دانستنی ها ❃❁همه چیز راجع به سفر و صنعت گردشگری❃❁

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
تراکم
تراکم جاده ها، پایانه های مسافربری و فرودگاه ها وضعی است که بیشتر مسافران با آن روبه رو هستند. اغلب علت اصلی این تراکم، نبود تشکیلات و وسایل کافی برای تامین نیازهای روزافزون است ولی فعالیت هایی چون ساختمان سازی و انجام امور امنیتی را نیز باید از عوانل مهم به حساب آورد. امور گمرکی باعث می شود که مسافران، مدت زمان بیشتری را در پایانه و یا فرودگاه منتظر بمانندو موجب افزایش تراکم شوند.

گاهی این تراکم موجب افزایش هزینه های سفر نیز می گردد. به عنوان مثال تراکم در پایانه ها ممکن است موجب تعلل مسافر و از دست دادن زمان بلیط وی شود. گاه به دلیل ترافیک مسافر مجبور می شود اقامت خود را در مقصا افزایش دهد و این امر هزینه هایی را برای وی ایجاد می کند. نوسانات ترافیک در طول سال ممکن است در نتیجه ی تغییرات آب و هوایی، تعطیلی مدارس و زمان مرخصی سالانه نیز به وجود آید.

برای رویارویی با تراکم لازم است که شرکت های حمل و نقل ظرفیت خود را در سطحی حفظ کنند که بتوانند بین هزینه ها و درآمدهای فصول ازدحام مسافر و فصل هایی که تعداد آنها به پایین ترین حد ممکن می رسد، تعادلی را برقرار نمایند.

ایمنی و سلامت مسافر
تامین امنیت و سلامت مسافر، همواره مورد توجه شرکت های حمل و نقل و به ویژه شرکت های هواپیمایی بوده است. با وجود اینکه در شرکت های حمل و نقل مسئله ی تروریسم و و سانحه به صورتی نادر مشاهده می شود اما پیشگیری و برخورد با آن در مواقع لزوم بسیار مهم می باشد. چرا که بروز مشکلات امنیتی میل مسافران برای مسافرت با شرکت های حمل و نقل را تحت تاثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر وسواس زیاد در این امر نیز موجب آزار مسافران می شود. ایجاد تاخیر در ساعت حرکت و تراکم ناشی از چکاپ های امنیتی آزردگی را برای مسافر به وجود می آورد. هزینه های این امر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انجام امور حراستی، استخدام نیروهای امنیتی و تامین تجهیزات مستلزم پرداخت هزینه هایی است که باید از سوی مسافر تامین گردد و افزایش قیمت ها و احتمالا نارضایتی مسافران را به همراه خواهد داشت.

5655361.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    دانشنامه گردشگری
    برنامه ریزی صنعت گردشگری
    گردشگری صنعتی است که برای توسعه ی مناسب، نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد. در غیر این صورت به جای اینکه موجب توسعه ی مقاصد شود، خسارت هایی جبران ناپذیر را از خود به جای می گذارد و حتی ممکن است مقصد را از بین ببرد. امروز قصد داریم مفهوم برنامه ریزی صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار دهیم. با کارناوالهمراه باشید...

    daneshname5002.jpg

    برنامه ریزی صنعت گردشگری
    در ابتدای ظهور گردشگری به صورت انبوه ، توسعه ی این صنعت به صورت کاملا اتفاقی و بی برنامه صورت می گرفت. به نیازهای اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی یک ناحیه و ساکنان آن توجهی نمی شد و در نهایت موجبات نارضایتی ساکنان و افول مقصد فراهم می گشت.

    به منظور جلوگیری از نابودی مقاصد، بسیاری از پژوهشگران بر ضرورت برنامه ریزی تاکید می کنند و اصولی را برای آن ارائه می دهند. تعریف جامعی که می توان از برنامه ریزی گردشگری ارائه داد به صورت زیر است:

    برنامه ریزی به معنای توسعه ی کنترل شده و یکپارچه ی گردشگری است، به گونه ای که تاثیرات مثبت بیشینه شود و تاثیرات منفی به حداقل برسد. ( برای آشنایی با تاثیرات گردشگری مطلب اثرات مثبت و منفی صنعت گردشگری را بخوانید)

    daneshname5003.jpg

    تیم برنامه ریزی
    برای انجام برنامه ریزی صحیح، لازم است که این کار به وسیله ی یک تیم صورت گیرد که اعضای زیر را در بر دارد:

