- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
میشائیل ماور از سال 2004 تابهحال رئیس بخش طراحی پورشه است و از آن زمان رشد زیادی را در تعداد مدلها و فروش این برند به چشم دیده است. ما او را هنگام رونمایی دومین نسل پانامرا 2017 دیدیم و گفتوگویی نسبتاً مفصل با او دربارهی این خودرو داشتیم.
Porsche Chief Designer Michael Mauer
Porsche Panamera Sport Turismo Concept
Porsche Chief Designer Michael Mauer
- ما فکر میکنیم که بزرگترین تغییر خودرو به نمای سهچهارم عقبی مربوط میشود. این بخش شبیه 911 است. ما با یک معمار در پاریس ملاقات داشتیم، او میگفت که در پاریس هر ساختمانی باید به برج ایفل جواب پس بدهد. شما نمیتوانید این حقیقت را که وجود دارد نادیده بگیرید. بنابراین شگفتزدهایم که آیا مجبور بودهاید نیمنگاهی به 911 داشته باشید یا همیشه به این کار علاقه دارید؟
- شما نمیتوانید این را نادیده بگیرید که ما 911 را داریم. نه، منظورم این است… اگر شما دربارهی استراتژی طراحی ما، دربارهی زبان طراحی ما صحبت میکنید باید گفت که DNA در عناصر پایهای آن است و این به 911 بازمیگردد؛ بنابراین پورشه جلوپنجره ندارد بلکه ورودی هوا دارد زیرا پیشرانهی 911 در عقب قرار گرفته است. پانامرا و کاین جلوپنجره را در جلو دارند. هنوز ما جلوپنجرهی مرسوم را نداریم. ما این توپوگرافی را در اطراف گلگیرها و کاپوت نشان میدهیم. ما خط شانهای قوی در عقب خودرو داریم. اینها بله عناصر معینی هستند که در نهایت به 911 بازمیگردند اما آن چیزی که من همیشه تلاش داشتهام تا توضیح دهم این است که به زودی شما این نوع استراتژی طراحی را بسیار تحمیلی خطاب خواهید کرد و خلاقیت را خواهید کشت. خب، چیزی که تیم طراحی میداند و من میگویم این است که یک اصلاح کنندهی معین وجود دارد؛ اما آنها از سویی آزادی کامل برای کشف هرگونه احتمالات را دارند؛ و بله مطمئناً این پورشه است. شناختهشدهترین پورشه در جهان مدل 911 است بنابراین در همان مسیری که این معمار برج ایفل را توضیح داده حرکت میکند.
- بسیاری از مردم با دیدن این خودرو و نسل قدیمی انتقاداتی را وارد میکنند مخصوصاً به ستون C.
- اول از همه سؤال “آیا ما با این مفهوم طراحی همراه میمانیم؟” وجود دارد که در این سگمنت یک کاراکتر بسیار قوی دارد اما هنوز هم تنها قالب تکراری را میگوییم: آیا باید این نوع طراحی و شبح را داشته باشیم؟ اما پسازاینها تصمیم گرفته شده به عنوان یک پورشه بسیار به مفاهیم و ایدهها وفادار است. ما به این ایده چسبیدهایم اما فضا برای بهبود و اصلاح وجود دارد. منظورم این است که هرگز بحثی دربارهی نسل اول پانامرا نبوده که بگویند شما مجبور هستید 4 فرد بالغ را بیاورید و دو نفر در بخش عقبی فضای سر کافی داشته باشند. به منظور ترکیب کردن این مورد با نوعی از خط سقف کوپه مانند در خودرویی با نسبتهای اسپورت باید مدیریت قوی داشته باشید و ما میدانیم که میتوانیم این موضوع را بهتر کنیم. ما در سالهای گذشته چیزهای بسیار زیادی آموختهایم بنابراین به قطعیت میگویم که “ما میتوانیم بهبود دهیم”؛ و بالاتر از همه ما تلاش کردهایم تا این خودرو جذابیت خودروی اسپورت بیشتری داشته باشد.
