دانستنی ها ❃❁همه چیز راجع به سفر و صنعت گردشگری❃❁

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104

از آن جا که بسیاری از فعالیت های گردشگری، اثراتی منفی بر محیط می گذارند، برای کاهش این اثرات و افزایش اثرات مثبت، لازم است استراتژی های خاصی در برنامه ریزی و مدیریت به کار گرفته شود. امروز در کارناوال به بررسی استراتژی های کنترل اثرات منفی گردشگری می پردازیم.

545642.jpg

سنجش ظرفیت
هر جاذبه و محیطی دارای ظرفیت خاصی برای اجرای برنامه های گردشگری است. مکین تایر تعریف کامل و مناسبی را از ظرفیت ارائه می دهد و می گوید:

ظرفیت عبارتست از بیشترین استفاده ای که می توان از یک مکان کرد، بدون این که بر منابع موجود اثراتی منفی بر جای بماند و بدون اینکه موجب نارضایتی گردشگران شود و بر جامعه، سیستم اقتصادی و فرهنگ آن مکان اثرات معکوس گذارد.

برای آنکه برنامه ریزی درستی در مورد ظرفیت صورت گیرد باید همواره به سه نکته ی مهم توجه داشت:

* چه تعداد مسافر می توانند از یک مکان بازدید کنند بدون اینکه آب و هوا و محیط آلوده شود و بدون اینکه حیات وحش زیان ببیند؟

* ساکنان و افراد محلی تحمل پذیرایی از چه تعداد جهانگرد را دارند؟

* چه تعداد می توانند در یک مکان اقامت گزینند، بدون اینکه شلوغی و هیاهو را احساس کنند.

محدوده تغییرات قابل قبول
در الگوی مبتنی بر محدوده ی تغییرات قابل قبول، برنامه ریزی از مقادیر عددی متعلق به گردشگری فاصله می گیرد و در صدد شرح مجموعه ای از شرایط محیطی که مطلوب به نظر می رسند، بر می آید. در این فرآیند، برای طرح ریزی مجموعه ای از شرایط محیطی که مناسب یک مکان است، از دیدگاه های مردم محلی و روش علمی استفاده می شود. مدیران و برنامه ریزان باید هر نوع فعالیت گردشگران را که بر شرایط محیط مورد نظر اثر می گذارند، مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال از طریق راه سازی و حصاربندی سعی در حفظ یک محیط طبیعی کنند.

منطقه بندی
مقصود از منطقه بندی فرآیندی است که مدیر و برنامه ریز نوع فعالیت را در حوزه ای خاص تعیین می کند. به عنوان مثال در محیط های مختلف به مناطقی بر می خوریم که پذیرای تعداد محدودی از گردشگران هستند و یا قشر خاصی حق ورود به آنها را دارند.

Please, ورود or عضویت to view URLs content!
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    جواز و اجازه
    در اجرای برنامه های گردشگری لازم است تا به افراد جواز یا مجوز بدهند، ورودیه بگیرند و برای حفظ کیفیت عوامل محیطی استانداردها و معیارهایی را رعایت کنند. در مورد مجوز به افراد باید بر این مساله تاکید شود که متقاضی عواقب هرگونه آسیب به محیط را بر عهده بگیرد و پس از اتمام زمان مجوز از محیط خارج شود.

    در مورد ورود وسایل نقلیه به محیط های گردشگری باید دقت لازم صورت گیرد. بر خی وسایل حق ورود به مناطق خاص را ندارند و یا در مدت زمان محدودی می توانند از محیط استفاده کنند.

    معیارهای محیطی
    مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری برای حفظ محیط زیست، قوانین و مقرراتی را تصویب می کنند. این فعالیت ها شامل به کارگیری مجموعه ای از معیارهای باکیفیت طبیعی می شود که باعث کنترل جنبه هایی از گزدشگری می گردند. این معیار ها می توانند در قالب ارتفاع مجاز برای ساختمان ها، نوع مصالح ساختمانی، نقشه، معماری و تعیین مکان یا محل ساختمان باشند که در احداث مهمانخانه ها و هتل ها مورد توجه قرار می گیرند.

    طرح های استاندارد
    برای کم کردن اثرات منفی تشکیلات گردشگری بر محیط و افزایش تاثیرات مثبت راه های زیادی ارائه شده است. به عنوان مثال در ایجاد تفرجگاه ها، اقامتگاه ها، موزه ها و بسیاری موارد دیگر استانداردهای خاصی وجود دارند که باید به آنها توجه شود.

