- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
خودروها روز به روز به کامپیوترها شبیهتر میشوند؛ موضوعی که تنها مربوط به توسعه تکنولوژیهای خودران نیست. در واقع، خودروسازان بهخوبی میدانند که خودروهای امروزی حتماً باید هوشمند بوده و بهسادگی قابلاستفاده باشند.
در ادامه میخواهیم به ۱۸ نمونه از بهترین نوآوریهایی بپردازیم که در سال ۲۰۱۶ میلادی به صنعت خودرو معرفی شدهاند. البته اکثر این نوآوریها هنوز در مرحله کانسپت قرار دارند، ولی در عینحال، پیشنمایشی از تغییر رویکرد کمپانیها در ارائه مدلهای آینده هستند.
۱۸) کانسپت بامو ویژن نکست 100 مملو از ویژگیهای خلاقانه و جدید است، امّا در این میان، طراحی چرخها بیشتر از همه مورد توجه قرار میگیرد.
چرخهای مورد استفاده در کانسپت بامو ویژن نکست 100 شرایط یک گردش زیبا در پیچ را برای این خودرو فراهم میکنند. شاید این ویژگی در یک جنبه بسیار جزئی باشد، ولی یک بازنگری در طراحی کلی یا زیباشناسانه یک خودرو را به نمایش میگذارد. البته باید امیدوار باشیم که اگر روزگاری این نوع چرخ به محصول تولیدی وارد شود، دردسر زیادی برای تعویض تایر وجود نداشته باشد.
۱۷) کانسپت لکسس UX شاسیبلند؛ پیشنمایشی از خودروهای آیندهای که آینه ندارند.
UX که در موتورشوی پاریس رونمایی شده، به جای آینههای بغـ*ـل، از دوربین استفاده میکند. البته این برای اولین بار نیست که یک خودروی کانسپت بدون آینه ارائه میشود، ولی استفاده از این ویژگی در «لکسس» واقعاً قابلتوجه است. خودروسازان ژاپنی در ماه ژوئن ۲۰۱۶ موفق شدند مجوّز لازم را برای تولید و فروش خودروهای بدونآینه بگیرند و ژاپن تبدیل به نخستین کشوری شده که از این تکنولوژیِ جدید استقبال کرده است. با توجه به اینکه لکسس تحت مالکیت تویوتا، خودروساز بزرگ ژاپنی است، میتوان انتظار داشت که در آینده، خودروهای بیشتری در بازار از این تکنولوژی استفاده کنند.
۱۶) کانسپت صندلیهای کینتیک که همراه با لکسس UX ارائه شدهاند.
این صندلی از یک بافت شبکهای تشکیل شده که طراحی آن بر مبنای محدود کردن حرکات سر و دربرگرفتن بدن به منظور ایجاد شرایط راحتی بیشتر در سفرهای طولانیمدت است. البته تا زمانی که این صندلی برای نشستن در اختیار قرار نگرفته باشد، نمیتواند در مورد راحتیِ آن نظر داد، امّا تلاش لکسس در بازنگری در طراحی مرسوم صندلیها به منظور بهبود تجربه رانندگی، واقعاً قابلستایش است.
۱۵) یک خودروی الکتریکی که با ظاهری فضایی، نگاهها را به سمت خود جلب میکند.
طراحان یک شرکت تولید کفش به نام «یونایتد نود» مدت ۵ سال را برای ساخت این خودروی الکتریکی عجیب و غریب صرف کردهاند. هیچگونه درب ورودی برای این خودرو درنظر گرفته نشده و بنابراین، کل بدنه با استفاده از بازوهای الکترونیکی از جای خود خارج شده تا شرایط برای سوار شدن فراهم گردد. این طبیعت غیرعادی، حتی در داخل کابین این وسیله نقلیه نیز نمایان است؛ جایی که در آن از یک غربیلک فرمان ششضلعی استفاده شده است. بُرد مسافت این خودروی الکتریکی تنها ۵۰ کیلومتر است، امّا همین مسافت ۵۰ کیلومتر نیز با یک سواری جالب و لـ*ـذتبخش همراه میشود.
۱۴) کانسپت آیندهنگرانه رولز رویس؛ تغییرات واقعی کابین خودروها همگام با توسعه تکنولوژی خودران
طراحی داخلی کانسپت نوعی از آینده را به ما نشان میدهد که انتظار داریم در خودرانهای واقعی تجربه کنیم. از آنجایی که در این حالت نیازی به «راننده انسان» وجود ندارد، تمام کابین به صورت صندلی و نیمکت رو به یک تلویزیون زیبای OLED طراحی شده است.