- از همان ابتدا و هنگامی که نسل اول پانامرا عرضه شد ما 100 درصد خوشحال نبودیم. بنابراین از همان روز اول عرضه ما شروع کردیم ببینیم چهکاری میتوانیم انجام دهیم. بدون به خطر انداختن فضای سر، و هرچه، و بنابراین ما زمان کافی داشتیم و میلیمترهایی را که نیاز داشتیم پیدا کردیم.
- من فکر میکنم در طی سالها به منظور همراه ماندن با این نوع از طراحی مدیریت بسیار خوبی داشته اما همیشه تلاش داشته که طراحیها مدرن باشند. ما هیچوقت در این تله نمیافتیم که ظاهر پورشهی جدید شبیه پورشهی قدیمی باشد.
- آیا این واقعیت دارد که پورشه ظاهری معین داشته و سپس مارتین وینترکورن در صندلی عقبی نشسته و گفته “نه، من بسیار قدبلندم. سقف را بلندتر کنید.”
- نه، او فرد دیگری بود که فامیلیاش با حرف W آغاز میشد.
- ما گفتیم میخواهیم که پانامرا بازیگری جدید در این سگمنت باشد، جایی که رقبایی واقعاً قوی همانند مرسدس S کلاس حضور دارند. آنها پیشازاین در کلاس بودهاند. بنابراین گفتیم که باید راهی پیدا کنیم تا فضای کابین رقابت کننده ای ارائه دهیم و درعینحال ظاهر اسپورتتر در عقب خودرو هم ایجاد کنیم.
- بله در آن زمان دکتر وینترکورن و افراد دیگری هیئتمدیره را تشکیل میدادند؛ اما همهی ما میدانستیم که باید بیشترین فضای کابین را ارائه کنیم. در غیر این صورت پانامرا رقیبی واقعی در این سگمنت نخواهد بود؛ اما فکر میکنم که نسل اول این خودرو بههرحال یک موفقیت بزرگ بود.
- پانامرا روی پلتفرم MSB شکل گرفته است. آیا دانستن اینکه این ساختار توسط آئودی و بنتلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد برای شمال چالشبرانگیز نیست؟ آیا شما به خاطر اینکه پلتفرم یاد شده توسط دیگر برندها و برای مدلهای دیگر استفاده شده محدود نشدهاید؟ آیا مورد یاد شده با طراحی تداخل ایجاد نمیکند؟
- نه، من از قبل و زمانی که دربارهی نیازهای استفاده کنندهها بحث میکردیم این را به عنوان یک محدودیت ندیدهام؛ و ما ارتباط بسیار خوبی در میان طراحان داریم. شما میتوانید بگویید که نسبتهای این پلتفرم به خاطر نیازهای پرفورمنس، خب نیازهای طراحی تعیین میشوند؛ بنابراین در آخر من فکر میکنم که معماری بسیار خوبی را در بحث نسبتها داریم و سپس این وظیفهی طراح است که تفاوتهای کافی را ایجاد کند.
- از دید من، حتی این موضوع کمک میکند که تیمهای متفاوت بهترین کار خود را انجام دهند. من اذعان میکنم که گاهی اوقات دیدارهایی وجود دارد که در آن یک برند میگوید این را دوست دارم و آن یکی را نه. ما میتوانیم فکر کنیم که “باشه شاید در آن نقطه کار بدون وجود برخی افراد راحتتر باشد” اما در 50 مورد دیگر این کار کمککننده است.
- آیا کاری هست که هنوز روی این خودرو انجام ندادهاید و بخواهید که روی آن انجام دهید؟
- همیشه چیزهایی وجود دارد که به عنوان یک طراح میخواهید انجام دهید و البته محدودیتهایی از طرف قانون، مواد و هر چیزی وجود دارد؛ اما ما این را به عنوان یک راز برای نسل آینده نگه میداریم. ما تلاش میکنیم که کار کنیم.
- از آینده صحبت کنیم، از کانسپت اسپورت توریسمو. در چه مرحلهای است؟ آیا تولید میشود؟
- مطمئناً یک روزی تولید میشود.
- من شگفت زدهام و به آینده نگاه میکنم که آیا این خودرو در آمریکا موفق خواهد شد؟
Porsche Panamera Sport Turismo Concept
- واگنها به عنوان خودروهای مادرانه مشهور شدهاند. اما هنوز هم امید دارم که این خودرو پتانسیل تغییر این دیدگاه را دارد.