    545641.jpg

    سیستم مدیریت گردشگران
    در اجرای این سیستم سعی می شود تا تعداد گردشگران و ورود و خروج آنها به یک مکان و نیز نوع فعالیت آنها کنترل شود. در این سیستم به تعداد افرادی که به یک مکان خاص وارد می شوند، زمان حضور آنها در محل و نیازهای آنها نظارت می شود.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    دو هدف اصلی این سیستم عبارتند از:

    * مانعی برای ورود گردشگران به اماکن حساس به وجود آید.

    * گردشگران به مکان های مختلف راهنمایی شوند تا در زمان های مختلف به دیدار اماکن مختلفی بروند و تجمع در یک نقطه پدید نیاید.

    استراتژی های آموزشی
    آموزش دادن به کارکنانی که در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند باعث می شود که آنها نقش پررنگ تری را در حفظ محیط و آثار آن ایفا کنند. آنها در مورد از اثر هر حرکت و اقدامی بر محیط آگاه می شوند و می کوشند تا این اثرات را به پایین ترین حد ممکن برسانند.

    آموزش گردشگران نیز گام مفید و موثری به حساب می آید. به عنوان مثال آگاهی از قوانین، مقررات و اصول اخلاقی مقصد باعث می شود تا آسیب کمتری به محیط وارد آید.

    تحقیقات و نظارت بر امور
    سرانجام در طول اجرای همه ی برنامه باید نظارت بر امور و کنترل فعالیت ها صورت گیرد. برای اطمینان یافتن از حفظ محیط، رعایت استاندارد ها و ادامه توسعه صنعت گردشگری، باید تحقیقات متعدد و مداومی انجام و در راستای بهبود فعالیت های گردشگری استفاده شود. برای ادامه ی یک برنامه باید از میزان اثربخش بودن آن اطمینان حاصل کرد و در صورت نیاز آن را تغییر داد.
    در زمینه مطالعات گردشگری رویکردهای مختلفی در پیش گرفته می شود و توافق چندانی درباره ی این روش ها صورت نگرفته است. اما استفاده از برخی روش ها بسیار متداول تر می باشند. با کارناوال همراه باشید تا با رویکردهای اصلی در مطالعات گردشگری آشنا شوید.

    6540.jpg

    رویکرد سازمانی
    رویکرد سازمانی در مطالعات گردشگری واسطه ها و موسساتی را بررسی می کند که فعالیت های گردشگری را انجام می دهند. این رویکرد نیازمند بررسی سازمانی، روش های عملیاتی و اجرایی، تحلیل مسائل و هزینه ها و وضعیت اقتصادی آژانس های مسافرتی، که از طرف مشتریان به فعالیت می پردازند و خدمات خرید از خطوط هوایی و شرکت های اجاره خودرو و هتل ها و ... است .

    رویکرد محصول محور
    رویکرد محصول محور به تحقیق درباره ی مسائل گوناگون گردشگری و نحوه تولید، بازاریابی و فروش آنها می پردازد. به عنوان مثال بررسی وضعیت صندلی خطوط هوایی، نحوه تولید، خریداران و فروشندگان آن، تامین هزینه مالی و تبلیغات و.... در این روش انجام می شود. چنین روندی برای شرکت های اجاره خودرو، هتل ها، رستوران ها و دیگر مراکز خدماتی سبب ارائه ی تصویری جامع از وضعیت این صنعت خواهد شد. این روش علاوه بر اطلاعات دقیقی که می دهد مستلزم صرف زمان بسیار نیز هست.

    رویکرد تاریخی
    این نوع روش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. رویکرد تاریخی به تحلیل و بررسی فعالیت ها و موسسات گردشگری از دیدگاه سیر تکاملی می پردازد. این رویکرد به دنبال دلایل نوآوری و رشد یا افول گردشگری و تغییر در علاقه مندی گردشگران است. با ظهور گردشگری انبوه در سال های اخیر تاثیر این رویکرد بسیار کم شده است.

