تک شات : هواپیمای غول پیکر و دوطبقه A380 پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف طراحی، تولید و آزمایش، در تاریخ هجدهم ژانویه سال 2005 به طور رسمی معرفی شد. اکنون یازده سال از تولد این هواپیمای زیبا می گذرد و با توجه به تاثیر چشمگیری که بر صنعت هوانوردی داشته، بر آن شدیم تا نگاهی به مراحل مختلف ساخت این فرمانروای آسمان داشته باشیم.
شرکت ایرباس در سال 1991 تحقیقات گسترده ای را در زمینه نیازسنجی در بازار هواپیماهای پهن پیکر و دوطبقه انجام داد. دو سال بعد، یعنی در سال 1993، بوئینگ که پروژه مشابهی را در دست اجرا داشت، خبر از لغو آن داد. چند سال بعد، در تاریخ اول ماه می 1996 ایرباس خبر از تاسیس واحدی مستقل به نام "هواپیماهای بزرگ" داد. این واحد مامور شد تا طرح هایی را برای تولید هواپیمای A3XX تدوین کند. هدف از این طرح ها، اطمینان از حفظ انحصار بازار هواپیماهای با قابلیت حمل ششصد سرنشین در دستان ایرباس بود.
در مرحله اولیه طراحی، اعضای این تیم به سراغ شرکت هوای هواپیمایی رفتند و از امکانات مختلف آن همچون رستوران، فروشگاه و حتی سالن بازی بولینگ صحبت کردند. این طرح اگرچه ریسک های زیادی را متوجه ایرباس می کرد، اما توسعه آن تا سال 1998، یعنی زمانی که نوئل فورگیرد مدیریت ایرباس را به عهده گرفت، ادامه یافت. ایرباس در آن زمان در شرایط مالی مناسبی به سر می برد؛ 460 سفارش قطعی را در دست تولید داشت و به تازگی موفق به جذب سیزده مشتری جدید شده بود. با این اوصاف، به نظر می رسید که این شرکت در وضعیت خوبی برای دست زدن به ریسک تولید هواپیمای غول پیکر A3XX باشد.
ایرباس در این مرحله به سراغ مدیران بیست ایرلاین برتر دنیا رفت و از طرح های خود برای ساخت یک هواپیمای دوطبقه گفت. این شرکت در آن زمان معتقد بود که هواپیمای A380 در صورتی که به طور کامل به کلاس پروازی اقتصادی اختصاص یابد، گنجایش 853 صندلی را خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که چیدمان اصلی این هواپیما، سه کلاس مختلف را در بر می گیرد و در مجموع گنجایش 525 مسافر را دارد. برای مثال، خطوط هوایی سنگاپور که نخستین مشتری این هواپیما نیز به شمار می رود، یکی از A380 های خود را به این ترتیب استفاده می کند: 12 سوئیت اختصاصی فرست کلاس، 60 صندلی کلاس تجاری با قابلیت تبدیل شدن به تخت خواب و در نهایت، 399 صندلی اقتصادی.
آقای فورگیرد که تا پیش از این به عنوان مشاور ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه فعالیت داشت، با استفاده از تجربیات خود ایده ادغام ایرباس با سایر شرکت های هوایی را مطرح کرد.
در سال 1998 شرکت Aerospatiale خصوصی سازی شد و با شرکت Matra ادغام شد. به این ترتیب، امکان بحث و گفتگوی بیشتر در میان شرکای ایرباس بر سر ادامه فرایند ادغام فراهم شد. در نهایت، شرکت امور دفاعی هوا و فضای اروپا (EADS) نیز به ایرباس پیوست. شرکت BAE Systems انگلیس بیست درصد از سهام را در ساختار جدید ایرباس در اختیار گرفت و هشتاد درصد باقی مانده نیز به EADS اعطا شد.
ایرباس با ساختار جدید خود، فعالیت هاش را از ماه جولای سال 2000 آغاز کرد. در نوزدهم دسامبر 2000، هواپیمای A380 که تا پیش از آن با نام A3XX شناخته می شد به صورت تجاری معرفی شد. این هواپیما که در آن زمان لقب "پرچمدار قرن بیست و یکم" را به خود اختصاص داده بود، 50 سفارش قطعی و 42 پیشنهاد خرید از سوی شرکت هایی همچون امارات، سنگاپور، کانتاس، ایر فرانس، قطر و کره ایرلاین دریافت کرد.
در سال 2004، یعنی یک سال پیش از نخستین پرواز این هواپیما، نخستین موتور A380 به ایرباس تحویل داده شد. در طراحی و ساخت این موتور از فناوری های بکار رفته در موتورهای GE90 شرکت جنرال الکتریک و PW4000 شرکت پرات ویتنی استفاده شده است. ایرباس همچنین این امکان را در اختیار ایرلاین ها قرار داد تا A380 خود را با موتورهای رولز رویس Trent 900 دریافت کنند. سرانجام، پس از یک سال توسعه، آزمایش و کسب مجوزهای مختلف، روز موعود فرا رسید.