اتومبیل و موتور ♧ بدترین خودروهای اسپرت: ب‌ام‌و سری 3 کامپکت

Բ໐ՐງēԵ๓Ēຖ໐Ե

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/09/09
ارسالی ها
2,059
امتیاز واکنش
16,497
امتیاز
696
این خودرو در اصل سلف مدل مدرن سری 1 محسوب می‌شود و ب‌ام‌و سعی داشت با آن یک هاچ‌بک داغ و اسپرت را ارائه کند.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


چه خودرویی است؟

این خودرو نسخه‌ای هاچ‌بک/لیفت‌بک از سری 3 است که در دو نسل تولید شد و در اروپا با نام سری 3 کامپکت شناخته می‌شد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


کی و کجا ساخته شد؟

سازندهٔ آلمانی، سری 3 کامپکت را بین سال‌های 1993 تا 2004 تولید کرده و موفق به فروش بیش از 400 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان شد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


مشخصات فنی

نسل اول این خودرو بر اساس سری سه E36 ساخته شد و درواقع از سپر جلو تا ستون A با مدل‌های سدان، کوپه و استیشن یکسان بود. برای نسل اول سری 3 کامپکت چهار پیشرانهٔ چهار سیلندر و یک واحد شش سیلندر ارائه شد. کل قدرت این موتورها نیز از طریق گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


نسل دوم آن نیز در سال 2000 و به‌عنوان یکی از مدل‌های سری سه E46 معرفی شد. برای این نسل، چند موتور شش سیلندر و یک موتور دیزل 2 لیتری با 150 اسب بخار قدرت ارائه شد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


چرا بد است؟

این موضوع بستگی به درک و انتظارات شما از سری 3 کامپکت دارد. اگر شما به‌عنوان یک هاچ‌بک روزمره به آن نگاه ‌کنید ناامید نخواهید شد؛ اما اگر انتظار یک خودروی اسپرت را از آن دارید، از انتخاب آن خوشحال نخواهید شد؛ بنابراین مشکل این بود که سری 3 کامپکت درواقع به‌عنوان یک هاچ‌بک داغ طراحی شده بود.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


درحالی‌که این خودرو در نسل اول به موتورهای مدرنی با قدرتی تا 170 اسب بخار مجهز شده بود، اما به خاطر سیستم تعلیقش، سری 3 کامپکت خودروی سرگرم‌کننده‌ای برای رانندگی نبود. تعلیق جلوی این ماشین مانند دیگر مدل‌های سری سه E36 از نوع مک‌فرسون بود اما برای تعلیق عقب آن از طرح Trailing Arm مشابه نسل قبلی E30 استفاده شده بود. درنتیجه خودرو در پیچ‌های تند دچار بیش فرمانی می‌شد و هندلینگ آن از سوی بسیاری از نشریات خودرو موردانتقاد قرار گرفت.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


علاوه بر این، ب‌ام‌و سری 3 کامپکت خودروی زشتی بود. این خودرو طراحی سری 3 را خراب کرده بود زیرا اوورهنگ عقبی آن بسیار کوتاه بود. در نسل دوم حتی همه‌چیز بدتر از قبل شد چراکه برای قسمت جلویی آن طراحی متمایزی از مدل‌های سدان، کوپه و استیشن ارائه شد که کسل‌کننده بود.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


مدت کوتاهی پس از عرضهٔ سری 3 کامپکت به بازار، ب‌ام‌و تصمیم به ساخت نسخهٔ پنج‌در آن گرفت؛ اما خوشبختانه به دلیل فروش اولیهٔ پایین نسخهٔ سه‌در نسبت به مدل‌های سدان و کوپه، ب‌ام‌و تصمیم به لغو پروژهٔ ساخت نسخهٔ پنج‌در گرفت و هرگز برای عرضه به بازار تولید نشد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


اما پس از گذشت چند ماه اول از حضور سری 3 کامپکت در بازار، فروش آن در بازار اروپا به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت تا جایی که حتی ب‌ام‌و تصمیم به صادرات آن به بازار آمریکای شمالی گرفت. بدین ترتیب این خودرو در سال 1995 با نام 318ti در ایالات‌متحده عرضه شد؛ اما متأسفانه خریداران آمریکای شمالی علاقه‌ای به ترکیب لیفت‌بک نداشتند و به دلیل فروش پایین عرضهٔ سری 3 کامپکت پس از چهار سال در این بازار متوقف شد.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!


اما همه با این نظر موافق نیستند

بله ب‌ام‌و سری 3 کامپکت یک خودروی اسپرت نیست و هیچ شکی دراین‌باره وجود ندارد؛ اما این خودرو درواقع راه را برای ساخت هاچ‌بک سری 1 هموار کرد؛ یعنی خودرویی که به یکی از محبوب‌ترین محصولات ب‌ام‌و در سراسر جهان تبدیل شد؛ اما غیرازاین، ب‌ام‌و سری 3 کامپکت در بازار خودروی دههٔ 90 میلادی واقعاً منحصربه‌فرد بود زیرا این خودرو عملاً تنها هاچ‌بکی با ترکیب موتور جلو-محور عقب و با پیشرانهٔ شش سیلندر بود.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
0
بازدیدها
127
پاسخ ها
0
بازدیدها
132
پاسخ ها
0
بازدیدها
213
پاسخ ها
0
بازدیدها
578
پاسخ ها
0
بازدیدها
285
پاسخ ها
0
بازدیدها
173
بالا