    رویکرد مدیریتی
    رویکرد مدیریتی، رویکردی سازمان محور است که تمرکز آن بر فعالیت های مدیریتی لازم برای اداره کسب و کارهای گردشگری، از قبیل برنامه ریزی، تحقیق، توسعه، قیمت گذاری، تبلیغات و نظارت است. این روش بسیار محبوب است پرا که از بینش ها و نظم و ترتیب موجود در سایر رویکردها بهره می جوید.

    صرف نظر از اینکه چه رویکردی برای اطلاعات گردشگری به کار گرفته می شود، شناخت و آشنایی با رویکرد مدیریتی بسیار اهمیت دارد. تغییر محصولات و موسسات و جامعه همگی بدین معناست که اهداف و رویه های مدیریتی باید در راستای برطرف کردن نیازهای تغییریافته ی محیط گردشگری به کار گرفته شوند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    رویکرد اقتصادی
    به دلیل اهمیت گردشگری در اقتصاد ملی و بین المللی، اقتصاددانان از منظر مباحثی همچون عرضه و تقاضا، توازن پرداخت ها، تبادل ارز، اشتغال زایی، مخارج گردشگران، توسعه، اثر ضریب تکاثری و دیگر عوامل اقتصادی به بررسی دقیق این صنعت می پردازند.رویکرد اقتصادی معمولا توجهی به محیط زیست، فرهنگ، مسائل روان شناختی، جامعه شناختی و انسان شناختی ندارد.

    659940.jpg

    رویکرد جامعه شناختی
    از آنجا که گردشگری فعالیتی اجتماعی محسوب می شود، توجه جامعه شناسان را نیز به خود جلب کرده است.آنها به بررسی رفتار سفر گردشران و تاثیرات آن در جامعه می پردازند. بررسی طبقات اجتماعی و آداب و رسوم جامعه ی میزبان و مهمان در این روش صورت می گیرد.

    رویکرد جغرافیایی
    جغرافیا علمی بسیار گسترده است بنابراین بدیهی است که جغرافی دانان به گردشگر و جنبه های طبیعی آن علاقه مند شوند. جغرافی دانان در مطالعات خود بر موقعیت و محیط، آب و هوا، مناظر طبیعی و جنبه های اقتصادی تاکید می کنند. رویکرد یک جغرافی دان به گردشگری، دانش ما را در زمینه ی موقعیت منطقه ای گردشگران و جابه جایی های صورت گرفته و تاثیرات گردشگری بر مناظر طبیعی به منظور فراهم آوردن تسهیلات گردشگری و پراکندگی توسعه گردشگری و برنامه ریزی فیزیکی و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتقا می بخشد.

    رویکردهای بین رشته ای
    گردشگری دربرگیرنده ی تمام جنبه های جامعه ی ماست. گردشگری و میراث فرهنگی رویکرد انسان شناختی را دربر می گیرند. از آن جایی که افراد رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و به دلایل مختلف سفر می کنند، رویکرد روان شناختی برای تعیی بهترین روش توسعه و بازاریابی محصولات گردشگری ضروری است. با توجه به عبور گردشگران از مرزها و لزوم تهیه گذرنامه و ویزا از مراکز حکومتی می توان رویکردی سیـاس*ـی نیز برای آن در نظر گرفت. همین مساله برای سایر رویکردها نیز صادق است و مطالعه ی گردشگری را با استفاده از یک روش بین رشته ای ممکن می کند.

    رویکرد سیستمی
    سیستم مجموعه ای از عناظر به هم پیوسته است که برای شکل دهی یک کلِ سازمان دهی شده و در راستای نیل به اهدافی خاص گرد هم آمده اند. این رویکرد، دیگر رویکردها را نیز برای مقابله با مباحث خرد و کلان سازمان دهی می کند. با استفاده از این رویکرد می توان به بررسی محیط رقابتی سازمان، بازار سازمان و نتایج و روابط آن با دیگر موسسات و مشتریان پرداخت. این روش سیستم گردشگری را با دیگر سیستم های قانونی، سیـاس*ـی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط می سازد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بازاریابی چیست؟
    پیش از ورود به مبحث بازاریابی گردشگری، ارائه ی تعریف کوتایی از مفهوم بازاریابی ضروری به نظر می رسد. بر اساس نظریه ی پراید و فرول می توان تعریف زیر را از بازاریابی ارائه نمود:

    مقصود از بازاریابی، همه ی فعالیت ها و فرآیندهایی است که در راه گردهم آوردن خریدار و فروشنده انجام می شود که این فعالیت ها عبارتند از : خلق، توزیع، تبلیغ، ترویج و گسترش، قیمت گذاری و ارائه ی عقیده ها و نظرات جدید برای تسهیل داد و ستد در محیطی پویا.