    *اعضای اصلی

    برنامه ریز توسعه ی گردشگری

    اقتصاددان گردشگری

    برنامه ریز حمل و نقل / زیرساخت گردشگری

    متخصص بازاریابی

    * سایر اعضا

    متخصص محیط زیست

    انسان شناس / جامعه شناس

    متخصص هتل

    مهندس

    معمار / طراح

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    سطوح برنامه ریزی

    برنامه ریزی گردشگری در سطوح مختلفی صورت می گیرد. باید به خاطر داشت که هر یک از این برنامه ها در سطح خود کاربرد دارد و به عنوان مکمل سطوح دیگر عمل می کند.

    برنامه ریزی بین المللی و منطقه ای بر بازاریابی بین کشورها یا هماهنگی تورها و حمل و نقل متمرکز است.

    برنامه ریزی ملی برای هماهنگی گردشگری با سایر بخش های اقتصادی یا توزیع فضایی گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد.

    برنامه ریزی حوزه ای به صورت تفضیلی تری طراحی می شود و تمرکز آن بر مدیریت تاثیرات ( محیطی، اقتصادی، اجتماعی_فرهنگی و ...) و قابلیت دسترسی محلی می باشد.

    برای هر یک از سطوحی که به آن اشاره کردیم، برنامه ریزی به دو صورت امکان پذیر است. این برنامه می تواند جامع باشد و یا به صورت تدریجی صورت گیرد. هر یک از این انواع ویژگی های خاص خود را دارند و ترکیبی از هر دو برای توسعه ی مناسب گردشگری لازم است:

    در برنامه ریزی جامع :

    انعطاف کمی وجود دارد و یا اصلا انعطافی در آن دیده نمی شود. در صورت بروز مشکلات نمی توان به راهکارهای آن تکیه کرد.

    بازه ی ۵ تا ۷ ساله در نظر گرفته شده است.

    برنامه ریز تنها به عنوان یک کارشناس تدوین برنامه عمل می کند و در اجرای برنامه نقشی ندارد.

    برنامه ریزی از سطوح بالا آغاز شده و تا سطوح پایین تر ادامه می یابد.

    برنامه ریزی کاملا به صورت کلی و عام است.

    تنها به سطح ملی برنامه ریزی توجه می شود.

    به دلیل جدا شدن بخش برنامه ریزی و اجرا شکافی بین این دو بخش ایجاد می شود.

    در مقایسه با برنامه ریزی جامع، برنامه ریزی تدریجی مزایای بیشتری دارد و هزینه های بیشتری را نیز در بر می گیرد .

    در برنامه ریزی تدریجی :

    رویکردی یکپارچه وجود دارد و همه چیز مرتبا مورد بازنگری و پایش قرار می گیرد. این امر موجب می شود که در مواقع بروز مشکلات و موانع به راحتی واکنش نشان دهد.

    برنامه ریز از زمان برنامه ریزی تا اجرای برنامه نقش تسهیل کننده را بر عهده می گیرد.

    برنامه ریزی از سطوح خردتر تا سطوح کلان انجام می شود.

    برنامه ریزی کاملا به صورت محلی و جزئی می باشد.

    به سطوح مختلف برنامه ریزی گردشگری توجه می شود.

    به دلیل همبستگی و یکپارچگی میان برنامه ریزی و اجرا، مشکلات کمتری به وجود می آید.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    اصول برنامه ریزی گردشگری
    مهم ترین چیزی که در برنامه ریزی گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد این است که تمامی مسائل زیر در آن رعایت شوند:

    ۱- اهداف دقیقی تعیین و مشخص گردد و به این سوال پاسخ دهیم که از طریق گردشگری به چه چیزی قرار است دست پیدا کنیم؟

    ۲- مطالعات امکان سنجی و ارائه ی پیشنهاداتی برای توسعه ی زیست محیطی و زیرساختی صورت گیرد.

    ۳- شکل ها و مقیاس های مناسب گردشگری شناسایی شوند.

    ۴- در مورد جاذبه های موجود و بالقوه ی گردشگری، خدمات و تسهیلات و نحوه ی بهبود یا توسعه ی آنها تحقیق کامل انجام شود.

