- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
914 از دوستی میان فولکسواگن و پورشه متولد شد و یک ماشین اسپرت معمولی نیست
پسازاینکه در سری مطالبی به معرفی خودروهای ساخت شوروی پرداختیم و اتفاقاً با استقبال هم مواجه شد، این بار قصد داریم در سری مطالب دیگری به معرفی بدترین خودروهای اسپرت تاریخ از تمام خودروسازان و دورههای گوناگون بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب پورشه 914 را انتخاب کردهایم. 914 احتمالاً تنها محصول تاریخ پورشه است که نظرات کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد؛ یعنی برخی آنرا دوست دارند و برخی از آن متنفرند. در این مطلب دلایل این موضوع را بیان خواهیم کرد.
چه خودرویی است؟
914 فرزند رابـ ـطهٔ بین فولکسواگن و پورشه بود. خودرویی موتور وسط، رودستر، دارای سقف تارگا و دونفره که عمدتاً با برند پورشه عرضه میشد.
کی و کجا ساخته شد؟
تولید این خودرو در سال 1969 در دو کارخانه آغاز شد. یکی در اشتوتگارت و دیگری در اوسانبروک آلمان. آخرین دستگاه 914 در سال 1976 از خط تولید خارج شد درحالیکه مجموعاً تعداد 118,978 دستگاه از آن ساخته شد.
مشخصات فنی
914 یک ماشین کامپکت سبکوزن با طرح موتور وسط بود و تنها حدود 900 کیلوگرم وزن داشت. نیروی موردنیاز آن از طریق یک پیشرانهٔ تخت تأمین شده و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. این ماشین مجهز به سیستم تعلیق مستقل بود و سقف تارگای آنهم بسیار جذاب به نظر میرسید.
چرا بد است؟
حداقل بر روی کاغذ، این ماشین یک پکیج بسیار جالب برای اواخر دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 بود بهویژه برای یک اتومبیل ارزانقیمت. 914 طراحی محافظهکارانه و دو صندوق بار داشت درحالیکه با قیمت حدود 3500 دلار به فروش میرسید که امروزه معادل 20 هزار دلار میشود. مبلغی که در حال حاضر با آن حتی نمیشود یک فولکسواگن خرید چه رسد به یک پورشه. پس مسئله چه بود؟ هرچند 914 در جادههای پیچدرپیچ هندلینگ مناسبی داشت اما هرگز خودروی پرشتابی نبود. نسخهٔ استاندارد 914/4 مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر هواخنک بود که قویترین آنها یک واحد 2 لیتری تخت انژکتوری بود که 100 اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما محبوبترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ 1.7 لیتری متعلق به فولکسواگن تایپ 4 بود که 80 اسب بخار قدرت داشت. باوجود وزن کم اما این ماشین برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حداقل به 13 ثانیه زمان احتیاج داشت که برای یک ماشین اسپرت حتی در دههٔ 70 اصلاً قابلتوجه نیست.
همچنین یک مشکل بازاریابی هم برای این ماشین وجود داشت. فری پورشه و مدیر اجرایی وقت فولکسواگن «Heinz Nordhoff» توافق کردند که 914 با هر دو برند و لوگوی پورشه و فولکسواگن به بازار عرضه شود. حتی موضوع پس از درگذشت Heinz Nordhoff در تاریخ 12 آوریل 1968 پیچیدهتر هم شد چراکه جانشین او «Kurt Lotz» تصمیم گرفت این خودرو را با نام فولکسواگن-پورشه 914 به بازار عرضه کند.
بنابراین در اینجا موضوعی مطرح میشود که احتمالاً بزرگترین ایراد 914 بود. آیا یک پورشه با پیشرانه و نام فولکسواگن یک پورشهٔ واقعی است؟ در سوی دیگر احساس ارزانقیمت یک فولکسواگن به همراه برخی مشکلات مربوط به کیفیت ساختههای این شرکت نیز موجب نگرش بد طرفداران به 914 شده بود. حتی پوشه با ارائهٔ یک نسخهٔ قویتر شش سیلندر با نام 914/6 به این رویکرد واکنش نشان داد اما این مدل قیمت بسیار بالاتری داشت و بسیار به مدل کاملاً برتر 911 نزدیک میشد.