    به طور کلی هنگامی که در بازاریابی بتوان محصول یا خدمتی مناسب را در مکان و زمانی مناسب به دست مشتری مناسب داد، نتیجه ی کار سود به بار می آورد و مشتری از این کار راضی خواهد بود.

    daneshhhhh0.jpg

    ویژگی های بازار یابی گردشگری
    محصولات صنعت گردشگری از نوع خدمات هستند و جز تولیدات ملموس سایر صنایع به حساب نمی آیند. بین بازاریابی یک کالا و یک خدمت تقاوت عمده ای وجود دارد و این از ویژگی های منحصر به فرد این صنعت است. در ادامه ویژگی هایی که باعث تمایز بازاریابی در گردشگری می شوند را بررسی می کنیم:

    * در صنعت گردشگری مشتری در تولید خدمت مشارکت می کند. تماشای منظره و رفتن به تفریح سازمان یافته نمونه ای بسیار خوب از این مقوله است. تدارک دیدن خدماتی که باید به گردشگر ارائه داد و مصرف کردن این خدمات به صورت همزمان انجام می شود. هر قدر رابـ ـطه ی متقابل بین راهنمای گروه و سرپرست آنها، از یک شو و بازدیدکنندگان از سوی دیگر بیشتر و قوی تر باشد، خدمت بهتری ارائه خواهد شد و آنها از این گردش لـ*ـذت بیشتری خواهند برد.

    * محصولات صنعت گردشگری قابلیت ذخیره سازی و انبار کردن را ندارند. هواپیمایی که با چند صندلی خالی فرودگاه را ترک می کند هر گز نمی تواند بلیط های فروش نرفته را ذخیره کند و بعدا به فروش برساند.

    * در گردشگری، محصولات، درست در جایی که به آنها نیاز است و باید مصرف شوند، قابل ارائه هستند. مثلا یک خانواده با کودک گرسنه نخستین رستورانی که قیمت مناسبی دارد برای صرف غذا انتخاب می کند و نمی تواند منتظر باز شدن یک رستوران خاص بمانند.

    * نیاز به نیروی کار فراوان یکی از ویژگی های مهم و موثر در بازاریابی گردشگری است. به دلیل اینکه بین ارائه کننده ی خدمت و مشتری رابـ ـطه ی متقابل وجود دارد باید تعداد بیشتری کارمند و یا کارگز به کار گرفته شوند.

    * محصولات گردشگری، نامحسوس و ناملموس هستند. خدمت همانند ماده نیست که بتوان آن را سنجید یا اندازه گیری و مشاهده کرد که آیا طبق استاندارد هست یا خیر؟ تنها راه سنجش، بررسی انتظارات و نظرات مشتری در مورد خدمات است. اگر دو نفر با انتظارات متفاوت با یک کارمند رو به رو شوند، درباره ی خدمتی که به آنها ارائه می شود قضاوت های متفاوتی را خواهند کرد. به عنوان مثال تاجری که به دلیل پر شدن صندلی های یک پرواز مجبور است در بخش معمولی سفر کند مسلما دچار خستگی و کسالت می شود در حالی که کسی که برای گذراندن چند روز تعطیلات در کنار او نشسته است این سفر را هیجان انگیز توصیف کند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل به عنوان عاملی مهم در جابه جایی انسان ها، نقش چشمگیری را در صنعت گردشگری ایفا می کند. اولین گردشگران با پای پیاده و با کمک چارپایان به سفر پرداختند و سپس به کمک قایق، وسایل چرخ دار و در نهایت هواپیما، این روند، آسان و آسان تر شد. امروز در کارناوال به بررسی تاریخچه حمل و نقل در گردشگری می پردازیم.

    destination5550.jpg

    سفر با کالسکه
    در قرن پانزدهم، کالسکه ها و درشکه ها در مجارستان روی کار آمدند و به ارائه ی خدمات در مسیرهای خاص پرداختند. در قرن نوزدهم مسافرات با کالسکه در انگلستان رواج زیادی پیدا کرد و توسعه ی رستوران های انگلیسی امکانات اقامتی را برای مسافران کالسکه ها فراهم آورد.