    ۵- تاثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی گردشگری مورد بررسی قرار گیرند.

    ۶- تحقیقات و پیش بینی های بازار برای حصول اطمینان از وجود تقاضا و سازگاری آن با نوع توسعه ی برنامه ریزی شده انجام گردد.

    ۷- در نهایت تمام برنامه در مرحله ی اجرا باید به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار گیرند.


    انسان، روز به روز، پیشرفت هایی را در ابعاد مختلف زندگی تجربه می کند.از دهه ی ۱۹۹۰ میلادی، فناوری های نوین اطلاعاتی، به ویژه اینترنت، به عنوان بستری برای پردازش، تحلیل، ذخیره سازی،باز گردانی و انتشار اطلاعات، تحولاتی را در گردشگری ایجاد کردند و موجب پیدایش مفهوم گردشگری الکترونیک شدند. امروز در کارناوال به بررسی این مفهوم خواهیم پرداخت.

    electronic1-1.jpg

    گردشگری الکترونیک چیست؟
    گردشگری الکترونیک به کاربرد فناوری های نوین در صنعت گردشگری اشاره می کند و کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته های سفر، پروازها، هتل ها و عرضه ی اطلاعات گردشگری را سهولت می بخشد.

    این فناوری، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گردشگری را قادر می سازدتا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، آگاهی خود را از نیازها و محصولات افزایش دهند، اطلاع رسانی و مذاکره کنند و در نهایت راهکارهایی برای کاهش فاصله و پر کردن شکاف های فرهنگی و ارتباطی ارائه دهند.

    بوهالیس معتقد است:

    ارائه ی اطلاعات دقیق، به موقع و مربوط به نیازهای مصرف کنندگان، غالبا برای رضایت گردشگران حیاتی است. لذا فناوری های اطلاعاتی مانند ستون فقراتی است که حرکت گردشگری را تسهیل می کند.

    با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخش های سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکت های کرایه اتومبیل، هتل ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان های مدیریت مقصدو ... می توانند فعالیت های خود را به صورت لحظه ای و آنلاین انجام دهند. آنها دریافته اند که فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی منافع زیر را برای آنها به ارمغان می آورند:

    * افزایش کارایی درونی

    * تعامل مستقیم با مشتریان

    * عرضه ی محصولات شخصی تر

    * دسترسی جغرافیایی وسیع تر از طریق افزایش نقاط فروش

    مشتریان آنها نیز به مزایایی همچون کاهش مصرف وقت و انرژی دست خواهند یافت.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    استفاده از فناوری های امروزی در صنعت گردشگری به دهه ی ۱۹۵۰ میلادی باز می گردد. در آن زمان ، خطوط هوایی، سیستم رزرواسیون کامپیوتری را برای اداره ی برنامه های زمانی و ذخیره جا راه اندازی کردند. این سیستم تا دهه ی ۱۹۷۰ میلادی، یعنی زمان ورود سیستم های توزیع جهانی، مورد استفاده قرار می گرفت. هدف از به کارگیری این سیستم ها، اداره کردن اطلاعات مرتبط با هواپیماها و مسافران بود.

    در سال ۱۹۸۷ سیستم هایی به نام گالیله و آمادئوس در اروپا آغاز به کار کردند و سرآغازی برای جهانی شدن صنعت گردشگری بنیان نهادند. اکنون دفاتر خدمات مسافرتی در سراسر دنیا به ۴ سیستم آمادئوس، گالیله، سابر و ورلداسپن متصل هستند و به فعالیت های خود ادامه می دهند.

    به نظر می رسد گردشگری الکترونیک تا مدت ها در بازار گردشگری باقی بماند زیرا این فناوری، با به وجود آوردن انقلابی بزرگ، به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که انعطاف پذیری و استقلال بیشتری را در برنامه ریزی سفر خود تجربه کنند. از سوی دیگر این فناوری نمی تواند همه ی نیاز ها را برآورده کند و هنوز برای افرا و سازمان ها جای فعالیت وجود دارد.