کابین خودروها جایی که خودروسازان برای سالها از یک دید زیباشناسانه به آن نگاه نکردهاند. البته گاهی اوقات کمپانیها از برخی شیوهها نظیر برگرداندن صندلیهای جلو به سمت عقب استفاده کردهاند، امّا چیزی که در این کانسپت رولز رویس میبینیم، یکی از لوکسترین و جذابترین کابینهایی است که تاکنون دیده شده است.
۱۳) نمایی از کابین خودروهای آینده در
برخی خودروسازان با استفاده از نمایشگر سربالا و تبدیل کابین به یک فضای آیندهنگرانه و برجسته، به تجربیات زیادی در این زمینه دست میزنند. امّا مایباخ واقعاً از این نظر، یک سطح بالاتر است و یک مجموعه از نمایشگرهای دیجیتالی در سراسر کابین آن وجود دارد؛ حتی در شیشه جلوی خودرو. این کانسپتی است که از ما میخواهد که هر چه زودتر با نمایشگرهای کنونی سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خداحافظی کنیم.
۱۲) یک ون الکتریکی با ظاهری عجیب و غریب که همراه با یک پهباد طراحی شده تا روند تحویل بستهها را بهینهسازی کند.
بخشی از سرمایهگذاری ۵۶۲ میلیون دلاری این کمپانی در طول ۵ سال آینده برای ایجاد شبکهای گسترده از ونهای الکتریکی و پهبادها در یک سرویس «تحویلِ سریع» محسوب میشود. این ون دارای یک فضای حمل بار کاملاً اتوماتیک است که خودش بستهها را بار میزند و در زمان نزدیکشدن به محل تحویل هر یک از بستهها، راننده را باخبر میکند. این وسیله سپس بسته را به سقف میرساند تا پهباد آن را برداشته و در مکان مناسب، آن را تحویل دهد. شاید هنوز تا کاربرد واقعی از این ون فاصله زیادی داشته باشیم، امّا این کانسپت تلاش مرسدس را برای تغییر شرایط تحویل بستهها به مشتریان نشان میدهد.
۱۱) دریچههای ذوزنقهای بر روی کاپوت خود با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین به منظور ایجاد چرخش جریان هوا؛ چیزی که بیشتری شبیه به «نفس کشیدن» خودرو به نظر میرسد.
همانند خودروی الکتریکی طراحیشده توسط «یونایتد نود»، از خودروساز فرانسوی، رنو نیز با بدنهای همراه است که کاملاً به سمت بالا باز میشود. امّا در همین حال، رنو خلاقیتهای زیادی در طراحی آن به کار بـرده است؛ از جمله یک محفظه وسایل در جلو که نیاز به فضای بیشتر در صندوق عقب را رفع میکند.
در ادامه میخواهیم به ۱۸ نمونه از بهترین نوآوریهایی بپردازیم که در سال ۲۰۱۶ میلادی به صنعت خودرو معرفی شدهاند. البته اکثر این نوآوریها هنوز در مرحله کانسپت قرار دارند، ولی در عینحال، پیشنمایشی از تغییر رویکرد کمپانیها در ارائه مدلهای آینده هستند.
۱۸) کانسپت بامو ویژن نکست 100 مملو از ویژگیهای خلاقانه و جدید است، امّا در این میان، طراحی چرخها بیشتر از همه مورد توجه قرار میگیرد.
چرخهای مورد استفاده در کانسپت بامو ویژن نکست 100 شرایط یک گردش زیبا در پیچ را برای این خودرو فراهم میکنند. شاید این ویژگی در یک جنبه بسیار جزئی باشد، ولی یک بازنگری در طراحی کلی یا زیباشناسانه یک خودرو را به نمایش میگذارد. البته باید امیدوار باشیم که اگر روزگاری این نوع چرخ به محصول تولیدی وارد شود، دردسر زیادی برای تعویض تایر وجود نداشته باشد.
۱۷) کانسپت لکسس UX شاسیبلند؛ پیشنمایشی از خودروهای آیندهای که آینه ندارند.
UX که در موتورشوی پاریس رونمایی شده، به جای آینههای بغـ*ـل، از دوربین استفاده میکند. البته این برای اولین بار نیست که یک خودروی کانسپت بدون آینه ارائه میشود، ولی استفاده از این ویژگی در «لکسس» واقعاً قابلتوجه است. خودروسازان ژاپنی در ماه ژوئن ۲۰۱۶ موفق شدند مجوّز لازم را برای تولید و فروش خودروهای بدونآینه بگیرند و ژاپن تبدیل به نخستین کشوری شده که از این تکنولوژیِ جدید استقبال کرده است. با توجه به اینکه لکسس تحت مالکیت تویوتا، خودروساز بزرگ ژاپنی است، میتوان انتظار داشت که در آینده، خودروهای بیشتری در بازار از این تکنولوژی استفاده کنند.
۱۶) کانسپت صندلیهای کینتیک که همراه با لکسس UX ارائه شدهاند.