    مسافرت آبی
    در سال ۱۷۲۲ میلادی، قایق ها به جابه جایی مسافران و کالاها را در کانال های کشتیرانی جا به جا می کردند. بریج واتر به ارائه ی خدمات حمل و نقل آبی بین منچستر و پل لندن می پرداخت. هر قایق دارای کافی شاپ بود و خدماتی را ارئه می کرد. در سال ۱۸۱۵، کشتی های بخار در مسیرهای مختلفی تردد و مسافران را جا به جا می کردند. در سال ۱۸۳۳، اولین پوستر تبلیغاتی برای سفر تفریحی با کشتی از لندن منتشر گردید. در سال ۱۸۴۱، اوج محبوبیت سفرهای تفریحی با کشتی های بخار بود و منجر به چاپ کتابچه های راهنمای گردشگری به صورت هفتگی شد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مسافرت ریلی
    راه آهن برای اولین بار در انگلستان و در سال ۱۸۲۵ ساخته شد و در سال ۱۸۳۰ جابه جایی مسافران از طریق قطار صورت می گرفت. استقبال از مسافرت های ریلی به حدی بود که مدیران راه آهن تصورش را هم نمی کردند. از آن جایی که هزینه ی سفر با خطوط ریلی بسیار پایین تر از سفر با کالسکه بود، روز به روز بر تعداد تقاضای مسافران به ویژه قشر کم درآمد افزوده شد.

    اولین سفر های ریلی در بریتانیا با حرف و حدیث های زیادی همراه بود. در آن زمان لوکوموتیو را وسیله ای شیطانی می دانستند و در جهت مقابله با آن به کارهایی دست می زدند. اما این کارها نتوانست جلوی پیشرفت این تکنولوژی را بگیرد و در نهایت سفرهای ریلی به صورت امری فراگیر درآمد.

    مسافرت با خودرو و وسایل موتوری
    خودروها برای اولین بار در ایالات متحده و با معرفی مدل مشهور تی هنری فورد در سال ۱۹۰۸ در عرصه گردشگری نمود پیدا کردند. این خودروی نسبتا ارزان قیمت باعث تحولی در گردشگری شد و تقاضا را برای جاده های مناسب افزایش داد.

    در سال ۱۹۲۰ گسترش شبکه ی راه ها رونق خاصی را در صنعت گردشگری به وجود آورد وگردشگرانی که با خودرو به سفر می رفتند افزایش چشم گیری پیدا کردند. کالسکه های موتوری نیز جای خود را در صنعت گردشگری باز کردند و به یکی از وسایل رایج سفر در آن زمان تبدیل شدند.

    امروزه ۸۴ درصد مسافرت های بین شهری و ۸۰ درصد کل مسافرت ها با خودرو صورت می گیرد.

    danesh521.jpg

    مسافرت هوایی
    شانزده سال پس از اولین پرواز هواپیما در کالیفرنیای شمالی در سال ۱۹۰۳، پروازهای منظم در آلمان آغاز شد. این پروازها در مسیر برلین_ لیپزیگ_ ویمار صورت می گرفت. موسسه ی متصدی این پروازها بعدها با عنوان لوفتانزا به کار خود ادامه داد و تا به امروز یکی از اصلی ترین خطوط هواپیمایی بین المللی به شمار می رود.

    اولین خط هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۲۶ و با نام وارنی ایرلاین شروع به کار کرد و در برنامه ی زمان بندی منظم به ارائه ی خدمات پرداخت. خطوط هوایی گوناگون رفته رفته خدمات خود را در شهرها و مقاصد بین المللی گوناگون توسعه دادند.

    در طی جنگ جهانی دوم، تجهیزات و نیروهای انسانی خطوط هوایی به خدمات نظامی معطوف شد. روی کار آمدن هواپبماهایی همچون دی سی ۳ و بویینگ اقیانوس پیمای اِی ۳۱۴ در اوایل دهه ی ۱۹۴۰ موجب رونق حمل و نقل هوایی مسافران و پذیرش صنعت مسافرت هوایی توسط عامه مردم شد. سپس با اختراع موتور جت در انگلستان، پرواز با هواپیماهای جت قاره پیما آغاز گردید. پس از آن هم در سال ۱۹۶۷ از اولین نمونه ی هواپیمای کنکورد بهره برداری و در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد. این سیر تکامل هواپیماها ادامه یافت تا اینکه همانگونه که در دنیای امروز شاهد هستیم به دلیل سرعت و راحتی و ایمنی، مسافرت های هوایی امروزه برجسته ترین نوع حمل و نقل به حساب می آیند.

