای مخصوص زانو، سیستم الکترونیکی تشخیص لاین، کنترل از راه دور و بسیاری از موارد دیگر شناخته میشود.
این اثر نمایشی از سوی کمپانی «کلاسیک دیزاین کانسپتس» (Classic Design Concepts) بهصورت سفارشی برای فورد ساختهشده است. کمپانی CDC یک کمپانی حرفهای درزمینهٔ تیونینگ خودرو است. این کمپانی یک موستانگ 1965 را با دنده، کنسول و سیستم رادیویی را در کنار یک موستانگ 2015 راست فرمان با دنده، کنسول و سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار داده است. البته فقط 60 درصد از طول هر خودرو کنار هم قرارگرفته است. بدین معنا که صندوقعقب و بهطورکلی بخش عقبی خودروها حذفشده است.
تمامی بازدیدکنندگان میتوانند از نزدیک هر دو خودرو را لمس کنند و تمام موارد گنجاندهشده را در این دو خودرو مقایسه کنند. از صندلیها و چرخها گرفته تا رادیو، پنجره و آینهها هر دو خودرو. مهمتر از همه اینکه شما میتوانید صدای موتور V8 موستانگ اصلی را با صدای موتور هشت سیلندر موستانگ 2015 مقایسه کنید.
علاوه بر این، موزه NIHF میزبان اثر هنری دیگر نیز هست که نشاندهنده تأسیس کمپانی فورد توسط آقای هنری فورد است. فورد به خاطر ثبت رسمی موستانگ بهعنوان یک اختراع آمریکایی و همچنین فعالیت 20 ساله در کمپین مخترعین این موزه، از مشترکان رسمی و سهیم در موزه به شمار میرود. این موزه در ایالت ویرجینیا آمریکا واقعشده است.
این اثر در حقیقت نیمی از یک موستانگ 1965 را در کنار نیمی از یک موستانگ 2015 قرار داده است تا تفاوت این تفاوت 50 ساله را بهتر درک کنیم. این نمایش هنری نمایانگر اهمیت این برند در آمریکا، انحصار آن در ایالاتمتحده و نحوه تکامل و پیشرفت آن در این مدت 50 ساله است. این تصویر به ما ثابت میکند که موستانگ در بسیاری از موارد هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.
فورد خاطرنشان کرد که هیچ خودرویی در سبک و هیبت موستانگ اصلی (اولین موستانگ تولیدی) تا زمان موفقیت آن در بازار فروش، تولید نشده بود و درواقع فروش خوب این خودرو بود که رقیبان را بهسوی ساخت این سبک از خودروها سوق داد. فورد توانست در 18 ماه اول عرضه موستانگ، بیش از یکمیلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
آقای کریس دانوفسکی در جریان رونمایی از این اثر در موزه گفت:
همهچیز درباره طراحی و تولید اولین موستانگ خیلی سریع رخ داد. یک طراحی بدیع که برای اولین بار ثبت اختراع شد و نظیر آن در تاریخ موجود نبود. حال به مدل 2015 موستانگ بنگرید. این خودرو از 36 طراحی انحصاری و ثبتشده بهره میبرد و این یعنی هنوز هم این برند خاص است. همچنین این خودرو در موارد کاربردی نیز از انحصارها و تکنولوژیهای ثبتشدهای استفاده میکند. ازجمله در ساختار کیسههای هوا، تماس خودکار با پلیس در مواقع لازم و بسیاری از تکنولوژِیهای دیگر.
اگرچه فورد در ثبت اختراع طراحی موستانگ کمی کند پیش رفت؛ اما این طراحی ترکیب یا بهتر بگوییم کپیبرداری از طرحهای دیگر خودروسازان نبود. اگر دیروز موستانگ با اسپیکرهای صندلی عقب، سقف کانورتیبل و همچنین خاموش کردن خودکار چراغراهنما پس از پیچیدن و برگرداندن فرمان(که در آن دوران آپشن حیرتانگیزی بود!) شناخته میشد؛ امروز هم با اولین کیسه هوای مخصوص زانو، سیستم الکترونیکی تشخیص لاین، کنترل از راه دور و بسیاری از موارد دیگر شناخته میشود.
این اثر نمایشی از سوی کمپانی «کلاسیک دیزاین کانسپتس» (Classic Design Concepts) بهصورت سفارشی برای فورد ساختهشده است. کمپانی CDC یک کمپانی حرفهای درزمینهٔ تیونینگ خودرو است. این کمپانی یک موستانگ 1965 را با دنده، کنسول و سیستم رادیویی را در کنار یک موستانگ 2015 راست فرمان با دنده، کنسول و سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار داده است. البته فقط 60 درصد از طول هر خودرو کنار هم قرارگرفته است. بدین معنا که صندوقعقب و بهطورکلی بخش عقبی خودروها حذفشده است.
تمامی بازدیدکنندگان میتوانند از نزدیک هر دو خودرو را لمس کنند و تمام موارد گنجاندهشده را در این دو خودرو مقایسه کنند. از صندلیها و چرخها گرفته تا رادیو، پنجره و آینهها هر دو خودرو. مهمتر از همه اینکه شما میتوانید صدای موتور V8 موستانگ اصلی را با صدای موتور هشت سیلندر موستانگ 2015 مقایسه کنید.
علاوه بر این، موزه NIHF میزبان اثر هنری دیگر نیز هست که نشاندهنده تأسیس کمپانی فورد توسط آقای هنری فورد است. فورد به خاطر ثبت رسمی موستانگ بهعنوان یک اختراع آمریکایی و همچنین فعالیت 20 ساله در کمپین مخترعین این موزه، از مشترکان رسمی و سهیم در موزه به شمار میرود. این موزه در ایالت ویرجینیا آمریکا واقعشده است.