اما همه با این نظر موافق نیستند
در سوی دیگر اما 914 دارای طرفداران زیاد و پر و پا قرصی در سراسر جهان است. «کریس بروس» ویرایشگر Motor1 قطعاً یکی از همین افراد است که دلایل بسیاری ارائه میکند که چرا این رودستر اسپرت یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ صنعت خودروسازی نیست. در اینجا برخی از دلایل او را ذکر میکنیم:
قطعاً پورشه 914 سزاوار نیست که آنرا در لیست بدترین خودروهای اسپرت دنیا قرار دهیم. این یک ماشین سبک و چابک است که مناسب جادههای پیچدرپیچ است. حتی میتوان بر روی کاغذ هم به مشخصات مناسب 914 پی برد. بهغیراز نمونههایی از 911 که مجهز به موتورهای شش سیلندر تخت بودند، دیگر موتورهای پورشه قدرتی حدود 100 اسب بخار داشتند. همچنین با توجه به وزن سبک 900 کیلوگرمی این خودرو، میتوان پی برد که به قدرت زیادی احتیاج ندارد.
علاوه بر این، بسیاری از مدلهای 356 و 912 پورشه مجهز به موتورهای بسیار شبیه به همین موتور چهار سیلندر تخت 914 بودند و هیچکس از ضعیف بودن آنها شکایتی نمیکرد. پورشه 914 با موتور هوا خنک تخت خود، تجربهای نسبتاً مقرونبهصرفه از رانندگی با یک رودستر اسپرت بدون سقف را برای خریداران فراهم میکرد و برای دههٔ 60 و 70 میلادی خودروی بسیار خوبی بود. خودرویی که امروزه مدل باکستر از نوادگان آن محسوب میشود.
حال پس از مطالعهٔ موارد بالا، نظر شما در مورد پورشه 914 چیست؟ آیا با گروه اول موافقید و آنرا یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ میدانید یا معتقدید 914 یک رودستر اسپرت دوستداشتنی است؟
پسازاینکه در سری مطالبی به معرفی خودروهای ساخت شوروی پرداختیم و اتفاقاً با استقبال هم مواجه شد، این بار قصد داریم در سری مطالب دیگری به معرفی بدترین خودروهای اسپرت تاریخ از تمام خودروسازان و دورههای گوناگون بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب پورشه 914 را انتخاب کردهایم. 914 احتمالاً تنها محصول تاریخ پورشه است که نظرات کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد؛ یعنی برخی آنرا دوست دارند و برخی از آن متنفرند. در این مطلب دلایل این موضوع را بیان خواهیم کرد.
چه خودرویی است؟
914 فرزند رابـ ـطهٔ بین فولکسواگن و پورشه بود. خودرویی موتور وسط، رودستر، دارای سقف تارگا و دونفره که عمدتاً با برند پورشه عرضه میشد.
کی و کجا ساخته شد؟
تولید این خودرو در سال 1969 در دو کارخانه آغاز شد. یکی در اشتوتگارت و دیگری در اوسانبروک آلمان. آخرین دستگاه 914 در سال 1976 از خط تولید خارج شد درحالیکه مجموعاً تعداد 118,978 دستگاه از آن ساخته شد.
مشخصات فنی
914 یک ماشین کامپکت سبکوزن با طرح موتور وسط بود و تنها حدود 900 کیلوگرم وزن داشت. نیروی موردنیاز آن از طریق یک پیشرانهٔ تخت تأمین شده و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. این ماشین مجهز به سیستم تعلیق مستقل بود و سقف تارگای آنهم بسیار جذاب به نظر میرسید.