    در ایران نیز در سال ۱۹۲۶ و در اواخر جنگ جهانی اول نخستین پرواز بر فراز خاک کشور ثبت شد. قطعات هواپیمای مورد استفاده به صورت مجزا از روسیه و از طریق بندر انزلی به تهران آورده شد و پس از سر هم کردن آنها اولین پرواز توسط خلبان روسی انجام گرفت. در سال ۱۳۰۴ به موجب قانون، حق انحصاری هواپیمایی ایران به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار گردید. این رویداد، ۲۲ سال پس از پرواز برادران رایت به عنوان سرآغازی برای شکل گیری حمل و نقل هوایی ایران اتفاق افتاد.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    برای درکی عمیق تر از صنعت گردشگری و امکان برنامه ریزی بهتر در این زمینه، باید با تعدادی از عوامل خارجی که می توانند بر رشد این صنعت اثر بگذارند، آشنا شویم. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم. با کارناوال همراه باشید...

    55563.jpg

    تغییر در ترکیب جمعیت
    تغییر در ترکیب جمعیت کشورهای جهان یکی از عوامل مهم به شمار می رود. افزایش جمعیت باعث می شود که صنعت گردشگری نیازهای خود را از نظر نوع محصول و خدمات برای سال های آینده مورد توجه قرار دهد. کشورهای گردشگر پذیر باید در مورد سه دسته از مسافران به خوبی بیندیشند و سلیقه ها و اقلام مصرفی آنها را مورد بررسی قرار دهد.

    * افراد ۱۸ تا ۳۴ سال که بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند و به صورت یک نفر یا گروهی به مسافرت می روند.

    * افراد سالخورده و کسانی که عمر بیش از ۵۰ سال دارند دارای الگوهای مصرف متفاوتی با توجه به میزان درآمد بازنشستگی هستند. این دسته وقت بیشتری برای مسافرت دارند و می توانند مبالغ بیشتری را برای سفر هزینه کنند پس به برنامه ریزی متفاوتی نیاز پیدا خواهند کرد.

    * خانواده هایی که مرد و زن کار می نند و دارای دو منبع درآمد هستند و احتمالا تعدادی بچه نیز دارند. وجود تشکیلات و تسهیلات کافی برای کل خانواده بسیار ضروری به نظر می رسد.

    از سوی دیگر با افزایش نیروی کار زنان، وجود خانواده های یک نفره، زوج بدون بچه و خانواده های غیر سنتی، در سراسر دنیا ساختار سفر ها را تغییر خواهد داد.

    تغییرات سیـاس*ـی
    تغییرات سیـاس*ـی اثرات شدیدی بر صنعت گردشگری دارند. پیدایش کشورهای اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک المنافع باعث شد که کم کم دولت های مردم سالار ( دموکراتیک ) و سیستم های اقتصاد آزاد به وجود آیند و همین باعث تاثیر تدریجی بر روند مسافرت و گردشگری در سطح جهانی گردد. چین با جمعیتی بالای خود دارای مسافران درون مرزی و برون مرزی است ولی مسئله ی مهم در مورد این کشور توانایی جذب اقتصاددانان سازمان های تجاری و سیاستگذاران کشورهای همسایه و کشورهای دور به این سرزمین می باشد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پیشرفت فناوری
    فناوری پیوسته بر مسافرت و کسانی که این نوع خدمات را ارائه می دهند اثر خواهد گذاشت. این مسئله به ویژه در رابـ ـطه و وابستگی بین سیستم حمل و نقل و سیستم توزیع خدمات و محصولات گردشگری و از سوی دیگر اطلاعات مشتریان کاملا مشهود می باشد. به عنوان مثال پیشرفت صنایع هوانوردی این امر را میسر ساخته است که مسافران بتوانند با هواپیماهای بسیار پیشرفته ظرف مدت کوتاهی طولانی ترین مسافت ها را بپیمایند. از سوی دیگر سیستم توزیع خدمات اینترنتی این امکان را برای مسافران فراهم می کند که با صرف زمان کوتاهی صندلی مورد نظر خود را در هواپیما رزرو نمایند.