    امروز قصد داریم با انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان (SATH) که به منزله پیشبرد مسافرت برای معلولان تاسیس شده، آشنا شویم. برای آسایش بیشتر معلولین و سفر کردن آن ها قوانینی نیز در برخی از کشورها وضع شده که مهمترین آن را به شما معرفی خواهیم کرد. با کارناوال همراه شوید.

    asdad0.jpg

    قانون حمایت از معلولان
    در سال های اخیر، صنعت گردشگری در ارائه خدمات به افراد معلول اقداماتی اساسی انجام داده است. یکی از اصلی ترینِ این اقدامات، تصویب و اجرای قانون حمایت از معلولان آمریکایی در سال ۱۹۹۰ میلادی می باشد که به تسریع روند حمایتی در کل جهان ختم گردید.

    قانون حمایتی آمریکا ۵ بخش اصلی دارد :

    ۱) اشتغال

    ۲) خدمات عمومی

    ۳) اقامتگاه های عمومی

    ۴) خدمات ارئه شده از طرف نهادهای خصوصی

    ۵) ارتباطات و قوانین متفرقه

    در این موارد، احکامی برای دسترسی درون شهری و ریلی، ایستگاه های در دسترس، اقامتگاه های عمومی در دسترس شمال هتل ها، رستوران ها، کافه ها، تئاترها، سالن های کنسرت، تالارهای سخنرانی، مراکز همایش ها، فروشگاه ها، موسسات خدماتی، اداره ها، ترمینال ها و ایستگاه ها، موزه ها، کتاب خانه ها، گالری ها، مدارس و غیره، خدمات ارتباطات از راه دور برای افراد ناشنواو با اختلال گرفتاری آمده است!

    اگر چه این قانون صرفا یک قانون مسافرتی نیست، اما آژانس های مسافرتی، ماکن اقامتی، اتوبوس های بین شهری، موزه ها، رستوران ها در طیف طبقه اماکن اقامتی عمومی قرار می گیرند که موظف اند تسهیلات خود را در دسترس معلولان قرار دهند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    عمومی قرار می گیرند که موظف اند تسهیلات خود را در دسترس معلولان قرار دهند.

    asdad1.jpg

    انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان (SATH)
    انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان در سال ۱۹۷۶ میلادی برای پیشبرد مسافرت برای معلولان تاسیس شد. این انجمن سازمانی آموزشی و غیرانتفاعی است که ماموریت آن افزایش آگاهی درباره نیازهای مسافران معلول و رفع موانع فیزیکی و نگرشی برای دسترسی رایگان و گسترش فرصت های سفر در ایالات متحده و کشورهای خارجی است.

    اعضای آن متخصصان گردشگری و مشتریان معلول و دیگر افراد و سازمان های حامی این ماموریت اند.

    انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان سابقه خوبی دربرآورده ساختن نیازهای معلولان دارد. این انجمن در تدوین قوانین حمایت از معلولان و قانون دسترسی به ناوگان هوایی و همچنین قطع نامه ۷۰۰ و ۱۷۰۰ انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی مشارکت داشته است. سازمان جهانی گردشگری اصول رفتاری انجمن مهمان نوازی و مسافرت آسان را در سال ۱۹۹۱ پذیرفت و آن را در پیش گرفت. این انجمن همچنین برای تغییر قوانین با جامعه اروپا و دولت های متعدد برای توسعه رهنمودهای ملی مذاکره کرده است.

    انجمن مهمانوازی و مسافرت آسان برای افزایش آگاهی، آموزش خدمت رسانی و بازاریابی مسافران معلول با مشارکت سایر انجمن های این صنعت، مانند آژانس های مسافرتی، انجمن ملی گردشگری، موسسه بین المللی صلح از طریق گردشگری و انجمن صنعت مسافرت آمریکا، همایش ها و سخن رانی هایی را برگزار کرده است. این انجمن از سال ۱۹۷۷ حامی کنگره جهانی مسافران معلول بوده است.

    مجله مسافرت این انجمن، جهان آزاد (Open World) نام دارد و مقاله های مسافران معلول و اطلاعات به روز مقصدها و کشتی های تفریحی و تارنماها و قوانین و سایر موارد را ارائع می کند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    همانگونه که می دانید گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا مورد توجه بسیاری از دولت ها قرار گرفته است. اما به اشتباه بسیاری از آنها این صنعت را راهی سریع و آسان برای توسعه می دانند و این در حالی است که به تاثیرات مثبت و منفی آن توجهی نمی کنند. این بی توجهی در بسیاری موارد اثرات مخرب جبران ناپذیری را از خود بر جای می گذارد و جامعه دچار بحران های جدی می شود.