این صندلی از یک بافت شبکهای تشکیل شده که طراحی آن بر مبنای محدود کردن حرکات سر و دربرگرفتن بدن به منظور ایجاد شرایط راحتی بیشتر در سفرهای طولانیمدت است. البته تا زمانی که این صندلی برای نشستن در اختیار قرار نگرفته باشد، نمیتواند در مورد راحتیِ آن نظر داد، امّا تلاش لکسس در بازنگری در طراحی مرسوم صندلیها به منظور بهبود تجربه رانندگی، واقعاً قابلستایش است.
۱۵) یک خودروی الکتریکی که با ظاهری فضایی، نگاهها را به سمت خود جلب میکند.
طراحان یک شرکت تولید کفش به نام «یونایتد نود» مدت ۵ سال را برای ساخت این خودروی الکتریکی عجیب و غریب صرف کردهاند. هیچگونه درب ورودی برای این خودرو درنظر گرفته نشده و بنابراین، کل بدنه با استفاده از بازوهای الکترونیکی از جای خود خارج شده تا شرایط برای سوار شدن فراهم گردد. این طبیعت غیرعادی، حتی در داخل کابین این وسیله نقلیه نیز نمایان است؛ جایی که در آن از یک غربیلک فرمان ششضلعی استفاده شده است. بُرد مسافت این خودروی الکتریکی تنها ۵۰ کیلومتر است، امّا همین مسافت ۵۰ کیلومتر نیز با یک سواری جالب و لـ*ـذتبخش همراه میشود.
۱۴) کانسپت آیندهنگرانه رولز رویس؛ تغییرات واقعی کابین خودروها همگام با توسعه تکنولوژی خودران
طراحی داخلی کانسپت نوعی از آینده را به ما نشان میدهد که انتظار داریم در خودرانهای واقعی تجربه کنیم. از آنجایی که در این حالت نیازی به «راننده انسان» وجود ندارد، تمام کابین به صورت صندلی و نیمکت رو به یک تلویزیون زیبای OLED طراحی شده است.
کابین خودروها جایی که خودروسازان برای سالها از یک دید زیباشناسانه به آن نگاه نکردهاند. البته گاهی اوقات کمپانیها از برخی شیوهها نظیر برگرداندن صندلیهای جلو به سمت عقب استفاده کردهاند، امّا چیزی که در این کانسپت رولز رویس میبینیم، یکی از لوکسترین و جذابترین کابینهایی است که تاکنون دیده شده است.
۱۳) نمایی از کابین خودروهای آینده در
برخی خودروسازان با استفاده از نمایشگر سربالا و تبدیل کابین به یک فضای آیندهنگرانه و برجسته، به تجربیات زیادی در این زمینه دست میزنند. امّا مایباخ واقعاً از این نظر، یک سطح بالاتر است و یک مجموعه از نمایشگرهای دیجیتالی در سراسر کابین آن وجود دارد؛ حتی در شیشه جلوی خودرو. این کانسپتی است که از ما میخواهد که هر چه زودتر با نمایشگرهای کنونی سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خداحافظی کنیم.
۱۲) یک ون الکتریکی با ظاهری عجیب و غریب که همراه با یک پهباد طراحی شده تا روند تحویل بستهها را بهینهسازی کند.
بخشی از سرمایهگذاری ۵۶۲ میلیون دلاری این کمپانی در طول ۵ سال آینده برای ایجاد شبکهای گسترده از ونهای الکتریکی و پهبادها در یک سرویس «تحویلِ سریع» محسوب میشود. این ون دارای یک فضای حمل بار کاملاً اتوماتیک است که خودش بستهها را بار میزند و در زمان نزدیکشدن به محل تحویل هر یک از بستهها، راننده را باخبر میکند. این وسیله سپس بسته را به سقف میرساند تا پهباد آن را برداشته و در مکان مناسب، آن را تحویل دهد. شاید هنوز تا کاربرد واقعی از این ون فاصله زیادی داشته باشیم، امّا این کانسپت تلاش مرسدس را برای تغییر شرایط تحویل بستهها به مشتریان نشان میدهد.
۱۱) دریچههای ذوزنقهای بر روی کاپوت خود با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین به منظور ایجاد چرخش جریان هوا؛ چیزی که بیشتری شبیه به «نفس کشیدن» خودرو به نظر میرسد.
همانند خودروی الکتریکی طراحیشده توسط «یونایتد نود»، از خودروساز فرانسوی، رنو نیز با بدنهای همراه است که کاملاً به سمت بالا باز میشود. امّا در همین حال، رنو خلاقیتهای زیادی در طراحی آن به کار بـرده است؛ از جمله یک محفظه وسایل در جلو که نیاز به فضای بیشتر در صندوق عقب را رفع میکند.