چرا بد است؟
حداقل بر روی کاغذ، این ماشین یک پکیج بسیار جالب برای اواخر دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 بود بهویژه برای یک اتومبیل ارزانقیمت. 914 طراحی محافظهکارانه و دو صندوق بار داشت درحالیکه با قیمت حدود 3500 دلار به فروش میرسید که امروزه معادل 20 هزار دلار میشود. مبلغی که در حال حاضر با آن حتی نمیشود یک فولکسواگن خرید چه رسد به یک پورشه. پس مسئله چه بود؟ هرچند 914 در جادههای پیچدرپیچ هندلینگ مناسبی داشت اما هرگز خودروی پرشتابی نبود. نسخهٔ استاندارد 914/4 مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر هواخنک بود که قویترین آنها یک واحد 2 لیتری تخت انژکتوری بود که 100 اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما محبوبترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ 1.7 لیتری متعلق به فولکسواگن تایپ 4 بود که 80 اسب بخار قدرت داشت. باوجود وزن کم اما این ماشین برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حداقل به 13 ثانیه زمان احتیاج داشت که برای یک ماشین اسپرت حتی در دههٔ 70 اصلاً قابلتوجه نیست.
همچنین یک مشکل بازاریابی هم برای این ماشین وجود داشت. فری پورشه و مدیر اجرایی وقت فولکسواگن «Heinz Nordhoff» توافق کردند که 914 با هر دو برند و لوگوی پورشه و فولکسواگن به بازار عرضه شود. حتی موضوع پس از درگذشت Heinz Nordhoff در تاریخ 12 آوریل 1968 پیچیدهتر هم شد چراکه جانشین او «Kurt Lotz» تصمیم گرفت این خودرو را با نام فولکسواگن-پورشه 914 به بازار عرضه کند.
بنابراین در اینجا موضوعی مطرح میشود که احتمالاً بزرگترین ایراد 914 بود. آیا یک پورشه با پیشرانه و نام فولکسواگن یک پورشهٔ واقعی است؟ در سوی دیگر احساس ارزانقیمت یک فولکسواگن به همراه برخی مشکلات مربوط به کیفیت ساختههای این شرکت نیز موجب نگرش بد طرفداران به 914 شده بود. حتی پوشه با ارائهٔ یک نسخهٔ قویتر شش سیلندر با نام 914/6 به این رویکرد واکنش نشان داد اما این مدل قیمت بسیار بالاتری داشت و بسیار به مدل کاملاً برتر 911 نزدیک میشد.
اما همه با این نظر موافق نیستند
در سوی دیگر اما 914 دارای طرفداران زیاد و پر و پا قرصی در سراسر جهان است. «کریس بروس» ویرایشگر Motor1 قطعاً یکی از همین افراد است که دلایل بسیاری ارائه میکند که چرا این رودستر اسپرت یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ صنعت خودروسازی نیست. در اینجا برخی از دلایل او را ذکر میکنیم:
قطعاً پورشه 914 سزاوار نیست که آنرا در لیست بدترین خودروهای اسپرت دنیا قرار دهیم. این یک ماشین سبک و چابک است که مناسب جادههای پیچدرپیچ است. حتی میتوان بر روی کاغذ هم به مشخصات مناسب 914 پی برد. بهغیراز نمونههایی از 911 که مجهز به موتورهای شش سیلندر تخت بودند، دیگر موتورهای پورشه قدرتی حدود 100 اسب بخار داشتند. همچنین با توجه به وزن سبک 900 کیلوگرمی این خودرو، میتوان پی برد که به قدرت زیادی احتیاج ندارد.
علاوه بر این، بسیاری از مدلهای 356 و 912 پورشه مجهز به موتورهای بسیار شبیه به همین موتور چهار سیلندر تخت 914 بودند و هیچکس از ضعیف بودن آنها شکایتی نمیکرد. پورشه 914 با موتور هوا خنک تخت خود، تجربهای نسبتاً مقرونبهصرفه از رانندگی با یک رودستر اسپرت بدون سقف را برای خریداران فراهم میکرد و برای دههٔ 60 و 70 میلادی خودروی بسیار خوبی بود. خودرویی که امروزه مدل باکستر از نوادگان آن محسوب میشود.
حال پس از مطالعهٔ موارد بالا، نظر شما در مورد پورشه 914 چیست؟ آیا با گروه اول موافقید و آنرا یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ میدانید یا معتقدید 914 یک رودستر اسپرت دوستداشتنی است؟