    با کارناوال در بررسی اثرات مثبت و منفی گردشگری همراه باشید.

    tourism0.jpg

    تاثیرات منفی صنعت گردشگری
    در نخستین روزهای ظهور صنعت گردشگری، دولت ها بدون هیچگونه نیاز سنجی در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی اقدام به پذیرش گردشگر کردند و همین امر موجب از بین رفتن بسیاری از مقاصد شد.

    اثرات منفی گردشگری در دسته های زیر بررسی می شوند:

    ۱- تاثیرات منفی اقتصادی
    مقصد از نظر اقتصادی بیش از حد به گردشگری وابسته می شود.

    گردشگری توسط عاملان و سرمایه گذاران فراوان خارجی کنترل می شود و در نتیجه نوعی وابستگی اقتصادی به بیگانگان صورت می گیرد و شکل تازه ای از استعمارگری رابه وجود می آورد.

    با تاکید بیش از حد به گردشگری، صنایع دیگر کمرنگ و کمرنگ تر می شوند.

    گردشگری باعث به وجودآمدن مشاغل ناپایدار و نامناسب در جوامع میزبان می گردد.

    ۲- تاثیرات منفی زیست محیطی
    آسیب به پوشش گیاهی یکی از تاثیرات اجتناب ناپذیر گردشگری در مقصد است.

    آلودگی های گوناگون از جمله آلودگی آب، هوا و معماری، آسیب های جبران ناپذیری را به مقصد وارد می کند.

    تراکم جمعیت در مکان های گردشگری بدون توجه به ظرفیت مناسب آن مکان موجب از بین رفتن جاذبه به صورت تدریجی می شود.

    تغییرات کاربری زمین ها به ویژه زمین های کشاورزی ازجمله کارهایی است که در جریان توسعه ی بدون برنامه ی گردشگری در مقاصد رخ می دهد. کشاورزان در نتیجه ی سود پایین شغل خود و مقایسه ی آن با درآمد گردشگری ترجیح می دهند از زمین خود استفاده های دیگری داشته باشند. در حالی که به مقطعی بودن این درآمد توجهی نمی کنند.

    ۳- تاثیرات منفی اجتماعی - فرهنگی
    توسعه ی نادرست گردشگری، تعارضات و سوء تفاهمات بین فرهنگ ها را افزایش می دهد.

    با ورود بی رویه ی گردشگران، این تصور برای مردم محلی پیش می آید که منابع آنها در حال تمام شدن و از بین رفتن است و نوعی حس استثمارشدگی به وجود می آورد.

    توجه گردشگران به یک قومیت خاص در مقصد، موجب ایجاد قومیت های مستقل و اصطلاحا درون بوم ها می شود.

    مردم سعی می کنند رفتار گردشگران را تقلید کنند و نوعی تهاجم فرهنگی، ایجاد می گردد.

    فرهنگ مردم محلی به یک منبع درآمد تبدیل می شود و اصالت مقصد را در خطر جدی قرار می دهد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تاثیرات مثبت صنعت گردشگری
    اگر صنعت گردشگری با برنامه ریزی در مقصد توسعه یابد، تاثیرات مثبتی را نیز به همراه خواد داشت:

    ۱- تاثیرات مثبت اقتصادی
    اشتغال برنامه ریزی شده و کاهش نرخ بیکاری یکی از تاثیرات بسیار مهم گردشگری در مقاصد است.

    ورود ارز خارجی به کشور، تحولی را در اقتصاد به وجود می آورد.

    به صورت کاملا تدریجی، ساکنان جوامع نیز از تسهیلات گردشگران استفاده می کنند و استانداردهای زندگی بالا می رود.

    ۲- تاثیرات مثبت زیست محیطی
    به دلیل اینکه نواحی طبیعی یکی از منابع درآمدزای مقصد می باشد سعی در حفظ و نگهداری آنها با جدیت بیشتری دنبال می شود.

    به منظور رفاه حال گردشگران سعی در نظافت منطقه نیز افزایش می یابد.

    مردم محلی از دغدغه های محیطی مطلع می شوند و توجه بیشتری به آن می کنند.