    هتل ها با استفاده از تکنولوژی اقامت راحت تری را برای مسافران رقم می زنند و مسافران نیز با استفاده از سیستم ذخیره ی جا اتاق مورد نظر و امکانات خاص خود را از هتل طلب می کنند.

    از این دست پیشرفت ها کاملا در کلیه ی سیستم حمل و نقل مثل قطارها، اتوبوس ها و ... و حتی سیستم اطلاع رسانی به گردشگران قابل مشاهده است.

    با وجود همه ی فواید و تاثیرات مثبت فناوری نمی توان اثرات منفی زیست محیطی آن را نادیده گرفت. همچنین این فناوری ها موجب از دست دادن شغل، تغییر شغل و کاهش شاغلان صنعت گردشگری به ویژه در سطح محلی می شود.

    مسائل زیست محیطی
    تغییرات آب و هوایی و آسیب های ناشی از حضور گردشگران تاثیرات بسیار مهمی را بر روند عرضه و تقاضای گردشگری می گذارند. حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و جلوگیری از تهدیدهایی که ممکن است هر لحظه جاذبه ها را در معرض نابودی قرار دهند از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای گردد. ممکن است به دلیل عوامل زیست محیطی یک مقصد با بحران در جذب گردشگر مواجه شود و یا اینکه بیش از ظرفیت خود اقدام به جذب گردشگر نماید.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    رعایت بهداشت و ایمنی
    مسئله ی بهداشت و ایمنی روز به روز بیشتر مورد توجه گردشگران در سطح بین المللی قرار می گیرد. بروز بیماری هایی همچون وبا، مالاریا و تهدید ویروس ایدز در دوران های مختلف باعث شده است که گردشگران به مسئله ی غذا، آب و ملزومات پزشکی توجه بیشتری نمایند. بروز مشکلات امنیتی و جنگ های داخلی و مسائلی همچون ناآرامی های خاورمیانه در سال های اخیر مثال بارزی از تاثیر میزان امنیت در بازار گردشگری است.

    توسعه ی منابع انسانی
    صنعت گردشگری و مسافرت یکی از منابع مهم اشتغال زایی به حساب می آید و در کشورهای فقیر و ثروتمند مورد توجه قرار می گیرد. برخی از کشورهای گردشگر پذیر به دلیل پایین بودن نرخ رشد جمعیت باید به دنبال نیروی کار باشند و در مواردی اقدام به واردات نیروی کار می نمایند. در سال های بعد که افراد متخصص سالخورده شوند، صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری در جهان با کمبود متخصص رو به رو خواهند شد.

    کشورهای در حال توسعه با نیروی کار جوان و بدون مهارت کافی روبه رو هستند. کمبود کارگران با مهارت و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات گردشگری، این صنعت را مجبور به ایجاد انگیزه برای آموزش و تربیت افراد متخصص می نماید. دوره های آموزش هتلداری و گردشگری از جمله برنامه هایی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران به اجرا در می آید.




    رشد شرکت های حمل و نقل و افزایش تقاضا باعث شده است که سیستم های حمل و نقل، چالش هایی را برای دولت ها، برنامه ریزان و مهندسان به وجود آورند. با هم به بررسی این چالش ها می پردازیم. با کارناوال همراه باشید.

    565560.jpg

    برنامه ریزی
    از دیدگاه شرکت هایی که خدماتی را در زمینه ی حمل و نقل ارائه می دهند، برنامه ریزی یک مسئله ی همیشگی است. مقصود از برنامه ریزی این است که شرکت بکوشد تا با توجه به تقاضای مشتریان وسایل لازم را تامین نماید. برنامه ریزی در حمل و نقل از آن جهت اهمیت دارد که ماهیت عرضه در سیستم حمل و نقل به چنین چیزی نیاز دارد. این مسئله در زمان هایی خاص بیشتر به چشم می آید. عدم وجود ظرفیت برای برطرف کردن نیاز مشتری و یا خالی ماندن ظرفیت از چالش هایی است که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود. در صورت خالی ماندن صندلی ها، بخشی از درآمده بالقوه ی یک وسیله ی نقلیه از دست خواهد رفت در حالی که هزینه های عملیاتی مثل دستمزد راننده و سوخت بدون توجه به تعداد مسافر همواره دارای مبلغ ثابتی هستند.
     
    بالا