- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
امروزه در شهرهای بزرگ و گران قیمت دنیا لیموزینهای زیادی را میبینیم که مالکین آنها برای حفظ جان خود مبالغ هنگفتی میپردازند. تاکنون از خود پرسیدهاید چرا و چه افرادی سوار بر این اتومبیلها میشوند؟ عموماً هنرپیشگان، خوانندهها، افراد متمول و سیاستمداران از ترس آدم ربایی و ترور دست به چنین انتخابهایی میزنند، اما بسیاری از چنین افرادی سراغ این ماشین ها که دائما در چشم مردم و مقابل دوربینهای تیزبین عکاسان یا آدم رباهاست نمیروند و خودروهای شخصیشان را با سپردن به دست شرکتهای امنیتی، مبدل به تانکهای ضد گلوله میکنند. این کمپانیها در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق، شاسی، پنجره، تایر، محفظه موتور و باک سوخت میزنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسلهای سبک و سنگین مقاومت کنند. این شرکتها که از استانداردهای موجود ناتو، موسسه استاندارد ملی اروپا و ایالت متحده استفاده میکنند، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین و موشک یا نارنجک نیز هستند.
خودروهای ضد گلوله
آزمایشگاههایی که در دنیا امکانات انجام چنین آزمایشی را دارند محدود بوده و تنها در آلمان، انگلستان، ایالات متحده و ابردین اسکاتلند هستند. هیچ کدام از این شرکتها حتی در حساسترین شرایط اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمیکنند، زیرا در این صورت، تروریستها و شرکتهای رقیب مشکل ساز میشوند و باید به دنبال متد جدیدی بود و مجدداً هزینه و آزمایش و… قراردادهایی امضا شده که هیچ وقت منقضی نمیشود و در آن قسم خوردهاند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند.
Ballistic Protection Levels
در این میان خودروهایی که بیشتر چنین فرایندی روی آنها انجام میشود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس بنز، آئودی، ب ام و، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک،جاگوار، سیتروئن، لکسس و لینکلن هستند. عامل دیگری که در انتخاب خودروها دخیل است، اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آن است. برای مثال لیموزینهای کشیده و سدان ها برای محیطهای عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچکتری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای امریکای جنوبی مناسب خواهند بود. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن مرسدس بنز جی کلاس، شورولت سابربن، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان پیس کیپر بودهاند.
آزمایش شلیک روی چنین خودروهایی دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت میپذیرد. هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، تواناییهای حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدلهای جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد،تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیکهای سبک با یکدیگر به کار گرفته میشوند. اولین و بزرگترین هدف، بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت میشود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده میگردد و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید میشود که نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیر عادی جلوه نمیکند، زیرا تمامی این رانندگان دورههای ویژه برای رانندگی با این اتومبیلها گذراندهاند.
قطعات فولادی که در این خودروها مورد استفاده میگیرند، به نوعی به یکدیگر جوش داده میشوند تا در برابر بالاترین میزان حرارت هم مقاومت کنند. سایر ملحقات نیز نظیر محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، کامپیوتر به روز شدهی خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی میشوند.
درها نیز به قفل دیدبولت مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسبهای پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشهها، حین انفجار استفاده میگردد و حتی چراغهای عقب و جلو، آینه ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله میشوند! سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار میگیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقهای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در میآیند، در این گونه اتومبیلها نصب میشوند.
خودروهای ضد گلوله
آزمایشگاههایی که در دنیا امکانات انجام چنین آزمایشی را دارند محدود بوده و تنها در آلمان، انگلستان، ایالات متحده و ابردین اسکاتلند هستند. هیچ کدام از این شرکتها حتی در حساسترین شرایط اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمیکنند، زیرا در این صورت، تروریستها و شرکتهای رقیب مشکل ساز میشوند و باید به دنبال متد جدیدی بود و مجدداً هزینه و آزمایش و… قراردادهایی امضا شده که هیچ وقت منقضی نمیشود و در آن قسم خوردهاند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند.
Ballistic Protection Levels
در این میان خودروهایی که بیشتر چنین فرایندی روی آنها انجام میشود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس بنز، آئودی، ب ام و، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک،جاگوار، سیتروئن، لکسس و لینکلن هستند. عامل دیگری که در انتخاب خودروها دخیل است، اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آن است. برای مثال لیموزینهای کشیده و سدان ها برای محیطهای عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچکتری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای امریکای جنوبی مناسب خواهند بود. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن مرسدس بنز جی کلاس، شورولت سابربن، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان پیس کیپر بودهاند.
آزمایش شلیک روی چنین خودروهایی دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت میپذیرد. هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، تواناییهای حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدلهای جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد،تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیکهای سبک با یکدیگر به کار گرفته میشوند. اولین و بزرگترین هدف، بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت میشود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده میگردد و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید میشود که نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیر عادی جلوه نمیکند، زیرا تمامی این رانندگان دورههای ویژه برای رانندگی با این اتومبیلها گذراندهاند.
قطعات فولادی که در این خودروها مورد استفاده میگیرند، به نوعی به یکدیگر جوش داده میشوند تا در برابر بالاترین میزان حرارت هم مقاومت کنند. سایر ملحقات نیز نظیر محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، کامپیوتر به روز شدهی خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی میشوند.
درها نیز به قفل دیدبولت مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسبهای پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشهها، حین انفجار استفاده میگردد و حتی چراغهای عقب و جلو، آینه ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله میشوند! سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار میگیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقهای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در میآیند، در این گونه اتومبیلها نصب میشوند.