    ۳- تاثیرات مثبت اجتماعی - فرهنگی
    گردشگری به عنوان محرکی برای حفاظت از میراث فرهنگی محسوب می شود.

    سنت ها و مراسم فراموش شده به منظور ارائه به گردشگران مجددا احیا می گردند.

    تسهیلات و زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در مقصد شکل می گیرد.

    غرور محلی در ساکنان جوامع نمود پیدا می کند.
    بررسی موانع سفر
    با اینکه اکنون سفر به بخشی از سبد کالای هر خانواده تبدیل شده، اما برخی از افراد بنا به دلایل گوناگونی قادر به سفر نیستند. امروز در کارناوال قصد داریم با موانع سفر و نقش بنگاه های تورگردان و بازاریابان گردشگری در قبال این موانع، آشنا شویم. با ما همراه شوید.

    %D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B50-11.jpg

    چه موانعی برای سفر انسان ها وجود دارد؟
    هر چند سفر به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده است، با این حال برخی مردم هنوز هم تمایلی به سفر ندارند . نتایج تحلیل های روان شناختی پاسخ های کاملی را در مورد دلایل عدم تمایل به سفر ارائه نمی دهند و ما می توانیم دلایل واقعی بیشتری را بررسی کنیم. بسیاری ار پژوهش ها موانع سفر را در شش طبقه جامع قرار می دهند:

    ۱) هزینه

    مشتریان یا مسافران با محدودیت مالی مواجه اند و مسافرت باید با سایر مصادیق هزینه‌ کرد بودجه به رقابت بپردازد. این که بگوییم سفر کردن هزینه بر است یعنی غیرمستقیم گفته ایم مسافرت مهم نیست، اما با چنین تفسیری باز هم "هزینه" دلیل اصلی ماندن افراد در منزل است.

    ۲) کمبود وقت

    بسیاری از افراد نمی توانند کسب و کار و شغل و حرفه خود را برای سپری کردن تعطیلات ترک کنند.

    ۳) محدودیت های سلامتی

    سلامتی پایین و ناتوانی های جسمی ، افراد را خانه نشین می کند. همچنین ترس از ابتلا به بیماری های واگیردار، آنفولانزا، مسمومیت های غذایی و . . . مردم را از رفتن به سفر باز می دارد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    ۴) شرایط خانوادگی

    والدین فرزندان کوچک به علت تعهدات و الزامات و دشواریی های سفر، کمتر مسافرت می کنند و بسیاری از والدین اجازه سفر به فرزندان خود به صورت مستقل نمی دهند.

    ۵) آگاهی نداشتن

    آگاهی نداشتن از مقصدی که می تواند رضایت و لـ*ـذت را به همراه داشته باشد از موانع اصلی به مسافرت است.

    ۶) ترس و ایمنی

    چیزهای ناشناخته معمولا رعب آورند، در سفر اغلب چیزها برای مسافر نا آشناست. جنگ، ناآرامی، تروریسم، بدنامی منطقه در ذهن مسافر ترس و تردید می آفریند. تروریسم چهره زشت خود را در دهه اخیر نشان داد و مانعی برای برخی از سفرها شده است.

    وظایف تورگردانان و بازاریابان گردشگری در قبال موانع سفر
    هنگامی که انگیزه سفر به اندازه کافی قوی باشد، موانع از میان می روند، اما این نیروهای بازدارنده باز هم ممکن است نوع وسیله و مقصد انتخابی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

    مسافران می توانند بر چهار متغیر اول فائق شوند، اما این وظیفه بازاریابان گردشگری است که عامل پنجم را دستخوش تغییر قرار دهند. برای مدیران بازاریابی این موضوع مسئله ای مهم است. برای نشان دادن گستردگی این مانع، رویکرد زیر، در شرایطی که مانع "هزینه" حذف شده بود، در نظر گرفته شد. از پاسخ دهندگان خواسته شد تا این جمله ناقص را کامل کنند:

    « به آقا و خانم x تور رایگان y (یک مقصد مناسب) پیشنهاد شد اما آن ها تمایلی برای سفر نداشتند؛ زیرا . . . »

    الف) ۴۲% از افراد پاسخ دادند که خانواده x قصد سفر داشتند، اما به دلایل شغلی و بیماری و سن و مسوولیت فرزندان نمی توانستند به سفر بروند.

    ب) ۲۶% گفتند که خانواده x اصلا نمی خواستند به سفر بروند و آن ها ترجیح می دادند در خانه بمانند یا اصلا علاقه ای نداشتند سفر کنند یا از مسافرت می ترسیدند.

    از این پژوهش آشکار شد که به رغم تمایل زیاد به سفر، برخی از مردم ترجیح می دهند در خانه بمانند. برای برخی دیگر تمایل کم به مسافرت با نگرانی و ترس از این که تجربه سفر چگونه خواهد بود ترکیب می شود. این گونه بی میلی به مسافرت برخلاف جریان امواج جامعه است، اما این بخش آن قدر بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود. با ابزارهای انگیزشی مناسب، درصد زیادی از این گروه از مسافران بالقوه، متقاعد خواهند شد که مکان ها و علایق آن ها در خارج از دنیایی که در آن قرار دارند نیز وجود دارند.
    yrrh0.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پسا گردشگری یا گردشگری پست مدرن
    امروز مفهوم پساگردشگری ( گردشگری پست مدرن ) را بررسی خواهیم کرد. پساگردشگری به نوعی از گردشگران گفته می شود که بدون هیچ مشکلی پذیرای تجارب نااصیل، تجاری و شبیه سازی شده، می باشند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم کارناوال را همراهی کنید.

    karnaval.ir3_-8.jpg

    karnaval.ir1_-66.jpg

    پسا گردشگر کیست؟
    پسا گردشگر یا گردشگر پست مدرن، مصرف کننده ای است که آزادانه و با فراغ بال به طور عجیبی، پذیرای تجارب نا اصیل، تجاری و شبیه سازی شده است که صنعت گردشگری عرضه می کند.

    این مفهوم در واکنش به دیدگاه و تمایلات مصرف کنندگان در عصر پست مدرن شکل گرفته است. جهانی شدن، مصرف گرایی افراطی، اقتصاد تجربه و پیشرفت های نوین در عرصه فناوری از ویژگی های دنیای پست مدرن هستند. مصرف کنندگان، انتخاب ها و گزینه های بی شماری پیش روی دارند و ظاهرا فعالیت های ناسازگاری را هم زمان انجام می دهند تا بتوانند از فرصت های زیادی که در اختیار دارند بهره ببرند. بنابراین، گردشگری پست مدرن به عنوان شکلی از " گردشگری التقاطی " توصیف شده است. ( التقاطی: دربردارنده ی عناصر مختلفی از آرا ، عقاید ، و روش ها ، یا آمیزه ای از چند روش یا مکتب )

    karnaval.ir2_-20.jpg

    ویژگی های گردشگران پست مدرن
    ۳ ویژگی اصلی برای پساگردشگر تعریف شده است:

    ۱) نسبت به کالایی شدن تجربه خود آگاه است و با جدیت با آن برخورد نمی کند.

    ۲) کشش به سمت تجربه برای او یک هدف است و لزوما به دنبال خود شکوفایی از راه سفر نیست.

    ۳) برای او بازنمودهای ارائه شده از سایت به اندازه خود سایت اهمیت دارند.

    بسیاری از مصرف کنندگان پست مدرن قسمت عمده اطلاعات سفر خود را از رسانه ها کسب می کنند. پسا گردشگران برای دیدن اشیای معمول برای نگاه خیره خود حتی نیازی به بیرون رفتن از خانه دارد. تجارب شبیه سازی شده ی گردشگری از طریق برنامه های تلویزیونی سفر، سایت های اینترنتی و برنامه های نرم افزاری به خانه های آنان وارد می شوند.
    دیدگاه ها و انتظارات پسا گردشگران از سایر گردشگران سنتی تر مانند گردشگران فرهنگی بسیار متفاوت است. این نوع گردشگر بین واقعیت و تخیل تمایز قائل نمی شود و علت این امر اساسا رشد تجارب شبیه سازی شده، واقعیت مجازی و خلق تجارب خیالی است.

    پسا گردشگر می داند که فرهنگ، غالبا دستکاری شده و غیر اصیل است و ممکن است با کمال میل این تجارب غیراصیل را پذیرا باشد و به جاذبه های فراواقعی، مکان های شبیه سازی شده ( مانند سانتا کلاوس لاپلند) و سایت های ساختگی جذب شوند.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     
    بالا